Griffelbeentje gebroken :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Griffelbeentje gebroken :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 14:07

hi dames,

Mijn haflingermerrie van 9 trok ik 3 weken geleden uit het land met een superdik achterbeen en stokkreupel.
Ik heb haar meteen apart van de kudde gezet met een ander zielepootje (konden ze in ieder geval samen zielig doen :+ ) Nu drie weken verder en been niet meer heel dik maar wel nog steeds stokkreupel. Gister foto's laten maken en wat blijkt, Griffelbeentje LA gebroken |( . Het is ook nog eens vrij hoog gebroken waardoor het allemaal niet echt meezit. Ik heb besloten haar te laten opereren, we gaan haar morgenochtend naar de kliniek in Slootdorp brengen.

Ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring met deze breuk(vooral omdat hij zo dicht tegen de sprong aanzit) en hoe dat proces dan bij jullie is verlopen. Daarnaast wil ik graag weten wat jullie mening is van slootdorp? voor mij is het de eerste keer dat ik uberhaupt een klikiek moet bezoeken.

Dank alvast voor de reactie :)

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Griffelbeentje gebroken :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:10

Meestal loopt het goed af. Vaak moet het geopereerd worden.
Mijn paard is er destijds na ruim een jaar herstel en perfecte röntgenfoto's toch helaas onrijdbaar van geworden (been werd na iedere inspanning heel dik) en is fokmerrie geworden.

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Re: Griffelbeentje gebroken :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 14:12

Bedankt voor je reactie! had jij ook een hoge breuk?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:13

Dat is pech hebben. Ik heb geen ervaring met deze kliniek, wel met griffelbeenbreuk. 2x zelfs. Gelukkig zaten die redelijk laag, hoefden niet geopereerd te worden. Is ook weer helemaal hersteld, maar ben er wel maanden en maanden zoet mee geweest.

Nog even een waarschuwing voor de operatie: als deze onder algehele narcose moet, laat je dan vooral goed voorlichten over de risico's. Dat hebben ze bij ons helaas niet gedaan. Een aantal weken geleden is een van onze paarden geopereerd aan zijn been, onder algehele narcose, en hij heeft helaas bij het opstaan zijn been gebroken en moest ingeslapen worden.
Ik wil je niet ongerust maken, maar als ik had geweten dat er zo'n risico aan zat, had ik er denk ik beter over nagedacht.
Je zou je paard kunnen verzekeren. En laat je voorlichten over de risico's. Sterkte en beterschap.

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Re: Griffelbeentje gebroken :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 14:14

Bedankt voor je tip!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:16

Jenni_boy schreef:
Bedankt voor je reactie! had jij ook een hoge breuk?


Ja, in de overgang naar de sprong. Er is een steriele ontsteking ontstaan die steeds naar buiten uitbrak en zonder operatie niet meer zou stoppen. De ontsteking is verholpen, maar waarschijnlijk is er een pees aanhechting beschadigd of zo.

Onder narcose is inderdaad een risico.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Griffelbeentje gebroken :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:18


Anoniem

Re: Griffelbeentje gebroken :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:18

Hoe kan het dat ze daar pas na 3 weken achter zijn gekomen?

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Griffelbeentje gebroken :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:21

Wat een rot nieuws.
Gelukkig is een griffelbeen breuk een vrij "gunstige" breuk en valt het vaak goed op te lossen.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:22

KoudbloedKim schreef:
Hoe kan het dat ze daar pas na 3 weken achter zijn gekomen?


Omdat ze het paard denk ik eerst 3 weken rust hebben gegeven en uiteindelijk toch foto's hebben gemaakt.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:23

Ik heb geen ervaring met een gebroken griffelbeentje, maar wel met de kliniek.
Ik ben dik tevreden over ze! Zowel de service die ik thuis krijg als hoe het op de kliniek zelf gaat (2x operatie en 1x een koliek geval).

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 14:26

Kermis schreef:
KoudbloedKim schreef:
Hoe kan het dat ze daar pas na 3 weken achter zijn gekomen?


Omdat ze het paard denk ik eerst 3 weken rust hebben gegeven en uiteindelijk toch foto's hebben gemaakt.


Dat klopt inderdaad!
Ze staat in een grote kudde en hebben vaker wel eens wat, het duurde mij te lnad dus ben toen foto's gaan maken

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 14:26

Dennis schreef:
Ik heb geen ervaring met een gebroken griffelbeentje, maar wel met de kliniek.
Ik ben dik tevreden over ze! Zowel de service die ik thuis krijg als hoe het op de kliniek zelf gaat (2x operatie en 1x een koliek geval).


Aah mooi, dat geeft mij een fijn gevoel :)

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:29

Slootdorp gebruik ik alleen voor kleine dingen, enten etc. voor de grote dingen rijd ik liever naar Emmeloord, die hebben meer faciliteiten en mogelijkheden. Sterkte ermee.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:29

Je bent in ieder geval in goede handen zoals Dennis al zei.

Slootdorp is al jaren mijn vaste dierenarts. Gelukkig nog nooit op kliniek hoeven wezen maar thuis hebben ze me altijd prima geholpen! Vriendelijke mensen en veel kunde Toevallig Willem Bakker die jullie helpt?

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:30

Allereerst was ik toch al 20 dagen eerder naar de kliniek gegaan maar dat is jou keuze :)
Gebroken griffelbeen komt regelmatig voor, gebroken stukje wordt gewoon weggehaald via een klein sneetje en via een ander klein sneetje wordt het bovenste gedeelte waarschijnlijk aan het pijpbeen vast gemaakt. Herstel verloopt vaak spoedig, zonder complicaties mag die na een aantal weken al aan de hand stappen en na een tijdje weer opbouwen :)
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 01-07-15 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 14:31

Kermis schreef:
Je bent in ieder geval in goede handen zoals Dennis al zei.

Slootdorp is al jaren mijn vaste dierenarts. Gelukkig nog nooit op kliniek hoeven wezen maar thuis hebben ze me altijd prima geholpen! Vriendelijke mensen en veel kunde Toevallig Willem Bakker die jullie helpt?


Dat klopt! ik ben naar hem doorverwezen door mijn DA in Kwadijk

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 14:33

Amiigo schreef:
Allereerst was ik toch al 20 dagen eerder naar de kliniek gegaan maar dat is jou keuze :)
Gebroken griffelbeen komt regelmatig voor, gebroken stukje wordt gewoon weggehaald via een klein sneetje en via een ander klein sneetje wordt het bovenste gedeelte waarschijnlijk aan het pijpbeen vast gemaakt. Herstel verloopt vaak spoedig, zonder complicaties mag die na een aantal weken al aan de hand stappen en na een tijdje weer opbouwen :)


volgens mijn Da ben ik er op tijd bij :) sommige mensen merken het pas maanden later omdat ze soms er geen last van hebben. Dank voor je info in ieder geval *D

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:33

Jenni_boy schreef:
Kermis schreef:
Je bent in ieder geval in goede handen zoals Dennis al zei.

Slootdorp is al jaren mijn vaste dierenarts. Gelukkig nog nooit op kliniek hoeven wezen maar thuis hebben ze me altijd prima geholpen! Vriendelijke mensen en veel kunde Toevallig Willem Bakker die jullie helpt?


Dat klopt! ik ben naar hem doorverwezen door mijn DA in Kwadijk


Fijne man. Erg aardig. Rustig en heel veel kennis en kunde. Gaat helemaal goedkomen met je paardje!

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 14:44

Daar is dan de foto, nu ik er weer naar kijk ziet het er echt slecht uit. Heb haar vannochtend voor de hitte uit naar slootdorp gebracht en laten scannen. Willem zei dat hij het een spannende operatie vind en er een beetje tegenop zit vanwege de plek. ook zit er een flinke infectie binnen in en is er een hoop gruis. Hopelijk belt hij morgenavond met positief nieuws! ze wordt morgen om 2 uur geopereerd :(


Afbeelding

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Griffelbeentje gebroken :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:45

Oei dat is idd wel erg ver omhoog, hopelijk gaat het goed komen!

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:10

Dat is zeer zeker geen fijne plek.
Wat rot joh! Ook nog eens een infectie het zit niet mee.
Hopen dat alles goed komt. Hou je ons op de hoogte ?

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Re: Griffelbeentje gebroken :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 15:25

Zal ik doen!

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Griffelbeentje gebroken :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:27

Fijn! Ben benieuwd! Hopen dat ik morgen een positief bericht lees!

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Griffelbeentje gebroken :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:33

Oeh flinke breuk..
Mijn pony heeft 2 keer haar griffelbeen gebroken gehad, eerste keer laag tweede keer net zo hoog als jou paard.. Ze is geopereerd, de losse stukjes zijn eruit gehaald.. Ze mocht na een paar weken boxrust 2x per dag 10 minuten stappen.. Ze werd er erg vervelend van want ze heeft in totaal een half jaar boxrust gehad (wel dus met stappen aan de hand, wat echt een drama was..)
Nu gaat het heel goed met haar, maar het blijft een gevoelige plek. Iedere week springen wordt ze kreupel van, ze wordt wel ongeveer 4 keer per week gereden en loopt ook bosritten van 2 uur lang..

Heel veel sterkte met je pony!!