Mijn opa eet niet meer ...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 09:52

Hallo allemaal,

Ik moet dit toch weer even van mij afschrijven |(

In juli 2014 is mijn oma aan de gevolgen van kanker overleden. Mijn opa is toen alleen achter gebleven, hij is al in de tachtig dus niet ideaal vooral omdat hij eigenlijk niet voor zichzelf kan zorgen.

Maar goed hij heeft het zo dus bijna een jaar vol gehouden. Afhaal maaltijden, appelmoes en vla hielden hem nog aardig op de been, ook al vond ik in maart (toen ben ik weer heen geweest) dat hij aardig was afgevallen, maar mentaal was hij nog aardig goed voor zijn doen, en zo veel rustiger dan voorheen. Mijn opa wilde altijd in het middel punt van de belangstelling staan en was dus ook altijd vervelend als niemand op hem lette. Nu mijn oma er niet meer is krijgt hij alle aandacht.

Maar goed, nu wil hij dus niet meer verder ... Hij mist mijn oma toch wel heel erg |( En daar komt bij dat niemand bij hem op bezoek gaat omdat hij eerder altijd zo vervelend was. Mijn oom woont op twee en een half uur rijden van zijn huis en gaat dus elke week even bij hem langs maar dat is lang niet genoeg. Mijn oudere broer en zus wonen nog in Nederland maar gaan niet meer naar hem toe, mijn neef en nicht gingen helemaal niet meer heen, ook niet toen mijn oma er nog was.

Mijn opa heeft nog wel een broer en een zus die vlak bij wonen maar die krijgen niks meer voor elkaar. Eten hoeft hij niet, tafeltjedekje was al voor gesteld maar wil hij ook niet.

Nu is hij afgelopen vrijdag onwel geworden simpelweg omdat hij niet meer genoeg eet. Dus nu krijgt hij dus eindelijk de hulp die hij nodig heeft (4 keer per dag komt iemand bij hem thuis), word van de week volledig onderzocht of hij echt ziek is of alleen niet genoeg voeding meer krijgt. Maar in alle gevallen gaat hij het huis uit want het kan zo niet meer.

Maar nog wil hij niet eten ... Wij zitten dus in Frankrijk, zo'n 11 uur rijden bij hem vandaan en kunnen dus ook niet zomaar even komen aanwaaien om hem te helpen, is het alleen maar om even gezellig te komen eten bij hem ... En dan is een immigratie naar het buitenland dus echt poedersuiker !

De 11de ga ik nu naar Nederland om hem op te halen, maak mij niet uit wat mijn ouders zeggen, of de ooms en tantes. Ik ga gewoon heen, blijf daar twee dagen, zorg dat hij weer wat binnen krijg en neem hem mee voor minstens 2 weken.

Mijn oma haar laatste woorden waar "laat hem alsjeblieft niet in de steek als ik er niet meer ben" en daar ga ik gewoon voor !

Bedankt voor het lezen, hoop alsjeblieft met mij mee dat hij het nog zolang volhoud :(:)

Fiej

Berichten: 2928
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Deurne (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:57

Hé meis, absoluut niet leuk om zoiets te lezen! :(:)
Geen idee hoe het zorgsysteem in NL juist werkt, dus daar kan ik je geen tips over geven.
Maar goed dat je hem even meeneemt naar Frankrijk, even weg van alles! Zal hem zeker goed doen! :j

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:00

Jeetje heftig..

Maar wat ik begrijp Is dat je je opa mee naar Frankrijk neemt? Kan jij dan niet beter hier in NL blijven en 4x per dag hulp ontvangen ?

Het Is niet dat je de zorg uit handen moet geven, als joj je hier goed bij voelt moet je het doen. Maar ik denk ook een beetje aan de praktische kant.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 10:08

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn oom heeft vorige week aan mijn opa gevraagd of hij ook naar Frankrijk zou willen en dat wou hij graag. Mijn vader wil hem ook wel naar ons toe halen maar mijn moeder is er nog niet helemaal uit.

Het is eigenlijk nu vooral het idee om hem naar ons toe te halen om hem weer aan het eten te kunnen krijgen. En daarna verder kijken hoe het gaat.

Ik voel heel sterk dat als niemand van de familie er voor zorgt dat hij gaat eten, hij het ook niet meer gaat doen.

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:21

En zodra hij dan 2 weken in frankrijk Is, hij gaat daarna weer terug naar NL en stopt weer met eten. Of blijft hij dan bij jullie tot zijn dood?

Wat Is de planning? Ik heb een beetje het idee dat dat jou moeder tegen houd.

Dat je dat gevoel hebt, snap ik heel goed.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 10:40

Als het bij ons goed gaat blijft hij bij ons, als hij helemaal niks meer kan, en wij alles voor hem zouden moeten doen dan gaat hij terug naar Nederland naar een bejaarden tehuis.

Maar zoals ik al zei, het belangrijkste nu is om hem weer aan het eten te krijgen en ik denk dat een poosje bij ons, met alle aandacht die daarbij hoort hem heel goed zal doen.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:47

Klein praktisch vraagje: heeft je opa wel een paspoort? Anders kom je niet ver...

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 11:00

Je hebt geen paspoort nodig hoor om van Nederland naar Frankrijk te gaan, of andersom ;)

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:04

ID-kaart dan. Eén van beide is wel nodig.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:04

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nland.html

Jouw opa heeft zeker een paspoort of ID nodig. Zie boven.

Sterkte met je opa. Het klinkt misschien rot, maar als jouw opa geen fijn persoon is geweest in zijn leven is het niet erg onlogisch dat mensen hem nu ook niet willen helpen.

Haal jezelf niet teveel op de hals, verzorging is zwaar. Neemt niet weg dat ik het pittig vind dat je het doet!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:05

Jeetje dat is best heftig.

Vindt het wel super dat jullie hem meenemen naar Frankrijk, en heel eerlijk gezegd denk ik dat hij daar ook zeker weer zal opknappen.

Zoals ik het hoor, heeft hij gewoon iemand nodig die bij hem is. Niet alleen even voor de visite 1x in de week.

Al kan ik het me voorstellen dat het ook best zwaar is voor je moeder als haar vader ook in Frankrijk zit.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 11:13

Identiteits kaart heeft hij wel. Is niet de eerste keer dat hij bij ons zou komen. Toen mijn oma nog leefde kwamen ze elk jaar aan het eind van de zomer altijd twee weken ;)

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar de ouders van mijn moeder leven allebei nog en wonen nog gewoon in Nederland, mijn tante woont op loop afstand dus daar gaat alles goed.

Mijn opa waar ik het nu over heb is de vader van mijn vader ;)

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:16

Super zeg :) Ook al fijn dat ie graag naar jullie wil en zin heeft in de reis.
De aandacht en het niet alleen zijn en de nieuwe omgeving zal hem heel veel goed doen!

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:19

Ben je niet bang dat hij in een gat valt als ie weer terug gaat? Dat vind ik een lastige hieraan. Het klinkt alsof hij het alleen zijn mentaal niet helemaal trekt, wat heel begrijpelijk is. Stel dat ie komt, krijgt ie een twee heerlijke weken, maar gaat daarna weer terug naar dezelfde situatie, dan is de klap des te harder. Neemt niet weg dat je het niet moet doen, maar twee weken vakantie is nog maar een stap in de goede richting...

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 11:30

Het zou kunnen ja dat hij weer in een zwart gat valt. Maar er gaat zo ie zo iets veranderen.

Of hij komt bij ons, het gaat super goed en hij blijft (misschien dat hij dan eerst nog weer terug naar huis gaat zodat mijn ouders de rest kunnen regelen) en anders gaat hij terug en komt hij in een bejaarden tehuis. Maar dan is hij al weer bij ons geweest en heeft hij hopelijk weer een normaal eet ritme aan geleerd en kan dat dus doorgaan in het tehuis.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:33

Azara71 schreef:
Als het bij ons goed gaat blijft hij bij ons, als hij helemaal niks meer kan, en wij alles voor hem zouden moeten doen dan gaat hij terug naar Nederland naar een bejaarden tehuis.

Maar zoals ik al zei, het belangrijkste nu is om hem weer aan het eten te krijgen en ik denk dat een poosje bij ons, met alle aandacht die daarbij hoort hem heel goed zal doen.


Hou er rekening mee dat je in Nederland niet zomaar in een bejaardentehuis komt. Daar moet je huisarts beoordelingen voor afgeven, en als hij al tijden bij jullie woont zal dat niet zo gemakkelijk gaan. Ook als hij in Nederland nog zelfstandig woont en verder niet echt 'zorg' nodig heeft dan zul je hem niet meer opgenomen krijgen, de regels daarvoor zijn véél strenger geworden.

Ook is het zorgen voor een oudere misschien lastiger dan jullie denken. Ik probeer het niet uit je hoofd te praten, maar ik werk al jaren in de ouderen zorg. Eten is een lastig punt, want "het is niet zoals het vroeger thuis was" is een veel gehoord argument. Denk hier alsjeblieft goed over na.

Ik vind het wel heel super dát jullie het willen doen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:35

Houden jullie er wel rekening mee dat bejaardentehuizen vaak flinke wachtlijsten hebben. En onderschat het zorgen niet. Mijn oma is onlangs naar een bejaardentehuis gegaan en dat geeft echt een enorme rust voor de hele familie. Nu is zij wel dementerend maar toch. Zorg is zwaar, heel zwaar en ik heb het gevoel dat je het wat onderschat.

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:38

RianneH schreef:
Ben je niet bang dat hij in een gat valt als ie weer terug gaat? Dat vind ik een lastige hieraan. Het klinkt alsof hij het alleen zijn mentaal niet helemaal trekt, wat heel begrijpelijk is. Stel dat ie komt, krijgt ie een twee heerlijke weken, maar gaat daarna weer terug naar dezelfde situatie, dan is de klap des te harder. Neemt niet weg dat je het niet moet doen, maar twee weken vakantie is nog maar een stap in de goede richting...



Hier zou ik ook bang voor zijn, daarom zou ik hen in NL laten en als je echt zo graag een deel van de verzoring wil doen, blijf dan zelf een tijdje in Nederland.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 11:42

Zelf naar NL gaan kan absoluut niet, ik heb mijn werk, mijn paarden. Mijn ouders hebben hun vakantie huis en camping aan huis dus die kunnen ook niet zomaar weg gaan.

Zoals ik al zei, mijn vader wil hem in huis nemen, maar is alleen een beetje bang hoe hij zich zal gaan gedragen, of hij naar ons gaat luisteren of toch zijn eigen gang zal gaan met alle gevolgen van dien.

Erger dan nu zal het niet worden, hij eet niet meer. Ik weet niet eens of hij het wel volhoud tot volgende week ...

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:43

aan de andere kant? als hij niet meer wilt? wie zijn wij om hem toch weer te laten eten? hoe gelukkig is hij nu , alleen? misschien moet je hem inderdaad ophalen, zodat hij familie om zich heen heeft, en hem gewoon zijn gang laten gaan, eten of niet.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:46

Je kunt van de beste man niet verwachten dat hij zijn karakter nu gaat veranderen. Hij zal zich vast de eerste dagen als gast gedragen, maar vergeet niet dat hij n eigen persoon is, en dat dat weleens kan botsen met het idee wat jij hebt van hoe hij zich zou moeten gedragen.

Nogmaals: ik vind het super dat je hier over nadenkt. Misschien zou je ook kunnen denken aan initiatieven als tafeltje dekje etc. want zoals ik het nu lees is zijn eet problematiek zijn enige problematiek, en daarmee zal hij niet opgenomen worden in een instelling.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 11:49

Precies dat dus ! Het is niet zo dat hij nooit iets voor ons gedaan heeft. Hij is niet altijd de makkelijkste geweest. Mijn oma heeft niet veel steun aan hem gehad in het laatste half jaar, maar verder heeft hij alles voor haar gedaan. Voor ons heeft hij ook veel gedaan. Hij zal alleen niet zeggen dat hij iets waardeert, of dat hij trots is of zo, zo is hij nooit geweest en dat weet ik gewoon.

Niemand moet hem meer omdat hij vervelend was in de zin dat hij rare grapjes maakte en zo. hij vond het dan grappig maar de anderen helemaal niet. Allemaal aandacht trekkerij.

Ik vind toch dat we hem dit verplicht zijn, een waardig einde, ook zoals mijn oma het wou, dat we hem niet in de steek laten wanneer hij het hard nodig heeft.

Dus volgende week zaterdag ga ik naar hem toe, zorg dat hij weer wat eet en vraag hem gewoon of hij met mij mee terug wil, voor twee tot drie weken om te beginnen, dan kunnen we zien hoe het gaat en daarna verder kijken.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:50

Je opa kiest er dus voor om niet meer te eten begrijp ik uit je verhaal. Hij mist je oma. Dat los je niet op met hem over (pas) 11 dagen te bezoeken en mee te nemen. En terug brengen naar Nederland als jullie alle zorg zouden moeten doen, hoe lief ook dat is wel wat onderschat. Dan zou je een oudere man vol in de zorg van Frankrijk naar Nederland moeten rijden. En zoals gezegd je komt niet zomaar meer in een bejaardentehuis terecht.

Het belangrijkste is dat de zorg in Nederland goed is voor je opa.

En eerlijk is eerlijk als het mijn vader was zou ik in de auto gestapt zijn en die verantwoordelijkheid niet overlaten aan mijn dochter. Want niet meer willen eten vanwege gemis van je partner gaat verder dan te weinig eten.

Een paspoort of id heb je wel degelijk nodig, zeker als er zorg aan te pas gaat komen (ziekenhuis bezoek bijvoorbeeld)

Veel sterkte, lastig als je zover weg zit om de situatie goed in te schatten.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 11:50

Tafeltjedekje hebben we voorgesteld maar wil hij niet.

Het is echt de familie die hij nodig heeft

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:51

Ik vind het erg lief en sociaal bedacht, maar zie toch ook wel veel risico's.

Of iemand van 80 wel aardt in een andere omgeving en niet enorm veel aandacht en verzorging vraagt van jullie. Dat moet je wel dag in dag uit op kunnen brengen.

Je moet zijn verblijf goed regelen ook op medisch gebied, wat als hij ziek wordt, is hij dan wel verzekerd, kan hij wel naar een ziekenhuis daar etc, hoe die je het me medicijnen.

En wat als het niet gaat en hij wil niet terug? Dan heb je een groot probleem zelf ...

Ik denk dat je heel goed moet afwegen wat jullie willen en wat je doet als het plan. Je opa is gezien zijn leeftijd en medische toestand absoluut niet flexibel en dat moet je eigenlijk juist wel zijn bij zo'n stap