[HK][FOTO] Wat zie je op buitenrit? Met foto.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:57

Schitterende fotos allemaal :) Ben nog steeds bezig om alles in huis uit te pakken en in te ruimen na de verhuizing, en bovendien heb ik het kabeltje van mijn fototoestel nog niet gevonden :) Het is waar ik un woon ook schitterend, heb onder andere al schitterende fotos van de cactussen in bloei en gelukkig is het niet zo verschrikkelijk bergachtig zoals het was waar ik eerst woonde. Ik hoop toch zo dat ik binnenkort weer eens fotos kan plaatsen, maar ondertussen geniet ik lekker mee van alle mooie fotos die jullie posten. :)

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [HK] Wat zie je op buitenrit? Met foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:28

Mooie foto's allemaal weer!

Hier zijn de dazen zo'n 2/3 weken langzaam op gang gekomen, maar gister was wel echt een erge dag. Ik stap alleen in en uit, zelden tussendoor, dus ik dacht dat het wel mee zou vallen... Maar op één stuk echt belaagd door de dazen. Toen ik een ander paard tegemoet kwam zijn ze volgens mij daar blijven hangen, daarna niet meer gezien :P Paard had heel zielig 3 bloedvlekjes toen we weer terug waren :(:)

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:42

Op de Brunssummerheide zelf hebben we normaal gesproken de hele zomer nauwelijks last van dazen.maar op weg erheen en teruga helaas wel (gelukkig is dat niet al te ver) De Teverenerheide (net over de grens in Duitsland) mijden we in de zomer want daar wordt je met mooi weer lekt geprikt. Helaas komen ze bij ons ook bij warm weer tot op de wei. Eefke kwam gisteren met een lekgeprikte hals van de wei. En een dik ontstoken oog door de vliegen (zag er uit alsof ze een bokswedstrijd achter de rug had)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:26

Imala: wat een heerlijke paden :) Moet je eerst met de trailer voor zo'n omgeving?
Ik heb helaas dichtbij niets zo. Vandaag wou ik eens wat verder op verkenning maar er is net een loopwedstrijd in het bos waar ik heen wil, zal voor morgen zijn :)

Hier stikte het gisteren al echt van de dazen, in juni :( Vliegendeken erop dus weer. Paard moet ook opbouwen dus was echt lastig want je kunt amper stappen zo.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:11

Ik ben ook wel jaloers op al die prachtige paden en wandelmogelijkheden op de foto's die hier gepost worden. Dat zou ik ook wel in mijn achtertuin willen.

Hier is het echt heel erg qua dazen dit jaar, normaal valt het wel mee maar dit jaar is het verschrikkelijk.

Morgen naar het Zoniënwoud (dazenvrij) <3

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:19

Ik weet niet wat jullie dazen noemen. Er zijn hier redelijk wat steekbeesten, Vooral Júpiter werd veel gestoken, dus die spuit ik nu, maar ik heb er niet zoveel last van met werken met ze, tot nu toe.

Teken zijn een veel groter probleem omdat mijn landgoed er werkelijk mee geinfesteerd is (bv omdat er voorheen veel schapen liepen, maar het is ook natuurgebeid waar bv wilde zwijnen, dassen en vossen komen) en vooral omdat ik ze bij een van de ponies niet van zijn koker mag halen en die heeft dus gewoon permanente twee zitten die zich als ze vol zijn niet laten vallen.
Er komen hier (op mijn land)minstens drie soorten teken voor en ik heb zelf al eens tekenkoorts gehad. Ik hoop wel dat ik dan in elk geval immuun ben voor die ziekte. (Rickettsia)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:32

O ja teken, paard heeft er elke dag 3-7 die ik mag eraf halen, en ik ben er zooooooooo vies van. Pony gelijk nooit. Het worden ook zo vreselijke bulten, beest ziet er echt hele lente tot oktober niet uit. Gisteren tang vergeten, dus vandaag mag ik dubbel werk doen.

Dazen: het zijn bij momenten op de wei/piste/weg erheen echt zwermen om je heen en dan gaat paard flink lopen. Dus dat is nu wel erg lastig aangezien ik vooral wil stappen. Deken helpt wel nog, spuiten doe ik zelden.

edit: elfie: welke omgeving zit jij? Ik ga zo een avondrit doen :)

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [HK] Wat zie je op buitenrit? Met foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:50

@Lusitana, mijn paard zit -als ik hem niet behandel- ook onder de teken. 25 per week is absoluut geen uitzondering dan. Zelfs wel eens 30 op een dag...

In het seizoen spuit ik zijn benen in met frontline spray voor honden. Ik spuit de benen redelijk nat, en laat het drogen.(werkzame stof fipronil)
Dat werkt bij mij vrij goed, zeker een week of 5. En dan spuit ik gewoon weer een keer.
Hij blijft niet 100% teekvrij, maar ongeveer 1 teek per 3 weken is wel echt heel veel beter...

Veearts gaf aan dat ik een volgende keer ook defendog zou kunnen gebruiken, dat werkt nog beter. Ervaring heb ik daar dus nog niet mee, maar de werkzame stof is permethrine, en dat is echt rotzooi. (kan voor katten dodelijk zijn) Dus ik weet nog niet of ik dat ga doen. Frontline werkt voorlopig goed genoeg hier.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:44

Chouchou schreef:
Maar op één stuk echt belaagd door de dazen. Toen ik een ander paard tegemoet kwam zijn ze volgens mij daar blijven hangen, daarna niet meer gezien :P


Was ik dat? In dat geval: ik ben wel wat dazen tegengekomen onderweg, maar op dat stukje was echt het ergst van het hele rondje.

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:50

Hilary schreef:
Chouchou schreef:
Maar op één stuk echt belaagd door de dazen. Toen ik een ander paard tegemoet kwam zijn ze volgens mij daar blijven hangen, daarna niet meer gezien :P


Was ik dat? In dat geval: ik ben wel wat dazen tegengekomen onderweg, maar op dat stukje was echt het ergst van het hele rondje.

Haha nee het omslagpunt dat het voor mij beter ging was bij een ander paard! Maar op dat heuveltje was het inderdaad ook heel erg!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [HK] Wat zie je op buitenrit? Met foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 00:10

Femke_Tweety: helpt dat tegen dazen op het hele lijf dan? Want mijn paard heeft ze altijd onder de kaak, op het voorhoofd en in de oksels vooral.
Kun je dat gewoon kopen in de winkel?
Zou wel een uitkomst zijn zeg.

Op zich vind ik het niet zo'n drama ware het niet dat het dus ALTIJD giga bulten worden bij hem. Rond de singel is altijd spannend, geregeld sta ik twee weken stil omdat er geen singel meer om kan... Nu is zijn hele onderkaak open/ontstoken/korst, superzielig...

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:30

Helpt tegen teken. Niet tegen dazen.
Wel voor het hele lijf.
Blijkbaar is de route omhoog over de behandelde benen al voldoende obstakel.
Rond de neus niet bij mond/neusgaten maar wel gewoon op het stuk waar vacht zit, wrijf ik het met mijn handen in. (daar durf ik niet te sprayen, ik gebruik wel handschoenen )
Benen spray ik tot ongeveer oksel/lies.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:35

poes schreef:
Imala: wat een heerlijke paden :) Moet je eerst met de trailer voor zo'n omgeving?
Ik heb helaas dichtbij niets zo. Vandaag wou ik eens wat verder op verkenning maar er is net een loopwedstrijd in het bos waar ik heen wil, zal voor morgen zijn :)

Hier stikte het gisteren al echt van de dazen, in juni :( Vliegendeken erop dus weer. Paard moet ook opbouwen dus was echt lastig want je kunt amper stappen zo.

Nee poes, dit ligt allemaal binnen "handbereik " en kunnen er gewoon te paard heen.Ben wat dat betreft een gelukkig en bevoorrecht mens en waardeer dat ook weer elke keer dat ik er van kan en mag genieten.

Zomet is heerlijk. ....maar die dazen zijn 'n ellende. Zeker als je nog moet opbouwen in stap!

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:16

Femke_Tweety schreef:
@Lusitana, mijn paard zit -als ik hem niet behandel- ook onder de teken. 25 per week is absoluut geen uitzondering dan. Zelfs wel eens 30 op een dag...

In het seizoen spuit ik zijn benen in met frontline spray voor honden. Ik spuit de benen redelijk nat, en laat het drogen.(werkzame stof fipronil)
Dat werkt bij mij vrij goed, zeker een week of 5. En dan spuit ik gewoon weer een keer.
Hij blijft niet 100% teekvrij, maar ongeveer 1 teek per 3 weken is wel echt heel veel beter...

Veearts gaf aan dat ik een volgende keer ook defendog zou kunnen gebruiken, dat werkt nog beter. Ervaring heb ik daar dus nog niet mee, maar de werkzame stof is permethrine, en dat is echt rotzooi. (kan voor katten dodelijk zijn) Dus ik weet nog niet of ik dat ga doen. Frontline werkt voorlopig goed genoeg hier.

Ik gebruik Ciper-pulvizoo , met werkzame stof cypermenthrin. Dat werkt ook prima. Moet je verdunnen. Ik verdun het in een frisdrankfles en doe het dan in een plantenspuit.
Dat helpt ook tegen insecten als dazen. Het hoofd doe ik gewoon met een natgesprayed washandje.

Helaas is Chico geen pony die ik niet makkelijk kan sprayen en een doekje bij zijn edele delen gaat ook niet lukken. Anders kon ik deze twee teken ook wel verwijderen. Ze zijn enorm. Niet te vergelijken met normale teken. Stel je een elleboogje van macaroni voor, maar dan zonder kromming.

Ik probeer al bij het hoeven uitkrabben stiekem die kant op te gaan, maar hij heeft het meteen door.
Maar ik geef de moed nog niet op.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:46

Afbeelding
Heerlijke rit gemaakt. Was wel warm maar door de wind geen last van de dazen.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:15

Citaat:
Ik weet niet wat jullie dazen noemen
lusitana deze ergerlijke bijtbeesten worden bij ons dazen genoemd (andere namen zijn oa bremzen (Duitse naam er oor) , paardenvlieg

https://nl.m.wikipedia.org › wiki › Dazen

Afbeelding
Van teken hé ben we hier (afkloppen ) gelukkig beduidend minder last. Heel af en toe eens op de hond en nog minder op de paarden. Vervelend dat de pony het niet toelaat om de teken te verwijderen.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:16

Citaat:
Ik weet niet wat jullie dazen noemen
lusitana deze ergerlijke bijtbeesten worden bij ons dazen genoemd (andere namen zijn oa bremzen (Duitse naam er oor) , paardenvlieg

https://nl.m.wikipedia.org › wiki › Dazen
De link werkt niet helemaal, je moet dazen nog even zelf intikken )

Afbeelding
Van teken hebben we hier (afkloppen ) gelukkig beduidend minder last. Heel af en toe eens op de hond en nog minder op de paarden. Vervelend dat de pony het niet toelaat om de teken te verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Imala204 op 28-06-15 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [HK] Wat zie je op buitenrit? Met foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:21

O, die gevlekte vlieg. Ja, die heb je hier ook wel, maar alleen Júpiter krijgt daar enorme bulten van. Nu met spray gaat het heel goed.
Dank je voor het plaatje!

Piekosjj

Berichten: 5452
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [HK] Wat zie je op buitenrit? Met foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:48

Ik heb vanmiddag in een heerlijk zomer-buitje gereden. Totaal geen last gehad van vieze prikbeesten en het was ook nog 'ns erg verkoelend.
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:32

Afbeelding
Laatste dag genieten. -O-

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:51

Gisteren heerlijk daasvrij door het Zoniënwoud gestruind...

Teken valt hier nog mee, dit jaar nog maar een teek moeten verwijderen. Maar omdat ik vaak op stap ga met de paarden en soms ook meerdere dagen naar het buitenland, heb ik ze sinds dit jaar laten inenten tegen de overdracht van de ziekte van Lyme.

@poes regio Dendermonde. Maar ik ga altijd met de trailer op stap als ik ga wandelen. Deze zomer zal het steeds richting Zoniënwoud gaan, denk ik. Het is heerlijk rijden daar zonder dat vliegend gespuis en door het dichte bladerdek is het er ook nog eens lekker koel.

Mooie paadjes, M_nouska en Piekosjj.

Waarom laatste dag Marcella?

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Wat zie je op buitenrit? Met foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:04

Was laatste dag vakantie ben nu weer terug in Zuid-Holland en zat in Gelderland.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:06

Mag ik me hier ook melden?

Wat een fantastische foto's komen er voorbij! Heerlijk die bosrijke omgeving!
Hier alleen maar plat en polder. Kan overigens ook heel mooi zijn, maar er is weinig afwisseling :+
En ook hier erg veel last van dazen. Ondanks de goede vliegenspray. Zodra er maar een beetje zweet op de vacht staat weten ze hem (en mij) te vinden. Ik ben zelf erg allergisch, dus smeer me in met Deet. Dat helpt enigszins. Vorig jaar ben ik gewoon 2 dagen ziek geweest omdat ik 6x gestoken was op 1 dag, dwars door mijn kleding heen. Ik wist niet dat je daar zo beroerd van kon zijn. Koorts, duizelig, enorme schijven, enz.
Dus ik ben een soort van panisch met die beesten :=

Dit is ons uitzicht doorgaans:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [HK] Wat zie je op buitenrit? Met foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:54

Ik doe ook allemaal baantjes, maar wel in een villawijk, dus wel leuk uitzicht (zeker omdat je vanop je paard wel over die hoge hagen heen kijkt, met 30+ graden best interessant vandaag :') ). We hebben intussen enkele mini galoppaadjes gevonden en via google maps en avontuurlijk lief ook plannen om iets verder van huis te gaan waar een groter bos is.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:49

Citaat:
Vorig jaar ben ik gewoon 2 dagen ziek geweest omdat ik 6x gestoken was op 1 dag, dwars door mijn kleding heen. Ik wist niet dat je daar zo beroerd van kon zijn. Koorts, duizelig, enorme schijven, enz.
Dus ik ben een soort van panisch met die bees
ik ben dinsdagavond ook nog naar de huisartsenpost moeten gaan. Zondag was ik door ( waarschijnlijk ) een daas in mijn hand gestoken. Dag erna begon hand al flink te zwellen en rood Te worden en gloeide flink. Dag erna nam dat alleen nog maar toe. Tijdens mijn avonddienst begon er een rode streep vanaf de beet naam boven richting elleboog Te lopen. Toen toch maar na einde dienst naar huisartsenpost gegaan. Was een flinke bacteriële infectie geworden . Vandag laatste antibiotica geslikt. De plek is nog steeds wat rood en open.
Hierdoor en vooral ook vanwege de tropische temperaturen nog niet meer gereden. Hopelijk morgen weer.