Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 18:00

Zoals in de tital al staat heeft mijn shetlander een kapotte huid aan de onderkant van de staart, helemal bovenaan aan de inzet van de staart.

Wat zou ik hieraan kunnen doen? Ik dacht zelf aan eerst wassen met betadine en dan behandelen met iets als hydrocortiderm bijvoorbeeld. Wat denken jullie hiervan?

Alvast bedankt!

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:19

VSW > MD

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:30

Wassen met betadine inderdaad en dan invetten met uierzalf.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:17

Die van mij had dit ook, ik weet nog niet hoe het gekomen is.
Ik waste het met betadine shampoo en smeerde er daarna sudocreme op, Vetramil heb ik ook geprobeerd, maar door het bewegen met de staart was dat er zo af, sudocreme bleef beter zitten. Nu zie je alleen nog witte plekken (littekens) en is het helemaal dicht.

Nu het dicht is doe ik twee keer per week de onderkant (haarloze deel) van de staartwortel even af met een babybillen doekje.
Ik heb een vermoeden dat er wat aangekoekte mest of zweet is gaan schuren.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:48

Heeft die van mij ook zodra het 'zweetweer' is, in de winter heeft hij er geen last van.
Ik smeer het in met (msm) creme, als je dit blijft doen en bijhoudt, gaat het plekje weg. Vergeet je het, dan zit het er zo weer.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:54

Ik doe altijd na het poetsen babyolie op de aanzet van de staart.De huid droogt dan niet uit.Zijn vorige eigenaar heeft dat ook altijd gedaan.Wel heeft hij door het wrijven met de olie een beetje een ontplofte staart aan de bovenkant :DDe huid is niet kapot natuurlijk bij hem.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 21-05-15 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:56

Schoon maken en daarna insmeren met Zinkzalf! supergoede zalf en goedkoop.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:09

Even langs veearts vermoedelijk aarswormen die komen naar buiten gekropen met achterlijf en leggen eitjes rond de anus.
Dit jeukt verschrikkelijk, wormspuiten met ivermectine helpen niet meer tegen aarswormen je moet echt vragen naar een wormmiddel met Fenbendazole, Verder is het heel lastig om ervan af te komen met het schuren vallen de eitjes op de schuurplaats. Omdat dit vaak voerbak waterbak is krijgen ze de eitjes weer binnen. Dus liefst meerdere keren per dag anus schoonmaken met babydoekjes en daarna sudocreme erop. En voer en waterbakken reinigen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:17

Dat zou kunnen maar die van mij heeft dat echt niet joh :) een zalfje en het is weg. Als hij echt jeuk zou hebben, dan zie je toch dat ze blijven schuren, dan zijn de haren op de staartwortel geschuurd.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:56

Nee hoor ze proberen dan juist aan hun anus te schuren want daar zit de jeuk

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:17

Dus door die creme gaan de wormen weg? Want zodra ik dat doe heeft hij geen last meer...

Aarsmaden komen niet heel vaak voor, daarnaast zijn ze zichtbaar, je zou dan 'prut' moeten zien en dat is er niet :) Opvallend is dat hij het echt alleen heeft wanneer hij weer gaat zweten en dat is alleen wanneer het warmer wordt.

http://www.paarden-blaadjes.nl/ziekten/ ... #aarsmaden

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:59

Starbreeze, ik reageer ook op de TS, prut hoeft zeker niet zichtbaar te zijn hoor!

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:02

jobamara schreef:
Even langs veearts vermoedelijk aarswormen die komen naar buiten gekropen met achterlijf en leggen eitjes rond de anus.
Dit jeukt verschrikkelijk, wormspuiten met ivermectine helpen niet meer tegen aarswormen je moet echt vragen naar een wormmiddel met Fenbendazole, Verder is het heel lastig om ervan af te komen met het schuren vallen de eitjes op de schuurplaats. Omdat dit vaak voerbak waterbak is krijgen ze de eitjes weer binnen. Dus liefst meerdere keren per dag anus schoonmaken met babydoekjes en daarna sudocreme erop. En voer en waterbakken reinigen.


Klopt helemaal, aan de staart hoef je niks te zien, het is echt onder de staart/onderkant staartwortel
Aarsmaden zijn juist niet zichtbaar behalve in de mest en dan heb je echt al een hele erge besmetting.

Mocht het niet weggaan met de zalf die je gebruikt zou ik toch een goed ontwormen tegen aarsmaden

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:25

He dank je eindelijk bijval zoveel mensen en helaas ook da onderschatten het. Had 2x ontwormt via da met ivermectine probleem bleef maar konden geen aarswormen zijn want 2x ontwormt in 4 weken tijd volgens hem }:) ik kwam toevallig een worm tegen met het schoonmaken van zijn anus die eruit getrokken en als bewijs meegenomen eindelijk krreg ik ontwormingn op basis van Fenbendazole.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:38

jobamara schreef:
Starbreeze, ik reageer ook op de TS, prut hoeft zeker niet zichtbaar te zijn hoor!

Ok, dat dacht ik :) Ik zal het eens in de gaten houden bij die van mij dan. Hopelijk heb ik die dingen dan niet over het hoofd gezien :=
Ik wil er anders wel een Panacur aan wagen als het helpt. En de methode met plakband onder de microscoop, werkt die wel?

Het wondje, nouja, meer een stukje huid eraf met een korstje erop, zit bij mijn paard precies in de huidplooi aan de zijkant van de staartwortel.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:48

Starbreezer, ondrr microscoop heb ik nog nooit gedaan, maar dat is wel de enigste manier want in de mest zitten geen eitjes, en wormen zonder dat hij een fenbendazole wormmiddel gehad had ook niet in de mest. Als je weer moet ontwormen voor de zekerheid met fenbendazole als er dan wormen afkomen moet je het meermaals herhalen in overleg met je da natuurlijk. Suc6

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 13:59

Dankjewel allemaal voor het reageren! Ik heb het gewassen en ik ben aan het smeren. Dinsdag komt de dierenarts voor hem en die kan er dan ook naar kijken. Ik ga voor de zekerheid een mestonderzoek laten doen, dat kan immers nooit kwaad. Nogmaals bedankt allemaal!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:18

Hinneke mestonderzoek werkt niet voor aarswormen zie hierboven al genoemd . Ook voor andere wormen is het niet altijd betrouwbaar omdat ze niet iedere dag eitjes uitscheiden zeg maar. Suc6

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:23

Dus het is beter om preventief te gaan ontwormen in dit geval?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:00

Hangt van je veearts af, sommige willen perse mestonderzoek voor ze wormspuit willen geven.
Maar in jou geval zou ik echt zeggen dat je een middel op basis van Fenbendazole wil voor aarswormen. Mochten ze dan lastigdoen kan je ze altijd nog met een uitdraai van t Woud wapperen.

http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... smiddelen/

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 08:58

Dankjewel! Zo ga ik het aanpakken :)

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:02

Suc6, jeuk wordt vaak onderschat maar is zoooo lastig.

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 17:59

De dierenarts is hier net weg en heeft gezegd om nog verder te proberen met de hydrocortiderm. De wond zit echt helemaal bovenaan, tussen staart en billen zegmaar. Rond de anus zelf is niets te zien, alsook niet aan de staart. Dinsdag komt hij terug en als we dan gaan verbetering zien dan gaan we voor ontwormen. Tot zover bedankt allemaal! :)

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 14:30

De dierenarts is deze ochtend geweest en hij heeft hem toch ontwormd, samen met de andere paarden natuurlijk. Ik moet wel nog blijven smeren. Bedankt allemaal!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Kapotte huid aan onderkant staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:36

Niets te danken, ik hoop dat het helpt. Denk ook aan schoonhouden schuurplaatsen met name voer en waterbakken, anders heeft hij zoweer eitjes binnen. Vaakben je er niet met 1 kuur anders. Suc6