Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maessie

Berichten: 5749
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:45

Top naapienaap!!

Ik had gister ook een wedstrijd staan, maar had afgebeld omdat ik al de hele week met een fikse griep plat heb gelegen. Man hoe ziek kan een mens zich voelen... maar nu gelukkig weer aan de beterende hand en op naar de volgende wedstrijd! :D

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:10

Gefeliciteerd Naapienaap! Loopt je paard fijn met zo'n hoofdstel? Je ziet ze steeds vaker, maar ik ben altijd nieuwsgierig naar de reden om met zo'n hoofdstel te gaan rijden. Zo rijd ik met een lage neusriem omdat Cato daar zoveel fijner op loopt :j

Ik had vanavond mijn allereerst wedstrijd tussen de "grote" paarden. We zijn nog nooit gestart buiten de Haflingerwedstrijden om, maar het moest er maar een keer van komen nu ik een startkaart heb. Beide proeven heerlijk gereden, Cato was zelfs een beetje té fris. Met de eerste proef heb ik mijn laatste winstpunt in de M2 binnengehaald, we mogen vanaf nu Z1 starten, maar daar wachten we nog even mee tot Kootwijk. De 2e proef heb ik zeker zo lekker gereden, maar daar hadden we geen winst.
Ik moest alleen enorm lachen in de auto met mijn vriendin over de deelnemers. Ben ik zelf zo'n flapuit die vraagt aan iemand die naast mij zit in de kantine met haar protocol of ze lekker gereden had en tevreden was. Krijg ik me toch een blik toegeworpen :7 Het was maar een vraag.............

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:23

Super lekker L starten nu..
King loopt ook top op een Rambo..
In heb hem in bruin en zwart

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 06:45

Ja suffi, hoe kan je dan ook zoiets vragen. Ben je helemaal betoeterd :P zie daar de rede waarom ik graag Haf wedstrijden start. De sfeer is gewoon anders.

Hier heb ik met Pinksteren weer wedstrijd staan. Maar ik twijfel enorm of ik hem moet starten. Ik heb wat drama met mn zadel de laatste tijd waardoor ik Nash niet lekker kan trainen. Ik heb ook het gevoel dat we nog helemaal niet klaar zijn voor de M1. Vooral ikzelf niet.

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:21

Suffie dat is het grote verschil tussen haflinger wedstrijden en gewone wedstrijden!

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 07:49

Gefeliciteerd Naapienaap!! Op naar de L1!

@Suffie, gefeliciteerd met je laatste puntje, op naar het Z!
Ik moet zeggen dat ik dat verschil niet altijd zo ervaar. Er zijn bij ons diverse locaties waar ik tussen de paarden start waar het juist heel gezellig is onderling en men het je juist gunt als je ook goede punten rijdt met je blondje.
@Peelie, als je er zelf nog niet zeker over bent is het dan misschien handiger om thuis te blijven en nog even lekker door te trainen?

Afgelopen zaterdag zelf ook op wedstrijd geweest, was een locatie met vooral voorbeenzwaaiende kastelen :') maar toch 2e geworden van de 11 met 214 punten in het Z1 dus de teller staat nu op Z1+5 *D
Gisteren springclinic gehad op heerjansdam vanuit onze kring. Ben samen geweest met MartineC1711 hier op bokt en fijn gesprongen. De instructeur had nog een leuk idee voor de foto :D :
Afbeelding

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:28

Leuke foto! Haffies zijn ook zo lekker veelzijdig :D

Peelie, als je gevoel zegt dat je er nog niet klaar voor bent, moet je het gewoon niet doen. Ik blijf ook tot september gewoon lekker M2 starten, Cato kan de oefeningen voor het Z makkelijk, maar ik wil gewoon eerst meer ervaring opdoen, omdat ik pas 4 wedstrijden M2 heb gestart.

Wat voor problemen heb je met het zadel. Schuift het, is het scheef, klappert het? Altijd vervelend en zie het maar weer goed te krijgen. Ik kan me voorstellen dat Nas zich dan ook niet lekker voelt als het zadel niet 100% lekker ligt. Komt best nauw als je de hele proef moet doorzitten.

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:06

Het schuift naar rechts. Begin april is het opgevuldven toen heeft hij 2 a 3 weken redelijk goed gelegen. Ik had toen al aangegeven dat het zadel nogsteeds een fractie naar rechts schoof, maar dat kwam volgens haar dat mn paard scheef was. Nash was just nog nooit zo recht geweest. Ze had gezegd het zo maar even te proberen. Nouja.. Oke. Dan geef ik het een kans.

Nu zijn we een 4 weken verder en schuift het zadel net zo hard weer naar rechts, de kussens zijn scheef. Gewoon bagger dus. Het zadel lag, toen ik het kocht, helemaal goed, nooit geschoven oid. Ik baal er flink van. Nu heb ik de 18e een afspraak bij de zadelmaker, deze keer op locatie en een andere zadelmaker waar ik veel meer vertrouwen in heb.

Het zadel is ook de voornaamste rede waarom ik zo twijfel over die aankomende wedstrijd. Ik wil heel erg graag, maar hij loopt zo zuinig nu. Mijn gevoel zegt ook niet te gaan. :(:)

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:28

Hoe knotten jullie je paarden eigenlijk? Ik wil wilco voor as wedstrijd graag knotten maar zijn manen zijn zo dik, ik zat er aan te denken om om de knotjes van die witte tai repjes ( weten jullie wat ik er mee bedoel schrijf het volgens mij niet helemaal goed) te doen. Maar weet heel niet of dat is toegestaan

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:39

Ik heb het gewoon net naald en draad gedaan. En Nash zn manen zijn een meter lang. Je krijgt er wel dikke knotten van.

Wat ik had gedaan was kambreedte vlechten. En de manenkam heb ik ingevlochten en daarna doorvlechten als een normale vlecht.

De vlechten sla ik voor de helft dubbel en zet ik over het hele dubbelgeslagen stuk vast met elastiekjes zodat de vlecht niet wijkt tijdens het verder dubbelvouwen.

Dan neem ik een flink eind pekdraad (ongeveer 30cm) met een stevig lusje aan het eind. Het al dubbelgevouwen vlechtje steek ik de naald doorheen en de naakd gaat terug door het lusje van de draad, zo zit je draad vast.

Nu steek ik de naald direct door het midden van de vlecht en zeker ik deze slag door er nog 2x doorheen te gaan met de naald. Hierna steek ik weer de naald door het dubbelgevouwen vlechtje en vouw hem nog een keer, en nogmaals en nogmaals totdat de vlecht zo ver gevouwen is dat hij mooi strak op de hals ligt. Daarna zeker ik de knot door er zo vaak als dat ik nog draad heb door de knot heen te steken. Ik knip de uiteinden pas af zodra ik op het wedstrijdterrein ben. Dan kan je ze namelijk voordat je opstapt de pek nog een keer flink strak trekken.

Als je het goed doet zak het niet uit.

Ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt :P

Dit krijg je iig

Afbeelding

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:51

Gefeliciteerd allemaal met de punten!

Een goede zadelmaker is soms lastig te vinden.
Ook al zou je paard wel scheef zijn dan nog hoort je zadel niet te schuiven...
Zij behoort je zadel aan je paard aan te passen en niet een standaard te volgen....goed dat je naar een andere zadelmaker gaat!

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:00

Deze meid heb ik normaal ook niet als zadelmaker, maar ik had even geen mogelijkheid om op locatie te komen. Zij is de enige van die makerij die op locatie komt. Dat doe ik dus ook niet meer. Dan wacht ik wel even totdat ik wel op locatie kan komen.

Nu ik mijn BE heb, zal dat al een stuk makkelijker gaan. Ik heb verder heel goede ervaringen met deze desbetreffende winkel en overige zadelmakers.

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:37

Ik doe altijd aan beide kanten een hengstenvlecht en die beide vlechten klap ik dan omhoog tegen elkaar en zet ze aan elkaar met kabelbinders. Waarom denk je dat ze niet zijn toegestaan? Je ziet ze niet eens zitten en zijn lekker stevig, gewoon doen dus.

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:57

@ Meassie, ah jakkes dat is balen zeg… Ja daar kan een mens flink beroerd van zijn… Hopelijk ben je snel weer de oude!


@suffie, hij loopt er heel fijn op. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik sinds ik hem heb er eigenlijk alleen bitloos mee gereden he. Dus in die zin kan ik hem niet vergelijken met mijn oude hoofstellen met bit.
Wel is het zo dat ie nooit schuurt met dit hoofdstel of als ik het af heb gedaan. Maar dat deed ie voorheen eigenlijk ook niet.. haha nou ik dit heb getikt… heb je er volgens mij geen fluit aan… Sorry .

Gefeliciteerd met je laatste punt!!!! Hahah kun je nagaan hoe ik heb genoten op mijn voor het eerst in Oudega een paar weken geleden. Zo anders als op de “normale grote paarden wedstrijden” Dat heb ik vrijdag ook weer aan de levende lijve mogen ondervinden.

@kiddokids… en @ Liesbethje Ik heb zeker nog werk aan de basis… maar we gaan de laatste weken voor mijn gevoel met sprongen vooruit… ik heb soort van de knop gevonden. Ik start nu even een maandje niet… dan kijk ik wat we doen het L… en dan zie we weer verder.

@ liesbethje LMAO … “voorbeenzwaaiende kastelen “ … die is goed… Nico houd niet van voorbeenzwaaiende kastelen op wedstrijd .. haha als die met inrijden te dicht langskomen… gaan de oren plat naar achteren… dat vind ik zo mooi om te zien… zo van kom niet in de buurt bij ons…

Petje af voor je mooie punten en plaatsing tussen die kastelen… dat hebben jullie toch maar even gedaan! En toffe foto! Blondie duo springen.

@Naomiehaffie, ik knot met naald en draad… blijft perfect zitten. Ik denk ook dat je gewoon tie-wraps gebruiken kan hoor … why not…

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:10

@suffie Ik rijd Janouk ook met de Micklem met trensbit. Heel fijn hoofdstel. Mooie kwaliteit en het hoofdstel knelt nergens op het hoofd.
Janouk heeft last van headshaken door overgevoelige neuszenuw: en dit hoofdstel ontziet alle zenuwknopen in het hoofd.

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:42

Ook ik rij met een micklem hoofdstel. Bevalt prima! Iris ging altijd schuren na het rijden. Nu niet meer. En het gerommel met haar mond is ook voor een heel groot deel weg.

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:59

Ik heb ook het micklem hoofdstel heb eerst Amino er mee gereden,nu gebruik ik hem op Feyda, zij reageert er eigenlijk beter op :j

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:01

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Voor mij geen reden om over te stappen, maar ik vind het een bijzonder hoofdstel, vandaar mijn vraag.

Peelie; hopelijk lukt het je nu om je zadel wel goed passend te krijgen. Gelukkig ken ik die problemen niet en ik hoop ze ook nooit te krijgen :o

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:30

Ik heb deze problemen normaal ook niet. Tjah. oliebol happens. Komt wel weer goed ;)

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:54

Rambo legt mooi vrij in de kaak lijn en knelt niet

Suffie als je het een keer kan testen van iemand zou ik het proberen.
Ik heb hem ook eens uit geleend en die mensen waren er te vrede over
Vooral iemand die met een lage neusriem. Rijd

Ook het systeem voor het bit langs werkt bij king super deed nog wel eens zijn mond open en met een Sperriem wat strakker maken was geen optie.. Dit bevalt echt beter en hij is mooier en netjes in de aanleuning

Vandaag weer gelest en wat liep hij fijn zelfs de meiden van de les zeiden het.. Over 2 wk wedstrijd ook ik ben geen dressuur muts maar stapje voor stapje gaat het steeds beter en ga ik mijn Tweede wedstrijd in de L rijden..

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:31

Ik zit net even in mijn KNHS te kijken. De westrijd in Oudega staat er in vermeld, er staat ook bij dat deze nog niet verwerkt is. Maar er staan ook geen wp'en vermeld... Ik dacht dat deze gewoon meetelden voor het KNHS?

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:36

Dat kan een paar dagen duren.

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:41

Ik heb ff gebeld met de KNHS, het komt goed.

Deze wedstrijd was alweer 3 weken geleden... haha dikke paniek... :-)

maessie

Berichten: 5749
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:56

Drie weken is voor de knhs nog niet zo lang :+

Ik heb vandaag voor t eerst weer gereden, pff handenvol aan madam, ze was een beetje kwaad op hengstlief die naast de bak liep te brummen. Zat meer over de hengst in, maar die was wel braaf zo met enkel een schrikdraadje ertussen. Denk hij moet het nu toch maar eens leren dat er merries naast kunnen lopen!

Iemand nog een idee voor mn merrie omdat ze zo erg schuimt op t bit? Rij haar nu met een niet al te dik bustrensje, maar ze is best onrustig in dr mond. Wil in elk geval de tandarts even laten komen, maar voor mijn gevoel vind ze dit bit ook niet zo fijn...

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:56

Volgens mij ben ik hier veel te lang niet geweest... }:0 en ik zie veel te veel bekende hier langskomen... toch maar wat vaker op Bokt blijkbaar hahahaha

Ik ga toch ook maar naar het haflinger weekend... samen met Wendy (diie moet eerst even bevallen) _O-
We gaan een rondje dressuur hobbelen, 70cm springen... kijken of ik dit keer hindernis 5 kan halen _O- _O-
Voetbal, parade en dit jaar wil ik een VLAG... :D
Op zondag gaan we ook iets doen alleen weet ik niet wat.... heeft Wendy opgegeven voor me.


Eerst maar eens het veluweweekend boscrossen over 2,5 week *\o/*


Wij mogen ondertussen M2 starten en dat gaan we dan ook maar doen. je moet toch wat he... :D

Meestal start ik wel gewone wedstrijden maar vind de haflingerwedstrijden veel leuker.

We zijn nu op vakantie in Denemarken (donderdag weer naar huis) en ik heb doosje mooi 3 weken door mijn lesgever laten rijden 2x per week en mijn bijrijdster deed hem 3x per week dus die bofkont was zomaar 2 dagen per week vrij.... hahaha


Ik had een Micklem maar heb hem weer snel verkocht Mando vond het helemaal niets