Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 17:55

Als ik met mijn paard ergens naar toe moet, dan loopt hij gezellig naast me met het halstertouw in een boogje. Maar als je te gehaast bent en je wil hem meetrekken dan krijg het omgekeerde resultaat, een stakend paard.

Gister kon ik een dag niet naar stal en toen hebben ze hem voor mij in de stapmolen gedaan. Het was nogal nat en het zand zat tot aan zijn knieën, dus wilden ze hem even afspuiten voordat hij naar de stal ging. Vandaag hoorde ik dat het een hele toestand was om hem op de spuitplaats te krijgen, met twee man is het uiteindelijk wel gelukt.
Vermoedelijk heeft hij teveel dwang ervaren en dat werkt niet bij hem.
Op onze touw-in-een-boogje manier was het gelukkig vandaag geen enkel probleem.

Met rijden moet ik daar ook om denken. Lengtebuiging vindt hij bijvoorbeeld lastig en dan heeft hij bepaalde trucjes om daar onderuit te komen. Eentje is versnellen. Als ik echt wil dat hij beter doorbuigt, dan kan ik hem het best laten versnellen (heeft hij het gevoel dat hij gewonnen heeft) en toch die lengtebuiging te krijgen (heb ik ook het gevoel dat ik gewonnen heb).

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:59

Fransje23; als je aan de lange lijnen erachter loopt, heeft je paard toch ook niet automatisch de leiding? Als het paard zich aan jou aan past, lijkt het mij prima te gaan met die leiding, hoor! :j

@jaan81; tof man, zo n Belg! Ik heb er zelf ook 1. Ben zó blij met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:14

Mijn interseert niet wie de leider is... we zijn partners :D
Mijn Fjord vindt heerlijk om voor mij te lopen en veel verantwoordelijkheden te dragen. Verantwoordelijkheid van behoud richting, behouw snelheid, volg het pad, enz. Ik loop ter hoogte van zijn achterhand met eventueel mijn hand op zijn kont. In mijn andere hand heb ik de leadrope. Zonder problemen kan ik hem naar mij toe laten draaien, van mij af draaien, versnellen, langzamer, halt houden en zelfs achteruit.
Hij vindt echt geweldig waardoor ik dit erg vaak met hem doen wanneer we buiten wandelen. Alleen wanneer hij onzeker is of bij druk verkeer dan verplaats ik mijn positie naar naast zijn hoofd

Ik heb de charts ook even ingevuld
Fjord
Afbeelding

Haflinger
Afbeelding

Ik vindt de verschillen zo leuk!
Tijdens los galopperen in de bak vindt mijn Fjord altijd heerlijk om fanatiek te bokken. En hij heeft best wat RB dingetjes zonder dat ik er echt bewust van ben; zo bevriest hij wanneer hij op de trailer staat (gaat gelukkig wel steeds beter) vertonen van vlucht gedrag, en op hol slaan.

Mijn Haflinger is heel tolerant. Bijv als mijn Fjord naar haar uithaalt ondanks dat zij de baas is of wanneer ik een fout maak. Terwijl Fjord juist totaal niet tolerant is, als je bij hem 1 keer vaalt als leider dan ben je voor hem meteen de slechte leider die er is |( . En wat ook heel typse is dat mijn Fjord onder het zadel en tijdens gronwerk bloedje fanatiek is en super voorwaarts terwijl hij echte introvert is. Maarja hij weet gewoon dat het hem altijd wat oplevert wanneer die zo fanatiek is :) (hij is notebene fanatieker dan mijn haflinger).

Vandaag met Haflinger bezig geweest.
Het rustig vertrekken in stap na opstappen in plaats van in draf te gaan drammen ging vandaag erg goed. Ik heb geleerd om tijdens opstappen de teugel goed kort vast te houden en direct te corrigeren wanneer ze niet stil staat en dan eerst 30 sec stil staan voor dat we vertrekken. Ik merk dat ik op deze manier voorkom dat ze in de dram modus raakt waardoor we nu wel rustig in stap van terrein af konden rijden richting het bos :):) .

Rofah
Berichten: 621
Geregistreerd: 25-02-15
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:25

Klik ik dit topic open onder het mom van jaja wat is er nu weer verzonnen, heb ik overduidelijk met een LBE merrie te maken en klopt ook nog hoe er mee om te gaan, leuk :j
Zie nu ook dat meer mensen zowel paard de zin geven en tegelijkertijd toch doorvragen, werkt hier vaak ook het beste, boos worden heeft toch geen zin :')

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:34

Hoe vaker je braaf zegt hoe harder ze hun best doen voor je. Heerlijk dat uitslover gedrag

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:46

Helemaal waar Anne! Mijn LBE paard doet niks voor je tenzij jij hem verteld dat er geen ander is zoals hij. Dan groeit ie een paar koppen en doet meneer zijn best. Vergeet je tussendoor te belonen? Dan zwaait hij je gedag, doet zijn oren dicht en gaat iets anders doen :=

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:20

Haha, net als bij mij oefenen met trailerladen. 2 paards trailer en madam wilde er niet in. Ik wou haar aan de linkerkant hebben. Het werd niks en ik gaf het op voor die dag. En onze dame loopt zó de trailer op aan de réchterkant! :))
Kijkt nog eens achterom, alsof ze wil zeggen: zó kan het ook, hoor! :D

Uitgebreid beloond natuurlijk en daarna liep ze er links ook gewoon op... _O-

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:06

Myca schreef:
Met rijden moet ik daar ook om denken. Lengtebuiging vindt hij bijvoorbeeld lastig en dan heeft hij bepaalde trucjes om daar onderuit te komen. Eentje is versnellen. Als ik echt wil dat hij beter doorbuigt, dan kan ik hem het best laten versnellen (heeft hij het gevoel dat hij gewonnen heeft) en toch die lengtebuiging te krijgen (heb ik ook het gevoel dat ik gewonnen heb).

Herkenbaar, alleen benader ik deze situatie met mijn lesgeefster anders.
Ik vraag de lengtebuiging, paardlief verzint wat (bijvoorbeeld versnellen), maar dat heeft niet tot gevolg dat ik ophoud met vragen. Ik houd namelijk pas op met vragen op het moment dat hij heeft gedaan wat ik wil. En door aan te houden, doet hij de volgende keer hopelijk wat sneller wat ik vraag, omdat dat eigenlijk voor hem ook de makkelijkste optie is.
Maar de truc is ook om als hij gedaan heeft wat ik wil (bijvoorbeeld de lengtebuiging) op te houden met vragen (en liefst ook te belonen). Vervolgens kan ik even later natuurlijk weer opnieuw gaan vragen.
Maar als ik doorga op het moment dat hij heeft gedaan wat ik wil, dan ga ik hem frustreren, en dat willen we niet.
Het gaat er niet om 'winnen'. Het gaat er om dat ik de leiding behoud, wat hij ook bedenkt.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 11:58

@Wendy, jij hebt het beter verwoord dan ik, maar ik doe in feite hetzelfde als jij.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:41

wat een leuk herkenbaar topic! Ik heb ook een left brain extrovert, hij wordt in mei pas 2 maar we doen wel af en toe al de seven games (paar stapjes en klaar van alles).

De circling game ging goed, maar hij breekt nu steeds uit waarbij ik hem soms ook los heb moeten laten.
Herkennen jullie dat ook? Hij wordt dan heel druk en jollig en ineens zoef.. disengage hq ben ik dan gewoon niet snel genoeg in

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:44

diesel_ schreef:
wat een leuk herkenbaar topic! Ik heb ook een left brain extrovert, hij wordt in mei pas 2 maar we doen wel af en toe al de seven games (paar stapjes en klaar van alles).

De circling game ging goed, maar hij breekt nu steeds uit waarbij ik hem soms ook los heb moeten laten.
Herkennen jullie dat ook? Hij wordt dan heel druk en jollig en ineens zoef.. disengage hq ben ik dan gewoon niet snel genoeg in

Erg herkenbaar! Als hij heel druk is, staat hij ook zo aan de andere kant van de bak. Ik ben ook gewoon niet snel genoeg.

NailB

Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:22

Vandaag maar eens de tips van Parelli meegenomen (snel afwisselen, vlotte, positieve training) en tjonge wat ging ze lekker!
Ik heb wat balken verspreid door de bak gelegd, en elke gang niet langer dan een heel rondje aangehouden. (behalve stappen aan een lang teugeltje) ze werd helemaal wakker en ging goed meedenken.
Ik heb nu geloof ik alle overgangen wel gehad: Stap draf, stap galop, tölt galop, galop stilstand, stilstand tölt...
Verder reageerde ze ook perfect op mijn zit. Heerlijk dagje gehad! Dit ga ik vaker doen!

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:14

uit jullie lbe zijn dominantie erg extreem? Mijn ruin van 5,5 heb ik als 2,5 jarige hengst gekregen en was toen al erg dominant. Mijn merrie heb ik al 10 jaar en is ook erg dominant zij delen de stal en weide maar mijn merrie is de baas. MAAR vd week had ik een buitenritje gemaakt met een vriend welke ook een dominante dame heeft en toen we naar afloop napraten vloog hij de merrie uit het niets aan zonder waarschuwing ik stond op dat moment naast hem had hem gelukkig vast en ook meteen terug op zijn plaats gezet maar dit gedrag kende ik nog niet. Hij valt ook 'vreemde' paarden in de weide aan waarbij hij met oren plat in de nek mond los echt afstuift en anderen door draad mept schopt of duwt.. Nu ik prive stalling heb is dit geen probleem maar als mijn merrie overlijd en ik verhuis... daar houd ik mijn hart voor vast

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:11

Ik heb ook een erg dominante lbe merrie. Ze is in elke kudde direct de baas en hoeft daar niet veel voor te doen. Door consequente opvoeding is ze niet dominant over mensen en met buitenrit tolereert ze een vreemd paard dat mee gaat. Ze heeft heel duidelijk voorkeur voor jonge ruinen, die zijn altijd goed. Maar als er een merrie mee op rit gaat ...zal ze in orenspel wel echt aangeven dat die niet in de buurt hoeft te komen.
Wij hebben eens meegereden met de eper vierdaagse. Dat vond madam echt helemaal niets aan. Paarden te dicht op haar kont en langs haar heen. Teveel om in de gaten te houden en teveel mensen die hun paard niet onder controle hebben. Ze deed het omdat het moest, maar dat was voor mij duidelijk de laatste keer vierdaagse voor mijn merrie.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:18

diesel_ schreef:
De circling game ging goed, maar hij breekt nu steeds uit waarbij ik hem soms ook los heb moeten laten.
Herkennen jullie dat ook? Hij wordt dan heel druk en jollig en ineens zoef.. disengage hq ben ik dan gewoon niet snel genoeg in


Zorgen dat dit niet weer gebeurd.
Hebben ze het trucje door dan heb je pas echt een probleem.
Ik zie het meestal al aan het orenspel wat voor dag we hebben en dan doe ik er gewoon direct een scherpere optoming aan (touwtje onderlangs bijvoorbeeld) en neem een langere lijn.
Een paard moet wel heeeeeeeel raar doen wil het bij mij los komen.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 11:23

Ik ga vanmiddag naar een crosstraining met mijn LBE.
Daarvan wordt hij altijd super enthousiast.

Anoniem

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:01

De dingen die Def zegt herken ik ook :j Heel dominant naar anderen toe en met buitenritten weet ik precies welke paarden niet te dicht in de buurt moeten komen :+ Verder is hij nogal gesteld op zijn achterhand dus daar moeten ze ook niet te lang op gaan hangen :Y)

Maar ik moet wel zeggen dat zijn gedrag héél erg gebeterd is sinds ik op mijn huidige stal sta. Geen idee waarom .. sowieso was zijn gedrag al beter op de vorige stal en ik denk omdat ze daar aparte weitjes hadden. Niet zoals het hoort, maar als mijn pony daardoor rust vindt, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo hoort ;) Nu op deze stal nog steeds apart (heeft wel in het begin een tijd samen gelopen met mijn andere maar was niet zo'n succes) maar hij doet daar heel anders tegen andere paarden. Wil met elk paard kennismaken en knuffelen/snuffelen als je langs de stallen loopt, echt dat had hij vroeger echt niet .. dan moet je afstand bewaren of hij vloog ze gewoon ineens aan ..

Ben er nog steeds niet uit wat het verschil is, misschien omdat ik nu meer rekening met hem hou en ondertussen al wat medische dingen ontdekt heb waarvan ik vermoed dat hij er altijd al last van heeft gehad ... Maar waarschijnlijk vooral doordat hij nu niet meer "zijn" kudde merries heeft (heeft lang samengelopen met 2 merries en daar was hij echt bezitterig op, dekte ze ook gewoon etc.. het hele pakket :+ ) en daardoor veel meer rust vindt in zijn koppie .. En misschien ook wel de leeftijd, uiteindelijk eens, haha :+

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:16

Ik heb ook een hele dominante merrie.
Echter onder de man en aan de hand haalt ze het niet in haar hoofd om rangorde te bepalen anders dan door oren en ogen spel.
Als jong paard heeft ze wel eens uitgehaald of gegilt naar paarden die te dicht in de buurt kwamen of naast haar aangebonden stonden maar dan gaf ik toch wel zo een optater dat dit nu nog steeds in haar geheugen gegrift staat. Ze zal nu ook niet meer proberen aan andere paarden te ruiken als ze in de hand is, dat sta ik gewoon niet toe. Wat ze in haar vrije tijd doet moet ze zelf weten.

Syllke_x

Berichten: 134
Geregistreerd: 18-02-13
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:34

Ja mijn Welsh Cob is ook een LBE. Ik heb nog nooit zo'n vrolijk, speels paard gehad, en zo'n bijzondere band. Waarschijnlijk ook omdat ik hem als jong hengstje gekocht heb. We zijn nu twee jaar samen en hij wordt bijna 4. Hij is inmiddels een paar maanden beleerd en doet het heel goed voor de wagen. Buitenritten vindt hij geweldig, al denkt hij bij elke kruising te weten welke kant we op gaan. Longeren in een bak, daar beledig ik hem mee. Hij pakt alles in de mond, (bijv mijn riek als ik de stal uitmest) en vindt zichzelf helemaal geweldig. En terecht :) Ik ben wel consequent, maar heb hem nog nooit gedwongen. Instinctief aangevoeld misschien. Maar door dit topic valt alles op zijn plek.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:25

Stil hier! Laat ik de boel opvrolijken met wat LBE lol :')






Gracia doet aan 'achteruit voetballen' , dus dat snapt ze nog niet helemaal :')


Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:53

Haha.
Die van mij vind de bal stom.
Ze stampt hem 'dood' en laat hem voor dood achter :+

Gisteren weer ons recente inlaad probleempje verholpen. Mevrouw was beledigd omdat ik de laatste 2x vergeten was om eten mee te nemen en ze het met een vies snoepje moest doen.
Gisteren heb ik het weer goedgemaakt met lekkere brokjes en liep ze daarna gewoon weer erin alsof er niets aan de hand was terwijl ze vorige week nog stond te stijgeren :')

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 14:13

Leuke filmpjes ruitje!
Ik denk dat Twister zo'n bal wel leuk vindt, maar wij hebben geen afgesloten bak dus ik kan hem daar niet los laten en de paddock is te klein. Misschien een leuk idee voor straks in de wei.

Fijn dat je inlaad-probleempje gelijk weer verholpen is Sizzle.

Ik heb gisteren mijn zadels weer wat aan laten passen.
Een LBE laat duidelijk merken als er iets niet meer helemaal lekker zit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:10

Wat een unieke tactiek. :')

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:55

Leuk!die van mij vindt de voetbal niets aan jammer genoeg. Die duwt er eens tegen aan en kijkt je dan zo aan van ....Ja en?

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:56

Mijn paard vind zo een bal voor losers en gaat er echt niet mee spelen. :D

Had vandaag weer zo dag dat ik zeker weet dat ze LBE is. Ze wandelde fijn voor mij uit maar je ziet haar al gluren naar het gras. Daarna een blik naar mij en weer naar het gras in de berm. Ik negeerde haar blik, dus een zacht rukje aan het touw en knikje naar het gras. Kortom mevrouw wilde toch echt graag gras eten. Mocht uiteindelijk ook want daar maak ik haar blij mee :)

Ook met poetsen geeft ze altijd precies aan welke plekken even goed gedaan moeten worden.

Hoe zit dat met jullie paarden; raken die in paniek als op een eigen touw staan? Mijne namelijk totaal niet, die voelt het touw en verzet vervolgens zelf haar voet :)