Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:45

haffylover schreef:
misschien hebben jullie er iets aan mijn instructrice heeft me geadviseerd om in de galop volte open en sluiten te oefenen.

Dit is ene best moeilijke en pittig oefening maar voor mijn haflinger merkte ik dat de galop aanzienlijk is verbeter. natuurlijk verschild dit van paard tot paard.


Klopt helemaal is waar mijn vriendin heeft dit geleerd tijdens een clinic met king..

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:47

Spianne schreef:
Dus er zijn meer haflingers die moeite hebben met de galop? Rianne vindt dat echt ontzettend moeilijk, en als we een tijdje minder/niet gereden hebben merk ik dat meteen in de galop.

Ik ben het helemaal eens met silby :)


Met name de verzameling in galop, overgang galop-stap etc zijn we ook nog hard mee aan het werk :j
Voor ons werkt het kort schakelen goed; dan moeten ze meer leren het bekken kantelen.

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 07:41

Zodra je haf meer kracht en souplesse krijgt, wordt de galop ook beter.
vroeger vond Janouk de rechtergalop onder het zadel moeilijk, maar nu is dat geen probleem meer.
nu kan ze halthouden vanuit de galop en weer weg galopperen.

Wat zij een leuke oefening vindt, is een soort barrel riding. Daar wordt ze echt blij van.
3 pionnen neerzetten, in stap kort om de pion draaien en weg galopperen naar de volgende pion. Dan overgang stap, kort draaien en weer weg galopperen.
Na een paar keer snappen ze het spel en doen ze het zelf. Jippieeee feest.
spelenderwijs train ik zo de overgangen stap naar galop en naar stap met een heel erg mee denkend paard, die het ook nog herl leuk vindt. Door het korte draaien springt ze heel mooi vanuit het achterbeen aan.
Kracht trainen kan ook leuk zijn

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:13

Dat is een leuke, Janouk! Denk dat ik mijn meisje daar ook enthousiast mee krijg :)

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:23

:D pas wel op hoor, want ze worden er heel enthousiast van. Belangrijk dat ze dezelfde kant opdraait als jij haha

het is wel een zware oefening, die je ook niet moet overdrijven. Mijn ervaring is, dat ze de oefening in de dressuur zo oppakken, omdat ze de kracht spelenderwijs al hebben geleerd.

ik train zo ook de werk pirouette in galop, kont op de pion in galop en draaien. Spelletje dat ze nu nog moeilijk vindt om in verzamelde galop te blijven zitten, maar ze wordt er steeds handiger in.

Spianne

Berichten: 558
Geregistreerd: 02-09-11
Woonplaats: Hengelo

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:30

Klopt het zit hem ook echt in de kracht en souplesse, als ik haar ik stap en draf niet voor elkaar heb kan ik de galop wel vergeten. Klinkt als een leuke oefening, dat kan ik wel eens proberen :)

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:05

Dacht dat die van mij 1 van de weinigen was met een slechte galop. Stap draf is geweldig, wijken, schouderbinnenwaards enzo ook, maar fatsoenlijk rond galoperen is echt moeilijk voor haar.

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:12

Het schijnt toch wel zo te zijn dat de meeste haflingers de galop lastig vinden voor.
Amino heeft echt moeite om sprong te houden en Feyda,ach die is 11 jaar en leert nu pas het verschil tussen linker en rechter galop :')

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:13

Op buitenrit kan ik linker en rechtergalop wel aanzetten dat snapt ze. Maar in bak vind ze het vooral moeilijk. Maar merk wel dat als ik op buitenrit veel de galop erbij pak en overgangen word het in de bak makkelijker.

SRY

Berichten: 1159
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:19

Hier ook ene met een moeilijk galop.
Rechtsom gaat nu redelijk goed met de nageeflijkheid erbij, maar linksom pffff -O-
Met buitenrijden kan ze opeens wel de linkergalop met nageeflijkheid, maar in de bak met dressuur hooo maar :?
En we oefenen en oefenen en oefenen, ooit zal het wel goed komen :)

maessie

Berichten: 5749
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:35

Wat leuk al die dressuurhaffies hier bij elkaar! Mijn ruin is tot het Z1 gekomen, maar die is inmiddels 19, en hij had toch wel moeite met het niveau in combinatie met zijn niet ideale bouw. Ik ben nu sinds kort gestart met onze fokmerrie van 12 jaar. Deze merrie heeft het qua lijf veel makkelijker, en is superwerkwillig en cool in t koppie. De galop is ook bij haar het moeilijkste, maar dat is ook een heel stuk kracht wat ze nog op moet bouwen.
Ook hier staat Oudega op de planning :D zowel NHPS als DAH.
<3
Afbeelding

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:32

Ik heb er zelf geen last van met de galop ... betekent vast dat de vorige eigenaresse er vast goed op geoefend heeft :-)... (mijn dank daarvoor :-))

Ik doe wel veel oefenen in galop... tempowisselingen... en overgangen...

Lisette1987

Berichten: 1514
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:52

Lux heeft ook moeite met galop, wij oefenen vooral korte stukjes, aanspringen, volte of hoefslag in galop, en weer terug

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:21

Mareja heeft opzich niet heel veel moeite met de galop.. Van galop naar halthouden en weer aanspringen, verzamelen en verruimen gaat allemaal prima.. Alleen verliest ze wel snel sprong en van achter lijkt het dan alsof ze nog half in draf zit.. Als ik dan even mn zweep aanleg komt de achterhand er wel weer onder maar in t M moet je zonder zweep starten dus probeer thuis nu ook zoveel mogelijk zonder zweep te rijden.. Heeft iemand tips hiervoor? :?

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:30

Athos heeft er helemaal geen problemen mee, die springt zo maar aan.
Alleen ben ik de boeman haha, ik vind het vaak nog spannend om door te galoperen.

maessie

Berichten: 5749
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:40

Hier is het aanspringen ook niet zozeer het probleem, meer het mooi constant gedragen door blijven gaan. En er word nog weleens een wisseltje tussendoor gegooid hihi, maar das pas voor een paar klasses later. Wel prettig dat ze nu al aangeeft daar handig in te zijn! :D

@Leoniee: vooral zonder zweep blijven rijden thuis ;) dat was bij mijn ruin de beste oplossing, die viel als we de proef ingingen ook stil. Hoezo slim!

haffylover

Berichten: 1426
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: reuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:20

fro schreef:
Op buitenrit kan ik linker en rechtergalop wel aanzetten dat snapt ze. Maar in bak vind ze het vooral moeilijk. Maar merk wel dat als ik op buitenrit veel de galop erbij pak en overgangen word het in de bak makkelijker.



Op bospaden neemt paar van minder stellinge en buiging aan.

De bak wordt vaak geassocieert met werken en dus nemen sommige daar ook de stelling/buiging al vrij snel aan en vaak ligt het bewust/onbewust ook bij de ruiter je rijd buiten altijd anders dan in de bak of je dit wil of niet.

Spianne

Berichten: 558
Geregistreerd: 02-09-11
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:48

Ik heb heel lekker getraind vanavond, ze gaf zelfs een stukje nageeflijkheid in de linkergalop. Rechtergalop ging wat minder, daarin kan ze zich nog veel moeilijker verzamelen en ik vind het zo moeilijk om van de binnenteugel af te blijven :/
We hebben net genoeg verlichting bij de bak, waardoor het best wel donker is en daardoor ga ik volgens mij veel meer op m'n gevoel rijden zo 's avonds :) Morgen hebben we les :D

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 08:06

Gisteren heerlijk gereden zelfs in gesloten galop op de linkerhand
Aangespringen ging goed
Het is echt training en herhalen

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:11

haffylover schreef:
fro schreef:
Op buitenrit kan ik linker en rechtergalop wel aanzetten dat snapt ze. Maar in bak vind ze het vooral moeilijk. Maar merk wel dat als ik op buitenrit veel de galop erbij pak en overgangen word het in de bak makkelijker.



Op bospaden neemt paar van minder stellinge en buiging aan.

De bak wordt vaak geassocieert met werken en dus nemen sommige daar ook de stelling/buiging al vrij snel aan en vaak ligt het bewust/onbewust ook bij de ruiter je rijd buiten altijd anders dan in de bak of je dit wil of niet.


Je rijd onbewust inderdaad anders als je buiten bent dit merk ik zelf ook aan m'n kwpn, maar heb diverse haflingers gereden en deze heeft toch de meeste moeite met de galop.

Daarnaast wat je zegt de bak word geassocieerd met werken klopt, voor haar is de bak een 'negatief' iets ivm haar verleden . Dit zal ook mee spelen ja, hier dacht ik 1.2.3 niet aan. Maar in de ruim 5 jaar dat ik haar heb is ze ook al erg verbeterd. Heb haar vooral op buitenrit gereden omdat zodra ik in de bak kwam ze de kin op de borst legde en ging rennen.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:04

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn Haflinger merrie. Ik rij geen wedstrijden met haar, maar ze kan wel heel leuk lopen. Ze zou in de ring zeker niet misstaan :)

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:27

Hier nog 1die moeite heeft met de galop. Maar dat komt meer omdat die alleen nog maar in het bos heeft gegaloppeerd.
vandaag eindelijk een lichtpuntje. Werd zelfs nageeflijk zonder in draf terug te vallen. Als afsluiter een sprongetje wat die nog nooit gedaan heeft! Ben best trots. Eerst de balken eraf gegooid omdat die z'n benen niet optilde. Maar hij sprong na paar keer wel. 2 keer goed en toen direct beloond en gestopt. Knap paard!

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:57

Nordsvensk schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit is mijn Haflinger merrie. Ik rij geen wedstrijden met haar, maar ze kan wel heel leuk lopen. Ze zou in de ring zeker niet misstaan :)


Gaaf.. Waarom start je niet..

Vraagje aan de hand van de foto zie ik echt mijn paard lopen nou is mijn vraagt hangt ze niet in je hand.
King zou echt zo op mijn hand leunen zo gevoel zie ik bij jou nu ook. Kan het mis hebben

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:08

Omdat ik die mogelijkheid niet heb :o

Op de 2e foto lijkt ze inderdaad wel wat zwaar in de hand, daar was ik dan ook bezig met een actieve achterhand. Maar ze is zeker geen Haf wat alleen maar hangt, mevrouw kan ook prima haar eigen hoofd dragen.. Maar zodra het moeilijker word...

Niet hele duidelijke foto's, hier ziet er in ieder geval wel 'losser' uit in draf :)

Afbeelding

Afbeelding

Oreade_
Berichten: 354
Geregistreerd: 22-08-12

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:06

Om mij dan maar bij aan te sluiten mijn galop lukt ook echt niet!

Eerst was het aanspringen weg crossen, heb ik een half jaar op geoefend en nu kan ze mooi aanspringen.
Maar nu heeft ze het moeilijk om lang door te galopperen! Van volte naar recht uit = uitvallen