vastzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

vastzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 19:41

wie weet hoeveel onderwerpen zijn hier al over geweest, maar het zoeken op dit onderwerp geeft duizenden resultaten, sommige er half over, andere niet, maar op de eerste pagina iig niks specefiek... dus als niemand het erg vindt dan maar een nieuw onderwerp:

las ook over iemand die een paard had dat vastzat op links, maar mijn paard is helemaal bol naar rechts (euh de linkerkant staat bol) en toch buigt ze niet eens daar
mijn paard zit er vast op beide zijden. ik rijd haar niet zo vaak, maar als ik haar rijd dan kan ik er niet eens een volte mee. (ze wordt wel door anderen bereden, is niet van mezelf). ik opende mijn binnenhand op aanraden van de instuctrice helemaal tot bijna aan mijn knie, buitenteugel in contact, binnenbeen en veeeeeeel voltes, maar ik reed haar een halfuur en ze heeft geen enkele keer gebogen. ze 'valt' gewoon, en de cirkel wordt kleiner en kleiner, hoe ik ook met mijn binnenbeen druk. ik weet dat het geen kwestie is van een paar minuten, maar ik rijd haar al meer dan een jaar (niet vaak, maar regelmatig) en omdat er anderen op rijden laat ze niet meer los. ik kreeg ze vorige maand nog goed los over de rug, stelling enzo, maar sinds er meer beginnelingen komen houdt ze weer alles vast. Weet iemand tips en oefeningen? nogmaals, ik weet dat er veel wendingen enzo moeten zijn maar ze laat echt niks meer los. niet dat ze koppig is ofzo, ze voelt gewoon als een plank, het eerste halfuur niks nageeflijk... om zot van te worden, hoe een paard toch verpest kan worden. maar ik wil het toch weer goed krijgen. iemand nog tips enzo? (ps ik kan niet ergens naartoe gaan, clinic ofzo, het paard moet ter plaatse blijven)
alvast heeel erg bedankt!

loulou

Berichten: 14810
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 11:58


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 16:08

Wij longeren de paarden altijd om ze los te krijgen. Geen hulpteugels of niks, gewoon aan het hoofdstel en dan proberen om het paard voorwaarts neerwaarts te krijgen, dan kan ze ook weer gaan buigen. Je moet de grote van de "longeervolte" steeds aanpassen. Dan weer normaal, dan weer vrij klein, dus de longe kort nemen. Verder heb ik altijd geleerd om gewoon door te rijden en je niet op een kant (die vast zit) te gaan concentreren. Maar ik weer niet of dat een tip voor jou is, omdat je haar niet alleen rijdt en omdat ze aan twee kanten vast zit. Ik zou in ieder geval eens gaan longeren

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 16:19

ik keek al loulou maar er staat steeds voltes rijden enzo, dat helpt niet, ik weet niet wat er met dat paard is maar ik heb een halfuur veel voltes gereden (niet voortdurend nat.) en het hielp nog niks.
en ook gaan de meeste reacties over meer druk nemen op de andere kant, aan de andere kant werken maar daar zit ze ook vast en dat is nu net het probleem
paarden die aan een kant vastzitten, daarbij helpt het idd, maar als m'n paard nou helemaal recht loopt (klinkt wel goed he) tja dan...

mikkie longeren misschien een idee, maar heb daar weinig ervaring mee. maar het valt te proberen, bedankt!

anders nog iemand een wondermiddeltje? Knipoog

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 16:41

eerst rechtstellen, dan aan de kant van de hand die vast zit extra drijven, en idd longeren. het kost veel tijd en moeite en veel oefenen