Trektocht te paard in Polen. Práchtige ervaring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Trektocht te paard in Polen. Práchtige ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 10:21

Het is alweer een tijd geleden, deze vakantie, maar ik had eindelijk tijd gevonden om de foto's te bekijken en te selecteren :D
Selecteren was niet heel erg makkelijk aangezien ik zóveel mooie uitzichten heb gezien en heel veel foto's heb gemaakt.

In juli ben ik op mijn oude stageplaats op een 5-daagse trektocht geweest. Dit wou ik altijd al een keer doen, en nu kreeg ik een prachtige kans aangeboden!
Op Tinkerstoeterij Jaskolka kom ik al vanaf 2009, 2 keer stage gelopen, tijd van m'n leven heb ik hier gehad. Sindsdien kom ik regelmatig even een weekendje langs, gewoon omdat Polen niet zo heel ver weg is :+

Wat ik vooral heel bijzonder vond is dat ik deze trektocht heb afgelegd met Borys. De allereerste keer dat ik op Jaskolka kwam, was Borys het eerste veulen wat ik tegenkwam. Een paar dagen oud, en lekker eigenwijs. Een prachtig dier was het :D
Nooit mee met mama willen lopen vanaf de wei als ze weer eens aan het werk moest, altijd knuffels en altijd een beetje stout.
Nu was kleine, lieve baby Borys 5 jaar oud, en mocht ik hem meenemen op trektocht.
Een heerlijk dier om te rijden, doorzettingsvermogen, heel stoer, en stiekem toch een beetje bang voor alles :+ Een lieve, speelse ruin <3
Die trouwens afgelopen keuring ster is geworden op de keuring waar ik en mijn vriend de paarden voorbrachten, mag ook wel even gezegd worden :D

De foto's staan niet helemaal op volgorde, ik kan me ook niet helemaal herinneren wanneer, waar welke foto is genomen.
We hebben zo ongeveer 125km afgelegd.

Geniet nog een beetje mee van mijn trektocht avontuur!


Dit was de eerste dag, ook gelijk de zwaarste. Deze dag hebben wij zo'n 7 uur gereden (met 2x een uur pauze er tussendoor en nog een aantal kleine pauzes)
Mooie ruïne van ruim 100 jaar oud. Hier zit een heel verhaal aan vast, welke ik mijn niet meer kan herinneren :+
Afbeelding

Het dorpje Wlén. Dit pad hebben we een stuk moeten lopen omdat het zo onwijs stijl was.
Afbeelding

Mooi uitzicht met vrolijke Borys-oortjes <3
Afbeelding

Dit is het begin van dag 2. We sliepen in een heel leuk, klein pensionnetje.
We hebben mooi vroeg de paardjes opgezadeld en beklommen gelijk een berg van zo'n 315 meter hoogte.
Dit was het uitzicht... Jelenia Gora
Helaas kan je op de foto niet precies zien hoe hoog we zaten en hoe stijl de berg was.. Ik vond het een beetje griezelig :')
Prachtig...
Afbeelding

Nog een prachtig uitzicht.. Adembenemend als je hier rijd met paard <3
Afbeelding

Koeien horen er ook bij :D
En laat het nou net wezen dat Borys, koeien niet zo héél leuk vind :')
Afbeelding

Borys mocht tijdens de pauze even spelen in de speeltuin :')
Afbeelding

De stuwdam.. De Bobr als ik het goed heb :)
Afbeelding

De 3e dag heb ik geen mooie foto's kunnen maken vanwege regen... De hele dag door, onwijs veel regen.. Wij waren doorweekt. Álles was nat, zelfs de binnenkant van m'n cap :')

4e dag
Hier kun je misschien een beetje zien hoe hoog we zitten.
We hebben ook een tijd door een prachtig bos gereden, maar helaas waren de foto's heel donker en onscherp.
Sommige plekken was het dan ook echt héél stijl, en ook wel even spannend
Afbeelding

Alweer bij de laatste dag aangekomen. De dag waar ik het meeste naar uitkeek.
Vanaf Jaskolka kun je een oude vulkaan zien, hier heb ik al vanaf het begin heen gewild, een paar keer gezocht, maar nooit gevonden.
Deze dag gingen we naar de vulkaan.. ik was helemaal happy!

De weg erheen..
Je kunt hem mooi zien
Afbeelding

Mooi plaatje waar je kan zien dat we overal en nergens rijden. We hadden lang niet altijd paden voor ons, zeker niet in het bos en op de heides. Wat onwijs leuk was en altijd weer verassingen opleverde.
Er was een paar dagen voor de trektocht een hele zware storm geweest, waardoor er veel bomen om waren gevallen. Sommige 'paden' waren dus niet rijdbaar omdat er bomen dwars lagen. Super leuke, survivalroutes :D
Afbeelding

En eindelijk.. we waren bij de vulkaan aangekomen. We stonden echter wel voor een verassing, want we moesten de paarden beneden laten, en we moesten zelf omhoog klimmen.
Jeetje mina, wat was dat zwaar. Ik heb een redelijk goede conditie, maar om zo stijl te lopen, in een steeds ijler wordende lucht (is dat een goede zin? :+ ) ben je toch al snel buiten adem.
Ik was ook heel blij toen we uiteindelijk boven waren
Afbeelding

Uiteindelijk weer op naar Jaskolka
Afbeelding

Onderweg naar huis hebben we nog even lekker een verkoelende duik genomen, wat echt heerlijk was :D
En heul koud, dat bergwater :+
Afbeelding

Deze foto is door een meisje genomen die ook mee was op trektocht;
Afbeelding


Een hele mooie ervaring was het. We hadden ook een hele toffe groep, die echt qua niveau aan elkaar gewaagd waren.
Er is 1 valpartij geweest op de eerste dag, door een heel jong hertje die in paniek onder een paard sprong, niet slim :+ Maar niemand is gelukkig gewond geraakt.

Voor de mensen die ook altijd al een trektocht hebben willen doen, dit is écht een aanrader!
Alles is top geregeld, prachtige routes, super paarden, en een hele toffe leiding.

Ik geniet er nog steeds van <3 <3
En ik hoop dat jullie een beetje hebben meegenoten :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Trektocht te paard in Polen. Práchtige ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:23

bedankt dat we mochten meekijken ik zal het zeker onthouden!

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:26

Wauw gaaf.

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:26

Ziet er super gaaf uit! Mooi gebied daar <3

7ofhearts

Berichten: 2767
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Trektocht te paard in Polen. Práchtige ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:33

Mooie foto's zeg.
Lijkt me inderdaad de moeite waard om daar te gaan rijden.
Super!!!

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Trektocht te paard in Polen. Práchtige ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:39

wauw wat een geweldige ervaring!

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:41

Wauw, gaaf! Borys is trouwens ook mooierd.
Klinkt heel stom maar nooit geweten dat Polen zo mooi was!

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:44

Wauw wat is Polen toch een prachtig land! Geweldige foto's!

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 10:47

Borys is inderdaad prachtig! :D

Elsa91, dat is ook deels waarom ik juist een topic aanmaak..
Mijn beeld van Polen, voordat ik er ooit geweest was, was ook niet bepaald positief. Ik dacht altijd een armoedig land, plat, grijs en grauw.

Maar integendeel juist, er zijn zoveel mooie landschappen, hele toffe, behulpzame en keihard werkende mensen. Het is heel jammer dat de meeste mensen zo'n negatief beeld van Polen hebben.
Ideaal, goedkoop vakantieland ook, een etentje bij de pizzaria, met z'n 4e + drinken en toetje, ben je €15 euro kwijt. Da's toch perfect :+

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:52

Super gaaf!

missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:54

Mooi zeg

ChelseaII
Berichten: 849
Geregistreerd: 24-07-09

Re: Trektocht te paard in Polen. Práchtige ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:55

Gaaf hoor!!!!! En inderdaad wat is Polen een mooi land zeg!!!!!

Oyeru

Berichten: 840
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:56

Wauw prachtig... Ik ben zo jaloers. Ik kom al 20 jaar in Polen maar heb er nog nooit paardgereden, gek toch :o

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:58

WAT een ervaring! Wauw.. Prachtige omgeving ook!!

Henderike_1
Berichten: 92
Geregistreerd: 15-05-12
Woonplaats: kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:00

Oohh Waauuwww. Ik ben echt zo jaloers,, Dit zou ik ook nog wel eens willen doen in het buitenland. <3

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:01

Just_Sannee schreef:
Mijn beeld van Polen, voordat ik er ooit geweest was, was ook niet bepaald positief. Ik dacht altijd een armoedig land, plat, grijs en grauw.

Ik ben twee jaar geleden voor het eerst in het Oostblok geweest, ook erg positief verrast :)
En dan is Polen weer anders dan Tsjechië en waarschijnlijk ook weer anders dan die andere landen achter het voormalige ijzeren gordijn. Ik wil in elk geval vaker die kant op, daar is nog veel te ontdekken :)

Horsecheck
Berichten: 97
Geregistreerd: 10-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:05

Prachtig! Lijkt me heel mooi om die trektocht daar te maken, komt gelijk op mijn verlanglijstje <3

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:06

Leuk, ik ken Jaskolka en Borys ook een beetje! :D

Ik heb anderhalf jaar geleden een kamp begeleid bij Jaskolka en toen was Borys net een beetje klaar voor het echte werk geloof ik. Hij mocht af en toe op korte tochten mee met mij of mijn mede-begeleidster. De langere tochten kregen we telkens een ander paard mee.
Ik herken je beschrijving "heel stoer en stiekem toch een beetje bang van alles" helemaal en was op slag verliefd op dat fantastische jonge mannetje. Had hem zo in mijn koffer mee naar huis genomen. Kan me voorstellen dat het voor jou nog bijzonderder is, dat je hem zo van jongs af aan hebt meegemaakt.

Water vond hij toen nog echt heel eng trouwens haha, natte voeten heeft hij amper gehaald bij ons.

Ook de landschappen komen me bekend voor, wat is het daar prachtig. Wij hebben 'slechts' dagtochten ondernomen dus ik denk dat jij nog veel meer mooie dingen hebt gezien dan wij eigenlijk.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 11:07

Rex_Rolfo schreef:
Just_Sannee schreef:
Mijn beeld van Polen, voordat ik er ooit geweest was, was ook niet bepaald positief. Ik dacht altijd een armoedig land, plat, grijs en grauw.

Ik ben twee jaar geleden voor het eerst in het Oostblok geweest, ook erg positief verrast :)
En dan is Polen weer anders dan Tsjechië en waarschijnlijk ook weer anders dan die andere landen achter het voormalige ijzeren gordijn. Ik wil in elk geval vaker die kant op, daar is nog veel te ontdekken :)


Ja inderdaad! Mijn vriend en ik hebben ondertussen ook al meerdere plaatsen ontdekt, ook Tsjechië, Hongarije is ook heel mooi. Wij vinden het heel tof om landen zelf te ontdekken en te ondervinden dat de vooroordelen helemaal niet waar zijn :D


Dank voor de mooie reacties!

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 11:08

NoeskaMoos schreef:
Leuk, ik ken Jaskolka en Borys ook een beetje! :D

Ik heb anderhalf jaar geleden een kamp begeleid bij Jaskolka en toen was Borys net een beetje klaar voor het echte werk geloof ik. Hij mocht af en toe op korte tochten mee met mij of mijn mede-begeleidster. De langere tochten kregen we telkens een ander paard mee.
Ik herken je beschrijving "heel stoer en stiekem toch een beetje bang van alles" helemaal en was op slag verliefd op dat fantastische jonge mannetje. Had hem zo in mijn koffer mee naar huis genomen. Kan me voorstellen dat het voor jou nog bijzonderder is, dat je hem zo van jongs af aan hebt meegemaakt.

Water vond hij toen nog echt heel eng trouwens haha, natte voeten heeft hij amper gehaald bij ons.

Ook de landschappen komen me bekend voor, wat is het daar prachtig. Wij hebben 'slechts' dagtochten ondernomen dus ik denk dat jij nog veel meer mooie dingen hebt gezien dan wij eigenlijk.


Wat gaaf dat je daar ook bent geweest en daar hebt gewerkt!
Tsarina is ook een van m'n favoriete, het gemaskerde veulen noemde we haar altijd :D

Ondertussen is Borys iets dapperder geworden en water vind ie heel leuk! :D

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Trektocht te paard in Polen. Práchtige ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:10

Wauw, het is prachtig daar!

astwice

Berichten: 726
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: NB-Bladel ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:12

Hee, daar heb ik ook stage gelopen! Leuke foto's en inderdaad Polen is echt prachtig!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Trektocht te paard in Polen. Práchtige ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:18

Wauw, wat een prachtige plek? Welk taal wordt er tijdens de tochten gesproken?
Ga er van uit dat je geen pools spreekt :)

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Trektocht te paard in Polen. Práchtige ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 11:23

Engels word er gesproken :)
Pools kan ik inmiddels hier en daar wel verstaan :+
De andere mensen die mee waren, waren Vlaams, dus ging prima.

Ik was trouwens in m'n eentje, ik kon niemand vinden die deze ervaring met mij wou delen :+
De dagen eromheen heb ik trouwens gewoon meegewerkt in de stallen zoals van ouds, ik zou er nooit aan kunnen wennen dat ik gewoon vakantiegast ben daar :+

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Trektocht te paard in Polen. Práchtige ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:30

Ziet er super gaaf uit zeg! Prachtig!