[WN] [INFO] 'Show je tack'-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:08

Niet te druk qua bewerking en zilver, hou ik van. Pony-kleur is al druk genoeg.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:25

net zadel, gaucho ! :j
voordelen singel van natuurlijke materialen ; neemt goed vocht op, en voelt fijner voor het paard.
nadeel ; je kan het slecht, of niet reinigen.
voordeel kunststof ; je kan het goed schoonmaken.
nadeel ; ze zweten er erg onder..

Sannanasje

Re: Centraal 'Show je tack'-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:02

Mooi zadel hoor Gaucho!

Ik heb ook een bontje singel thuis liggen, maar nog niet om gehad. Heb hem 2ehands gekocht als zijnde wol, maar ik twijfel er sterk aan. En ze loopt prima met de singel die ze nu heeft, dus misschien als het ooit voor de mooi op een showtje moet dat ik die 'wollen' eronder doe, en anders gewoon lekker zo!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:48

Mooi zadel, Gaucho !
Nu, voor mij geen bontsingels meer :n . Ik had er twee van Mattes voor Sneaky, met afneembaar bont, en heeft ze mij nu toch twee singelwondes daarvan, net in haar oksels ! Natuurlijk net in een weekend dat we show moeten rijden. -:(-
En ik was die dingen constant, met speciaal wolwasmiddel, en onderhoud alles goed, en dan heb je dat !
Ik heb mij nu een Classic Equine singel met gelvulling gekocht, en dat lijkt beter te gaan. De wondes zijn in elk geval verbeterd. Die CE singel is ook veel smaller dan die van Mattes.
Dus als iemand een Mattes singel met afneembaar (echt) bont zoekt in de maten 32 en 34, spreek mij aan ! De ene is gebruikt, maar netjes, de andere nog helemaal nieuw. Ropermodel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:01

Mooi Gaucho!

Singels blijft zoeken vind ik. Neopreen gehad en vilt. Vorig jaar een PC gekocht van wol. Mijn d-pony had meteen een wondje.
Ik heb die singel naar onze quarter merrie gedaan en bij haar bevalt hij beter. Voor mn d-pony de neopreen weer gepakt. De vilten was al even ''op''.
Nu hebben we een jonge hengst en die had meteen een wondje van neopreen. Wel maar aan 1 kant, dus vermoed dat er iets niet goed heeft gezeten.

Ik zou nog steeds graag een mohair of alpaca touwsingel willen proberen, maar ben er huiverig voor.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:13

Ik heb sinds kort een alpaca touwsingel ropermodel en het gaat hier goed. Ik heb een ruin die ook gauw wondjes in de oksel krijgt. Ik heb hem één keer fout aangesingeld waardoor de singel nét niet helemaal in het midden lag (ringetje onder de buik ietsjepietsje naar links) en toen had ie meteen weer een wondje. Maar als ik zorg dat ie recht ligt gaat het goed.

Wol lijkt bij mij een vloek op te liggen. Alle (dure!) wolsingels die ik gehad heb kon ik allemaal weer wegdoen. Heb nu een neopreensingel van 2 tientjes, was ik ook mee begonnen en ging eigenlijk prima, maar omdat ik niet kon geloven dat dat goed ging ben ik aan het shoppen geslagen. Maar toch kom ik steeds weer uit bij die neoprenen bende. Hij zweet er erg onder, maar nog nooit wondjes gezien. Heb nu al gehad FRA supersingel, fleece singelbontje, leren singel met fleece, leren singel met echte wol, Mattes singel met echt lamswol, en de alpaca roper dus. En mijn ouwe trouwe Neopreentje :')

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:16

Het zal gewoon per paard verschillen. Bij mijn paard gaat voor een uurtje trainen in de bak eigenlijk alles prima. Maar als ik meerdaagse langere ritten rijdt is neopreen / bont / fleece echt geen optie, dan krijgt ie schuurplekken. Beste ervaringen heb ik met mohair roper singel; wolvilt gaat ook goed maar vind ik (nog) wat lastiger schoon houden / langzamer drogen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:38

Het verschilt ook per paard. Vergeleken met mn merrie, heeft mn d-pony ook minder ruimte aan de voorkant. Zadel ligt goed, plek van singel is daar goed, maar hij is daar echt ''kleiner''.
Met een roper model ben ik bang dat het brede gedeelte te snel begint. En met touwsingels ben ik altijd bang voor rimpels in de huis, haren ertussen etc.

Ik pak ook steeds weer neopreen, omdat ik daar weinig nadelen van kan ontdekken voor hem, behalve dat hij weleens een verdikking achter de singel had. Ik singel niet aan, dus waar het door komt? Het is niet pijnlijk of gaat niet open verder.

Onze merrie heeft echt een dun velletje, dus die heeft heel snel een kaal plekje als iets niet oke zit. Voor haar houden we nu de wollen singel.

De vilten singel beviel wel, maar ik vond hem niet makkelijk schoon te houden.

Anatomisch gevormd lijkt me wel wat, maar zou dan graag willen passen. Heb nu 30'', maar ik wil dan echt passen. Als de vorm verkeerd uitkomt, heb je er nog niks aan.

Ik denk dat dat het lastigste is, dat je singels niet echt kan uitproberen en passen etc.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:10

superpony schreef:
Ik denk dat dat het lastigste is, dat je singels niet echt kan uitproberen en passen etc.

Precies, daarom moest ik dus zoveel verkopen. Doodzonde...

Is er trouwens een manier om het verschil tussen echte en neppe wolvilt te zien? Ik heb er eentje liggen die ik bij mijn zadel heb gekregen (dat zegt het misschien al ;)) en dat lijkt vilt.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:47

Ik zoek ook nogaltijd een alternatief voor mijn neopreen singel.
Ze doet 't er wel goed mee, nergens last van... maar ik zie wel vaak dat er haren aan kleven.
Heb een mooie wolvilten (synthetisch bont) gezien, maar ik weet niet of dat dan zoveel beter is dan neopreen...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:10

Aan de echte wollen kleven bij de mijne ook haren. Als het goed is, beter niet veranderen. If it ain't broke, don't fix it !

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:18

wolvilt is iets heel anders als synthetisch bont.(= fleece ).

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:16

Ik ben op zoek naar chaps. Ik heb er een topic over geopend maar ik heb nog niet echt antwoord (decatlon, boerenbond, etc). Waar kan ik chaps kopen? Gewoon simpele voor het buiten rijden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:20

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:28

spicegirl schreef:
wolvilt is iets heel anders als synthetisch bont.(= fleece ).

You are right...
Vreemd, beide beschrijvingen bij eenzelfde item... Wellicht dus synthetisch.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:05

Mijn merrie heeft ook snel last van schuurplekken. Neopreen werkt echt niet bij haar.
Ik gebruik nu al een jaar of vier een Mattes-singel, maar die is inmiddels aan vervanging toe.

Ik begrijp dus dat zo'n mohair roper singel een goed alternatief is?
Wij rijden overigens zeer regelmatig lange ritten van zo'n drie/vier uur.
En hoe reinig je zo'n singel?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:22

niet...
gewoon ff borstelen als ie opgedroogd is.
hoogstens een keertje met de tuinslang,maar daar word ie niet beter van..
veel paarden hebben ook last van de gespen.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:28

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 07:41

amj schreef:
Mijn merrie heeft ook snel last van schuurplekken. Neopreen werkt echt niet bij haar.
Ik gebruik nu al een jaar of vier een Mattes-singel, maar die is inmiddels aan vervanging toe.

Ik begrijp dus dat zo'n mohair roper singel een goed alternatief is?
Wij rijden overigens zeer regelmatig lange ritten van zo'n drie/vier uur.
En hoe reinig je zo'n singel?

Voor mij is zo'n mohair singel dus een uitkomst voor die lange ritten. Ik borstel inderdaad gewoon de haren er af; af en toe even afspuiten en borstelen met warmer weer. Misschien 1 keer per jaar even in een handwarm wolwas sopje en dan heel goed uitspoelen.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:33

Ah ja, die gespen ja...
Schuren die niet op lange ritten gaucho?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:57

Heb ik zelf iig geen last van, en mijn paard heeft een heel dun vachtje / velletje. Nou heb ik ook wel heel vlak liggende gespen. Heb ook wel eens gezien dat er een beschermflap onder de gesp zat, maar weet niet of dat er beter van wordt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:07

Daar heb ik deze voor: Afbeelding

Ik heb niet het idee dat ze onontbeerlijk zijn, dus ik heb ze er maar aan één kant om omdat ik anders de off billet nergens kan instoppen en ik vind het lelijk als het er maar zo bij hangt.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:51

Ik denk dat ik het maar eens ga proberen.
Ik kwam er tegen van Weaver en Classic Equine. Zit er nog kwaliteitsverschil tussen?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:16

Rumpleteaser schreef:

Mijn hierboven gequote in-hand outfit heeft een upgrade ondergaan :D Gisteren heb ik hier showmanship en in-hand-trail in gestart. Ben er zelf heel erg tevreden mee! Lichtere laarzen zou nog mooier zijn, maar het geld is even op 8-)

Afbeelding

Jasje van HobbyHorse, showpants van HobbyHorse, slinky van 1849, hoed en laarzen van Arthur (ben merknaam kwijt) en merkloos showhalster ;)
Voor de showmanship heb ik inmiddels een meer geschikte outfit, maar die bewaar ik nog ff voor het NK ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:23

Dat ziet er veeeeeeeeeeeeeel professioneler uit, RT +:)+
Ik ben benieuwd naar je NK sms-pakkie :D Start je L2 Rookie?