Bokker Novalues van start in de Mongol Derby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Bokker Novalues van start in de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 21:13

http://www.bever.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker LindyH

Van 5 tot en met 16 augustus aanstaande vindt in Mongolië de paardenrace ‘Mongol Derby’ plaats. Deze jaarlijkse race staat bekend als de extreemste paardenrace ter wereld. Niet onterecht, want 1000 kilometer in 10 dagen te paard afleggen is zowel geestelijk als fysiek een grote uitdaging. Na oud-deelneemster Frederique Schut die in 2011 mee deed, hoopt dit jaar de Nederlandse Chris Berkers (Bokker Novalues) de race succesvol te voltooien. Met haar 23 jaar is Berkers één van de jongste deelnemers. Bever ondersteunt haar van met de juiste lichtgewicht en multifunctionele uitrusting. Voorganger Schut schreef een boek naar aanleiding van haar ervaringen tijdens de race. Berkers, student Kunstgeschiedenis en werkzaam bij Bever Eindhoven, deelt de voorbereiding op haar avontuur de komende weken per blog.

Berkers is inmiddels de eerste dag goed doorgekomen. Op haar Facebook staat: "Vanochtend vroeg is Chris van start gegaan op de eerste dag van de Mongol Derby! Momenteel overnacht ze op het derde horse station, morgen vroeg (voor ons vannacht) zal ze haar race vervolgen" Foto

De Mongol Derby is sinds 2011 opgenomen als langste en zwaarste paardenrace ter wereld in het Guinness Book of World Records. De race wordt jaarlijks georganiseerd door het land Mongolië, dat een rijke paardentraditie heeft. De paardenrace stamt af van het communicatiesysteem van de Mongoolse krijger Dzjengis Khan. Doordat de afstanden in het keizerrijk zo groot waren, ontwierp hij een netwerk waarbij paard en ruiter als boodschapper fungeerden. Met behulp van de zon vonden zij hun weg. Dit jaar zet de traditie zich wederom voort met veertig zorgvuldig geselecteerde ruiters die de uitdaging aangaan om in tien dagen 1000 km door de Mongoolse steppen te rijden in etappes van 40 kilometer. Er is geen route uitgezet en er wordt uitsluitend genavigeerd met een GPS. Ook hotels, mobieltjes, douches of internet zijn niet beschikbaar. Met bagage van maximaal 5 kg zijn de deelnemers compleet op zichzelf (en paard) toegewezen.

In 2011 voltooide Frederique Schut als eerste Nederlander de Mongol Derby. Van de 23 deelnemers was zij één van de dertien die de finish haalde. Schut schreef hierover het boek ‘Missie Mongolië’. Chris Berkers hoopt dit jaar als tweede Nederlander de derby succesvol te voltooien. Op blog.bever.nl deelt ze haar avontuur en ook op haar Facebook-pagina zijn haar ervaringen volgen.

Je kan Chris hier op de kaart volgen

Gerelateerd nieuws
[VN] Bokker Novalues neemt deel aan Mongol Derby 2014
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-08-14 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tracklink toegevoegd

UMayDream

Re: Bokker Novalues van start in de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:24

Wauw, wat ongelooflijk gaaf! Ik heb toevallig net het boek gekregen van Frederique Schut voor mijn verjaardag. Als Chris Berkers ook een boek gaat schrijven, ga ik hem zeker kopen!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:29

Ik ga hem ook volgen :) Best interessant, ook al zou ik er zelf nooit aan deelnemen :)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:36

Gaaf en ongelooflijk dapper toch ook wel! Heel veel succes!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:51

Armaris schreef:
Ik ga hem ook volgen :) Best interessant, ook al zou ik er zelf nooit aan deelnemen :)

Hem is een haar :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:11

Wow heel gaaf! Novalues, heel veel succes en geniet er van!

Op http://www.tracking.theadventurists.com ... golderby14 kun je de ruiters live volgens via een tracking systeem.
Alleen kom ik er maar niet achter hoe je op ruiter kan zoeken, i.p.v. steeds alle bolletjes aan te moeten klikken om te kijken wie het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:14

Delphi schreef:
Wow heel gaaf! Novalues, heel veel succes en geniet er van!

Op http://www.tracking.theadventurists.com ... golderby14 kun je de ruiters live volgens via een tracking systeem.
Alleen kom ik er maar niet achter hoe je op ruiter kan zoeken, i.p.v. steeds alle bolletjes aan te moeten klikken om te kijken wie het is.

Door op de rode pijl aan de zijkant te klikken ontvouwt zich een menu met alle namen.

Verder een kleine correctie kirsten Melis heeft ook een aantal jaar geleden mee gedaan. Ze woont in Australië maar is Nederlandse.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:16

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:27

pien_2010 schreef:
http://www.tracking.theadventurists.com ... kers/76713 via deze link zie je gelijk het rode bolletje van Chris. Ik heb er een favoriet van gemaakt.

Ik had het net toevallig ook gevonden door maar wat raak te klikken :D.
Ik heb hem nu ook als favoriet opgeslagen. Misschien handig om deze link in de OP te laten verwerken?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 03:57

Zooo gaaf!
Als ik wat ouder en meer ervaren ben (en wat meer geld te besteden heb :=) zou ik hier ook zeker een keer aan willen meedoen! Lijkt me echt een waanzinnige ervaring.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:35

Leuk om te volgen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:43

Dat lijkt me zo gaaf om te doen!
Ik ga haar zeker volgen! :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:24

Ik vind het mega stoer! Het zou helemaal niks voor mij zijn maar ik vind het wel heel tof dat een bokker hier nu tussen rijdt, dus GO Chris!

Ik geloof dat ze op dit moment het 17de stipje is vanaf de kop getelt. De route ziet er behoorlijk heavy uit :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:26

chocobroodje als je op mijn link gaat staan (hierboven) dan zie je het rode stipje. Dat is Chris. Ze is vijfde honk al voorbij dus het gaat goed. Inmiddels blijkt er een uitvaller te zijn las ik van haar zusje in het andere topic. Maar Chris gaat goed.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:04

Ze gaat lekker!

Kan het hele plaatje niet hier zetten omdat hij te groot is, kijk hier in de link: http://i59.tinypic.com/2r727t1.jpg
inderdaad iets van de 17e plek op dit moment :j
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 07-08-14 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:04

Supergaaf van haar, wat een droom als je het aan kan!! *\o/* Ik ga haar ook zeker volgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:39

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:42

Oh, ik heb bolletjes geteld dus zodoende dat ik daar op uit kwam ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:08

Ik volg Chris ook, vind het erg dapper en de verhalen zijn geweldig om te lezen. :))

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:15

Amaryllis schreef:
Oh, ik heb bolletjes geteld dus zodoende dat ik daar op uit kwam ;)

Bolletjes tellen hoeft niet. Gewoon op de uitschuifbalk klikken rechts op het scherm, en Chris Berkers intypen in de zoekbalk. :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:21

ligt het aan mij of heeft Alexander Piltz urtuu 6 gemist? :+

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:26

Als ik via de link op Chris haal bolletje klik kom ik inderdaad bij haar uit, maar wanneer ik op het kruisje druk en dan weer op hetzelfde bolletje bij honk 6 klik zit ik ineens bij Sylvia.... enig idee hoe dit kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:38

Esther_r20 schreef:
Als ik via de link op Chris haal bolletje klik kom ik inderdaad bij haar uit, maar wanneer ik op het kruisje druk en dan weer op hetzelfde bolletje bij honk 6 klik zit ik ineens bij Sylvia.... enig idee hoe dit kan?

Het linker vakje open laten staan, Sylvia is ook op het HS en staan dus "op elkaar"

Edit: ik ben benieuwd of Chris vanavond nog verder rijd. Ze hebben nog 2 uur rijtijd, dus als ze nu beslist door te rijden zal ze in de open lucht moeten overnachten. Want HS 7 haalt ze niet meer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-14 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:39

oh hehe.... dat is best blond :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:49