Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:43

Mensen ga aub geen petroleum of moterolie etc. Smeren !
Als je dat doet doe het voor de grap eerst bij jezelf op een verwonding _/-\o_ wel even filmen , misschien leren meer mensen ervan :o ;)

Bloed trekken voer allergieën kan de da idd.
Probeer eens gewoon sudocreme/zinkzalf .

Ook hoor ik veel goeds over aloë vera .

jachtje
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-06-14

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:02

Hoi Cherrello,

Dank voor jouw reactie.

Is het opsmeren van motorolie dan pijnlijk?
Als ik jouw reactie juist interpreteer, dan is dat het geval.
Dan zal ik dat ook nooit en te nimmer gebruiken, want mijn beesten zijn mij heilig!
Goed dat jij dat laat weten, want daar heb ik nooit bij stilgestaan aangezien ik in de veronderstelling verkeerde dat het alleen maar vies ruikt en verder niets.

Sudo creme en zinkzalf gebruik ik al, maar ook dat verzacht/helpt maar een klein beetje.
Aloë Vera ken ik niet, dat kan ik ook wel eens uitproberen.
Is dat ook een creme?

Ik ga ook de DA maar weer eens bellen.

Mvrgr.Kees

MirteSilke
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:20

Alle creme's zijn slechts verlichten van de symptomen. Het moeilijke is om de oorzaak te vinden.
Wij zijn hier ook al tijden mee bezig. Het wachten is (nog steeds) op het huidafkrabsel of daar iets in te vinden is. En daarna zal dan uitgebreid bloedonderzoek volgen. Al heb ik er inmiddels een tamelijk hard hoofd in wat de oorzaak zou kunnen zijn...

Aloe Vera is er in allerlei varianten, ook crème Kees ;-)

Snoraly

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-10
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:23

Ik heb even en vraagje, mijn tinker heeft (wat wij dachten) mijt. Nu al een paar keer behandeld met Neocidol en de sokken er af gehaald. Nu zag ik vandaag na het afspuiten dat die ook schilfers begon te krijgen op zijn schouder. Deze korstjes/schilfers zijn soortgelijk met die op zijn benen.
Heeft iemand enig idee of dit mijt is of dat het iets anders kan zijn, zo ja wat is het dan waarschijnlijk?

Ik zal morgen even foto's maken voor jullie indien gewenst.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:34

@ Kees , even een bron deels gekopieerd (was makkelijker) .

Raakt een dier of een plant dus overdekt met het ''drijvende''
olie (olie is lichterr dan water), dan kan het niet meer ademhalen , zonlicht opvangen, water verdamoen of opnemen en ga zo maar door.
Misschien zou je het kunnen vergelijken als je in een hele grote platic zak gaat zitten en die afsluiten (NOOIT DOEN NATUURLIJK).
De dood zal dan niet lang op zich laten wachten.
Daarnaast bestaat olie uit giftige stoffen die door de huid heen dringen en in het lichaam opgenomen worden, daarbij oa.bloed en lever aantasten.
Mede daarom gaan vogels die van de olie bevrijd zijn, later alsnog dood, ze zijn vergiftigd geraakt.
Fossiele olie komt voort uit dood en vergaan dierlijk- en plantaardig materiaal.
Dood spul, zoals (dieren) lijken zitten vol met micro-organismen die op zich zeer ziekmakend zijn.
Gangreen is daar een bekend voorbeeld van.


De aloë vera is idd. In veel varianten .
De meeste halen het bij de tuinen ( bijv. In thee trea shampoo o.i.d.)

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:51

Mensen die cydectin gebruiken: ik heb net 500 ml bij de dierenarts besteld, dit kost €94. Weet iemand waar je het goedkoper kan krijgen?

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:28

:wow: ping ping !!!

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:06

Ik had 250 ml bij de dierenarts voor dacht ik 35 euro

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 00:04

Ik heb nu bij een andere dierenarts 500 ml voor 73 euro ;)

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:55

HELP

Hier ook een geval van ernstige mok, al 6 maanden ellende. dierenartsrekening van nu al 500 euro en nog geen steek verder.
probeer nu verband met jodium op aanraden van mijn Belgische dierenarts. Verbeterde ineens eens stuk maar gisteren toch weer een terugslag. |(
Heeft iemand wel eens zijn paard moeten laten inslapen op mok?
Wat zijn de gevolgen als het niet beter wordt?
Zijn er inwendige producten die echt helpen?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:26

Heb je er foto's van? Hoe extreem is het?

SulJinty

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Sint Philipsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:32

Schangah schreef:
HELP

Hier ook een geval van ernstige mok, al 6 maanden ellende. dierenartsrekening van nu al 500 euro en nog geen steek verder.
probeer nu verband met jodium op aanraden van mijn Belgische dierenarts. Verbeterde ineens eens stuk maar gisteren toch weer een terugslag. |(
Heeft iemand wel eens zijn paard moeten laten inslapen op mok?
Wat zijn de gevolgen als het niet beter wordt?
Zijn er inwendige producten die echt helpen?


Het paard van een kennisje van me had het ook zo erg. Ze zijn naar een kliniek in België geweest en moesten met Etiderm shampoo wassen en daarna met fucidin zalf insmeren. Hebben heel lang lopen tobben dit was het enige wat echt afdoende werkte ;).

MirteSilke
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 08:22

Even een update. Uit het huid schraapsel is niets gekomen. We hebben nu als laatste optie de paarden uit de wei gehaald. Alleen nog heel droog (ouder) hooi. En het lijkt nu dat het wat rustiger gaat worden, maar ik durf niet te vroeg te juigen...

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 08:47

Via een klant (@jachtje) dit topic gevonden. Mijn algemene aanpak (maar elk dier en probleem is anders dus altijd maatwerk) is van binnen uit aanpakken, dus voeding aanpassen (kracht voer naar arbeid, geen of weinig arbeid = alleen hooi en evt iets zonder suikers om supplementen te geven ) ontgiften, weerstand verhogen en bioresonantie. Evt middelen die de huid ondersteunen kun je uiteraard ook gebruiken bv teatree, AE emulsion, bij mijten Neemolie mengsel etc. Voor info pb of kijk op mijn site.

haha
Berichten: 14
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 07:32

Volgens de veearts heeft mijn paard waarschijnlijk zomereczeem, maar ik moest voor de zekerheid wassen met sebacil. Dat heb ik gedaan en ik zit nu op dag zes en zou op dag tien nog een keer moeten wassen. Tot zover is er echter nog geen enkele verbetering te merken. Wat is jullie ervaring? Zou ik nu wel verbetering moeten zien en kan ik die tweede keer wassen wel laten zitten? Of zou de verbetering daarna pas op kunnen treden?

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:54

Als het zomereczeem is dan is dat een combi van factoren oa voeding en het bekende vliegje dus ook van binnen aanpakken. Sebacil werkt volgens mij op schimmels en dat werkt dan niet.. Mijn aanpak is voeding aanpassen naar paard (is voor elk paard verschillend natuurlijk ivm arbeid) van binnen uit aanpakken door te ontgiften en weerstand verhogend middel plus bioresonantie om lichaam aan te zetten tot zelfherst en aan de buitenkant iets om te helen en te verzachten (ik werk alleen met natuurlijke middelen) en dan ook uiteraard deken, masker etc

Carrotcake
Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:02

Even een vraagje. Mijn paard is behandeld tegen mijt, maar nu wil ik even een onderhoudsbeurtje geven tegen de eventuele larven en/of eitjes.
Nu heb ik Knock-Down vlooienshampoo gekocht voor honden. Maar de gebruiksaanwijzing als dosering voor 10kg 1 flesje van 100ml. Moet ik nu 50 flesjes over mijn paard heengieten :+
Hoe gebruiken jullie vlooienshampoo voor honden tegen mijt bij paarden?
(de mijt lijkt alleen op zijn hoofd en manen/hals te hebben gezeten)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:12

Ik heb jarenlang neocidol gebruikt voor mij fries. Dit werkte redelijk goed al kwam het toch wel een paar keer per jaar terug. Helaas was de fles over de datum en zag t er ook niet fris meer uit.
Ik heb nu byemite bij de dierenarts meegekregen à 50 euro voor 250 ml..

Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Heb haar hier gisteren mee gewassen. Dit leek ze niet echt prettig te vinden. Vooral d'r aangetaste benen vond ze niet prettig.

Ik moet het net als de neocidol verdunnen 10ml op 10 liter water. Eerst mn paard nat maken met water en daarna de byemite over d'r heem sponzen. Ook heb ik d'r borstels ed. in de byemite geweekt en haar pads voor onder het zadel gewassen.

Is er trouwens niets officieels voor paarden op de markt? De neocidol was eigenlijk voor schapen en de byemite voor kippen...

Ze staat 24/7 buiten dus stal schoonmaken hoeft niet. De rest van de kudde heeft nooit ergens last van.

Nimby

Berichten: 259
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:03

Annem84, ik heb sinds begin juni een nu net tweejarige tinkermerrie en heb haar nu drie keer 'echt' met byemite gewassen, inderdaad het hele paard van boven naar onder en inderdaad 1 ml per liter. Dus 10 ml op 10 liter. Die gaan er bij mij wel doorheen met een wasbeurt.
Ik heb een paar keer in topics gelezen dat byemite hetzelfde is als het oude sebacil.

Toen ik haar kreeg had ze erg jeuk en schuurde overal aan en stampte. DA erbij, afkrabsel en idd mijt geconstateerd.
Ze vond het wassen en helemaal nat worden (eerste keer voor haar) erger dan het spul zelf. Het ging wel iedere keer wat beter.
De eerste keer wassen tel ik niet mee, ik had toen de byemite in een spuitje van stal gekregen voor in een 10 l emmer. Achteraf bleek dat 1 ml geweest te zijn dus 10x te weinig 8)7

Daarna had ze nog steeds erge jeuk, intussen had ik zelf een fles bij de DA gekocht, idd 250 ml voor ongeveer €50. Eigenlijk moest ik 10 dagen wachten maar kon de jeuk niet aanzien, ik dacht ik doe in ieder geval manen en benen nog een keertje. Dit heb ik op dag 6 al gedaan, eigenlijk te vroeg dus, maar kwam er toen dus achter (toen ik het zelf klaarmaakte) dat ik de eerste keer te weinig had gebruikt!
Deze keer wassen had ik ongeveer 3 liter water gebruikt met 3 ml byemite. Dus wel goede verhouding maar niet erg veel.

Tien dagen later weer gewassen (ze jeukte nog erg), alleen kwam ze een dag later in de sloot. Dus 10 dagen daarna maar weer. Dat is nu twee weken terug en het lijkt beter te gaan. Ze staat niet meer haar benen overal aan te schuren of te stampen. (Wel naar vliegen)

Ook had ze één natte mokplek in een sok toen ze kwam. Deze is nu ook weg.
Ze staat overigens van 10 tot 5 op de wei en krijgt verder hooi, geen krachtvoer. Vanaf ongeveer half juni geef ik haar die mokthee van chevadonyll, met handje lowsugar muesli (faser light) om het naar binnen te krijgen. Ze vindt het heerlijk :9 en het lijkt dus te helpen tegen de mok. Hoewel je achteraf nooit weet waarvan het komt. Ze kan nu ook meer weerstand hebben dan vlak na zo'n verhuizing.

Maar over de byemite: de eerste keer heb ik dus met te weinig sterke oplossing gewassen, de tweede keer waarschijnlijk met te weinig totaaloplossing, de derde en vierde keer dan eindelijk goed.
Wel viel me op dat ze de dag nadat ik gewassen had (ook de laatste twee 'goede' keren) juíst in de sokken aan het knagen was. Ik dacht toen oliebol, heeft het weer niet geholpen :(
Maar in dit topic las ik een paar keer dat het eerst misschien erger wordt als de mijten proberen weg te komen. Hoop maar dat dat het is.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:45

Schangah schreef:
HELP

Hier ook een geval van ernstige mok, al 6 maanden ellende. dierenartsrekening van nu al 500 euro en nog geen steek verder.
probeer nu verband met jodium op aanraden van mijn Belgische dierenarts. Verbeterde ineens eens stuk maar gisteren toch weer een terugslag. |(
Heeft iemand wel eens zijn paard moeten laten inslapen op mok?
Wat zijn de gevolgen als het niet beter wordt?
Zijn er inwendige producten die echt helpen?


FF update, De jodium heeft echt ontzettend goed geholpen!!!!

Kijk voor fotoverslag op [MD] centraal topic over mok

Nimby

Berichten: 259
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:36

Bedankt voor de tip, dat is echt een hele verbetering!

simonedanton
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:57

Aloë vera werkt erg goed.
Dierenartsen werken er tegenwoordig ook mee..
Meer informatie stuur mij maar een Bericht


Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:46

Nou heb ik ook een vraagje...

Mijn tinker merrie schuurt elk jaar weer heel erg. Haar manen rukt ze er uit, de boven kant van haar staart. Maar ook boven op haar billen? Haar zit altijd helemaal in de war, en nu heeft ze dus ook weer een schuur wondje onder haar staart ... Ik heb begin juli een bloed test laten doen om te zien of ze allergisch is voor iets maar daar is jammer genoeg niks uit gekomen. Wij hebben van de zomer een Belgische dierenarts bij ons op de camping gehad en die dacht, door dat ze niet allergisch is, aan mijt. Die zou mij de namen van verschillende producten op sturen maar dat heeft ze nooit gedaan jammer genoeg. Ik zou nog wel een keertje bij mijn eigen dierenarts langs gaan maar die adviseert mij nu alleen nog maar om de boel er af te scheren en anti-vliegen er op te smeren maar dat helpt dus niet. Heb ik vorig jaar al geprobeerd ...

Dus toch maar weer terug naar de mijt theorie. Haar sokken zijn ook wat afgeschuurd maar niet extreem veel.

Nu heeft ze ook een zoontje van nu ander half en hij heeft dus helemaal geen sokken meer sinds april en het groeit ook helemaal niet terug. Heb al gekeken maar kan niks ontdekken. Hij schuurt ook een beetje bij zijn staart maar is niet kaal verder. Heeft wel steeds meer schilfers ...

Kan iemand mij adviseren? Ik las dat vlooien shampoo voor honden zou kunnen helpen ? Kan ik dat op manen, staart en sokken doen?

Alvast bedankt :)

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:58

ik zou de DA eerst een afkrapsel laten nemen (dan krabben ze met een mesje een klein beetje huid af om te kijken of er beestjes in zitten )
heeft hij/zij mijt dan wens ik je vast sterkte .

dan word het 2X (minimaal) wassen en ook de stal en al je spullen wassen (ook 2X ).
(dus alle borstels , dekjes , dekens , zadel/hoofdstel , mentuig , cap ,eigen kleding , beschermers , je zadelkast etc. etc. etc. )
om het echt goed te doen dan :o

ik zou wel uitkijken waar je mee wast , net als vlooien shampoo kan prikken in open wondjes (ook die je niet ziet of geïrriteerde poriën etc.)
en het zou erg jammer zijn als dat dan niet de oplossing blijkt ;)

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 00:26

Noedel is een paar weekjes wat minder geweest en nu zijn we erachter gekomen dat hij bloedarmoede had. Helaas heedt dit zijn weerstand ook een klap gegeven en is ineens rasp en mok geëxplodeerd... :( hij heeft dit echt nooit (mok iig) alleen klein beetje rasp soms maar nu ineens tot bloedens aan toe... Schrok me dood.

Heb het al een paar keer met betadine gewassen en korstjes geprobeerd beetje af te halen (vind ie niet leuk). Voor de mok gewoon mokzalf wat al netjes zn werk.doet maar die rasp.... Heb nu droogzetters gekregen van de DA en dat gaan we morgen maar even erop doen.
Iemand ervaring met droogzetters?