Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:03

Deze week komt er als het goed is een jaarling hengst, welke egt broodmager is (botten zie je uitsteken)
Pony kent geen brokken, maar wat kunnen we hem nu het beste voeren om hem weer rustig aan een beetje voller te krijgen.
Hij komt sowieso op een kaal weiland waar hij om de dag een stukje nieuw gras bij krijgt. Maar wat is nog meer goed om hem rustig een beetje bij te laten komen?
Durf hem namelijk in het begin niet teveel te geven omdat hij alleen gras kent.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:45

MD-->VS

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:53

Ik denk dat je toch echt aan een soort van bijvoeren moet gaan. Zorg er in ieder geval voor dat er naast het gras altijd hooi is, zodat het paard altijd kan eten. Daarnaast kan een bietenpulp goed helpen om het paard dikker te krijgen. Bouw dit wel heel langzaam op.

Anoniem

Re: Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:28

Inderdaad, véél ruwvoer !! Dat helpt het beste.
Mijn DA adviseerde ook Maïsmeel en Gerstemeel Knipoog Dat helpt heel goed als je dat bijvoert. Als je paard het niet eet, moet je er een beetje water bijdoen, dan is het niet zo stoffg Lachen
Zemelen en bietenpulp werken ook heel goed.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 10:40

Ik wil idd zemelen bij gaan voeren, maar bouw dit ontzettend langzaam op, omdat die pony niks anders dan gras kent.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:51

ik zou niks speciaals gaan halen Knipoog
wormenkuur er in, je zegt zelf al dat hij dagelijks een stuk gras er bij krijgt en koop veulenbrok voor hem.
ook al kent hij dit niet zal hij het vanzelf wel gaan eten, wij hebben een veulentje op stal wat het ook niet kende maar na 2 weken steeds aanbieden had ze door dat het lekker was en nu eet ze het.
zemelen zit volgens mij niks in waar een jong dier van groeien kan.

je kunt ook prima een muesli halen,moet wel een volledige meusli zijn,havens heeft ze wel, misschien dat hij die wel lust en kun je dat gaan bijvoeren

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 12:54

Mijn eigen pony's krijgen idd al de meusli van havens, ik wil zemelen bij gaan voeren omdat mij is verteld dat dit redelijk goed aanzet.
Bij de man waar hij nu tijdelijk staat krijgt hij ook gras en ze proberen hem aan de brokjes te laten wennen.
Verder heeft hij vrijdag al direct een wormenkuur gehad.
Nu wachten op mijn vaders besluit of hij hierheen kan komen, zal sowies pas zijn als het wat beter weer is, omdat wij op het moment geen stal meer vrij hebben omdat mijn eigen pony niet lkkr is Knipoog

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:00

wat raar dat ze zemelen adviseren als dikmaker??

Citaat:
Tarwezemelen zijn hulzen van de tarwekorrel die overblijven als het zetmeel voor het grootste deel uit de korrel is gehaald. Het zetmeel wordt vooral gebruikt voor de levensmiddelenindustrie en de tarwezemelen worden vooral gebruikt in de paardenvoeding. Tarwezemelen bevatten meer eiwit dan graan (16%), maar de kwaliteit van dit eiwit is matig. Het zetmeelgehalte is laag is en het vezelgehalte is hoog, waardoor tarwezemelen veilig zijn voor paarden.Tarwezemelen bevatten net als de granen weinig mineralen en de calcium-fosforverhouding is ongunstig. Tarwezemelen werken laxerend


zit dus echt zowat niks in, ik denk juist dat het voor paarden die dik zijn een goede buikvulling is Knipoog
vooral om die kalk-fosfor verhouding zou ik t al niet gaan geven.
plus dat het laxerend werkt en hij al in gras staat wat in het begin ook diarree geven kan

ik zou dus echt gewoon voor gras gaan en eventueel de muesli. dik worden duurt toch een tijdje mag je zowiezo wel een maand voor uittrekken hoor voor je hem echt gaat zien groeien

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:50

ik zou zoveel mogelijk weidegang aan bieden, onbeperkt ruwvoer dus
als hij snachts op stal zou komen ook dan hooi aanbieden
en zorgen voor voldoende vit/min
dus koek, supplement
of muesli, maar ik denkd at als je onbeperkt weidegang/ruwvoer hebt het met de muesli erbij nog wel eens te veel zou kunnen worden
aankomen moet net als afvallen met beleid ...dus zou eens kijken hoe hij het met flink weidegang en ruwvoer doet

voor vit/min kun je eventueel vit/min brokjes geven , of die pavokoeken

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:27

ik heb ook ergens gelezen dat bier goed helpt. Maakt niet uit of het alcoholvrij is of dat het er wel in zit. Max. 1 flesje.

dark_moon
Berichten: 217
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:13

Hoe komt de pony zo mager ? In ieder geval wormenkuur, en onbeperkt ruwvoer en toch brok leren eten. Wel langzaam opbouwen ivm koliek etc.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 22:17

Tja, volgens de man waar hij nu staat, stonden ze 1 of 2 uurtjes per dag in de kale wei, en verder kregen ze niks, en aten van ellende stro.
Tja, of het waar is weet ik niet, maar de pony komt niet vanzelf zo mager.
De pony is bij deze man al direct ontwormd Lachen

VeerleYero

Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:58

voldoende Gras/hooi als basis en eventueel iets van brok.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:09

mirriejj schreef:
Tja, volgens de man waar hij nu staat, stonden ze 1 of 2 uurtjes per dag in de kale wei, en verder kregen ze niks, en aten van ellende stro.
Tja, of het waar is weet ik niet, maar de pony komt niet vanzelf zo mager.
De pony is bij deze man al direct ontwormd :)

Onbeperkt hooi aanbieden, gras opbouwen (darmflora is er niet aan gewend en nu diarree wil je niet), zandkuur (kale wei = makkelijk zand binnen krijgen) en vit./min. brok. Van wat ik zo begrijp is hele probleem nl te weinig/te schraal voer en niet dat er van binnen iets mis is. Krachtvoer verteren kost energie, en die heeft hij niet over.

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Hoe magere pony weer beetje dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:11

Topic is uit 2007, ik mag hopen dat het probleem inmiddels opgelost is.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:39

Omdat dit topic erg oud is en er tegenwoordig een centraal topic bestaat voor dit soort vragen hier een slotje.