De heer Wilders en zijn uitspraken...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: De heer Wilders en zijn uitspraken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:41

Bedenk dat GW uiteindelijk ook een type is geen daden maar woorden!
Uiteindelijk lost dat gebler echt geen problemen op.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:48

fransje23 schreef:
Ik denk dat een heel aantal mensen in de politiek moeten leren om minder en metname minder impulsief te reageren op uitspraken van GW.
Dat soort aanvallen zijn namelijk koren op zijn molen en drukken GW is zijn geliefde underdog-positie!

indeed!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:00

Tja. Die vergelijking met Hitler is 1 op 1 natuurlijk altijd onjuist.

Maar de onderliggende mechanismen die tot de vervolging van commies, Joden en andere bevolkingsgroepen hebben geleidt, op grond van zondebokmechanismen, stereotypering en een wij versus zij gevoel (als je mensen wilt ontmenselijken, is dat je beste coctail. Mensen hebben die neiging om zich tot een groep te rekenen en wat buiten die groep valt, inferieure eigenschappen toe te dichten. En daarnaast een enorme plasticiteit in hun moraal om gedrag te rechtvaardigen. Je vergast geen Joden. Tenzij je ze met ratten vergelijkt, hun hele groep wegzet als 'anders dan wij, en dit lijstje van negatieve eigenschappen is de reden) zie je wel degelijk terug in wat Wilders doet.

Je ziet het op zoveel plaatsen terug, bijvoorbeeld ook in Poetins enge strijd tegen homosexualiteit. Of in de kruistocht van extreme Christenen in de VS tegen vrouwen(rechten) Of in de neiging van Moslims in Indonesie om Christenen aan te vallen.

En historisch gezien, de hele geschiedenis is doorspekt met voorbeelden van wij tegen zij, en van het toedichten van minderwaardigheid aan groepen om onrecht te rechtvaardigen. Zo hadden vrouwen ooit geen ziel, en negerslaven waren volgens de Christelijke leer ook lang een soort tweederangsmensen, dus mishandeling, verhandelen, en dood laten gaan was ook niet zo erg...

En toch kiest de ene mens in gelijkvormige omstandigheden, wel degelijk voor een ander pad, dan de ander.
In oorlogstijd waren er mensen, die bij het verzet gingen. Zij namen mensen op in hun gezin die vervolgd werden, met gevaar voor eigen leven.

Wat bewoog die mensen, om hun eigen leven en dat van hun gezin, in de waagschaal te stellen.

En wat bewoog anderen, om hun eigen buren aan te geven en te verraden, om vervolgens vliegensvlug de kostbaarheden uit hun huis te stelen.

Waarom hielp in Nederland het hele ambtelijke apparaat vanaf dag 1 ijverig mee aan de Jodenvervolging? En waarom weigerde men dat vanaf dag 1 zoveel men kon in Denemarken?

(Het eerste is niet helemaal waar trouwens. Bekend is dat het hoofd van de NS in die tijd, op een gegeven moment naar de regering in Londen belde wat hij met de Jodentransporten moest. Het antwoord was duidelijk: 'laat ze doorgaan!')

Antisemitisme was in die tijd niet alleen aan Nazi's voorbehouden.

Het heeft na de oorlog ook heel lang geduurd voor het leed dat Joden was aangedaan erkend werd. Die mochten zwijgen, want 'wij hebben het ook heel zwaar gehad.'
De gestolen spullen van Joden zijn ook heel lang niet teruggeven, sterker er vindt nu een soort naschok plaats, waarbij kunstschatten die door Nazis en anderen van Joden geroofd werden, worden teruggezocht en aan de eigenaars worden terugegeven.

Saillant detail: vermoed wordt dat in de privecollectie van ons koningshuis ook het een en ander te vinden is aan geroofde kunst.
Maar tot heden weigert ons koningshuis om inzicht in de collectie te verlenen, zodat hiernaar gekeken kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:04

Dan zouden we eerst een coalitie in de regering moeten gaan vormen met het zelfde gedachtegoed als Wilders, eer we in die zelfde siuatie gaan komen.

Dat zal nooit, dus speculeren in deze richting is totaal zinloos...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:16

En dat is dan weer waarom ik zo van mijn landje houdt.

Zeg nooit nooit, in Naziduitsland, 10 jaar eerder, geloofde ook niemand dat zoiets kon gebeuren. Duitsland was een democratie in die tijd.

Maar Nederland laat duidelijk weten, niet deze kant op te willen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:26

Nee, Duitsland heeft een totaal ander regeringsstelsel, daar komt de Bondskanselier aan de macht, wordt daar massaal op gestemd, dan kan je een Wilders met zijn PVV aan de macht krijgen.

Wij hebben coalities en dat werkt ook niet, totaal andere gedachten die samen tot een akkoord moeten komen, dan krijg je compromissen en dat kan wel eens zijn dat JOUW gekozen partij totaal niet doet waar je op gestemd hebt..wat ook weer onvrede geeft..
Dat heeft er voor gezorgd dat de problemen van een grote groep in Nederland levende mensen niet gehoord en behandeld wordt...

Politiek stinkt altijd, in elk land...het is met macht spelen, huichelen en zakken vullen...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:54

russel schreef:
Nee, Duitsland heeft een totaal ander regeringsstelsel, daar komt de Bondskanselier aan de macht, wordt daar massaal op gestemd, dan kan je een Wilders met zijn PVV aan de macht krijgen.

En wat wil Wilders? De Nederlandse Grondwet wijzigen om het regeringsstelsel te veranderen en de rechten van een deel van de Nederlandse bevolking te kunnen beperken...
Wie kunnen de Grondwet wijzigen? Een meerderheid van Eerste en Tweede Kamer :j
In theorie is het mogelijk dat de PVV-aanhang zal groeien en de PVV ooit een meerderheid in Eerste en Tweede Kamer zal gaan vormen, laten we echter hopen dat het nooit zover zal komen....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:51

Het is juist eng om te denken dat het hier nooit zover zou kunnen komen. Stel er vindt een terroristische aanslag plaats a la 9/11 maar dan op de Dam. De daders zijn moslims. Dat kan zomaar aanleiding zijn voor een Wilders om heel veel aanhang te krijgen. En de andere partijen voelen zich ook genoodzaakt om een statement te maken... een vredig ogend volk kan heel snel veranderen in een lynchende massa.
Je moet waakzaam blijven.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:02

Nikass schreef:
Het is juist eng om te denken dat het hier nooit zover zou kunnen komen. Stel er vindt een terroristische aanslag plaats a la 9/11 maar dan op de Dam. De daders zijn moslims. Dat kan zomaar aanleiding zijn voor een Wilders om heel veel aanhang te krijgen. En de andere partijen voelen zich ook genoodzaakt om een statement te maken... een vredig ogend volk kan heel snel veranderen in een lynchende massa.
Je moet waakzaam blijven.

Precies! :j

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:10

Maar is dat dan terecht of onterecht Nikass?

Is het fout? en waarom is dat dan fout? Waar ligt de schuldvraag stel dat zo iets zou gebeuren. Ligt dat bij de Nederlanders, bij de overheid, bij die ene moslim die een terreuraanslag pleegde? Hoe zou het komen dat er dan zo iets gebeuren zou?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:14

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:14

Ceriadwen schreef:
Maar is dat dan terecht of onterecht Nikass? Is het fout? en waarom is dat dan fout?

Of een lynchpartij goed of fout is? Of het terecht is als onschuldige mensen worden mishandeld of vermoord en hun bezittingen vernield of afgepakt? Is dat wat je nu vraagt?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:16

Shadow0 schreef:
Ceriadwen schreef:
Maar is dat dan terecht of onterecht Nikass? Is het fout? en waarom is dat dan fout?

Of een lynchpartij goed of fout is? Of het terecht is als onschuldige mensen worden mishandeld of vermoord en hun bezittingen vernield of afgepakt? Is dat wat je nu vraagt?

De vraag is of je daar over na wil denken(en dan het liefst de hele post), en daar mag je wat mij betreft best even over doen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:23

Ceriadwen schreef:

Grappig??? In welke zin?
Ik vraag af of die arme meneer is gevraagd of -ie als boegbeeld voor de verontwaardigd rechtse pers wil fungeren :(:)

Ontzettend suggestief stukje trouwens :roll: Maar die site heet niet voor niets 'Geen Stijl' natuurlijk :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:24

Ik weet niet of het relevant is om naar de schuldige te zoeken, Ceriadwen. Het is wel iets wat je niet wilt dat ontstaat (wat mij betreft althans). Er zijn altijd mensen die gebruik (of misbruik) maken van zo'n situatie om aan de macht te komen. En een volk dat bang is gelooft maar al te graag de mooie plaatjes van een oproerkraaier. Een zondenbok is dan heel prettig want het geeft een hoop duidelijkheid: zij zijn de schuld van alles. De oplossing is dan ook niet meer zo moeilijk toch? "Terug naar je eigen land" is dan wel minimaal wat je mag eisen...
Als zo'n aanslag nu zou plaatsvinden kan ik me voorstellen dat er mensen zeggen: "zie je wel, die Wilders had toch gelijk! Als we ze destijds het land uit hadden gezet, was dit nooit gebeurd"
Ik hoop niet ooit in een land te leven waar onverdraagzaamheid de boventoon voert (en soms lijkt het al wel eens een beetje het geval) en daarom vind ik waakzaamheid belangrijk. Om grote excessen zoals in mijn voorbeeld te voorkomen, maar ook kleiner: iemand tot de orde roepen die over de grenzen van respect en fatsoen gaat en daarmee meer ruimte geeft aan onverdraagzaamheid; hey Wilders, hou je aan de fatsoensnormen die binnen onze samenleving gebruikelijk zijn, dat verwacht jij toch ook van anderen? (moslims)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:28

Nikass schreef:
Ik weet niet of het relevant is om naar de schuldige te zoeken, Ceriadwen. Het is wel iets wat je niet wilt dat ontstaat (wat mij betreft althans). Er zijn altijd mensen die gebruik (of misbruik) maken van zo'n situatie om aan de macht te komen. En een volk dat bang is gelooft maar al te graag de mooie plaatjes van een oproerkraaier. Een zondenbok is dan heel prettig want het geeft een hoop duidelijkheid: zij zijn de schuld van alles. De oplossing is dan ook niet meer zo moeilijk toch? "Terug naar je eigen land" is dan wel minimaal wat je mag eisen...
Als zo'n aanslag nu zou plaatsvinden kan ik me voorstellen dat er mensen zeggen: "zie je wel, die Wilders had toch gelijk! Als we ze destijds het land uit hadden gezet, was dit nooit gebeurd"
Ik hoop niet ooit in een land te leven waar onverdraagzaamheid de boventoon voert (en soms lijkt het al wel eens een beetje het geval) en daarom vind ik waakzaamheid belangrijk. Om grote excessen zoals in mijn voorbeeld te voorkomen, maar ook kleiner: iemand tot de orde roepen die over de grenzen van respect en fatsoen gaat en daarmee meer ruimte geeft aan onverdraagzaamheid; hey Wilders, hou je aan de fatsoensnormen die binnen onze samenleving gebruikelijk zijn, dat verwacht jij toch ook van anderen? (moslims)

Als je niet wil dat zo iets ontstaat, moet je op zoek naar de antwoorden waarom zo iets ontstaan kan. Dus eigenlijk antwoord geven op de vragen die ik net gesteld heb.
Als je die antwoorden weet, dan kan je gericht de problematiek oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:35

Nederlanders worden in het buitenland niet gezien als tolerant en verdraagzaam....iets wat we ook niet zijn...

Vraag mij ook af hoe we aan dat stigma komen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:39

Wranglerbutt schreef:
russel schreef:

En wat wil Wilders? De Nederlandse Grondwet wijzigen om het regeringsstelsel te veranderen en de rechten van een deel van de Nederlandse bevolking te kunnen beperken...
Wie kunnen de Grondwet wijzigen? Een meerderheid van Eerste en Tweede Kamer :j
In theorie is het mogelijk dat de PVV-aanhang zal groeien en de PVV ooit een meerderheid in Eerste en Tweede Kamer zal gaan vormen, laten we echter hopen dat het nooit zover zal komen....

En dat gaat Wilders in zijn eentje redden :D

Er zijn wel meer dingen in de wetten die niet meer van deze tijd zijn en broodnodig vernieuwing nodig hebben.

Weet jij hoe een wet tot stand komt? En hoe veel tijd daar over heen gaat?

Om de politie meer bevoegdheid te geven in een tijd waar ze nu nog steeds te weinig hebben, heeft jaren geduurd.... Dat is al een simpelere wijziging dan de grondwet.

Alles wat hij roept wordt erg serieus genomen hoor....
Blijven we wel nadenken? Dan in het zelfde emotionele geblaat als Wilders terecht te komen?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:51

russel schreef:
Weet jij hoe een wet tot stand komt? En hoe veel tijd daar over heen gaat?

Beter dan de gemiddelde Nederlander, denk ik :D

Het feit dat het moeilijk is, maakt het nog niet onmogelijk.
En het niet serieus nemen wat Wilders uitkraamt, zou IMO pas echt stom zijn; menige strijd is verloren door het onderschatten van de tegenstander.

Niets van wat Wilders zegt is onschuldig of louter grappig bedoeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:52

En Russel, waarom maakt men zich dan wel druk om bv de sharia (het kwam in dit topic nota bene al een keer voorbij) terwijl de kans dat dat doorgevoerd wordt nog veel kleiner is?

Ceriadwen: ik hoef er niet zo lang over na te denken of ik lynchpartijen wel of niet ok vind eigenlijk. Dat is mij wel duidelijk. Heel gek misschien, maar ik ben dus niet zo'n voorstander van het lynchen van onschuldigen.

En wie er schuldig aan is als het gebeurt? Iedereen die zich op laat jutten.

Als iemand een terreuraanslag pleegt is 'ie schuldig aan de terreuraanslag. Dat lijkt me nogal duidelijk. Maar hij is niet schuldig aan hoe wij daarmee omgaan. Als wij in reactie daarop omslaan in een woedende massa die dingen vernielt en mensen mishandelt en vermoordt, dan zijn wij daar schuldig aan.

Het is bovendien ontzettend stom om zoveel macht aan terroristen te geven... als je terroristen echt dwars wilt zitten moet je zorgen dat hun acties zo min mogelijk invloed hebben op de samenleving. Wat dat betreft maakt het opjutten van groepen mensen de situatie voor iedereen onveiliger en lokt het eerder aanslagen uit dan dat het die voorkomt.

Dus zelfs vanuit een veiligheidsperspectief is het voornamelijk erg dom om te denken dat het een goed idee is (of zelfs maar begrijpelijk) om zo te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:57

De soep wordt nooit zo hert gegeten als opgediend.

De verantwoordelijkheid ligt nl bij de NIET Wilders stemmers en nalopers, door het beleid in te richten dat de stem van de Wilders volgers worden gehoord en serieus genomen.

Tot op heden is dat nu juist het tegenovergestelde wat er gebeurd, steeds meer geld verslindende schandalen komen boven water en de groep die midden in de oliebol zit wordt gegeneerd.....

Als Wilders macht krijgt is het de schuld van de politiek die voor zijn eigen geweten luidkeels Wilders afvalt, maar niets doet om hem de wind uit de zeilen te nemen!!!

Heel vervelend dat je als niet Wilders aanhanger verantwoordelijk gesteld wordt, toch!? Want ook dat willen we niet, lekker op zijn Hollands Bah en Boe roepen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:58

Shadow, wat vind jij zelf van de Sharia? Die wordt meer toegepast dat wij weten hoor!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:09

russel schreef:
In oorlog is alles geoorloofd, dat is iets anders.....mensen gaan overleven.....
Nou - nee.
Of we het nou hebbenover de bijbel, de koran of de conventie van geneve: er zijn wetten die ook, juist in de oorlog gelden.

(Okee - dat die worden geschonden, dat weet ik ookwel, dat zijn de trieste feiten Maar blijft staan, dat er wetten zijn, dat niet alles is geoorloofd.)

russel schreef:
Maar we hebben nu geen oorlog wat de mensen aanzet tot een buitenzinnige mentaliteit.
Dat klopt, maar om een heel scala aan andere redenen kunnen mensen toch "het gevoel hebben" dat hun leven in gevaar is.
De reden dat ik aanhalingsteken gebruik, is niet, dat ik dat gevoel maar onzin zou vinden.
Het gevoel, dat je leven op het pel staat is een compleet ander gevoel dat heel veel andere gevoelens, het gaat aan je logisch denken vooraf en is daar ook niet of nauwelijks door te stoppen.
Je hebt als mens oop dat moment juist niet "een gevoel" - het IS ZO! Je bent in gevaar en er MOET NU per se iets!

(Vandaar dat dictators, volksmenners en dat soort lui, er dol op zijn, om mensen bang te maken. Bang zijn en logisch nadenken gaan slecht samen.)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:13

Ceriadwen schreef:
Maar is dat dan terecht of onterecht Nikass?

Is het fout? en waarom is dat dan fout? Waar ligt de schuldvraag stel dat zo iets zou gebeuren. Ligt dat bij de Nederlanders, bij de overheid, bij die ene moslim die een terreuraanslag pleegde? Hoe zou het komen dat er dan zo iets gebeuren zou?

Wat is een terrorist?

Is een terrorist een enge, bebaarde Moslimman met aan haat grenzende heilige oorlogsgedachten en bloeddoorlopen ogen van het kijken naar onze zondige en losbandige maatschappij?

Of is een terrorist een jongetje uit Afghanistan, dat voor zijn ogen heeft gezien, hoe een nachtelijke helicopterraid op zijn dorpje, waarbij de mannen niet snel genoeg de bergen in konden vluchten, zijn vader, grootvader, en neefjes voor zijn ogen heeft zich neerknallen?
En opgroeit tot een man vol wraakgevoelens jegens de daders, namelijk VS én bondgenoten, waaronder Nederland?

Is dit een zwartwit terrein? Niet dat ik dat jongetje uit Afghanistan zijn daden kan goedkeuren, maar haat en moord heeft die rottige neiging, nog meer haat en moorden te genereren...

Citaat:
Als Wilders macht krijgt is het de schuld van de politiek die voor zijn eigen geweten luidkeels Wilders afvalt, maar niets doet om hem de wind uit de zeilen te nemen!!!

Ja, hoor, het enige antwoord op falen van de huidige politiek, is op een man stemmen die zich vooral richt op het demoniseren van een bepaalde bevolkingsgroep, maar die in zijn stemgedrag eigenlijk een bijdrage levert aan de bestaande problemen....

Sure.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:14

russel schreef:
Shadow, wat vind jij zelf van de Sharia? Die wordt meer toegepast dat wij weten hoor!

Sharia betekent alleen maar wetgeving. Een levend iets - net zoals de nederlandse wet.
er komen allerlei uitspraken bij, er raken uitspraken in het vergeetboek, er komen nieuwe Koraninterpretaties, etc.etc.

Als gezegd: een onderdeel van de islamitische wetgeving is een voorloper van de conventies van Geneve: geen non combattanten aanvallen, bijv.

(Daaraan kun je ook het "islamitisch gehalte" van de meeste arabische terroristen herkennen: ze weten next to no thing van de islam af. Ze zijn gemanipuleerd en that's it. Mogelijk hebben ze wel verzen uit hun hoofd geleerd, maar de Koran nou eens grondig lezen (zodat je weet, dat je geen burgers mag aanvallen) dat is er helaas niet bij. Triest.)