Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
russel schreef:Nee, Duitsland heeft een totaal ander regeringsstelsel, daar komt de Bondskanselier aan de macht, wordt daar massaal op gestemd, dan kan je een Wilders met zijn PVV aan de macht krijgen.
Nikass schreef:Het is juist eng om te denken dat het hier nooit zover zou kunnen komen. Stel er vindt een terroristische aanslag plaats a la 9/11 maar dan op de Dam. De daders zijn moslims. Dat kan zomaar aanleiding zijn voor een Wilders om heel veel aanhang te krijgen. En de andere partijen voelen zich ook genoodzaakt om een statement te maken... een vredig ogend volk kan heel snel veranderen in een lynchende massa.
Je moet waakzaam blijven.
Shadow0 schreef:Ceriadwen schreef:Maar is dat dan terecht of onterecht Nikass? Is het fout? en waarom is dat dan fout?
Of een lynchpartij goed of fout is? Of het terecht is als onschuldige mensen worden mishandeld of vermoord en hun bezittingen vernield of afgepakt? Is dat wat je nu vraagt?
Nikass schreef:Ik weet niet of het relevant is om naar de schuldige te zoeken, Ceriadwen. Het is wel iets wat je niet wilt dat ontstaat (wat mij betreft althans). Er zijn altijd mensen die gebruik (of misbruik) maken van zo'n situatie om aan de macht te komen. En een volk dat bang is gelooft maar al te graag de mooie plaatjes van een oproerkraaier. Een zondenbok is dan heel prettig want het geeft een hoop duidelijkheid: zij zijn de schuld van alles. De oplossing is dan ook niet meer zo moeilijk toch? "Terug naar je eigen land" is dan wel minimaal wat je mag eisen...
Als zo'n aanslag nu zou plaatsvinden kan ik me voorstellen dat er mensen zeggen: "zie je wel, die Wilders had toch gelijk! Als we ze destijds het land uit hadden gezet, was dit nooit gebeurd"
Ik hoop niet ooit in een land te leven waar onverdraagzaamheid de boventoon voert (en soms lijkt het al wel eens een beetje het geval) en daarom vind ik waakzaamheid belangrijk. Om grote excessen zoals in mijn voorbeeld te voorkomen, maar ook kleiner: iemand tot de orde roepen die over de grenzen van respect en fatsoen gaat en daarmee meer ruimte geeft aan onverdraagzaamheid; hey Wilders, hou je aan de fatsoensnormen die binnen onze samenleving gebruikelijk zijn, dat verwacht jij toch ook van anderen? (moslims)
Wranglerbutt schreef:russel schreef:Nee, Duitsland heeft een totaal ander regeringsstelsel, daar komt de Bondskanselier aan de macht, wordt daar massaal op gestemd, dan kan je een Wilders met zijn PVV aan de macht krijgen.
En wat wil Wilders? De Nederlandse Grondwet wijzigen om het regeringsstelsel te veranderen en de rechten van een deel van de Nederlandse bevolking te kunnen beperken...
Wie kunnen de Grondwet wijzigen? Een meerderheid van Eerste en Tweede Kamer![]()
In theorie is het mogelijk dat de PVV-aanhang zal groeien en de PVV ooit een meerderheid in Eerste en Tweede Kamer zal gaan vormen, laten we echter hopen dat het nooit zover zal komen....
russel schreef:Weet jij hoe een wet tot stand komt? En hoe veel tijd daar over heen gaat?
russel schreef:Nou - nee.In oorlog is alles geoorloofd, dat is iets anders.....mensen gaan overleven.....
russel schreef:Dat klopt, maar om een heel scala aan andere redenen kunnen mensen toch "het gevoel hebben" dat hun leven in gevaar is.Maar we hebben nu geen oorlog wat de mensen aanzet tot een buitenzinnige mentaliteit.
Ceriadwen schreef:Maar is dat dan terecht of onterecht Nikass?
Is het fout? en waarom is dat dan fout? Waar ligt de schuldvraag stel dat zo iets zou gebeuren. Ligt dat bij de Nederlanders, bij de overheid, bij die ene moslim die een terreuraanslag pleegde? Hoe zou het komen dat er dan zo iets gebeuren zou?
Citaat:Als Wilders macht krijgt is het de schuld van de politiek die voor zijn eigen geweten luidkeels Wilders afvalt, maar niets doet om hem de wind uit de zeilen te nemen!!!
russel schreef:Shadow, wat vind jij zelf van de Sharia? Die wordt meer toegepast dat wij weten hoor!