Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:41

Pffff na aanleiding van dit topic in januari begonnen om de kosten op papier te zetten.
Maar door word ik niet echt blij van :(
Je zou je paard er bijna voor weg doen.
Gelukkig klaagt manlief nog niet en zijn de eerste 3 maanden altijd de duurste maanden ivm aanschaf van leskaarten.
Maar goed hier is het overzicht van de eerste 2 maanden.

januari 2014

Stalling € 220,00
voer € 51,75
zadelcontrole € 90,00
Les € 42,00
hoefsmid € 100,00
Benzine € 75,00
Diverse € 186,22


Totaal € 764,97


Februari

Stalling € 220,00
cranio € 90,00
les € 42,00
Les achtmaal € 0,00
benzine voor les € 35,00
Leskaart 10 lessen € 240,00
Benzine € 75,00
diverse € 6,00


Totaal € 808,00


Maart is nog een dure maand omdat ik nog een leskaart moet kopen voor de lessen in Achtmaal.
Ik mis wel bij sommige mensen de kosten die je moet maken om bij je stal te komen.
En bij mensen die paarden bij huis hebben mis ik de kosten van electra en water.

Sylkai

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-02-14
Woonplaats: Loenhout

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:53

Hier paard aan huis, dus die kosten spaar ik uit, de rest zal ik eens op een zetten
Electra van de wei en het weinige licht valt mee, water is natuurlijk wel iets meer.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:03

mijn paard staat op 5 minuten fietsafstand, dus geen kosten. Toen ik nog op de oude stal stond moest ik met de auto en dit kostte wel 50/60 euro per maand! Dit rekende ik zeker mee. Gelukkig heb ik deze kosten niet meer!

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:12

NatasjavE schreef:
kamsel schreef:
Dat vrees ik niet. Heb ook al eens een forse tandartsrekening gehad.. Tandarts van een bekendere kliniek uit mijn buurt die me was aangeraden, voorrijkosten, verdoving enz. Was iets van 300 euro kwijt voor 2 paarden en dan had ie behalve mijn oude bijna om zeep helpen niks bijzonders gedaan...
Een keer maar nooit weer..



Ik ga naar Kroes in Schalwijk met mijn jonge paard. 3 dagen op de kliniek, 3 dagen diastase behandeling inclusief verdoving en alles kost mij 300 euro.

En Kroes is een van de beste in NL op het gebied van tanden.


Ik had toen geen trailer en was een jaartje verhuisd. De vorige tandarts vond het te ver en raadde me deze aan.
Deze was verbonden aan een grote dierenartsenpraktijk, ook erg nadelig voor de prijs..
Maar goed, dat was eenmalig.
Wel weer een goed voorbeeld van de belachelijke verschillen die er zijn.

evaac

Berichten: 1062
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:13

ikke schreef:
evaac schreef:
Ik betaal
162,50 all incl stal (buitenbak, hele dag paddock, halve baal hooi per dag en ong half tot 3/4kg brok
70euro aan les per maand,
tandarts á 250 euro en enting á50euro. Elke 9 á 10weken nieuwe ijzers en bekappen á 30 (sta bij hoefsmid aan stal en regelen wel eens wat)
+- €10 aan extra's per maand (wortels/appels/bak voor muesli)

300 euro voor enting en tandartsbezoek :? Typefoutje?


Nee dit is geen typefout, jammergenoeg, moest nogal veel gebeuren in z'n smoeltje icm een tandarts van de dierenpraktijk.

Edit: ik fiets naar mijn paard dus daar bespaar ik weer kosten

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:11

Ik ben dit jaar al veel te veel kwijt geraakt...

Januari: 425
Februari: 228 (dit valt dan nog mee..)
Maart: 350 (en de maand is nog maar net begonnen :+ )

Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:37

Ik meld me ook hier, was van plan dit jaar paard aan te schaffen maar heb het financieel nu nog niet in orde.

Ik heb wel in het verleden een pony gehad, om de hoek, 50 a 100 euro per maand. (Pony) incl eten en uitmesten. Met slechte rijbak maar wel veel weiland en paddock en plek voor zadelkast. Hoefsmid was 30 euro.


Nu wil ik toch wat betere voorzieningen, maar ik woon in de randstad en de prijzen stijgen de laatste tijd. Met mazzel kun je hier voor 110 euro kaal of 200 euro all in staan, is wel 10km rijden. Maar de meeste pensionstallingen vragen toch echt al rond de 300 euro.. Maneges al rond de 400 a 500 euro. Een top stal met alle voorzieningen en trainers die je paard berijden 600 euro.



de 1 kan met weinig geld al veel doen en de andere betaald er veel voor. Ook zie ik veel verschillen in tandarts kosten en hoefsmid etc.

Eerst betaalde papa en mama alles voor me, maar binnenkort moet ik het zelf gaan doen, dus ik vind het echt een handige topic. Zo zie je ook dat je niet alleen de stalling moet betalen maar ook Derest erom heen en dat een paard aanschaffen niet duur hoeft te zijn maar de totale kosten elke maand wel hoog kunnen oplopen +:)+

IlseCaspers
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:50

bitlooshoofdstel ± 50,-
regendeken ± 85 euro
halster ± 25,-
poetsspullen ± 30 euro
eventueele peesbeschermers ± 15 euro
paard zelf ± 2.000 dat is wel vrij goedkoop
zadel ±290,- (goedkoop/2e hands)
dekje voor onder het zadel± 20,-
dus ik denk dat je rond de 2515,00 uitkomt voor het eenmalige aanschaf


stalling: 175 euro pm
wormenkuur: 1,25 pm
hoefsmit: 40 euro(met ijzers) pm
tandarts: 3 euro pm
per maand zou er ongeveer ±218,75 terug komen

ik heb zelf geen paard maar wil er graag een kopen, en heb daarvoor dus mijn inkomsten en uitgaven op papier gezet zou iemand kunnen vertellen of dit ongeveer zou kunnen kloppen?
natuurlijk kun je et zo duur maken als je wilt :o

groetjes Ilse !
Laatst bijgewerkt door IlseCaspers op 05-03-14 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:52

Oeioei ik voel nu al dat maart een dure maand gaat worden _O-
Gelukkig krijg ik over 2 weken al loon(gaat snel dit keer..) en heb ik stalgeld al betaald :')

Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:57

@ilsecaspers

Zijndat de gemiddelde tandartskosten verdeeld over de maanden heen? Aangeziem je meestal om de paar maanden meest 50. Euro in 1 x betaald

listiglistje

Berichten: 14405
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:00

Erg goedkoop lijstje :D is mogelijk hoor...maar zie alle paardeneigenaren hier: Het is ALTIJD meer :$

Bodemloze put is het :Y) eigenlijk zijn wij allemaal knettergek 8)7 :')

Roannn

Berichten: 254
Geregistreerd: 01-02-14

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:09

Handig dit topic, ga het in april ook bijhouden ben benieuwd :p

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 19:20

Vandaag kost ze me hoofdpijn

IlseCaspers
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:27

Jadeleigh263 schreef:
@ilsecaspers

Zijndat de gemiddelde tandartskosten verdeeld over de maanden heen? Aangeziem je meestal om de paar maanden meest 50. Euro in 1 x betaald


Ja dat zijn de kosten verdeeld over de maanden :)

IlseCaspers
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:31

listiglistje schreef:
Erg goedkoop lijstje :D is mogelijk hoor...maar zie alle paardeneigenaren hier: Het is ALTIJD meer :$

Bodemloze put is het :Y) eigenlijk zijn wij allemaal knettergek 8)7 :')


Haha *D ja ik ga er ook vannuit dat het iets meer gaat kosten maar houd als het goed is ook geld over dus voor dat kan ik eventueel de spullen vervangen en voor als hij of zij naar de dierenarts moet. Het zou mijn eerste paard worden en waarschijnlijk richting de Fries of tinker . Zou het voor dat geld wel mogelijk zijn om een paard te onderhouden?

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:35

IlseCaspers schreef:
bitlooshoofdstel ± 50,-
regendeken ± 85 euro
halster ± 25,-
poetsspullen ± 30 euro
eventueele peesbeschermers ± 15 euro
paard zelf ± 2.000 dat is wel vrij goedkoop
zadel ±290,- (goedkoop/2e hands)
dekje voor onder het zadel± 20,-
dus ik denk dat je rond de 2515,00 uitkomt voor het eenmalige aanschaf


stalling: 175 euro pm
wormenkuur: 1,25 pm
hoefsmit: 40 euro(met ijzers) pm
tandarts: 3 euro pm
per maand zou er ongeveer ±218,75 terug komen

ik heb zelf geen paard maar wil er graag een kopen, en heb daarvoor dus mijn inkomsten en uitgaven op papier gezet zou iemand kunnen vertellen of dit ongeveer zou kunnen kloppen?
natuurlijk kun je et zo duur maken als je wilt :o

groetjes Ilse !


Stalling hangt heel erg af waar je zit, maar hier krijg ik het er niet voor. Wormenkuur en tandarts mogen wat mij betreft wel omhoog. Ik betaal €20,00 voor een wormenkuur en ik ontworm 2 keer in een jaar. Tandarts kosten zijn ook wel hoger dan €36,00 per jaar. Lees anders nog wat terug in het topic, daar wordt het een en ander verteld. Ik weet zo niet uit mijn hoofd wat ik vorig jaar daarvoor heb betaald.

Denk erom dat eenmalige kosten niet altijd eenmalig zijn. Zeker als je de pech hebt dat je een paard hebt dat dekens sloopt, zal je veel duurder uit zijn. Ook slijt het en zal je wellicht vaker een deken moeten vervangen. Ikzelf zou ook nooit alleen voor een regendeken gaan, wil je je paard verder zonder deken hebben staan kan hij ook tegen regen. Anders zal je ook dikkere dekens moeten hebben, wat weer meer kost.

Mijn tip, lees nog eens het een en ander door in het topic.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:39

IlseCaspers schreef:
listiglistje schreef:
Erg goedkoop lijstje :D is mogelijk hoor...maar zie alle paardeneigenaren hier: Het is ALTIJD meer :$

Bodemloze put is het :Y) eigenlijk zijn wij allemaal knettergek 8)7 :')


Haha *D ja ik ga er ook vannuit dat het iets meer gaat kosten maar houd als het goed is ook geld over dus voor dat kan ik eventueel de spullen vervangen en voor als hij of zij naar de dierenarts moet. Het zou mijn eerste paard worden en waarschijnlijk richting de Fries of tinker . Zou het voor dat geld wel mogelijk zijn om een paard te onderhouden?

Voor een fries of tinker mag je je budget wel minstens verdubbelen. Voor 2000 heb je gewoon geen paard van dat ras, of er is al iets flink mis mee(of nog een veulen)..

Jadeleigh263
Berichten: 834
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:43

Ken genoeg mensen met gezonde tinker of fries voor onder de 2000 euro en kerngezond. Het kan wel, maar tuuhk je moet mazzelhebben.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:44

Leuk topic. Paardje van vriendin komt bij mij te staan dus zal het ook eens gaan bijhouden aangezien zij tegen kostprijs haar beestje hier neerzet omdat ik het alleen maar leuk vind. Mijn beestjes heb ik gewoon thuis. Dat het een bodemloze put is was ik al achter :') Weet globaal wel wat het kost maar bij mij zijn het geen maandelijkse kosten. Ik koop ruwvoer in op een moment dat de prijs gunstig is en ik koop strooisel wanneer ik het nodig heb etc. Water geen idee eigenlijk. Wei kost 800 euro per jaar maar er komen zoveel extra onvoorziene kosten bij iedere keer dat ik echt geen flauw idee heb :o

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:51

Jeetje wat zijn sommige veel kwijt, ik ben meestal 120 euro per maand kwijt. Alleen als de hoefsmid moet komen of dierenarts meer. Verder les ik maar 1x in de zoveel tijd dus die tel ik niet maandelijks mee, maar dat zou 15 euro per keer zijn. Verder heb ik giga veel spullen dus voorlopig zit ik wel goed. Ga bijna altijd op de fiets, over 2 maandjes helemaal dan kan ik van mn huis naar stal kijken. Naja laten we het op 150 euro per maand houden...

Voor een tinker of fries zou ik inderdaad wel even iets meer rekenen, maar je kan geluk hebben. Meerendeels is toch duurder!!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 10:02

Iris92 schreef:
Jeetje wat zijn sommige veel kwijt, ik ben meestal 120 euro per maand kwijt. Alleen als de hoefsmid moet komen of dierenarts meer. Verder les ik maar 1x in de zoveel tijd dus die tel ik niet maandelijks mee, maar dat zou 15 euro per keer zijn. Verder heb ik giga veel spullen dus voorlopig zit ik wel goed. Ga bijna altijd op de fiets, over 2 maandjes helemaal dan kan ik van mn huis naar stal kijken. Naja laten we het op 150 euro per maand houden...

Voor een tinker of fries zou ik inderdaad wel even iets meer rekenen, maar je kan geluk hebben. Meerendeels is toch duurder!!


Maar dat dacht ik ook. Mijn stalgeld plus een klein beetje voor de hoefsmid en de dierenarts. Ik koop ook eigenlijk nooit iets nieuws, behalve als het echt niet anders kan... En toch kost mijn paard me gemiddeld €130 meer dan t stalgeld

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:13

Verschilt ook een hoop of paard op een stalling staat of thuis.

Als ik ze thuis heb dan kosten ze me rond de 60-70 per maand aan, voer, hooi en vlas.
Op de manege €220 stalgeld (staat die nu voor de winter)

Verder verzekering € 400 per jaar dus op maand basis zo rond de 35. Dat is volledig verzekerd dus onverwa chte dierenartskosten heb ik (op het eigen risico na) niet.

Verder hoefsmid eens per 7-8 weken €20,-

Les 1-2 x per maand €20 per keer.

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:16

Vjestagirl schreef:
Iris92 schreef:
Jeetje wat zijn sommige veel kwijt, ik ben meestal 120 euro per maand kwijt. Alleen als de hoefsmid moet komen of dierenarts meer. Verder les ik maar 1x in de zoveel tijd dus die tel ik niet maandelijks mee, maar dat zou 15 euro per keer zijn. Verder heb ik giga veel spullen dus voorlopig zit ik wel goed. Ga bijna altijd op de fiets, over 2 maandjes helemaal dan kan ik van mn huis naar stal kijken. Naja laten we het op 150 euro per maand houden...

Voor een tinker of fries zou ik inderdaad wel even iets meer rekenen, maar je kan geluk hebben. Meerendeels is toch duurder!!


Maar dat dacht ik ook. Mijn stalgeld plus een klein beetje voor de hoefsmid en de dierenarts. Ik koop ook eigenlijk nooit iets nieuws, behalve als het echt niet anders kan... En toch kost mijn paard me gemiddeld €130 meer dan t stalgeld



Dat is bij mij niet het geval, wij houden het op het moment strikt bij aangezien we net een huis hebben gekocht en gaan trouwen. En hij komt echt niets te kort. Wat ben je nog extra kwijt dan?

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:21

[quote="Yvank_"]Verschilt ook een hoop of paard op een stalling staat of thuis.



Maar als ze thuis staan heb je kosten als kunstmest, nieuwe paaltjes, draad vernieuwen, verf om je stallen te verven enz enz.
Aanschaf van apparatuur die je nodig hebt voor het slepen van de bak of wei. En de onderhoud daarvan.
Dat zijn dan ook kosten en die zie ik nergens vermeld bij mensen.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:27

cam schreef:
Yvank_ schreef:
Verschilt ook een hoop of paard op een stalling staat of thuis.



Maar als ze thuis staan heb je kosten als kunstmest, nieuwe paaltjes, draad vernieuwen, verf om je stallen te verven enz enz.
Aanschaf van apparatuur die je nodig hebt voor het slepen van de bak of wei. En de onderhoud daarvan.
Dat zijn dan ook kosten en die zie ik nergens vermeld bij mensen.

Nee omdat wij die kosten vrijwel niet hebben?

Kunstmest strooien we niet, we rijden eens in de zoveeltijd onze eigen mesthoop over het land. Hebben een zeer degelijke omheining als er 2 paaltjes per jaar vervangen moeten worden is het veel en daar hebben we nog 10 tallen van in schuur staan net als draad dus die kosten zijn jaren geleden al geweest.

Net als verven dat is jaren terug gedaan en zit nog steeds netjes. En dingen vervangen gebeurd eigenlijk zelden mocht er echt iets nodig zijn dan wordt dat wel geregeld en meestal enkel wat materaal kosten rest doen we zelf.

Net als apparatuur voor slepen wij hebben geen bak dus dat hoeft al niet ik rijdt gewoon op vereniging in het dorp. En de wei slepen we gewoon met de pony voor de sleep :D

Het is echt niet zo dat je dan vreselijk veel extra kosten hebt het is maar net hoe je het doet!