Merriekeuring 2014.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerrickLover
Berichten: 426
Geregistreerd: 12-02-12

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:42

Hoeveel kost een keuring??

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:45

Dat kun je allemaal op de website van het KWPN vinden bij de prijslijsten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:45

MerrickLover schreef:
Hoeveel kost een keuring??


Staat allemaal op KWPN.nl

Als ik me niet vergis is de keuring zelf iets van 30 euro. Maar je moet lid zijn van het KWPN en dat is ong. 100 euro.

MerrickLover
Berichten: 426
Geregistreerd: 12-02-12

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:07

Oke bedankt!!

astriidj

Berichten: 2465
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:27

NatasjavE schreef:
Stamboek heeft een meerwaarde boven veulenboek. De merrie is dan immers correct genoeg om opgenomen te worden en niet afgewezen.

Als je verwacht dat ze volgend jaar wel groot genoeg is zou ik volgend jaar gaan. Maar ze is 4,5....heel veel zal ze niet meer groeien.

Ik verwacht ook niet dat ze veel zal groeien, maar 1 of 2 cm zou mooi zijn :) Papa is 1.70, mama 1.61 en haar (1 jaar jongere) volle broer is 1.69.

Maar als ik haar volgend jaar op de keuring zou aanbieden is ze ook al 6. Kijken ze tegen 'oudere' merries (veel) anders aan dan tegen driejarigen? Of zou ik dan toch beter kunnen wachten totdat ze het sportpredikaat heeft?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:08

Hoe groot is ze zelf dan nu?

astriidj

Berichten: 2465
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:52

Ze is nu 1.58/1.59

Tiahastrona

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:53

Vandaag even gekeken hoe het losspringen ging, ben tevreden <3

Afbeelding

XxXchaXxX

Berichten: 573
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Oostvoorne

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:43

Ik wil me ook graag aanmelden hier. Ik zou graag dit jaar met mijn 2,5 jarige merrie g.ila daula van Apache x Johnson ook een keuring willen lopen. Alleen ik zou niet weten aan welke keuring ik mee zou moeten doen moet me er echt even in gaan verdiepen daarom meld ik me dus hier
Afbeelding

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:47

In de dreuurpaardenrichting bij de dichtstbijzijnde regio.
Even op www.kwpn.nl

original_

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Tinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:52

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb recent een bijna 4 jarige merrie aangekocht die nu nog vb is, dus deze wil ik mee laten lopen op de stamboekkeuring en wellicht ook ibop als ze goed genoeg is. Heb vrij weinig ervaring met keuringen dus ben me er nu flink aan het in verdiepen :)

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1611419
Afbeelding

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:05

astriidj schreef:
NatasjavE schreef:
Stamboek heeft een meerwaarde boven veulenboek. De merrie is dan immers correct genoeg om opgenomen te worden en niet afgewezen.

Als je verwacht dat ze volgend jaar wel groot genoeg is zou ik volgend jaar gaan. Maar ze is 4,5....heel veel zal ze niet meer groeien.

Ik verwacht ook niet dat ze veel zal groeien, maar 1 of 2 cm zou mooi zijn :) Papa is 1.70, mama 1.61 en haar (1 jaar jongere) volle broer is 1.69.

Maar als ik haar volgend jaar op de keuring zou aanbieden is ze ook al 6. Kijken ze tegen 'oudere' merries (veel) anders aan dan tegen driejarigen? Of zou ik dan toch beter kunnen wachten totdat ze het sportpredikaat heeft?


Mijn merrie is op 13 jarige leeftijd nog ster geworden met erg positief commentaar.

hoogendroog
Berichten: 3283
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:11

Stamboek meerwaarde t.o.v. veulenboek... dacht het niet. Wij hebben liever een veulenboekmerrie dan een stamboekmerrie. VB heeft immers nog verwachtingswaarde. Nogmaals liever VB dan stamboek met flutcijfers.
Bij een twijfelgeval zou ik een merrie voorbrengen op de IBOP.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:50

Als ik een vb paard voor me zie om te kopen wat al iets ouder is zou ik toch eerst het stamboek checken of ze niet afgewezen is.

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:57

original_ schreef:
Mag ik me hier ook melden?
Ik heb recent een bijna 4 jarige merrie aangekocht die nu nog vb is, dus deze wil ik mee laten lopen op de stamboekkeuring en wellicht ook ibop als ze goed genoeg is. Heb vrij weinig ervaring met keuringen dus ben me er nu flink aan het in verdiepen :)

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1611419
[ Afbeelding ]


Wat een leuk dier! Lijkt sprekend op een Democraat x Gribaldi die ik gereden heb.

original_

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Tinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:02

Suzanne F. schreef:
Wat een leuk dier! Lijkt sprekend op een Democraat x Gribaldi die ik gereden heb.


Bedankt :D is ook een erg fijn dier onder het zadel zowel als in de omgang!


Heeft er hier iemand ervaring met de ibop (springen)? Staat natuurlijk veel info over op de kwpn site maar ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen hoe het nou precies gaat en wat er verwacht word :)

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 00:17

Zijn er al mensen die zich hebben ingeschreven? En brengen jullie ze zelf voor of laten jullie dit doen!
Als de merrie voorgebracht word door een ander, benader je deze dan op de keuring zelf of doe je dat van te voren.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:27

Mag ik me ook melden??

Na enkele ruinen heb ik nu een 3,5 jarige merrie.. :D
Maar ze is nog zo jeugdig dat ik niet weet of het wel slim is.. of te wachten tot de IBOP in het najaar.. :o

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:07

Casarell schreef:
Mag ik me ook melden??

Na enkele ruinen heb ik nu een 3,5 jarige merrie.. :D
Maar ze is nog zo jeugdig dat ik niet weet of het wel slim is.. of te wachten tot de IBOP in het najaar.. :o

[ Afbeelding ]


Wauw! Dit is echt mijn type paard!!

Wat voor papier zit er bij?

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:14

Het is een KWPN merrie van Carosso VDL x Ambassador, dit jaar 4 jaar oud, 1.68 hoog, en heeft een reg. A papier.

Ik vraag me eigenlijk af of ze niet te jeugdig is voor de keuring, ook al is deze pas in de zomer.. :=
Vandaar dat ik twijfel of ik er wel goed aan doe om haar aan te bieden op de keuring, of dat ik de IBOP (in t najaar) met haar zal rijden, met evt aansluitend keuring.. :o

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:46

Als je een register A pmerrie hebt dan moet je aan meer eisen voldoen. Een PROK keuring, cornage onderzoek. IBOP (0f de vader moet al op bepaald niveau lopen of meerdere nakomelingen van hem) en na de IBOP kun je haar dan aansluitend aanbieden.

Je kunt haar nu ook wel aanbieden op de keuring maar dan hoor je misschien dat je een merrie hebt die mogelijk ster kan worden en dan krijg je die nog niet omdat ze eerst aan die andere eisen moet voldoen.

Heb het helemaal uitgeplozen omdat ik zelf ook reg. A papier bij mijn merrie heb.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:02

Vader voldoet wel aan de eisen van het KWPN, heeft 3e bezichtiging gelopen.. en is inmiddels goedgekeurd bij Zangersheide.
Wat ik begreep is dat mijn merrie dan die onderzoeken niet hoeft te doen, omdat van het vaderdier alles bekend is bij het KWPN.. maar dat is dus niet zo??

Ik ben hierin echt een leek, dus als iemand antwoorden heeft... graag.. :o

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:10

Oeh dan weet ik het niet zeker, anders even KWPN bellen? Dat heb ik ook gedaan. :j

Mijn merrie is de vader een BWP hengst van, wel een erkend stamboek van het KWPN maar hij heeft zelf binnen het KWPN nog niets gedaan. Hij wordt dit jaar ook pas 7 dus heeft ook nog niet op bepaald niveau gelopen en ook nog geen nakomelingen in de internationale sport.

Ik zal anders eens kijken op de site van het KWPN of ik het kan vinden voor je.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:13

Heb zelf ook al een paar keer zitten kijken op de website van het KWPN.. maar daar wordt ik niet veel wijzer van.. :o

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:29

Jij hebt ook een springer toch? Dan is het dit reglement:
Citaat:
3. Er gelden aanvullende criteria voor merries die geregistreerd staan in:
a. in het register A van het KWPN;
b. of bij het KWPN-NA;
c. of bij een KWPN erkend stamboek met overeenkomstige fokrichting
d. of bij een in het Merriekeuringsbesluit springen nader aangegeven stamboek.
4. De in lid 3 bedoelde merries dienen tevens te voldoen aan de volgende aanvullende criteria. Merries die nog niet aan de aanvullende criteria hebben voldaan, kunnen deelnemen aan de stamboekkeuring, maar worden nog niet in het stamboek opgenomen. Registratie in het stamboek heeft eerst plaats nadat aan navolgende aanvullende criteria is voldaan.
Selectiereglement Springen merries, veulens en ruinen december 2013
© KWPN 8
a. de merrie beschikt over een normaal gebouwd en functionerend ademhalingsapparaat en is vrij van cornage, zoals omschreven in het Veterinairreglement, tenzij de vader van betreffende merrie aantoonbaar beschikt over een normaal gebouwd en functionerend ademhalingsapparaat en vrij is van cornage zoals omschreven in het Veterinairreglement;
b. de merrie voldoet aan de normen voor röntgenologisch onderzoek, zoals omschreven in het Veterinairreglement, tenzij de vader van betreffende merrie aantoonbaar aan desbetreffende normen van het röntgenologisch onderzoek heeft voldaan;
c. de merrie is geslaagd voor een aanlegtest binnen betreffende fokrichting of discipline binnen de fokrichting rijpaard, of heeft een sportprestatie geleverd welke gelijk is aan de voor het predikaat keur vereiste sportprestatie, tenzij de vader van betreffende merrie in springen aantoonbaar heeft gepresteerd/presteert op Grand Prix niveau (minimaal één keer gestart in een Grote Prijs op een CSI**** of CSI*** met ten hoogste vier strafpunten) of de hengst is een bewezen vererver in zijn ‘eigen’ fokgebied of land (twee jaar achtereen sportindex met een positieve afwijking van tweemaal de standaarddeviatie en een betrouwbaarheidspercentage boven de 75%) of van betreffende hengst zijn minimaal zes nakomelingen opgenomen in de WBFSH rankings bij de discipline springen.


Anders even eht KWPN bellen of hij inderdaad voldoet aan de eisen van het cornage en röntgenonderzoek. :j