Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:39

Helemaal eens met lindyH!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:33

LindyH schreef:
[ Liever ook geen 'andere rassen' want die kunnen het échte westernrijden toch over het algemeen niet tonen, een hele enkeling uitgezonderd, en dan krijgt de kijker toch weer een verkeerde indruk.
Als je wedstrijdjes doet hoeven dat natuurlijk zeker niet allemaal absolute toppers te zijn, maar het plaatje moet wel kloppen. Dus geen ruiters met leren hoeden op tinkers. ;)

Wel beetje Flauw hoor, dus je wilt het beeld schetsen dat alleen Quarters geschikt zijn?

Ik ken genoeg 'andere' rassen die zeker op goed nivo meedraaien. Ik denk juist dat je moet laten zien dat het niet een kwestie is van quarter kopen en western zadel op flikkeren, maar dat het een rijtechnisch verhaal is, net zoals dressuur en dat ELK paard het kan, de ene misschien wat meer/minder geschikt.

Zo doet mijn Connemara het vrij goed met pleasure en reining. (niet bij mij hoor, ik kan er niets van)

En pleasure is inderdaad zonder toelichting saai om naar te kijken. Maar als de jury hardop beoordeeld, dan is het juist heel leerzaam. Maar dan is het dus meer een clinic voor toeschouwers dan een demo...

Ik zou het wel jammer vinden als de reining totaal word weggelaten. Behalve de stops kan je volgens mij toch redelijk veel laten zien, met uitleg hoe het getraind word.
Inderdaad moet het idee van cowboytje spelen en beetje met lange teugel meeliften op paard wel weggenomen worden, dat is toch wel wat je altijd hoort....


Is misschien wel een leuke trouwens, pak je inderdaad 2 tinkers. Eentje die er een westernzadel oplegt maar verder niet echt rijd, en eentje die wél echt goed rijdt, pleasure ofzo. Kan je mooi de verschillen uitleggen.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:25

een goede dressuur demo op zo'n event doen ze toch ook niet met haflingers maar met meer geschikte dressuur paarden? waarom moeten we dat met western dan wel altijd perse willen?

als je echt de essentie van pleasure snapt is duidelijk dat een tinker hier nooit echt geschikt voor zal zijn.
zijn gangwerk en lichaamshouding is nu eenmaal heel anders dan gewenst in pleasure.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:33

Jawel hoor, weet je hoeveel demo's superfjord Guus heeft gegeven? Wel geen Haflinger, maar valt volgens mij in dezelfde categorie.
Er zijn bij HE ook altijd demonstraties van rassen. Wellicht kan in dat kader aandacht aan western op niet western rassen gegeven worden.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:54

Maar dat is dan meer een demo gericht op ' kijk eens wat een fjord kan' en niet ' kijk eens wat dressuur precies is'

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:57

Daarom lijkt het me wel een plan om bij de rassendemonstraties ook western te laten zien.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:56

Het lijkt mij een goed plan om per discipline een aantal goede westernruiters/paarden te laten zien, en daarbij niet naar het ras te kijken. Het gaat om de sport zelf, dus dan zou je eigenlijk niet moeten zeggen ik promoot specifiek de quarter of ik promoot specifiek de fjord/haf etc. Waarschijnlijk krijg je dan vooral quarters en paints en een enkele van een ander ras, zeker als trail en horsemanship gereden wordt. Dus een goede afspiegeling van de westernsport in Nederland.

Overigens vind ik pleasure totaal niet saai om te kijken omdat je de ruiters en paarden goed met elkaar kunt vergelijken. Maar dan moet er inderdaad wel commentaar of uitleg bij, zodat het ook voor wel en niet-westernruiters interessant is.

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:58

_Cindy schreef:
Het lijkt mij een goed plan om per discipline een aantal goede westernruiters/paarden te laten zien, en daarbij niet naar het ras te kijken. Het gaat om de sport zelf, dus dan zou je eigenlijk niet moeten zeggen ik promoot specifiek de quarter of ik promoot specifiek de fjord/haf etc. Waarschijnlijk krijg je dan vooral quarters en paints en een enkele van een ander ras, zeker als trail en horsemanship gereden wordt. Dus een goede afspiegeling van de westernsport in Nederland.

Eens :j

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:00

quarterH schreef:
een goede dressuur demo op zo'n event doen ze toch ook niet met haflingers maar met meer geschikte dressuur paarden? waarom moeten we dat met western dan wel altijd perse willen?

als je echt de essentie van pleasure snapt is duidelijk dat een tinker hier nooit echt geschikt voor zal zijn.
zijn gangwerk en lichaamshouding is nu eenmaal heel anders dan gewenst in pleasure.

Niks moet natuurlijk maar als je mensen wil interesseren voor western lijkt het mij een handig uitgangspunt dat die mensen ruiter zijn, vaak ook zelf een paard hebben (of een verzorgpaard, leasepaard enz) en dat ze willen weten wat western voor hen kan zijn, inclusief het bijbehorende paard. Omdat ze nog geen western rijden lijkt mij de kans dat ze een haflinger, hackney, arabier, fries, warmbloed whatever hebben groter dan dat ze een quarter hebben.

Als je alleen maar quarters en paints laat zien is dat flink drempelverhogend. Daarnaast heeft de beoogde toeschouwer misschien een minder competitieve insteek dan jij, en zoekt hij gewoon een andere manier van z'n paard trainen en wil hij helemaal niet showen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:11

Punt is dat als je een pleasure demo gaat geven, met echt goede combinaties, je weer gezeik krijgt met dat de paarden niet zuiver lopen. (Dat men dat vind)
Veel -niet western ruiters- "kennen" de reining wel. Ik zou juist laten zien hoe veelzijdig de western (sport) is en dat het voor iedereen toegankelijk is.

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:18

Wat leuk dat de western wat meer aandacht krijgt voor He ! Ik vond het jammer dat de typische western rassen ontbraken bij het rassen defilé, maar bijv ook dat er weinig/geen van de aanwezige rassen ook daadwerkelijk western uitrusting hadden.
Bijv een tinker of appaloosa met en engels en westerntuig. Van mij mag er best wat laten zien dat de overige rassen ook geschikt kunnen zijn voor een richting in de western. Ook zou een clinic/les met gewone ruiters ook erg interessant kunnen zijn ! Gewoon de basis en met verschillende rassen zodat er zowel afgerekend kan worden met het geëikte ... teugels los gooien en gaan verhaal maar ook voor de mensen die twijfelen of het wel iets voor hun is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:22

Cool idee! :D

Ik vind een amerika thema wel gaaf ja!
rassen defile met quarters, AMHA, tenessee walking horses en allemaal amerikaanse rassen..
NH publiek lijkt me ook een goede ja! aangezien dat heel populair is op het moment heb ik het idee!
iets met koeien lijkt me ook wel heel spectaculair!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:29

_Cindy schreef:
Het lijkt mij een goed plan om per discipline een aantal goede westernruiters/paarden te laten zien, en daarbij niet naar het ras te kijken. Het gaat om de sport zelf, dus dan zou je eigenlijk niet moeten zeggen ik promoot specifiek de quarter of ik promoot specifiek de fjord/haf etc. Waarschijnlijk krijg je dan vooral quarters en paints en een enkele van een ander ras, zeker als trail en horsemanship gereden wordt. Dus een goede afspiegeling van de westernsport in Nederland.

Precies! Er hoeven geen rassen bij voorbaat uitgesloten te worden, maar er moet wel voor echte kwaliteit gezorgd worden, en dan vallen de 'andere rassen' gewoon snel af. We moeten af van dat drempelverlagende 'Hoe meer rassen hoe meer vreugd' en 'Kom ook gezellig westernrijden!' Dat stadium is de sport inmiddels voorbij, en dat moeten 'we' ook laten zien.

Zou het trouwens niet leuk zijn om een standaard wedstrijd te organiseren? Met echte deelnemers? Dan kunnen mensen gewoon eens binnenlopen en proeven van de sport, wat ze normaal niet zo snel zouden doen. Misschien wel een beperkt aantal deelnemers per klasse, zodat een klasse niet te lang duurt, en een gevarieerd programma, interessant voor de kijkers. Een beetje à la de Stockyards Rodeo.
Het is alleen wel een grote logistieke operatie.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:37

LindyH schreef:
Er hoeven geen rassen bij voorbaat uitgesloten te worden, maar er moet wel voor echte kwaliteit gezorgd worden, en dan vallen de 'andere rassen' gewoon snel af. We moeten af van dat drempelverlagende 'Hoe meer rassen hoe meer vreugd' en 'Kom ook gezellig westernrijden!' Dat stadium is de sport inmiddels voorbij, en dat moeten 'we' ook laten zien.

Ik zie nu in topic min of meer 2 kanten voorbijkomen:
De mensen die een serieuze westernclinic op niveau willen (met dus qh's en paints), en
De mensen die ook graag andere rassen willen tonen.

Er is op zo'n evenement toch wel plaats/tijd voor beide kanten? Een demo op (hoog) niveau van verschillende westerndisciplines, en een demo die laat zien dat je met een niet-westernpaard ook leuk kunt meerijden.
Zo spreek je meerdere doelgroepen aan toch?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:58

@Mikkee, het gaat de mensen niet om wat voor hun zelf interessant is om te zien. Mensen die western rijden willen dat de sport serieus gepresenteerd wordt.
Mensen die zelf serieus bezig zijn, zoeken vaak andere evenementen uit om te gaan kijken. De mensen die er rondlopen en nog twijfelen, net begonnen zijn of vooroordelen hebben, die wil je laten zien wat het western echt inhoudt.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:06

superpony schreef:
@Mikkee, het gaat de mensen niet om wat voor hun zelf interessant is om te zien.

Niet? Ik dacht dat zo'n evenement om de interesses van het publiek draait...

Neemt niet weg dat ik zelf graag serieuze en professionele demo's zou willen zien.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:14

Ja, natuurlijk. Maar de mensen die al een tijd western rijden en hier reageren, hoeven niet per se naar dit evenement om er iets van op te steken. Het gaat erom dat de sport goed gepromoot wordt voor de bezoekers die interesse hebben in western, net begonnen zijn of evt vooroordelen hebben en dan toch wat positiefs mee krijgen. ( als ze dat willen en ervoor open staan natuurlijk )

Als je western rijdt en je ziet demo's die ver beneden niveau zijn wordt je daar niet vrolijk van. Ook de vooroordelen zijn niet leuk. Op een gegeven moment kun je dat wel naast je neerleggen, maar het zou leuk zijn als je wat kan wegnemen.
Ook voor de beginnende ruiter of mensen die willen beginnen is het interessant om de juiste info te krijgen. De mensen die al even western rijden weten die info zelf te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:16

Maar stel nou, dat je daar rondloopt. Je bent in bezit van een fjord waar je recreatief mee rijdt, vond western altijd al gaaf en na zo'n professionele demo denk je van 'ja, dat lijkt mij wel wat!'. Alleen wil je je fjord niet verkopen. En echt shows hoeft nou ook weer niet van je, aangezien je nog steeds een recreatie ruiter bent. Dan is het toch super interessant om ook een demo van niet-westernrassen bij te wonen om te zien wat kan je kan en wat de beperkingen kunnen zijn? Wat je kan verwachten als je western met een niet-westernras gaat rijden? Mocht de ruiter de western echt heel leuk vinden, kan die altijd nog besluiten om later een Quarter of Paint te nemen.

Imo is western voor iedereen, en niet alleen voor de mensen die een Quarter of Paint hebben. Of ze ermee de top halen? Nee natuurlijk niet, maar recreatief met een westernbasis ipv een engelse basis kan heel goed. Ook met een niet-westernras kan je serieus trainen en kijken hoe ver je komt.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:21

Ja, dat bedoelde ik inderdaad ook, eefj33.
Het zal toch niet zo zijn dat ze tijdens HE maar tijd/plek hebben voor slechts 1 soort westerndemo??

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:27

Dan zou je een niet QPA en een ander ras samen moeten showen en de verschillen laten zien. Met een goede speaker kun je veel uitleggen daarover. Ik zou er zelf voor zijn om met een scherm te werken en verschillende stallen en trainers ( voor elke regio 1 bijv ) bij stands te laten staan zodat mensen ook meteen vragen kunnen stellen.
Als mensen bijv een demo hebben gemist van de reining ( basis ) kunnen ze evt nog wat op beeld zien bij een stand en erover informeren.
Wat je gewoon niet wil, is verkeerde info of voorbeelden. laat inderdaad maar een dagelijkse training zien met een snaffle en een shank. Veel mensen denken bijvoorbeeld nog steeds dat een shank aan een westernhoofdstel ''hoort''.
Een demo kan inhouden dat je iets over de bouw verteld tegenover een fjord bijv. Maar het is weer zo uitgebreid dat je nooit alles kan vertellen. Met name omdat de quarter een groot ras is en je ook binnen de quarters weer zoveel verschillen hebt. Diepere info dan weer bij de stands.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:50

Ja ach, mijn interesse in de western en dan de reining was gewekt door mijn vriendin op haar Poolse paard die mij liet zien wat hij allemaal deed zonder hoofdstel!!
Niks geen quarter/paint of wat ook! ;)

Arrows

Berichten: 1296
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Midden-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:57

quarterH schreef:
een goede dressuur demo op zo'n event doen ze toch ook niet met haflingers maar met meer geschikte dressuur paarden? waarom moeten we dat met western dan wel altijd perse willen?

als je echt de essentie van pleasure snapt is duidelijk dat een tinker hier nooit echt geschikt voor zal zijn.
zijn gangwerk en lichaamshouding is nu eenmaal heel anders dan gewenst in pleasure.


Helemaal mee eens....

paafke

Berichten: 713
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Budel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:58

Wat leuk dat ze op horse event aandacht gaan geven aan western. Ik hoop dat ze inderdaad een paar goede en informatieve demo's geven, want dan kom ik zeker kijken.

Wat misschien ook leuk is, is om een demo te geven waarbij bekende dressuur- en springruiters op een westernpaard stappen en kijken tegen welke verschillen zij aanlopen..

Ook een wedstrijd met goede uitleg zal heel interessant zijn om naar te kijken..

Ben benieuwd hoe ze er uiteindelijk vorm aan gaan geven...

nassauqh
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:01

Wat ik nog mis de aan de hand onderdelen waaronder: showmanship at halter.. (en evt halter uitleg)

Een demo en bv uitproberen voor leken met sah paarden om te zien wat het inhoudt en te ervaren dat het een onderschat onderdeel is. Of naast een demo een clinic met andere paarden die het niet kennen..

Is miss ook leuk voor mensen die niet met western bezig zijn, want bepaalde aspecten in de sah zijn een goede basis om te hebben met je paard aan de hand, ongeacht het ras of de sport die je beoefend.

Ik ben het wel met sommige andere eens dat als het ter promotie van de westernsport is, dan zou ik mensen en paarden hiervoor benaderen die ook op niveau iets kunnen laten zien. De western(sport) krijgt in mijn optiek al teveel "negatieve" aandacht.

xdanieijer

Berichten: 499
Geregistreerd: 15-10-12
Woonplaats: otterlo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:27

misschien is het een leuk idee als de DPHC jeugd een demo komt geven? en dan meerdere disciplines zoals pleasure, horsemanship en trail? :)