Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:16

Werken gaat hier echt fijn, heb eventjes een pauze gehad (die maanden Canada, sinds twee maanden weer bezig met opbouwen) en het gaat weer ergens op lijken. Beide pony's ook wat meer aan de hand gewerkt, geeft heel duidelijk bevestiging en vanuit daar dus ook makkelijker te doen aan de lange teugel. Bij Denny wilde het nageefkwartje maar niet vallen, nu hij lichamelijk wat beter in zijn lichaam zit door het werken aan de hand liep hij vorige week (1ste x lange teugel) echt geweldig. Hij gaf zowaar na (Hij is zo'n pony die zijn hoofd net wat te hoog draagt voor het mooie, leuke onderhals erbij. Nu had hij een heel mooi horizontaal evenwicht, draagde zijn eigen hoofd zonder te versnellen), luisterde naar de teugelhulpen, en zelfs een paar pasjes travers linksom.. Trots! Vandaag 2de x, weer echt heel fijn! Ditmaal ook rechtsom travers (weer mooi gedragen zonder zwaar te worden, te versnellen e.d.), was eigenlijk van plan verder te gaan maar bedacht me dat een als het goed voelt het goed voelt en je niet meer moet willen. Dus zijn training was van korte duur met 5 minuten :D

Met Billy de voorwaarts neerwaarts meer aan het meepakken, hij heeft het altijd lastig gevonden. Meer zo'n pony die zich ''heel mooi'' kan opkrullen maar echt loslaten was er niet, verzamelen daarin tegen vind hij leuk, maar zonder VN geen goede verzameling. Inmiddels volgt hij de hand veel fijner! Rechtsom echt een prettige VN, linksom is lastuug! Maar ook met hem in draf fijn kunnen afsluiten met een goede VN beide kanten, fijne travers en beide kanten een galop sprongetje.

Fijne training dus!
Ik gebruikt shetlandermenleidsels. (met clipjes, ik werk vaak met kaptoom en dan wissel ik zo 15x tussen handwerk, longeren of lange teugel werk.)

myxlea

Berichten: 3905
Geregistreerd: 27-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:16

Hoi :wave:.

Ik heb sinds anderhalf jaar een B-pony van 1.22 +/-. Tot voor kort reed ik altijd dressuurmatig, maar mijn paard is afgelopen zomer overleden. Gezien mijn lengte is het niet de bedoeling om op hem te gaan rijden, maar ik was toch wel heel erg geïnteresseerd al een poos in dressuur aan de lange teugel. Aangezien ik hier absoluut geen ervaring mee heb, zou ik hier eerst graag een aantal keer les in hebben. Op internet is echt nog maar heel weinig hier over te vinden (qua instructie) of ze wonen allemaal ontzettend ver weg. Vandaar dat ik me af vroeg of mensen hier nog instructie weten in de omgeving van Zwolle-Deventer? Ik heb dit topic al geprobeerd met de zoekfunctie, maar kwam er hier helaas niet mee uit..

Groetjes,
[***]

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 23:52

Hoi Leanne, Piet Bakker komt in principe door heel Nederland. Het is wel handiger om met een groepje af te spreken, anders betaal je je blauw aan reiskosten natuurlijk. Zijn lessen zijn wel echt super!

myxlea

Berichten: 3905
Geregistreerd: 27-11-06

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 07:18

Hoi Rhys, bedankt voor je reactie! Piet Bakker had ik inderdaad gezien en heb hem ook gemaild.. Zijn er hier toevallig in dit topic ook bokkers uit Overijssel die geinteresseerd zijn hierin? Misschien kunnen we dan inderdaad samen afspreken :).

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:24

Kan iemand hier me vertellen wie er in de buurt van Amsterdam les geeft in lang teugelen? Vanwege KS bij mijn paard ben ik me aan het orienteren naar andere mogelijkheden dan rijden en lang teugelen lijkt me erg leuk voor hem en voor de afwisseling..

love_juliet

Berichten: 120
Geregistreerd: 05-08-11
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:15

Ik ben ook zeker geïnteresseerd in een les van piet bakker, maar omdat ik geen trailer heb lukt het me niet om naar Overijssel te komen. Als er in de buurt van 't gooi een lesje zou zijn hou ik mij aanbevolen :)

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:42

Ik zit in Uitdam (Amsterdam Noord) dus ook niet echt in de buurt en geen trailer :S Jammer de bammer!

Imitador

Berichten: 1585
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:13

Hallo allemaal, ik kom hier voor een vraagje... Ik zit met de volgende lastige combinatie:
1) ik ben zwanger en fanatiek rijden lukt niet meer, dus echt werken doen we nu vanaf de grond,
2) het paard in kwestie is een doorgewinterde 19-jarige western appaloosamerrie (die respectvolle benadering zeer op prijst stelt), waar alle knopjes opzitten; ik een soort van engelse ruiter die niet alle knopjes kent/beheerst
3) wat betreft hulpen en oefeningen is het soms nog een beetje zoeken, we weten allebei het eindresultaat wel, maar het is soms nog zoeken hoe ik iets kan vragen zodat zij het begrijpt. Onder het zadel gaat het prima, maar vanaf de grond nog niet helemaal.
4) Ze is blind aan één oog en heeft een ontzettende hekel gekregen aan het WADH (doet alles keurig als je met een westernbitje vraagt, maar dat gefriemel aan hoofd, nek, schouder, etc is niet haar ding).

Oplossing: werken aan de lange teugel, waarbij ik steeds een arm of hand op haar bil houdt, zodat ze kan voelen waar ik ben, zowel aan de blinde als niet-blinde kant. Als ik haar 'loslaat', raakt ze gespannen, met de kans op vluchten, en dat vind ik met teugels+shanks niet verantwoord.

Volgen jullie het nog :P Dan komt nu het probleem: de travers. Dit was bij WADH al een probleem, omdat zij absoluut niet verder wil lopen als ik met mijn rug in de looprichting sta. Ze heeft geleerd netjes stil te staan of achterwaarts te gaan. Komt er nog bij dat ik dan in haar nek ga friemelen op zoek naar de bewuste wervel, en haar grens is bereikt.
Nu doen we al een poos schouderbinnenwaarts en -buitenwaarts, waarbij ik met de langeteugel de schouder netjes opzij kan vragen en dan duwtjes tegen d'r billen geef zodat ze zijwaarts gaat. Travers heb ik geprobeerd door aan de buitenkant te lopen en haar billen naar binnen te duwen, en stelling te vragen. Maar steevast draait ze dan haar schouder van de hoefslag af en gaat appuyeren. Als ik dan mijn buitenhand sluit (om die schouder op z'n plek te houden) wisselt ze van stelling en gaat schouder buitenwaarts doen.
Dus: hoe ga ik Travers doen? Op een volte heb ik geprobeerd, maar dat lukte nog niet echt, ook dan gaat ze haar schouder draaien, om de achterhand, ipv dat ze met de juiste stelling het buiten achterbeen naar voren zet.
Iemand enig idee? Ik hoop dat het te begrijpen is wat ik heb geschreven...

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:15

Het is lastig om zo achter de pc een beeld te vormen en ook nog eens een goede reactie te schrijven, misschien vraag je te veel aan de teugel, misschien duw je te ver tegen haar billen, overvraag je de stelling... Daar kan ik allemaal geen antwoord op geven maar wat ik je wel kan vertellen met het beeld wat ik heb gevisualiseerd uit jouw verhaal: Een ophouding met 2 handen, streng zijn en niet toestaan dat ze verder gaat in het appuyement. Ho! Als het appuyement echt een correct gesteld appuyement is, dan is je aanzet goed alleen duw je net iets te veel door denk ik.
Ik zou kleiner gaan denken, jullie gaan een leerproces in dus denk aan 1 pas travers en dan weer rechtzetten. Dat ga je herhalen zodat ze op de hoefslag blijft. Juiste stelling vragen, 1 pas opzij zetten en weer terug. Probeer de druk na de aanzet iets losser te laten dan in de aanzet en dan weer op te vangen. (secondenwerk) Dan na een paar trainingen (waarin je het zomaar een paar keer oefent en verder veel oefeningen doet die ze al kent) moet je gaan aanvoelen wanneer je naar 2 passen zou kunnen gaan. Gaat ze in appuyement ben je te vroeg en maak je een ophouding en ga je weer terug naar de hoefslag en rechtuit. Waar ik wel benieuwd naar ben, waarom lange teugel je op shanks? Zou je de hulpen niet veel fijner kunnen geven op een trensje?

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 12:45

Ik gooit dit topic even weer omhoog ;)

Nu het toch weer wat kouder word ben ik niet meer aan het mennen, en vind ik het juist leuk om het lange lijnen weer op te pakken! Idefix pakte het weer sneller op dan gedacht gelukkig. ook heb ik mezelf gefilmd om te kijken wat ik nu precies doe en kwam ik erachter dat ik zelf niet gelijk ben met mijn handen, dus daar probeer ik nu de hele tijd op te letten!

Hoe zit het met de andere lange lijners?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:04

Ik wil het weer oppakken, maar er is de laatste tijd overal beetje de klad ingekomen. Ik was niet tevreden met het hoofdstelletje dat ze had en een nieuw is onderweg. Bovendien is het weer best kl***

Wil er dus wel mee beginnen, maar voor shakira is het wel helemaal nieuw. Wel goed om te doen voor haar, denk ik, want ze is best scheef en stijf.

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:25

Hallo allemaal!

Ik heb vandeweek voor de eerste keer uitgeprobeerd hoe het is om lange-lijnen-werk te doen met mijn paard. T ging redelijk aangezien onze bak best nat en modderig is en dus niet 100% goed begaanbaar. Probeer nu zoveel mogelijk informatie en filmpjes te kijken om er wat van op te steken en evt binnenkort een keer een les te volgen.

Heb het vandeweek met een longeersingel gedaan en 2 longeertouwen aan elkaar geknoopt, maar moet zeggen dat ik dat gehannes met die zware touwen wel lastig vond.. Ga vandeweek eens bij de ruitersportzaak langs om oventueel andere teugels te scoren. Wil de volgende keer ook eens proberen hoe het is zonder longeersingel.. Had t idee dat die toch ook een beetje in de weg zat.

Iemand nog tips voor mij hoe ik het beste van start kan gaan?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:35

Ah leuk, ik kom ineens dit topic weer tegen!

Ik ben 't met mijn jonge paard een beetje aan het oppakken, 't stappen gaat steeds beter, hij kan al een paar pasjes schouderbuitenwaarts en gaat steeds meer bij elkaar lopen.
Ben nu af en toe een klein stukje draf aan het proberen, vindt 'ie nog wel lastig, maar hij doet wel enorm zijn best!

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:53

First_Unique schreef:
Hallo allemaal!

Ik heb vandeweek voor de eerste keer uitgeprobeerd hoe het is om lange-lijnen-werk te doen met mijn paard. T ging redelijk aangezien onze bak best nat en modderig is en dus niet 100% goed begaanbaar. Probeer nu zoveel mogelijk informatie en filmpjes te kijken om er wat van op te steken en evt binnenkort een keer een les te volgen.

Heb het vandeweek met een longeersingel gedaan en 2 longeertouwen aan elkaar geknoopt, maar moet zeggen dat ik dat gehannes met die zware touwen wel lastig vond.. Ga vandeweek eens bij de ruitersportzaak langs om oventueel andere teugels te scoren. Wil de volgende keer ook eens proberen hoe het is zonder longeersingel.. Had t idee dat die toch ook een beetje in de weg zat.

Iemand nog tips voor mij hoe ik het beste van start kan gaan?


Op dat laatste zou ik ook wel een antwoord willen. :-) haha
Wil het zelf ook gaan doen maar weet niet waar te beginnen. Hier in België en zeker in onze regio zijn er eigenlijk geen lesgevers. Wil het beginnen omdat de winter er echt aan komt en dat je zo toch nog beetje bezig kan blijven zonder je in de piste per se moet.
Mijn paard kent wel de dubbele longe, en kan van daaruit wel achter haar komen, zonder ze dit raar vind.

Waar ik wel beetje bang voor ben is, stel dat je paard bokt, en dat kan misschien wel als het nog wat frisser wordt.... Hoever sta je best achter je paard? Of toch maar ernaast...

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 20:14

als je je paard niet 100% vertrouwd zou ik er ook niet achter gaan lopen haha. dan kun je beter naar er naast, bij de billen gaan lopen zeg maar. Voor grote paarden kun je heel gemakkelijk een slof teugel gebruiken als teugels. Voor mijn shetlander gebruik ik paarden teugels met clips.

eerst beginnen met voorwaards en stappen op commando terwel je ernaast staat. als dit goed op de hoefslag gaat kun je er eens vanaf gaan en figuurtjes gaan rijden. daarna precies hetzelfde in draf, maar hier ben je wel enige tijd zoet mee

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:18

Ik doe het zelf zonder singel.
Ik ben met mijn jonge paard wel begonnen met een singel, tegen dat hij in de lijnen zou stappen bij een rare beweging.

Eerst heb ik hem (op de neus, nog niet op het bit) gewend aan de dubbele longe, en van daaruit ben ik langzaam steeds meer achter hem gaan lopen na het longeren tot hij begreep wat de bedoeling was.
Je kunt als je paard al onder het zadel is en het sturen kent, er naast gaan lopen en je handen bij de schoft houden en zo sturen, en met het zweepje en je stem voorwaarts houden.
Als ze dat gewend zijn ga je steeds meer naar achteren.

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:44

oke thnx!! ga dan maar eens een slof aanschaffen, want die heb ik niet hihi!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:08

Ik werk ook met paardenteugels, maar het is dus ook een shet. Nou ja, werk.... ben weer net begonnen, dus ben nog met de uitleg bezig.

Van start gaan kan mbv de dvd van piet bakker. les is nog beter, maar niet altijd te realiseren. Voor mij hier iig helaas nog niet. Was het maar waar ...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:04

Ik heb een teugel gemaakt die net iets langer is dan een slof, vond de slof net aan de korte kant.
Advies van Piet was 7 meter.

Ik heb ook de dvd en een aantal lessen gehad van Piet, dan kun je best een stukje fijn vooruit!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:06

Hee leuk weer actie in het topic. Ik ben zelf ook weer fanatiek aan het lange teugelen, na vooral heel veel onder t zadel gereden te hebben. Helaas kreeg mn paard een singelplek en moest ik even het zadel aflaten. Grappig om te merken dat Cap er lekker ijverig van werd :)

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 14:15

jaa! vinden ze leuk he! idefix kan er ook zo van genieten als hij ''zwaar'' werk mag doen haha. Hij is heel lief met kindjes, maar ik kan echt merken dat ik hem af en toe wat uitdaging moet geven, anders word hij strond vervelend haha :+

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:28

Ik merk dat het voor mijn jonge paard een ideale oplossing is om te beweging zonder (over)belasting en om hem allerlei dingen te leren.
We gaan ook (met begeleider erbij) aan de lange teugel langs de weg om overal aan te wennen, en in de bak leert hij steeds meer zijn balans te vinden.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:38

Wat ik mij ook afvraag, indien je een groot paard hebt. In draf kun je toch totaal niet volgen?
:-)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:26

dat is in het begin ook lastig, maar ze moeten zo klein leren draven dat je zonder te rennen mee kunt lopen

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:18

Ja ik wil het ook lekker in de bossen gaan doen!! heerlijk! maar eerst maar eens in de bak alles onder de knie krijgen hihi

mijn paard kent al het op mijn tempo meedraven aangezien ik dit al met vrijheidsdressuur heb geoefend met hem.. moet zeggen dat ik al wel een paar drafpasjes had meegepakt en dat pakte hij gewoon super op!