Gespannnen bij buitenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RomyG

Berichten: 8
Geregistreerd: 05-12-11

Gespannnen bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 11:03

Hey!

Ik rijd nu bijna twee jaar een paard van iemand anders, hoewel we van die twee jaar maar weinig gereden hebben in verband met twee keer een dracht en een winterstop. De laatste tijd gaat het wel steeds beter en krijg ik steeds meer vertrouwen met haar. Voordat ik op haar reed, heb ik altijd op een manege gereden dus het was een hele omschakeling. En hier kreeg ik er dus ook mee te maken dat ik met het paard naar buiten mocht, uiteraard met begeleiding. Want hier in de buurt, bijna in een andere straat woont mijn vriendin die een rijbak heeft, waar ik in mocht rijden. Maar steeds als ik met het paard naar buiten ga, word ik enorm gespannen. Het paard is niet bang van auto´s, vrachtwagen of traktors maar als er een hoopje bladeren ligt kan ze daar enorm van schrikken en maakt ze zich enorm groot. Ik merk aan mezelf dat ik dit spanning er slecht uit krijg en die al begin op te bouwen als ik weet dat ik met haar naar buiten moet. Vooral zit de angst denk ik ook in dat het niet mijn eigen paard is, en dat ik niet wil dat er iets mee gebeurd omdat het dan mijn schuld is. Hebben jullie tips om deze spanning af te laten vloeien onder het buitenrijden?

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Re: Gespannnen bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:09

misshien steeds kleine stukjes, ookal is het maar 30 meter oefenen en steeds groter opbouwen.. je weet het vast wel, maar hoe enger jij het vind dan vind het paard het snel ook eng, kan je niks aan doen, gewoon lekker veel oefenen!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:47

Blijven oefenen.. Kijk of je samen met iemand anders naar buiten kan. Desnoods iemand op de fiets. Leer te kijken wat jouw paard ziet en reageer net een seconde sneller. Stel je ziet een hoop blaadjes, jij weet dat ze dat eng gaat vinden. Dan benen er goed bij, laat haar de andere kant op kijken en weinig aandacht aan schenken. Jij moet de leiding geven, anders neemt zij de leiding over. Zij moet jou kunnen vertrouwen. Oefen ook bij het rijden in de bak met leiding geven. Jij zegt wat er moet gebeuren en niet je paard. Ook met bijv het paard uit de wei halen; jij loopt voorop, paard kan wachten. Maak je groot, denk aan je eigen houding, straal kracht uit.
Ik heb zelf ook zo' n paard. Verkeer maakt niet uit, maar rare blaadjes in de berm, een zakje, vreemde tak zorgen ervoor dat ze aan de kant springt. In het begin vond ik dat vreselijk. Vond buiitenrijden ook niet leuk. Vroeger reed mijn dochter op haar buiten. De laatste 3-4 jaar rijd ik haar zelf en heel veel buiten. Ik ben er nu aangewend en kan er om lachen. Maar ze kan me nog steeds verrassen!

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:45

Ik herken je verhaal heel erg. Ik heb een nuchtere geit onder me maar zodra ik ga zenuwen dan word zij eigenlijk ook niet meer ontspannen. Ik durfde dan ook niet verder dan 20 m van huis...

Ik heb al heel veel geprobeerd echt waar, met iemand naar buiten en met een ander paard. Dat gaat goed. In het bos is ze op 2 vingers te rijden en dat voelt als vol vertrouwen.
Toch bij huis is het vrij druk en heb ik te maken met roosters en auto's , voor iets wat tussen de oren zit hang ik er een slof teugel aan. Mijn paard wil nog wel eens drammen als we naar huis gaan en dan doet ze de kop in de lucht en heeft dan een bek als beton. Thuis moet ik ook meestal alleen buiten rijden.
Hij hangt dan vrijwel de hele weg los maar ik ben veel zelfverzekerder omdat ik het gevoel heb er een 2e rem bij te hebben. En als ze dan schrikt pak ik de slofteugel licht op, dat ze duidelijk voelt dat ik het niet pik.
Ik gebruik hem imo dan niet wreed. Doordat ik zelfverzekerder ben, straal ik dat ook weer uit. Ik heb wel het eens gevoel geen rem te hebben, dat vind ik best eng. In de bak is het geen probleem om te remmen en overgangen te rijden, maar buiten is toch alles weer een tikkie interessanter en dan vind ze het nog wel eens lastig om ook erbij stil te staan dat ik er op zit :Y). In de bak gebruik ik overigens geen slof ;)
Dus wellicht iets wat tussen mij oren zit, maar de slof helpt mij wel hier doorheen.

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Re: Gespannnen bij buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:32

Ik zou ook met kleine stukjes beginnen. Voel je dat je gespannen wordt, dan stap je gewoon af en ga je verder wandelen. Of omgekeerd, je stapt pas op als je je zeker voelt.
Ik heb dat bij mijn 1e eigen paard zo gedaan, die stond in een wei midden in de bebouwde kom zonder bak oid. Het bos was 20 min rijden. Ik had haar net en kende haar dus niet zo goed, vond het ook spannend. Dus ben eerste keer met opgezadeld paard naar het bos gelopen, daar 10 min gereden en weer terug gelopen. Volgende keer langer, na een paar keer halverwege het dorp opgestapt, wat later afgestapt, net zo lang tot ik het vertrouwen had om het hele stuk te paard te doen. Voor het paard werkte dat ook heel goed om er vertrouwen in te krijgen.

thunderbuddy

Berichten: 42
Geregistreerd: 12-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:14

vraag iemand mee te lopen / fietsen .