project Mezzin.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

project Mezzin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 14:26

Op werk heb ik een projectje toegeschoven gekregen; Mezzin.
Een 2,5 jarige Arabische hengst (die ook hengst moet blijven ivbm fokken), die ontzettend brutaal/nerveus/wantrouwig/hengst is.

filmpje: https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... eo_comment

De eerste dag hier probeerde hij uit zijn paddock te springen (filmpje is van zijn tweede dag), en viel op diezelfde dag een groom aan; mond wijd open en bijten, steigeren en slaan met voorbenen.
In zijn box bijt hij mensen. niet zijn oren in zijn nek, maar mond wijd open en bijten.

Hij staat een paar uur per dag in de paddock met zicht op andere paarden. Op stal heeft hij een buurman (ook hengst) waar hij het mee lijkt te vinden. Ook komt hij er een paar keer per dag met de grooms aan de hand uit voor douchen, groomen, en wandelen. Dit kan alleen met een hengstebit is is allemaal wat wild en woest...

nu ben ik wat met hem aan het socializen, en ben een plan van aanpak aan het bedenken. Ik heb wat met hem geclickerd en dat pakt hij snel op, maar moet wel wat verder en wil graag heel blijven.

Het idee is dat hij in Maart naar een show moet en dus wat spieren hebben opgebouwd, maar vooral ook een stuk handzamer moet zijn.

Iemand zin om mee te denken, en een plan van aanpak te bedenken?

(join up, waterhole rituals etc al over nagedacht, maar momenteel is hij nog té gevaarlijk om bij hem in een ruimte te zijn ivbm gericht aanvallen.)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: project Mezzin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:47

Ik denk dat wat je nu aan het doen bent, de juiste weg is Kehdra. Ik durf je bijna op een briefje te geven dat het helemaal goed gaat komen. Belonen voor het gewenste gedrag, waar kan (mbt veiligheid van hem, jezelf en anderen) negeren/vermijden van ongewenst gedrag zijn key hier. Maar dat weet je zelf al ;).

mooney1

Berichten: 1434
Geregistreerd: 20-10-08
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:06

Kan je geen adviezen geven, heb geen enkele ervaring met hengsten. Maar heb wel bewondering voor je :)
En omdat je al zo veel hebt bereikt ga je je doel hiermee ook wel bereiken :j

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: project Mezzin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:22

hengstenketting en dergelijke vind ik persoonlijk een heel verkeerd idéé.
Ga in de piste en train dit paard, zoek contact, praat met dit dier , maak afspraken, toon respect, ....
Enkele dagen trainen en je hebt een totaal ander paard voor jou staan.
Bijten, trappen, aanvallen al deze dingen zijn niet het gedrag dat we wensen te zien, maak hem dit ook duidelijk, toon hem wat werken is en leid hem ook naar de comfort zone.
3 dagen trainen en je herkent dit paard niet meer.
als je geen ervaring hebt met zulke paarden , blijf er dan zeker niet verder mee doen, elke dag dat zoiets langer duurt is fout.
Van nature willen paarden graag meewerken, je moet er alleen voor open staan.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: project Mezzin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 18:07

Hengsteketting? een hengstebit bedoel ik.
Gezien ik op een stoeterij werk, in een ander land als Nederland gaan dingen soms net een beetje anders. het groomen etc gaat allemaal nog voor het socializen van het paard en moet gewoon doorgaan. Het werk van de grooms en mijn werk gaan van elkaar gescheiden zodat hij het een niet met het ander (woord kwijt) linked.
Grooms letten goed op wanneer ik met ze werk, en passen geleerde technieken zelf ook toe (druk laten vallen, straffen binnen bepaalde tijdsframe met gepaste intenties en intensiteit etc).
Ik weet dat het niet ideaal is, maar het is iets waar ik beperkt wat aan kan doen.

Ik heb iets ervaring met probleem paarden (werk inmiddels 4 jaar proffesioneel fulltime in de paarden, heb getrained met verschillende tutors maar ook veel verschillende paarden), maar dit is nét even en stapje verder. Ik open dit topic omdat ik juist benieuwd ben wat anderen ervan denken en om nieuwe ideen op te doen.

Mijn eigen idee is om hem deze week te socializen ("mensen zijn niet eng", een paar keer per dag langs zijn box om te babbelen, undemanding tijd aanbieden, clickeren op wegkijken of in de paddock op focus op mij), en van daar uit verder te gaan, afhankelijk van wat hij doet met wat ik hem aanbied.

Bijten, slaan en steigeren zijn bij mij ook een absolute no no, en worden flink afgestraft (snel, duidelijk, en daarna weer door), maar wil voor de rest graag een stabiele energie afgeven naar hem toe.
Mezzin is vooral erg hengst en tot hem doordringen is het grootste obstakel, als iemand een idee heeft...

Gisteren van een afstandje kennis gemaakt, vandaag hem van de grooms overgenomen nadat ik hem in de ochtend in de paddock geclickerd heb, en later nog een uurtje undemanding tijd met hem heb doorgebracht op een stoel voor zijn box.
De grooms waren hem aan het wassen wat weer wild woest ging natuurlijk. ik nam het over en begon gewoon rustig, en uiteindelijk vroeg ik me af wat er nou mis was met dat paard. Stond rustig te genieten van het koele water op z'n benen, zolang het maar rustig en met beleid gaat.
Het terug wandelen naar de box ging wat onstuimiger. Bijten, dus kreeg een flinke knal van me waardoor ik weer rustig doorloop, gaat ie steigeren. Gelukkig kon ik hem net het touw onder zijn buik tikken, waardoor hij vrij onder de indruk was geloof ik want daarna liep hij braaf mee. Eenmaal in de box nog weer geclickerd (ik click hem op wegkijken), en kon hem uiteindelijk rustig over z'n hoofd aaien!
Ik had vanmorgen nog niet gedacht dat hij nu al zo zou zijn!

Anoniem

Re: project Mezzin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:12

Klinkt goed! Ik heb er niet veel verstand van, maar vind het interessant om even te gaan volgen. Ik denk dat je inderdaad al een heel eind op weg bent. :)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: project Mezzin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:45

Denk dat je goed bezig bent Ramona, zoals ik eerder al zei vermoed ik dat het hem vooral aan vertrouwen in de mens en ook in zijn omgeving schort. Het zal er eerder niet zachtzinnig aan toe gegaan zijn dus hij vertrouwt niet alleen de grooms niet, maar ook situaties en de omgeving niet. Dat maakt dat hij ook zonder mensen in z'n buurt niet op z'n gemak is en niet kan ontspannen. Een dergelijk paard staat permanent onder hoogspanning, hoog in adrenaline en cortisol (denk om gezondheidsproblemen die dat op kan leveren op langere termijn, ook daarom is het zaak die rust er in te krijgen) en dat maakt dat zijn lontje alleen maar korter wordt. Dat hele circeltje doorbreken, daar ligt de sleutel. Undemanding time/sharing territory is een heel belangrijke bij dit soort paarden denk ik. Gewoon 'zijn' zonder ook maar íets van hem te willen en zelf zo veel mogelijk rust uitstralen. Zitten lezen (ga hem niet observeren want dan 'doe' je al iets 'met' hem) is dus in zijn geval ook beter dan 'rondlopen en keutelen' denk ik.
Gevaarlijk gedrag straffen is ok, hij mag weten dat bepaalde dingen gewoon not done zijn, maar idd kort, snel en in verhouding en daarna weer rust. Ben je twee seconden te laat dan gaat straffen al averechts werken en bevestigt hem in zijn gebrek aan vertrouwen omdat hij het al niet meer kan koppelen en het dus als 'onverwacht en onterecht' gaat zien. Hengsten hebben sowieso vaak al een groter gevoel voor onrecht/rechtvaardigheid, maar Mezzin denk ik nog meer. Er schuilt wel een heel trots maar ook 'vluchtig' paard in hem, hij zal zich niet makkelijk geven, maar áls hij zich gaat geven denk ik dat je een héél bijzonder paard aan hem hebt waar je ook een heel hechte band mee kunt krijgen.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: project Mezzin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 02:02

Ik kan je helaas niet van tips voorzien, maar vind dit wel een heel erg interessant topic om te volgen.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 09:40

Mezzin gisteren niet zoveel mee gedaan, hij is 3 keer in de paddock geweest, waar hij ietsjes rustiger wordt. hij rent nog steeds maar schreeuwt niet meer zo erg, en draaft wat meer dan hij gallopeerd nu. Hij komt er wel...
Hij herkent me inmiddels wel als rustpunt denk ik. Hij staat op stal altijd uit zijn raampje te kijken (en tussendoor rondjes rennen, eten, drinken, weer kijken, even roepen, weer hapje eten etc), maar zodra ik eraan kom, komt hij bij de deur staan en komt gewoon rustig staan.
Gezien hij over twee maand naar de keuing moet (waarna we hem als dekhengst willen gebruiken), moet hij aan het werk.
Morgen wordt hij door een groom gelongeerd, en doe ik in de middag wat grondwerk met hem, ben benieuwd! Zal eens kijken of ik een filmpje kan maken, voor jullie, maar vooral voor mij ook erg interessant denk ik!

Hij laat overigens door de tralies zijn bovenste tandvlees masseren! dat helpt een hoop om hem te kalmeren, waarschijnlijk linkt hij daardoor relaxed nog meer aan mij :D.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: project Mezzin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 09:53

Heb je toevallig niet een merrie staan die 'niet erg' is als hij haar zou dekken?
Niemand beter om een hengst keurig op zijn plaats te zetten dan een pittige merrie hoor.
Eens hij door een paard degelijk weet wat kan en niet kan, gaat hij dat van jou misschien ook beter begrijpen.
De PRE hengst van een vriendin was ook eerst allemaal gewapper, gesteiger en in je personal space yadayada (wel voor de rest enorm vriendelijk), tot ie een merrie kreeg. Nu is het gewoon een sok :p

Vind het wel interessant om te volgens hoe je er tot gaat doordringen. Bent imho toch al een eindje op weg (mits je voldoende tijd gaat krijgen natuurlijk...)

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: project Mezzin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 10:36

tijd is het enigste probleem omdat hij over twee maand naar show moet. Hij moet nog een heel stuk spieren opbouwen daarvoor.

Hij mag nu nog niet dekken gezien hij nog niet naar show is geweest. Ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, maar schijnbaar moet hij eerst resultaat boeken voordag ie van bil mag :+

Ik merkt bij de andere hengsten inderdaad dat ze een stuk relaxed zijn nadat ze dekdienst gehad hebben!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: project Mezzin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:20

Je wilt een paard wat naar de keuring moet sowieso ook niet onder de bijt- en trapwonden dus ook daarom geen optie om hem bij een oudere ervaren merrie te zetten.
Probleem bij dit paard is ook niet zijn mannelijkheid maar gebrek aan vertrouwen in z'n omgeving en de mensen. Als het z'n mannelijkheid/hormonen waren maakte Ramona's aanwezigheid niet zo'n groot verschil. Rust, Respect en Vertrouwen en dat vergt vooral Tijd. Die Tijd is beperkt dus hopelijk wordt er met het keurklaar maken niet al te veel van Ramona's werk weer teniet gedaan. Dat is gewoon het nadeel van zo'n stal, nog niet alles gaat 'ideaal'. Maar wellicht dat je voor het volgende seizoen al zo veel verschil hebt kunnen maken dat de volgende generatie er meer van kan profiteren. Je doet wat je kunt, meer kan niet.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: project Mezzin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:41

- duidelijkheid
- concequentie
- geduld/herhaling

En begrijp ik nou goed dat jij een hengst motieveert met snoepjes?! Daar zal ik heel erg mee uitkijken... Wat als je een keer geen clicker gebruikt? Krijgt jou hengst respect voor jou of voor je snoepjes? En wat betreft kudde gedrag: jou "eten" is van jou... Dat zijn dingen waar ik even over zal nadenken als het gaat om hengsten..

Wat ik voor oefeningen zou doen om te beginnen is:
Stal in, stal uit, stal in, stal uit, net zolang tot hij rustig is .
De volgende stap: vast zetten, gaat dat goed? Dan borstelen, gaat hij trappen/bijten / stijgeren, gewoon door borstelen. Als jij dan stopt met borstelen leer je hem dat wanneer hij dat gedrag vertoont, jij stopt en dat is erg lastig, dus gewoon door borstelen tot hij rustig staat.
Dan kun je op deze manier steeds een stap verder, maar begin bij het begin..

Een paar tips:
Slecht gedrag negeren, goed belonen(met stem)
Zo"n paard als deze NOOIT slaan of schoppen.. Hij zoekt contenu confrontatie met jou, wanneer jij deze confrontatie aangaat, zul jij uiteindelijk verliezen want hij is sterker dan jou.
Hoe wel straffen: in achteruit zetten of met stemgeluid

Succes ik ben benieuwd! En vooral veel plezier!

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 07:56

Thanks,
Geen zorgen snoepjes ( wortel ) is enkel en alleen met click. Anders absoluut niet. Inmiddels heb ik de click al een paar keer kunnen vervangen door een aai wat hij ook lijkt te waarderen gelukkig.

Het negeren ben ik wel met je eens echter dit paardrijdt niet een beetje, maar als het aan hem ligt houd hij je arm vast en slingert je door de lucht, vanuit veiligheid kan ik dit niet negeren. Bijt hij vanuit de stal is vaak een sssssttt ( gebruik het voor alle paarden om met stem af te straffen) vaak wel genoeg, maar hij blijft terug komen voor meer.
Een andere hengst hier steigert tijdens het rijden bijvoorbeeld, dit straf ik ook niet af maar negeer ik.
Mezzin is het stouts tijdens het leiden. Als het acuut/gevaarlijk is wil ok het niet negeren!

Het herhalen ben ik met je eens en zit ook zeker in de planning :D.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:33

Omdat je ook met de clicker werkt, kun je hem leren targetten. Targetten heeft zo ontzettend veel toepassingen en je kunt met een hek ertussen werken. Je kan hem bv een target leren volgen. Targetten leert hem focussen op iets anders dan de omgeving, mits je de juiste beloning (voer of anderszins) kan vinden. :P

Zet het gedrag in het begin vooral op een hoog beloningsgehalte. Hier meer tips voor het omgaan met agressie en clicker training. http://www.youtube.com/watch?v=BaDXWMGE ... e=youtu.be

Shawna Karrash is echt geweldig. Ze heeft met zeezoogdieren (orca's) gewerkt en is niet de eerste-de-beste. Misschien heb je er wat aan in jouw situatie. :)

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:15

kehdra schreef:
Thanks,
Geen zorgen snoepjes ( wortel ) is enkel en alleen met click. Anders absoluut niet. Inmiddels heb ik de click al een paar keer kunnen vervangen door een aai wat hij ook lijkt te waarderen gelukkig.

Het negeren ben ik wel met je eens echter dit paardrijdt niet een beetje, maar als het aan hem ligt houd hij je arm vast en slingert je door de lucht, vanuit veiligheid kan ik dit niet negeren. Bijt hij vanuit de stal is vaak een sssssttt ( gebruik het voor alle paarden om met stem af te straffen) vaak wel genoeg, maar hij blijft terug komen voor meer.
Een andere hengst hier steigert tijdens het rijden bijvoorbeeld, dit straf ik ook niet af maar negeer ik.
Mezzin is het stouts tijdens het leiden. Als het acuut/gevaarlijk is wil ok het niet negeren!

Het herhalen ben ik met je eens en zit ook zeker in de planning :D.


Dan ben je denk ik goed opweg..

Tja en wat betreft snoepjes clicker enzo.. Ja een paard moet gewoon luisteren en respect hebben.. Of je dat nu met beloningen of niks doet, dat ligt eraan wat jij zelf wilt natuurlijk..

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: project Mezzin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 20:13

@hipplogic,goed filmpje! een bedenken hoe ik dat kan inbouwen :)

Imiddels gaat Mezzin hardstikke goed!!! clicker gebruik ik alleen nog voor nieuwe dingen overigens.
Waar het eerst 30 minuten duurde over een stukje van zo'n 500 meter naar de bak, wandelen we er nu in een paar minuutjes heen.
Het bijten, steigeren, voorbeen slaan is van 100% van de tijd terug nar zo'n 10% van detijd.
na het werken in stal ben ik hem inmiddels aan het longeren (moet nog steeds naar de show, dus spieren opbouwen), en kan hem vaak in de longeercircel rustig wat masseren. Dat maakt hem erg relaxed.

Mezz is erg gevoelig voor de energie die degene die hem leid uitstraalt. in het begin betrapte ik mezelf erop m'n adem in te houden in risicovolle situaties met hem (langs een paard in de paddock lopen, een bochtje van naar me toe maken, afremmen, door laten lopen. het hele leiden eigenlijk).
Wanneer ik toen goed op m'n ademhaling ben gaan letten ging hij eigenlijk gelijk een stuk meer relaxen

Wel is hij wat eenkenning. Ik kan prima met hem werken, en ondanks dat je altijd moet opletten, bij hij me eigenlijk nooit meer. af en toe hapt hij naar de leidlijn die hij dan vast wil houden, of een openhangend vest, met het risico dat hij wel eens mishapt natuurlijk, maar het is niet meer het aggresieve, verdedigende bijten als eerst.

Eigenlijk is het dus een heel leuk paard! een beetje snel afgeleid, en een frisse arabisch volbloed hengst, maar wel ontzetten leuk, en gek op een frisse douche na het werk.

bijna eind goed, al goed dus!