Kleuren bij springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kleuren bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:19

Heee bokkers!

Ik weet niet of het hier goed staat, heb namelijk geen idee waar ik dit moet plaatsen eigenlijk... Als het fout staat, wil een van de motjes het verplaatsen O:) ?

Ik vraag me af wat nou precies de regels qua kleding van de ruiter en aankleding van het paard zijn bij officiële springwedstrijden? Klopt het dat je met een gekleurd dekje mag rijden? En zijn er dan ook bepaalde kleuren die dan net weer niet mogen? Een witte rijbroek is verplicht weet ik, maar mag er wel een kleurdetail in de broek zitten (vb: rode zakken) En de kleur van het jasje? Heb je daar bepaalde richtlijnen voor?

Kon het op de KNHS-site nergens duidelijk vinden, dus alvast bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Re: Kleuren bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:51

anybody?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:54

Ik zou zeggen: kijk eens in de reglementen, disciplinereglement springen. Heel simpel terug te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:57

hmm heb het inderdaad gevonden, maar vooralsnog staat hier niks over de kleuren dekje/jasje, of ben ik nou echt zo blind... :?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Kleuren bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:58

Ik ken het reglement niet uit mijn hoofd, spring niet meer, maar net als bij de dressuur zijn die kleuren vrijgegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:59

kleinvosje schreef:
Ik ken het reglement niet uit mijn hoofd, spring niet meer, maar net als bij de dressuur zijn die kleuren vrijgegeven.


hoop dat ik het nog ergens zwart-op-wit kan vinden, maar in ieder geval bedankt voor je reactie! :)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:01

Citaat:
Artikel 256 – Kleding en groeten
1. Kleding.
Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de proef en bij
prijsuitreikingen te verschijnen in een rij-jas, type colbert met daaronder een overhemd, blouse of
shirt welke lange of korte mouwen moet hebben en een hoge boord of kol. Tevens is een witte, beige
of gele rijbroek verplicht met een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige,
gladleren/gladde kunstleren chaps. De combinatie van beugel en rijlaars/ jodphurlaars dient zodanig
te zijn dat in geval van nood de voet de beugel ongehinderd kan verlaten.
a. Tijdens het verkennen van het parcours dient de kleding schoon en verzorgd te zijn en is de
voorgeschreven wedstrijdkleding verplicht. Het is niet verplicht hierbij de rij-jas te dragen.
b. Bij slecht weer mag de Federatievertegenwoordiger het dragen van een regenjas, regenkleding,
speciale regenbroek of een windjack toestaan. Bij extreem warm weer mag de
Federatievertegenwoordiger de deelnemers toestaan zonder rij-jas te rijden. In plaats van de rijjas
mag dan ook met een gilet of bodywarmer worden gereden.
c. Het dragen van een veiligheidshoofddeksel met de norm EN-1384 is verplicht voor iedereen die zich
te paard op het wedstrijdterrein bevindt.
d. Indien tijdens de wedstrijd een verenigingstenue wordt gedragen, mag dit afwijken van het gestelde
in dit artikel. Het dragen van een veiligheidshoofddeksel zoals genoemd in dit artikel is echter
verplicht.
e. Militairen, politieambtenaren en dergelijke mogen een deelnemertenue of een uniform dragen.
f. Wanneer een deelnemer tijdens het parcours zijn hoofddeksel al dan niet opzettelijk verliest of
wanneer de sluiting is los gegaan, moet hij zijn hoofddeksel onmiddellijk weer opzetten en/of de
sluiting opnieuw vastmaken. Tijdens het hierdoor veroorzaakte oponthoud wordt de
tijdopnameapparatuur niet stil gezet. Er worden echter geen strafpunten toegekend, ook niet voor
eventueel afstijgen.
g. Het dragen van een bodyprotector of een opblaasbaar vest is toegestaan.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Kleuren bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:02

Dat zijn de kledingvoorschriften. Er staat niets in over de kleur van het jasje, dus mag alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:02

kleinvosje schreef:
Dat zijn de kledingvoorschriften. Er staat niets in over de kleur van het jasje, dus mag alles.


dat wou ik even horen (was dit net aan het lezen), thanks!!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Kleuren bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:21

Kleur jasje is idd vrijgegeven en ik zie ook alle varianten tussen beige en knalroze voorbij komen in de praktijk.

Kleuraccenten op de broek zijn geen bezwaar, als de basiskleur maar klopt :j

Kleur dekje is ook helemaal vrij.

Anoniem

Re: Kleuren bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:58

thankssss :D

Anoniem

Re: Kleuren bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:27

Dit is zoals gezegd een reglementsvraag en gemakkelijk zelf op te zoeken op www.knhs.nl
Daarom hier een slotje.