Bit voor op het strand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 19:14

Heyy!

Even een vraagje om gewoon op ideeen te komen. Welk bit gebruiken jullie om voor op het strand te rijden?
Ik heb zelf een braaf paard maar zodra die ziet dat hij mag(bos, strand, duinen) is hij weg en moeilijk terug te brengen naar de stap. Ik rijd normaal met een kneveltrens. Wat zouden jullie aanraden voor bit?

Alvast bedankt!

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:18

en gewoon trensje met een slofteugel als 'noodrem' al is geprobeerd?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:19

Een enkelgebroken kneveltrens, ook omdat meneer nogal hyper kan zijn. :')
Misschien een martingaal omdoen om eventueel in noodsituaties hem toch de baas te kunnen zijn?

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 19:25

Dankjulliewel!
Ik rijd nu met een dubbel gebroken kneveltrens.
Slof heeft het paard geen goed verleden mee, ikzelf heb er nog nooit mee gereden(op hem).
Is een enkelgebroken kneveltrens wat 'strenger'?
Zou een martingaal helpen? Misschien hele stomme vraag, maar wat is er de functie van? Toch dat met zijn hoofd omhoog doen dat je hem makkelijker kan remmen of...?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:52

Een martingaal zorgt ervoor dat je contact met de lagen van de mond het paard houdt doordat het als het paard zijn hoofd omhoog steekt je wat van onderen druk legt (doordat de teugels door de martingaal een lichte V-vorm krijgen) waardoor het bit echt in blijft werken en je ook het paard vraagt om zijn hoofd naar beneden weer te doen. Dus een martingaal zou een oplossing kunnen zijn. Een zwaardere oplossing is een pelham met dubbele teugels. Zolang het paard gewoon luistert rij je gewoon op de trensteugel maar als hij besluit ongeoorloofd te vertrekken pak je de stangteugel erbij. Het liefst wel een ongebroken variant omdat een gebroken variant wel erg scherp wordt op het moment dat je de stangteugel erbij pakt. Daar kan het paard ook met paniek op reageren. En eerst een paar keer in de bak mee rijden, stil zetten vanuit de draf/galop op de stangteugel. Dan weet hij wat je vraagt en weet jij hoe hij reageert op de stangteugel.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:54

Is het niet mogelijk om hem voor te zijn en hem terug te rijden, alsof jullie helemaal niet van plan zijn om een bepaalde kant op te gaan? Dus doen of je terug naar huis gaat en dan weer opnieuw proberen? Het zou toch met een normaal bit moeten lukken, lijkt me.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:28

Bedankt voor alle reacties, top!

Matringaal erom klinkt positief. Nu nog verzinnen wel bit. Stang erin kan indd ook. Ik rijd liever met 1 teugel, dat is wat makkelijker in de hand.

Het paard is makkelijk met rijden hoor, buitenrit door verkeer super braaf. Maar op de duinen en lange paden in het bos zet hij het op het lopen! Wat overgens veel paarden doen, maar de rem is dan ver te zoeken bij hem.
Ik zelf ben totaal niet ervaren met buitenritten en af en toe nog best angstig. Er gaat iemand mee die het paard goed kent, die gaat ook op het strand rijden en dan wisselen we af, maar het lekkerst is als het bit gewoon goed functioneert, niet dat het bit de hele tijd aangespannen staat. Hij moet er zo min mogelijk hulpen op reageren, zodat die niet telkens druk in zn mond heeft alleen op de momenten waneer het nodig is!

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:35

Wat dacht je van bij het begin beginnen in plaats van meteen naar hulpmiddelen te grijpen?

Gaat je paard meteen rennen of zodra jij hem in draf zet? In dat eerste geval zou ik er mee beginnen om gewoon er naast te gaan lopen. Als het zo is dat hij in draf/galop zijn rem kwijt raakt zou ik gewoon de hele rit blijven stappen.
Kan lang duren, maar anders heb je kans dat dat extra hulpmiddel tussen je oren gaat werken en je niet meer zonder kan.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:38

Gewoon zo houden zoals je altijd doet!
Het paard zal er alleen maar nerveuzer van worden als hij ineens een ander bit/hulpteugel toe gewerpt krijgt.
En geloof me, als een paard er echt vandoor gaat is hij zelfs niet met een stang te houden en als hij dat wel zou zijn moet er wel heel veel pijn vanaf komen, dat wil je natuurlijk ook niet. Jij slaat een iemand toch ook niet als hij ergens zin in heeft en dan net even te ver gaat?

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:39

wat dacht je van een pessoa? je kan hem daarmee heel vriendelijk rijden, maar zodra het nodig is, is het een goeie rem. en ik vind hem een stuk vriendelijker dan al die andere scherpe bitten :j

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:43

Gewoon met je dubbel gebroken trens, eventueel een martingaal erbij. Als je het daarmee niet aan durft, dan heb je er naar mijn idee ook nog niks te zoeken.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:43

Bij het begin beginnen, okee.
Als ik alles in stap en draf zou doen met een keveltrens, zal niks gebeuren, hij zou voorwaarts zijn, maar wel bij mij blijven.
Galopje erbij, nog redelijk te houden, stappen daarna zou wel wat dribbelig worden maar nog te doen. Maar als je echt even lekker wilt rennen word die heet. In paniek is die niet, totaal niet. Tis echt een koel kop maar adrenaline neemt het dan van hem over. Ik wil gewoon geen ongelukken. Paard is nog nooit op het strand geweest, het zekere voor het onzekere. Als ik een streng bit in heb, hoef ik niet de hele weg op de rem te zitten, natuurlijk niet, maar ik moet wel een B plan hebben als die op niks meer reageert...
Ik ben totaal niet van de hulpteugels, absoluut niet, maar ik wil graag naar het strand, zonder ongelukken of angsten voor de volgende keer om dat het mis ging bijv.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:44

Pessoa, heb nog nooit zo'n bit gezien en de werking ervan gehoord. Ga ik even googlen bedankt!

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:48

donna123 schreef:
Gewoon zo houden zoals je altijd doet!
Het paard zal er alleen maar nerveuzer van worden als hij ineens een ander bit/hulpteugel toe gewerpt krijgt.
En geloof me, als een paard er echt vandoor gaat is hij zelfs niet met een stang te houden en als hij dat wel zou zijn moet er wel heel veel pijn vanaf komen, dat wil je natuurlijk ook niet. Jij slaat een iemand toch ook niet als hij ergens zin in heeft en dan net even te ver gaat?


Ik zal sowieso van te voren met het bit/hulpteugel in de bak rijden zodat niet alles nieuw over hem heen komt. Dat is misschien wel een goede? Een paard echt op hol houd je inderdaad niet tegen.
Kijk, 50 m mag hij best even hard gaan, zolang ik daarna maar weer hem terug heb :j
Dat zie persoonlijk niet zo snel gebeuren met alleen een kneveltrens in, dan zou je te sterke ophoudingen moeten maken, waar zowel hij als ik niet blij zal van worden :n

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:51

Oh je bent nog nooit op t strand geweest, dan heb ik de OP verkeerd geïnterpreteerd.
Mijn paard was ook altijd zo. Zodra we op t strand, in de duinen of t bos kwamen was het zn kop tussen zn benen, gekke sprongen maken en er vandoor gaan. Het enige wat bij mij toen hielp was om hem gewoon rustig te houden. Dus het zelf niet uit te gaan lokken door te gaan draven en als hij dan toch te druk werd er naast gaan lopen.
Nu heb ik een heerlijk paard dat met een los teugeltje alles doet :)

En trouwens, het strand is toch groot neem ik aan? Als hij dan gaat dan heb je in elk geval alle ruimte lijkt mij.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:55

Bokken en omhoog komen heeft hij zelden gedaan. Moet wel veel gebeuren als hij dat wilt gaan doen.
In de duinen is het al een heet hoofd in volle galop, maar op het strand, water en wind erbij, vliegers, honden. Ik denk dat die daar toch echt wel een stuk drukker wordt :j
Op het strand inderdaad genoeg ruimte! Maar als er mensen lopen, moet ik wel kunnen sturen of er komt toch een einde moet er wel een rem zijn :D

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:01

Ik kies bij dat soort paarden graag voor een stang. Ik heb er een hekel aan het zacht proberen op te lossen terwijl paardlief zijn gehele gewicht in de strijd gooit. Bereik je niets mee, voor beide partijden. Als je de eerste keer naar het strand gaat dan kun je nog zo veel lessen en grondwerken etc. je paard is dan toch helemaal gek. Hang er een stang in en bij 9 van de 10 paarden ga je een ontspannen rit tegemoet. Daar waar ze een trens niet meer respecteren bedenken ze zich na inwerking van een stang twee keer. Meestal werk je er een paar keer mee in als ze het op een lopen zetten en daarna blijven ze prima bij je. Na die paar correcties kun je meestal zelfs een normale draf of galop in zetten zonder ze kwijt te zijn. Liever een paar keer corrigeren met een stang om vervolgens met normaal contact de rit te vervolgen dan met trens en hulpmiddelen alsnog de hele tijd stevig vast te moeten houden met een zere mond en lamme armen als gevolg.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 00:06

Lara_Silver schreef:
Ik kies bij dat soort paarden graag voor een stang. Ik heb er een hekel aan het zacht proberen op te lossen terwijl paardlief zijn gehele gewicht in de strijd gooit. Bereik je niets mee, voor beide partijden. Als je de eerste keer naar het strand gaat dan kun je nog zo veel lessen en grondwerken etc. je paard is dan toch helemaal gek. Hang er een stang in en bij 9 van de 10 paarden ga je een ontspannen rit tegemoet. Daar waar ze een trens niet meer respecteren bedenken ze zich na inwerking van een stang twee keer. Meestal werk je er een paar keer mee in als ze het op een lopen zetten en daarna blijven ze prima bij je. Na die paar correcties kun je meestal zelfs een normale draf of galop in zetten zonder ze kwijt te zijn. Liever een paar keer corrigeren met een stang om vervolgens met normaal contact de rit te vervolgen dan met trens en hulpmiddelen alsnog de hele tijd stevig vast te moeten houden met een zere mond en lamme armen als gevolg.


Jaa inderdaad! Dat bedoel ik :D
Paard heeft overigens respect voor me, longeren en grondwerken doen we ook geregeld maar op open vlaktes denkt mijne niet over grondwerk of wederzijds respect na :')
Als het zacht op te lossen is dat natuurlijk beter, maar soms moet het even zo.
Wat voor stang raad je aan? Of zijn daar niet echt verschillen in?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:12

xZiva_ schreef:
wat dacht je van een pessoa? je kan hem daarmee heel vriendelijk rijden, maar zodra het nodig is, is het een goeie rem. en ik vind hem een stuk vriendelijker dan al die andere scherpe bitten :j

Pessoa is één van de smerigste bitten die er bestaan. Juist doordat ze er zo onschuldig uitzien.

Het is een combinatiebit, dus er zit een hefboomwerking op. Altijd. En doordat er geen kinketting aan zit kan hij doorslaan. Vaak is het mondstuk ook nog eens gebroken, wat scherper inwerkt (bij een bit met hefboom) dan een ongebroken mondstuk.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:20

De enige manier om een paard te stoppen met een bit, is door het aan 2 van z'n benen te kopen. Zolang de regels van het spelletje niet duidelijk zijn, moet je ook eerst daaraan werken. Dan maar eerst rustig stappen en draven op jouw teken en in jouw tempo, voor je een volgende keer verder gaat met een stukje galop. Overhaaste acties helpen echt niemand verder.

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 00:20

Moet dus even wat meer over een pessoa opzoeken, 2 totaal verschillende meningen hoor ik hier xd.
Wat raad jij dan aan Koper?

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:22

SuzanH schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik kies bij dat soort paarden graag voor een stang. Ik heb er een hekel aan het zacht proberen op te lossen terwijl paardlief zijn gehele gewicht in de strijd gooit. Bereik je niets mee, voor beide partijden. Als je de eerste keer naar het strand gaat dan kun je nog zo veel lessen en grondwerken etc. je paard is dan toch helemaal gek. Hang er een stang in en bij 9 van de 10 paarden ga je een ontspannen rit tegemoet. Daar waar ze een trens niet meer respecteren bedenken ze zich na inwerking van een stang twee keer. Meestal werk je er een paar keer mee in als ze het op een lopen zetten en daarna blijven ze prima bij je. Na die paar correcties kun je meestal zelfs een normale draf of galop in zetten zonder ze kwijt te zijn. Liever een paar keer corrigeren met een stang om vervolgens met normaal contact de rit te vervolgen dan met trens en hulpmiddelen alsnog de hele tijd stevig vast te moeten houden met een zere mond en lamme armen als gevolg.


Jaa inderdaad! Dat bedoel ik :D
Paard heeft overigens respect voor me, longeren en grondwerken doen we ook geregeld maar op open vlaktes denkt mijne niet over grondwerk of wederzijds respect na :')
Als het zacht op te lossen is dat natuurlijk beter, maar soms moet het even zo.
Wat voor stang raad je aan? Of zijn daar niet echt verschillen in?


Ik had destijds een simpele pelham met kinketting. Even een ervaren iemand je helpen met de afstelling en dan kan het prima. Ik heb hem overigens maar een paar keer nodig gehad. (toen ik naar Zwitserland verhuisde en de vlaktes daar wel heel aantrekkelijk werden voor mijn pony) Vaak reed ik het grootste deel van de ritten op de trensteugel. Je kunt ook een dressuurstang nemen, maar pelham is wat eerlijker omdat je de stangteugel dan ook echt met rust kunt laten als het niet nodig is en op normaal contact met de trensteugel verder kunt rijden. Die van mij had hem na een paar ritten met de pelham niet meer nodig, omdat hij het respect voor de ruiterhand ook met een paar hectare vrij veld voor zich weer terug had gevonden. Nu rijd is alweer sinds 2009 op een normale trens buiten en weet ik gewoon dat ik hem kan laten gaan zo hard als ik wil, maar dat hij altijd op normale druk en hooo weer terug komt. En dat was zonder stang niet zo makkelijk gelukt. Sommigen vinden het niet kunnen, zielig, luiheid van de ruiter, ik vind het vooral erg effectief, makkelijk en het resultaat op lange termijn mag er wezen. (toch nog steeds een boterzacht mondje en voor geen armpijn meer)

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 00:23

Hilli schreef:
De enige manier om een paard te stoppen met een bit, is door het aan 2 van z'n benen te kopen. Zolang de regels van het spelletje niet duidelijk zijn, moet je ook eerst daaraan werken. Dan maar eerst rustig stappen en draven op jouw teken en in jouw tempo, voor je een volgende keer verder gaat met een stukje galop. Overhaaste acties helpen echt niemand verder.


Snap ik! Als ik daar op het strand kom en meneer is uit zijn doen en staat de hele tijd op twee benen, gaan we ook zeker geen galopje doen. Maar ik weet dat we het kunnen en dat hij betrouwbaar is, maar meneer kan zn knopje zo om zetten en is super heet. Bit is alleen voor nood, ben echt niet van plan de hele weg aan de teugels te hangen, natuurlijk niet ;)

SuzanH
Berichten: 3137
Geregistreerd: 05-07-09

Re: Bit voor op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 00:24

Bedankt Lara_Silver! :j

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:26

Sowieso, je hebt de theorie en de praktijk, en die praktijk valt dan meestal vies tegen. Soms liever even heel streng inwerken om daarna wel normaal te kunnen rijden, dan je de hele rit dat paard dat toch alleen maar één ding wil krampachtig rustig proberen te houden, is voor beiden geen genieten hoor. Liever even scherp opfrissen dat HO ook HO is.