Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 07:53

Wat ik bedoel in mijn topic-titel: hoe regelen jullie dat er steeds iemand mee gaat? Om voor te lezen, te helpen etc. Ik rij op een stal waar ik de enige ben die wedstrijden rijdt. Heb gelukkig wel een aantal gezellige meiden op stal die wel een keertje mee willen, maar als ik vaker wil starten red ik het daar waarschijnlijk niet mee.

Hebben jullie een vast persoon die meegaat? Of ga je met een hele groep vanuit je stal op wedstrijd? Hoe doen jullie dat?

Ik heb op Bokt en Marktplaats berichtjes geplaatst dat ik een wedstrijdmaatje zoek, maar ik krijg daar 0,0 respons op -O-

Bij deze dan dus ook maar meteen een oproepje in mijn onderschrift..

Stendo
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-07

Re: Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 08:01

Ik had zelf altijd een vaste groom en ben zelf ook 2 jaar vaste groom geweest. Ik vond het altijd leuk om te doen. Alleen de dame waar ik mee mee ging die werd op een gegeven moment zo laks dat ik alleen het paard kon wassen en alles laden en daarna kwam zij een keer aanlopen. Toen ben ik er mee gestopt. Maar het is jammer dat ik niet zo veel tijd heb anders had ik het best willen doen.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 08:03

In mijn omgeving zie ik vaak dat de echte bloedfanatieke wedstrijd rijders, meestal vaak alleen op pad gaan. Op wedstrijd terrein gaan ze altijd rondneuzen voor een voorlezer of ze rijden de proef uit het hoofd.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 08:14

@ Stendo, lekker aardig haha zo'n ruiter. Het toiletteren doe ik gewoon zelf, vind ik juist leuk. Ik zou ook zo min mogelijk tijd van iemand proberen te claimen. Ik geloof er nog steeds wel in dat er meiden moeten zijn die willen groomen, maar hoe vind ik die. Ben al aan het socializen op rijverenigingen.

@ Arjan, daar voel ik me nog niet comfortabel bij, maar klopt dat mensen dat hier ook doen. Heb ook het advies gekregen om op een wedstrijdstal te gaan staan, maar ik heb het hier super naar mijn zin. En mijn paard vooral ook.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 08:32

[quote@ Arjan, daar voel ik me nog niet comfortabel bij, maar klopt dat mensen dat hier ook doen. Heb ook het advies gekregen om op een wedstrijdstal te gaan staan, maar ik heb het hier super naar mijn zin. En mijn paard vooral ook.[/quote]

Ik zou het persoonlijk ook niet snel doen hoor, als er iets gebeurd onderweg. dan sta je er alleen voor.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 08:57

Ik start regelmatig en heb mijn ouders die gelukkig altijd mee gaan om te groomen

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:07

Ik ga vrijwel altijd alleen en vraag op wedstrijd iemand langs de kant om voor te lezen. Heel soms heb ik het geluk dat er iemand wil komen voorlezen maar dat is maar weinig.
Als ik LRV rijd dan rijden er veel clubgenoten en is er daarvan altijd wel iemand die wil en kan lezen.

avi5987
Berichten: 273
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Aan de Zeeuwse kust

Re: Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:10

Dat is lastig! Bij mij gaat meestal mijn vader mee, heb ik direct een chauffeur...
Ik zou blijven adverteren en rondvragen...

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:42

Ik ben ook best fanatiek, en ga met regelmaat op pad. Meestal kan ik wel een lezer vooraf geregeld krijgen. De rest kan ik namelijk makkelijk zelf. Zo doe ik dat ook voor andere! Dan rijd ik zelf naar locatie om proefje te lezen, en kost je dan geen hele dag want alles is toch in de buurt!
Mijn ouders zijn al in geen jaren meer geweest om te kijken, laat staan om te helpen of voor te lezen... Dat vind ik soms best jammer!

Anoniem

Re: Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:03

Ik ga ook vaak alleen. Ga ongeveer 2x pm weg en heb niet altijd iemand die mee kan.

Doe het eigenlijk al jaren zo. Heerlijk rustig ;)

Alina1989

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-09-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:04

Mijn moeder gaat altijd met mij mee.
Twee jaar geleden startte ik nog twee paarden in de wedstrijden en toen zijn we een tijdje redelijk vaak weg geweest. Echter heeft mijn moeder daarna een hersenbloeding gehad en toen stonden ook de wedstrijden stil. De laatste tijd is ze beetje bij beetje opgekrabbeld en gaat ze weer mee (want ze is er gelukkig redelijk goed weer uit gekomen). Alleen wil ze nu niet meer zo vaak, omdat dit teveel voor haar is. We gaan nu 1, soms 2x per maand en soms ook een maand niet. Het is inderdaad best lastig om afhankelijk van anderen te zijn. Alleen op wedstrijd gaan vind ik ook niet echt handig en leuk. Ik start wel vaak bij dezelfde verenigingen en daardoor ken ik wel al wat mensen, die ik eventueel zou kunnen vragen om voor te lezen.

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Re: Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:13

Ik ga ook ongeveer 3x in de maand op wedstrijd. Voor dressuur kan dit nog perfect alleen maar het is fijner als er iemand bij is. Ik kan me voorstellen bij eventing of jumping dat dit niet haalbaar is alleen.

Heb je geen vriendin die dit ziet zitten? Ik heb gelukkig een vriendin die dit steeds doet. Wel gebruik ik ze niet als groom. Enigste wat ze mag doen van me is voorlezen en soms eventjes mijn paard vasthouden. Ik zou ze nooit als slaafje gebruiken. Ook die dag zorg ik ze voor dat het haar niets kost, wij betalen haar eten geven onze prijs aan haar...

Anoniem

Re: Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:16

Dat is nog eens lief dat je je prijs afgeeft!

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:20

Toen ik nog paard reed ging ik bijna elk weekend op concours, dressuur, springen of SGW.
Toen ik nog thuis woonde ging mijn vader altijd mee maar toe ben ik verhuisd naar 100km verderop.
Toen ging ik meestal alleen. Ik had zelf een trekauto, trailer redelijk braaf paard in de omgang en op wedstrijd deed ik meestal alles alleen of vroeg hulp met voorlezen van de dressuurproef aan een omstander.
Springen kun je makkelijk alleen af, als je met iemand inspringt die vlak voor jou de ring in moet!
Op SGW is het een enorm 'ons kent ons' gevoel dus iedereen helpt elkaar waar het kan.
Laatst bijgewerkt door Mootje op 26-12-13 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:22

Ik ging vaak gewoon alleen en dan gewoon niet idioot ver.
Dan kun je je paard eventueel vast naar huis brengen voor de prijsuitrijking.
Proefje kun je uit je hoofd leren dus daar heb je ook niemand bij nodig.
Enkel als ze papieren willen zien moet je even uitleggen dat je het na de proef even komt brengen, nooit problemen mee gehad.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 10:24

Bedankt voor de reacties!
Toch dus best veel mensen die alleen gaan. Ik heb daarvoor nog niet echt een goed netwerk onder de wedstrijdruiters in de regio, dus daar bouw ik aan.
Misschien dat ik over een tijdje dan ook eens probeer alleen te gaan. Ik heb mijn BE en vervoer, maar het lijkt me zo onhandig alleen, daarvoor moet ik eerst meer km maken.
Mijn ouders kunnen alleen incidenteel mee, die wonen 180 km bij mij vandaan...

@ Steflyn, mijn vriendinnen rijden niet, of wonen ver weg (100 km) of vinden paarden zelfs eng :+ en vriendinnen van stal willen wel af en toe mee. Maar daar red ik het denk ik niet mee. En ik heb tot nu ook steeds kadootjes gekocht voor mijn helpers, en inderdaad gezorgd voor eten en drinken. Wel zo netjes! Je prijzengeld afstaan is helemaal netjes!

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:26

Je woont in de buurt, ik ga ook altijd met een stal genootje mee.
Zelf start ik alleen op stal heb geem trailer.
En leest de eigenaresse van stal voor.
Vriendlief en mijn vader helpen met voorbereiden.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:26

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, ben op stal ook de enigste wedstrijdruiter, heb zelf een trailer en geschikte auto, maar voel me toch niet zo veilig. Mijn paard is dan ook nog helemaal geen trailerheld, dus ben echt niet graag alleen met haar op stap. Dus nu vraag ik rond, af en toe wilt papa wel mee, dan eens mijn vriend of een vriendin.

Voorlezen is niet echt een probleem, ik leer men proeven liever vanbuiten, maar ik heb vooral schrik voor als er iets gebeurd als ik met de trailer aan het rijden ben.

domosan

Berichten: 250
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Drempt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:30

Mijn vader gaat altijd mee (mijn moeder kan geen trailer rijden), mijn moeder bijna altijd ook, zij leest de proef voor. Maar als ik een spring wedstrijd heb , en ze kan niet mee dan lukt het mijn vader en mij ook wel :)

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:31

Als je vaak wil starten en je hebt er graag iemand bij, dan moet je je ook bedenken dat je van jouw hobby iemand anders z'n hobby aan het maken bent. Ik zou best 'een keer' meewillen naar een dressuurwedstrijd, maar niet op vaste basis. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt. Hopelijk vind je een oplossing, TS.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:34

TS, zit je in een HK topic van jouw regio oo Bokt? Bij mij zaten daar veel wedstrijdruiters in. Zo kun je je netwerk al een beetje opbouwen :-)
Met de SGW had ik wel hulp achter de hand om mijn paard evt. Thuis te krijgen als ik dat zelf niet meer kon :')
Mijn stalhouder of een van zijn zonen zouden mijn paard altijd ophalen als er iets aan de hand is.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:34

Ik begin nu met wedstrijden rijden. Ons probleem is een chauffeur/trailer. We hebben een auto gekocht waarmee we een 1,5 paards trailer kunnen trekken zonder een E rijbewijs nodig te hebben. Maar de trailer die we kunnen lenen is te klein voor mijn merrie. Dus vorige week en a.s zondag mag ik de Jeep en trailer van een ander lenen. Maarja, dan heb je een E rijbewijs nodig. En dat hebben mijn ouders niet. Dus ik moet voor zondag een chauffeur vinden. Mijn ouders gaan meestal mee. Mijn moeder altijd en mijn vader alleen als hij vrij is. Ik heb sinds de zomer mijn merrie van 7 en zij heeft weinig geduld. Ik heb minimaal 2 (paarden) mensen of 3 (niet-paarden) mensen nodig om mij te helpen. Ze wil niet stil staan en om haar goed opgezadeld te krijgen is ook een kunst.
Gelukkig wil de vriendin van mijn moeder vaak mee maar of dat in het nieuwjaar zo blijft??

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:36

Ik ken ook mensen die gewoon op wedstrijd gaan en alles alleen doen en daar alleen even een lezer zoeken. Als je vraagt aan iemand die aan de kant staat is dat vaak geen probleem.

Wij hebben ook een combinatie waarbij het gewone rijbewijs voldoet

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 10:37

@ Mootje, het gaat hier om dressuurwedstrijden, waarbij ik nog weinig mensen heb kunnen betrappen op behulpzaamheid en elkaar iets gunnen :+ de meesten zitten met strakke koppies op hun paard en zeggen niets terug als ik ze bijvoorbeeld succes wens. Maar komt ook misschien omdat ik nog geen bekend gezicht ben, netwerken dus.. Ben pas 4x gestart hoor, maar de sfeer maakt me er een beetje huiverig voor om mezelf afhankelijk te maken van vreemden. Maar daar kan ik me wel overheen zetten, er zijn ook vriendelijke mensen natuurlijk.

@ Sizzle, ik vind het zo knap als mensen 2 proeven uit hun hoofd kunnen rijden.. Lukt mij tot nu toe niet. Wel iets om te oefenen.

@ Hilli, ja ik erken juist ook dat het veel gevraagd is. Bedoel ook mijn ' pool' met mensen uit te breiden zodat ik niet elk weekend dezelfde hoef te vragen. Bedoel met structureel dat ik structureel kan starten, niet dat steeds dezelfde mee zou moeten hoor :)
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 26-12-13 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:39

Ik rijd endurance en heb daarvoor een vast team :) oftewel mijn moeder en broertje zijn vaak de klos, soms zelfs 2 keer in een weekend. En de eigenaren van de paarden die ik uitbreng gaan vaak ook mee.

Maar iemand om je dressuur proefje voor te lezen vinden moet toch niet zo moeilijk zijn? Het lijkt mij geen grote moeite. Als ik tijd zou hebben en je hier in de buurt zou rijden zou ik het zo voor je doen maar ik heb het dus al druk :')