Welsh Cob, hoe ziet jullie ideale exterieur eruit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Welsh Cob, hoe ziet jullie ideale exterieur eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 23:45

Hoe ziet jullie ideale welsh cob eruit qua exterieur? Bijv een wat langer voorbeen, of juist korter? Lange rug of wat korter? Vierkant of rechthoekig gebouwd enz, en waarom? :)

Edit: En met wat voor oogpunt kijken jullie dan naar zo'n pony? Fokker, sporter, recreant?

cuneracobs

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:20

bergopwaarts gebouwd, kort pijpbeen , hengst zowiezo kort in de rug en vierkant model, merrie mag wat meer lengte hebben en meer na het recht hoek model gaan. veel oprichting en lengte in het front zou persoonlijk wat toe willen geven op het hoofd bijv. en meer de nadruk leggen op beweging.
en ze moeten breedte in het lijf hebben van borst tot kont alles moet breed en rond zijn.

beweging : de knie moet gebogen worden en het hele voorbeen moet recht vanuit de schouder en zover mogelijk naar voren gestrekt worden.
Veel buiging in de spronggewrichten, recht en krachtig stuwend onder het lichaam ( vooral dit laatste valt vaak bij zogenaamde goede bewegers tegen even als het voorbeen vanuit de schouder strekken!)

fok en sport gericht, als ze fenomenaal en berg opwaarts bewegen komen goede fokdieren in de sport ook erg ver!

persoonlijke mening.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30655
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:10

De ideale Welsh Cob heeft voor mij vooral een bepaalde uitstraling.
Zelf houd ik wel van een wat meer ponytype, niet van die onwijze Cobs die meer richting rijpaardjes gaan.
Ik ben een gebruiker, dus een goede correcte beweging vind ik noodzakelijk. Laten dekken heb ik met een hengst die voor mij de juiste uitstraling had, front, karakter etc.
Beetje beenlengte vind ik wel mooi.
Zie mijn onderschrift voor een dier wat mij erg aansprak. ;)
Ze was mijn eigen pony, maar het is ook het type waar ik van houd.
En ik vind een mooi koppie wel belangrijk. :o

Tima1512
Berichten: 121
Geregistreerd: 19-12-13

Re: Welsh Cob, hoe ziet jullie ideale exterieur eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:36

Mijne is dik een schimmel en tussen kort en lange benen een eigenwijze Hooft (maar heel lief)