Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 11:34

Horse and Hound / Bokt


Bijna 5000 paarden zijn de afgelopen twee jaar door de Ierse autoriteiten geëuthanaseerd. De overheid probeert grip te krijgen op het grote aantal loslopende paarden door het hele land.

In Wales is al een wet aangenomen om ‘fly-grazing’, zoals het fenomeen wordt genoemd, te beperken. Westminster probeert het voorbeeld nu te volgen. Nieuwe cijfers uit Ierland laten zien dat het aantal in beslag genomen en daarna geëuthanaseerd paarden de afgelopen jaren tienvoudig is toegenomen.

In de Ierse paardenindustrie noemt het een ander woord voor slachting. In 2009 namen de lokale autoriteiten in Ierland 1476 paarden in beslag, waarvan er 104 (zeven procent) werden ingeslapen. In 2012 steeg het aantal in beslag genomen paarden tot 2969 en werden er 2123 geëuthanaseerd, dat is 72 procent van het totale aantal ingenomen paarden. Dit jaar zijn er tot nu toe 3288 paarden in beslag genomen en zijn er 2658 ingeslapen (een totaal van 81 procent).

De Ierse paardencontrole, die het voor de overheid mogelijk maakt paarden in beslag te nemen, bestaat al sinds 1996. Maar in 2012 werd een wet aangenomen die stelt dat paarden geregistreerd moeten worden, waardoor er nu veel paarden worden ingeslapen.

Als er een paard in beslag wordt genomen krijgt de eigenaar het alleen terug als het gechipt is en een paspoort heeft en hij een vergunning heeft om paarden te houden. Dat betekent dat ‘fly-grass’-paarden zelden terug gaan naar hun eigenaar.

Barbara Bent, voorzitter van de Irish Society for the Prevention of Cruelty to Animals (ISPCA), vindt het groeiende aantal Ierse paarden “erg verdrietig”. Maar ze voegde daaraan toe dat humane vernietiging beter is dan dood hongeren.

Wold Horse Welfare-bas Roly Owers zei dat de problemen gelijk zijn aan die in Groot-Brittannië, waar verwacht wordt dat 7000 paarden deze winter verwaarloosd worden. Hij heeft een ruiming aangekondigd, tenzij de lokale autoriteiten de bevoegdheid krijgen om achtergelaten dieren in beslag te nemen. “Het is voor iedereen verwoestend te horen dat de paarden worden ingeslapen, maar we doen ze ook geen plezier ze te laten lijden en langzaam te laten sterven. We moeten er wel bij zeggen dat dit een korte termijn-maatregel is om grip te krijgen op de overbevolking van paarden in het Verenigd Koninkrijk. Dat is voor de gehele paardensector iets om in te zien.”

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:37

De travellers moeten gewoon een schop onder hun kont krijgen. Voorheen werden dit soort paarden bijeen gedreven en verkocht naar nederland, belgie en duitsland. Maar ook hier wordt er een stuk minder verkocht.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:41

Mss blonde vraag maar waarom niet slachten? Dan hebben ze iig nog wat aan het vlees daarna.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:44

omdat ze niet geregistreerd zijn volgens mij en er dus ook evt. ziektes ed. niet bekend zijn.
Schrijnend, maar noodzakelijk. Liever dit dan duizenden karkassen langs de straat :(

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:50

Ohja dat klinkt logisch.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:52

en omdat er in ierland geen paarden geslacht worden. Ze hebben er in elk geval geen slagerijen en afzetmarkt voor.

Brilletje
Berichten: 609
Geregistreerd: 17-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:15

Ook al is het geen leuke maatregel, ik vind het wel een goede maatregel.
Beter inslapen, dan langzaam uitmergelen. En opkalefateren is nobel, maar er is al een overschot aan paarden daar, dus daarom vind ik dit wel een goede maatregel.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:38

Beter dit dan dat ze sterven van de honger...
Misschien wordt er nu eens minder gefokt, dat deze aantallen zich vanzelf stabiliseren.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:40

juist dat was ook mijn eerste ingeving Brilletje. Dat zouden ze in NL met herten en koninks ook moeten doen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:40

Caira schreef:
De travellers moeten gewoon een schop onder hun kont krijgen. Voorheen werden dit soort paarden bijeen gedreven en verkocht naar nederland, belgie en duitsland. Maar ook hier wordt er een stuk minder verkocht.



Ik wou zeggen, goed plan... Allemaal hier naar toe sturen. Want wij hebben nog niet genoeg rotzooi...


Geen leuke oplossing, maar wel de juiste.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:48

Suzanne F. schreef:
Beter dit dan dat ze sterven van de honger...
Misschien wordt er nu eens minder gefokt, dat deze aantallen zich vanzelf stabiliseren.



vind ik ook :j

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Re: Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:56

Als je ziet wat de meeste gypsy's met hun paarden doen dan is inslapen zo slecht nog niet.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:06

Ik was al benieuwd wanneer dit bericht op bokt terecht zou komen. Las het een tijd geleden al op facebook van een vrouwtje dat er bovenop zat en voor zover ik weet gaat het lang niet alleen om travelers maar ook om oa een fokker of iig een paardenhouder met goede merries en foklijnen en een spca die lang niet zo gezellig is als hier lijkt. Daar zijn namelijk wel honderden paarden voor niks afgemaakt, beesten waren ook ver van verwaarloost. Zal eens kijken of ik er iets van terug kan vinden.

Botervlootje

Berichten: 211
Geregistreerd: 11-09-13

Re: Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:22

waarom moeten al die arme beestjes toch meteen dood worden gemaakt Y;(
ik zie het nut er niet echt van in %)
maar ik begrijp ook wel dat er niet plek genoeg is voor zoveel paarden
maar inslapen is altijd beter dan laten verhongeren ofzo

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:24

Botervlootje schreef:
waarom moeten al die arme beestjes toch meteen dood worden gemaakt Y;(
ik zie het nut er niet echt van in %)
maar ik begrijp ook wel dat er niet plek genoeg is voor zoveel paarden
maar inslapen is altijd beter dan laten verhongeren ofzo



Wat moet er volgens jou dan met die paarden gebeuren?

Anoniem

Re: Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:27

Was toch ook iemand met gezonde schapen die allemaal afgemaakt werden door de ierse autoriteiten vrij zeldzame schapen?

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:55

Jemig wat triest...hoewel ik het begrijp en afmaken idd beter en humaner is dan dood laten hongeren vindt ik het toch erg triest...

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Ierse autoriteiten euthanaseren 5000 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:15

Maar alleen de dieren zonder paspoorten worden afgemaakt toch?

Resi_lover

Berichten: 2260
Geregistreerd: 24-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:04

Blacky94 schreef:
Ik was al benieuwd wanneer dit bericht op bokt terecht zou komen. Las het een tijd geleden al op facebook van een vrouwtje dat er bovenop zat en voor zover ik weet gaat het lang niet alleen om travelers maar ook om oa een fokker of iig een paardenhouder met goede merries en foklijnen en een spca die lang niet zo gezellig is als hier lijkt. Daar zijn namelijk wel honderden paarden voor niks afgemaakt, beesten waren ook ver van verwaarloost. Zal eens kijken of ik er iets van terug kan vinden.


Tom Price bedoel jij vast?

Laatst al een topic over hem op Bokt:
[VN] Bekende tinkerhandelaar schuldig aan dierenmishandeling