Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:32

Dat rennen is gewoon onbalans.

Links is haar makkelijke kant dus een linksgebogen paard. Rechts is moeilijk omdat links haar spieren korter zijn. Dus raakt ze uit balans , gaat die kop erop en gaat ze rennen om haar balans weer te vinden. Mede hierdoor is paard ook onbestuurbaar.

Thiedeman in de prullenbak en een instructeur zoeken die je ECHT kan helpen met rechtrichten.
Je zult zien dat je binnen redelijk korte tijd een veel fijner paard hebt.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:35

Een verdoezeling van het probleem is geen oplossing.
Je paard maakt je iets duidelijk en wordt niet voor niets sterk, als ze zo heftig reageert is dat echt niet goed en zou ik er nieteens opgaan zitten maar eerst al het fysieke eens uitsluiten. Als er iets is snoer je je paard de mond door het maar met een hulpteugel of ander bit te verdoezelen.... DAT vind ik paardonwaardig en inderdaad zielig.

Daarnaast inderdaad een betere instructeur zoeken zoals Cowgirl zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:39

Cowgirl schreef:
Dat rennen is gewoon onbalans.

Links is haar makkelijke kant dus een linksgebogen paard. Rechts is moeilijk omdat links haar spieren korter zijn. Dus raakt ze uit balans , gaat die kop erop en gaat ze rennen om haar balans weer te vinden. Mede hierdoor is paard ook onbestuurbaar.

Thiedeman in de prullenbak en een instructeur zoeken die je ECHT kan helpen met rechtrichten.
Je zult zien dat je binnen redelijk korte tijd een veel fijner paard hebt.


Sorry, maar waar baseer je dat op?
Met mijn instructeur is niks mis mee en ik vindt dat ze gelijk heeft over de thiedeman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:41

Air schreef:
Een verdoezeling van het probleem is geen oplossing.
Je paard maakt je iets duidelijk en wordt niet voor niets sterk, als ze zo heftig reageert is dat echt niet goed en zou ik er nieteens opgaan zitten maar eerst al het fysieke eens uitsluiten. Als er iets is snoer je je paard de mond door het maar met een hulpteugel of ander bit te verdoezelen.... DAT vind ik paardonwaardig en inderdaad zielig.

Daarnaast inderdaad een betere instructeur zoeken zoals Cowgirl zegt.


Ze is laatst nog door de DA gecontroleerd en er was niks mis met haar.
Ze weet gewoon als ze iets niet wil ze haar kracht moet inzetten.
Blijkbaar is ze zo altijd gereden. Dat als ze haar kracht inzet de ruiter stopt, en omdat wij dat niet doen ze nog extra haar best zal gaan doen om te stoppen.

Anoniem

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:44

Ik zag laatst een filmpje van Gert van den hof. Iemand die paarden zadel mak maakt.
Hij vertelde dat je bij een jong paard er voor moet zorgen dat ze die nek niet op kan zetten.
Als ze dat doen dan zetten ze het op een rennen en heb je geen controle meer.
Daarom kon je beter eerst een slof om doen.

Natuurlijk was dit bij een jong paard en is mijn paard 11.
Maar zo is het wel ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:50

Ik rijd zelf op dit moment bitloos, maar dat is puur omdat ik merkte dat ik met bit het paard tegenhield omdat ik zelf bang was om te galoperen. Ik riep galop, gaf de hulpen maar paardje deed het niet omdat ik gelijkertijd de rem erop zette met de teugels dus ook aan het bit trok. Dit vind ik niet eerlijk naar het paard toe en daarom rijd ik bitloos zodat ik zeker weet dat ik het paard niet in de weg zit. Zodra ik "normaal " kan galoperen zal ik gewoon het bit weer gebruiken. Zeker buiten, ik vind daar nog steeds een bit een eerste vereiste ( niets tegen degenen die bitloos rijden ).

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:51

Meid, als je niet wil luisteren naar je paard dan ben je inderdaad gewoon verkeerd bezig.. dat is sneu voor het paard. Een paard zal altijd willen samenwerken, mits het ook mogelijk is en mits het op de juiste manier gevraagd wordt. Daarbij is een flink portie geduld nodig.

Een DA is geen zadelmaker, fysio/osteo en instructeur in 1 dacht ik zo.

Maar als jij zou beginnen met turnen zou je ook direct dmv. touwen in de split getrokken willen worden neem ik aan?

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:53

Er is inprincipe niks mis met het bit, maar de vraag is even waarom we een bit gebruiken als we het toch niet misbruiken?
Dan kan je toch beter bitloos gaan rijden?
Want bitloos is en blijft fijner, neem nou een ruiter die met beide bit loos en met bit het zelfde (qua hand) rijdt, dan is bitloos toch gewoon veel fijner, ik bedoel het bit zit wel als een stalen stang in de mond!

Dus mijn vraag is gewoon: Waarom rijden we met bit als we het toch niet misbruiken?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:55

Jeetje, wat een gezeur hier weer. Echt bokt. TS gebruikt de thiedemann volgens mij alleen om haar paard te leren dat hij gewoon bij haar moet blijven. En daar is de thiedemann een prima hulpteugel voor. Zoals ik het begrijp zit hij niet eens op het laatste ringetje vast.

En bitloos kan net zo streng zijn als met een bit rijden. Is maar net hoe sterk de ruiter/amazone inwerkt met zijn handen.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:58

FriesWytske schreef:
Jeetje, wat een gezeur hier weer. Echt bokt. TS gebruikt de thiedemann volgens mij alleen om haar paard te leren dat hij gewoon bij haar moet blijven. En daar is de thiedemann een prima hulpteugel voor. Zoals ik het begrijp zit hij niet eens op het laatste ringetje vast.

En bitloos kan net zo streng zijn als met een bit rijden. Is maar net hoe sterk de ruiter/amazone inwerkt met zijn handen.


Daar ben ik het niet mee eens, want als je de druk van het bit en het bitloze hoofdstel er af haalt zal er altijd druk liggen op het bit, maar bij het bitloze hoofdstel niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:59

Air schreef:
Meid, als je niet wil luisteren naar je paard dan ben je inderdaad gewoon verkeerd bezig.. dat is sneu voor het paard. Een paard zal altijd willen samenwerken, mits het ook mogelijk is en mits het op de juiste manier gevraagd wordt. Daarbij is een flink portie geduld nodig.

Een DA is geen zadelmaker, fysio/osteo en instructeur in 1 dacht ik zo.

Maar als jij zou beginnen met turnen zou je ook direct dmv. touwen in de split getrokken willen worden neem ik aan?


Sorry, maar ik vindt deze reactie nergens op slaan.
Hoe kan ik haar iets leren als ze stuurloos ect wordt.
Ik luister juist wel naar haar, maar om op deze manier door te gaan zonder hulp jaag ik haar alleen maar de stress in. Als het op een gegeven moment goed gaat, ze het begint te snappen bouwen we de thiedemann weer af. En ik zal aan andere instructeurs vragen wat zij hier van vinden.
Ik neem aan als een goede gediplomeerde instructeur iets vertelt het geen onzin is.

Maar dit is niet echt on topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:00

donna123 schreef:
FriesWytske schreef:
Jeetje, wat een gezeur hier weer. Echt bokt. TS gebruikt de thiedemann volgens mij alleen om haar paard te leren dat hij gewoon bij haar moet blijven. En daar is de thiedemann een prima hulpteugel voor. Zoals ik het begrijp zit hij niet eens op het laatste ringetje vast.

En bitloos kan net zo streng zijn als met een bit rijden. Is maar net hoe sterk de ruiter/amazone inwerkt met zijn handen.


Daar ben ik het niet mee eens, want als je de druk van het bit en het bitloze hoofdstel er af haalt zal er altijd druk liggen op het bit, maar bij het bitloze hoofdstel niet.


Ja idd. Om haar te leren als het moeilijk voor haar wordt er niet gelijk vandoor te gaan.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:01

Ik vind vooral veel opvattingen binnen de paardenwereld ouderwets. Mensen laten dingen liever bij wat altijd al werkte, ongeacht of een andere methode misschien prettiger of diervriendelijker is op de lange termijn.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:02

AmoorM schreef:
AmoorM schreef:

Ik vond het een beetje een rare zin. Kan je hem duidelijker uitleggen?


tuurlijk kan ik dat verder uitleggen.
wat gaat een slof of thiedemann toevoegen denk jij?
je zegt dat je paard stuurloos is, maar toch wil je galopperen. Als er iets in de basis al niet goed is, ga je ook niet galopperen. Dan ga je dat probleem oplossen. Die slof of thiedemann gaat jou dat stuur echt niet geven, enkel zal je hem bij wijze van dubbel kunnen trekken, waardoor hij niets meer kan.
en als jij zelf dat stuur er niet op kan zetten laat hem dan door iemand door rijden, of zoek een instructie welke samen met jou dit erop kan zetten. Laat die galop dan maar even.
je moet de oorzaak bestrijden, niet de bijeffecten daarvan...
en om hem nu recht te krijgen door enkel rechtsom te rijden vind ik ook niet echt de oplossing... neem eens een lesje recht richten ;)
ik heb geen idee hoe je hem wil gebruiken, maar vermoed uit je vorige posts om je paard dubbel te krijgen, waardoor hij niet weg kan, dat is niet vriendelijk dus dan is met bit rijden ook niet vriendelijk. bitloos is net zo min vriendelijk dan. bovendien worden ze pas echt stuurloos als ze achter de loodlijn gaan, om zo de druk te ontwijken.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:03

AmoorM schreef:
Sorry, maar ik vindt deze reactie nergens op slaan.
Hoe kan ik haar iets leren als ze stuurloos ect wordt.
Ik luister juist wel naar haar, maar om op deze manier door te gaan zonder hulp jaag ik haar alleen maar de stress in. Als het op een gegeven moment goed gaat, ze het begint te snappen bouwen we de thiedemann weer af. En ik zal aan andere instructeurs vragen wat zij hier van vinden.
Ik neem aan als een goede gediplomeerde instructeur iets vertelt het geen onzin is.

Maar dit is niet echt on topic.


precies.. zonder goede hulp gaat dit hem niet worden, en dan bedoel ik niet de instructeur die er een hulpteugel aan wil. ik zou zeggen, zoek een ander ;)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:04

AmoorM schreef:
Cowgirl schreef:
Dat rennen is gewoon onbalans.

Links is haar makkelijke kant dus een linksgebogen paard. Rechts is moeilijk omdat links haar spieren korter zijn. Dus raakt ze uit balans , gaat die kop erop en gaat ze rennen om haar balans weer te vinden. Mede hierdoor is paard ook onbestuurbaar.

Thiedeman in de prullenbak en een instructeur zoeken die je ECHT kan helpen met rechtrichten.
Je zult zien dat je binnen redelijk korte tijd een veel fijner paard hebt.


Sorry, maar waar baseer je dat op?
Met mijn instructeur is niks mis mee en ik vindt dat ze gelijk heeft over de thiedeman.


Ik baseer dat op het verhaaltje wat je schrijft hoe je paard reageert als jij aan het rijden bent.
Jou paard zit gewoon vast in zijn lichaam maar jij hebt dat niet door....niet erg maar wel erg dat jou instructeur dat niet ziet en naar een hulptteugel grijpt ipv back to basic.

De volgende keer is het een slofteugel etc etc. En als het paard kreupel is ga je je afvragen hoe dat nou komt met als gevolg peperdure DA rekeningen.

Ik hoop dat je de moeite neemt dit filmpje eens te bekijken en ik wil wedden dat je enorm veel overeenkomsten tegenkomt met jou paard.

http://www.youtube.com/watch?v=edggs6O7C14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:04

donna123 schreef:
Er is inprincipe niks mis met het bit, maar de vraag is even waarom we een bit gebruiken als we het toch niet misbruiken?
Dan kan je toch beter bitloos gaan rijden?
Want bitloos is en blijft fijner, neem nou een ruiter die met beide bit loos en met bit het zelfde (qua hand) rijdt, dan is bitloos toch gewoon veel fijner, ik bedoel het bit zit wel als een stalen stang in de mond!

Dus mijn vraag is gewoon: Waarom rijden we met bit als we het toch niet misbruiken?


Daar zit wat in! Ik wil wel graag bitloos rijden maar ik ben bang dat dat helemaal niet kan omdat ik haar nu al MET bit niet houd. En omdat ik las dat er dan veel druk om de neus komt en zelfs het botje kan breken.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:08

AmoorM schreef:
donna123 schreef:
Er is inprincipe niks mis met het bit, maar de vraag is even waarom we een bit gebruiken als we het toch niet misbruiken?
Dan kan je toch beter bitloos gaan rijden?
Want bitloos is en blijft fijner, neem nou een ruiter die met beide bit loos en met bit het zelfde (qua hand) rijdt, dan is bitloos toch gewoon veel fijner, ik bedoel het bit zit wel als een stalen stang in de mond!

Dus mijn vraag is gewoon: Waarom rijden we met bit als we het toch niet misbruiken?


Daar zit wat in! Ik wil wel graag bitloos rijden maar ik ben bang dat dat helemaal niet kan omdat ik haar nu al MET bit niet houd. En omdat ik las dat er dan veel druk om de neus komt en zelfs het botje kan breken.


Maar dan is er toch echt iets goed mis.
Met of zonder bit, geen van beiden moet je misbruiken en blijkbaar doe je dat dus wel.
Ik zou eerst eens wat aan grondwerk gaan beginnen zodat jullie allebei de basis erin hebben en vertrouwen en respect voor elkaar krijgen, dat is op dit moment denk ik het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:09

Precyll schreef:
onze vorige lease pony was een ontzettende sterrekijker. mijn dochter heeft daar een paar keer een kopstoot gehad van haar. iom instructrice heeft mijn dochter toen ongeveer een maand met thiedeman gereden. wel los maar dat ze een wel voelde als ze te hoog kwam met haar hoofd. daarna was het probleem over. tegenaan eraf en geen hulp teugels meer nodig gehad.

Ik vond het een fijne oplossing ( ik zal nu ook wel wreed zijn :D )


Dit voorbeeld is ongeveer het zelfde als met mijn paard.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:13

donna123 schreef:
Er is inprincipe niks mis met het bit, maar de vraag is even waarom we een bit gebruiken als we het toch niet misbruiken?
Dan kan je toch beter bitloos gaan rijden?
Want bitloos is en blijft fijner, neem nou een ruiter die met beide bit loos en met bit het zelfde (qua hand) rijdt, dan is bitloos toch gewoon veel fijner, ik bedoel het bit zit wel als een stalen stang in de mond!

Dus mijn vraag is gewoon: Waarom rijden we met bit als we het toch niet misbruiken?


Ik vind dit een beetje een rare vraag. Waarom moet je een bit misbruiken om ermee te rijden?
Het is zeker waar dat sommige paarden meer hebben met bitloos dan met bit. Andersom is het echter net zo goed: niet elk paard kan de druk om zijn/haar neus waarderen, sommigen worden er helemaal kriegel van.

Wbt die thiedemann, ik zou ook eerst maar eens gaan rechtrichten in stap en draf en die galop komt dan ook wel. Veel longeren op beide kanten, zeker op rechts, en als het dan echt nodig is kan die thiedemann er ook nog wel bij, als het anders echt niet lukt. Moet overgens zeggen dat ik een thiedemann vriendelijker vind dan een martingaal (altijd druk naar beneden ook als ie netjes loopt bij contactrijden) of een slof. Thiedemann staat namelijk geen druk op als je paard niet te hoog is :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:14

Ik vind zowel met bit als bitloos niet slechter, mits je het op de juiste manier gebruikt is er geen probleem. Beide systemen hebben negatieve kanten als je ze op een verkeerde manier gebruikt.
Het bit is vroeger eigenlijk uitgevonden omdat men controle wilde over het paard, omdat het paard toen destijds eigenlijk alleen maar als voertuig en werktuig gebruikt werd en niet als plezier of sport. Maar ik vind controle eigenlijk een beetje een lelijk woord, vroeger dacht ik ook altijd "het paard MOET naar mij luisteren", maar nu werk ik SAMEN met mijn paard en VRAAG ik hem dingen in plaats van hem te dwingen :).
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 22-12-13 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:15

AmoorM schreef:
Air schreef:
Meid, als je niet wil luisteren naar je paard dan ben je inderdaad gewoon verkeerd bezig.. dat is sneu voor het paard. Een paard zal altijd willen samenwerken, mits het ook mogelijk is en mits het op de juiste manier gevraagd wordt. Daarbij is een flink portie geduld nodig.

Een DA is geen zadelmaker, fysio/osteo en instructeur in 1 dacht ik zo.

Maar als jij zou beginnen met turnen zou je ook direct dmv. touwen in de split getrokken willen worden neem ik aan?


Sorry, maar ik vindt deze reactie nergens op slaan.
Hoe kan ik haar iets leren als ze stuurloos ect wordt.
Ik luister juist wel naar haar, maar om op deze manier door te gaan zonder hulp jaag ik haar alleen maar de stress in. Als het op een gegeven moment goed gaat, ze het begint te snappen bouwen we de thiedemann weer af. En ik zal aan andere instructeurs vragen wat zij hier van vinden.
Ik neem aan als een goede gediplomeerde instructeur iets vertelt het geen onzin is.

Maar dit is niet echt on topic.


Als je naar haar luistert, waarom vind je dan de uitleg van Cowgirl niet kloppend?
Het gedrag vertoont ze omdat ze last heeft van haar spieren, hierbij heeft ze hulp nodig en moet haar roep om hulp niet afgesnoerd worden met een hulpteugel.

Helaas, een diploma zegt niets. Ik ken meerdere(veel te veel) paarden die door slechte instructie, waaronder gewoon gediplomeerden, de problemen zijn ingekomen. Problemen erger dan wat jouw paard vertoont maar ook hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Air op 22-12-13 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:15

Ik rijd zowel bitloos als met bit. paardje heeft geen ijzers omdat zijn hoeven weinig slijten. Ook rijd ik boomloos omdat hij in de groei is. Maar ik heb niets tegen op bit, ijzers of een boomzadel, zolang je het maar goed gebruikt.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:20

donna123 schreef:
FriesWytske schreef:
Jeetje, wat een gezeur hier weer. Echt bokt. TS gebruikt de thiedemann volgens mij alleen om haar paard te leren dat hij gewoon bij haar moet blijven. En daar is de thiedemann een prima hulpteugel voor. Zoals ik het begrijp zit hij niet eens op het laatste ringetje vast.

En bitloos kan net zo streng zijn als met een bit rijden. Is maar net hoe sterk de ruiter/amazone inwerkt met zijn handen.


Daar ben ik het niet mee eens, want als je de druk van het bit en het bitloze hoofdstel er af haalt zal er altijd druk liggen op het bit, maar bij het bitloze hoofdstel niet.


En wat jij zegt klopt dus niet. Ook zonder bit heb je altijd lichte druk in je handen. Als je dan ook helemaal geen druk hebt loopt je paard/pony niet goed in de aanleuning. Je hebt altijd lichte druk nodig, zowel met als zonder bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:23

Ik rij nu eerst een aantal weken met de thiedemann, voor de net iets meer samenwerking. Dat ze haar hoofd niet omhoog kan doen en weg rennen. Over een aantal weken doe ik hem weer af.
Het is mijn beslissing.


Ik vindt persoonlijk dat bokt heel erg aanvallend reageert. (Ook uit meerdere topics is mij dat opgevallen) Je mag je mening zeggen natuurlijk.
Maar ga niet op een verhaal af of de thiedemann zielig/nodig is of niet en vooral niet concluderen dat mijn instructrice niet correct is.

Maar graag weer on topic.
Ik bedoelde met het topic dat mensen met bit nu in een negatieve zin worden neergezet omdat het alternatieve rijden helemaal 'IN' is.
En veel mensen denken/vinden dat het zielig is.
Daar had het onderwerp wel of geen thiedemann niks mee te maken.

En de beschuldiging dat ik niet naar mijn paard zal luisteren vindt ik eerlijk gezegd een beetje raar over komen.