Welk soort zadel ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seliennn

Berichten: 100
Geregistreerd: 03-08-11

Welk soort zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 23:05

Hallo allemaal,

Ik en mijn haflinger merrie Lobke gaan ons omscholen naar western.

We hebben hier heel erg veel zin in, we zijn nu begonnen met lessen maar doen dit nu met dressuur zadel.
Nu hoor je tog dat je met een dressuur zadel een andere zit heb en dat je daarmee niet de juiste aanwijzingen kan geven aan je paard dan met een western zadel.

Dus wij gaan dan ook sparen voor een western zadel, maar wat voor soort heb je dan nodig ?
Ik lees dat je zoveel verschillende heb voor elke andere discipline, ik wil geen wedstrijden gaan rijden maar vooral lekker buitenritjes maken en samen een team vormen.
Wie weet in de toekomst misschien onderlinge wedstrijden maar voorlopig niet.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Horsemanship kant en de Trail en dan lekker buitenrijden.

Kunnen we dan gewoon elk soort zadel kiezen wat voor haar en voor mij goed ligt of toch niet ?

En het is een haflinger, wat voor kleur zou daar mooie op staan ?

Ik laat zoiezo een zadelmaker komen zodat ik weet dat het helemaal goed licht, maar ik wil alvast wat informatie daarvoor inwinnen.
Had als zadelmaker te horen gekregen ; Evelien - Eurohorse en Arthur's westernstore en Rene van westernspul, iemand ervaring met één van deze ?

Alvast bedankt allemaal,

Groetjes Selina & Lobke. :)
Laatst bijgewerkt door Seliennn op 18-12-13 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welk soort zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:09

Als ik jou was zou ik een mooi bruin tuig kopen, ik vind dit op een haf erg leuk staan! <3 Maar ik zou wel een zadelmaker laten komen dan. Die kan je vaak helpen met een perfect zadel die goed is voor ruiter én paard.

Seliennn

Berichten: 100
Geregistreerd: 03-08-11

Re: Welk soort zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 23:18

esmeerambo :
Een zadelmaker komt zoiezo, ik kan niet zomaar wat kopen.
Ik had zelf als tips gekregen : Evelien Eurohorse en Arthur's westernstore en Rene van westernspul.
Dus nog even nadenken wie er komt ;)

Edit : zal het erbij zetten in mijn openingspost

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:19

Seliennn schreef:
esmeerambo :
Een zadelmaker komt zoiezo, ik kan niet zomaar wat kopen.
Ik had zelf als tips gekregen : Evelien Eurohorse en Arthur's westernstore en Rene van westernspul.
Dus nog even nadenken wie er komt ;)

Edit : zal het erbij zetten in mijn openingspost


Dan zou ik even ervaringen van mensen en/of bokkers vragen en vanuit daar kun je je keuze misschien wat makkelijker maken. :)

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Welk soort zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:24

Evelien van Euro horse is denk ik de beste keuze om te laten komen.
Het belangrijkste is dat het zadel past. En dan kan je vaak niet kiezen wat voor een type zadel het word of je moet een nieuw zadel kopen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welk soort zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 02:11

Evelien komt bij je aan huis. Zij doet het netjes met passen en service. Als je 2e hands wil van tevoren even bellen wat voor paardje etc je hebt, kan ze daar rekening mee houden als bijv de voorraad groot is, wat ze mee moet nemen. Ze heeft uiteraard ook nieuwe en kan een en ander op maat en naar wens laten maken. Verder heeft ze dan ook de rest wat je nodig hebt.

Country Mill in Nijkerk en Arthur komen zover ik weet alleen naar je toe als je nieuw wil kopen. Passen ook al jaren en hebben hele ruime keus. Voor 2e hands moet je naar ze toe, maar bij beiden kun je in de bak rijden en proberen. Arthur heeft een enorme keus aan hoofdstellen etc.

Als je alles in kleur wil, zou ik het zadel afwachten en daar dan in kleur een hoofdstel bij kopen. Light oil wordt met gebruiken wel vaak iets donkerder.

De zit is wel anders van een reining, pleasure, trail zadel etc. Als je daar voorkeur in hebt, moet je bij 2e hands een beetje mazzel hebben of zo een zadel goed op je pony past.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:02

Er bestaan inderdaad veel verschillende soorten western zadels, afhankelijk van de discipline en het merk.
Maar de meeste merken hebben ook allround zadels, ik denk dat deze best geschikt zijn voor jou.
Toen wij enkele jaren geleden een zadel zochten voor onze paint merrie zijn we eerst bij een zadelmaker gaan testen welke zit het best voldeed voor mijn dochter. De zadelmaker is dan enkele dagen later met een tiental zadels met dit soort zit naar ons gekomen en hebben we gepast en proef gereden tot we het juiste zadel hadden gevonden.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Welk soort zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:37

Niet alleen moet het zadel het paard goed passen (waarvoor ik evelien aanraad), maar ook moet jij lekker zitten. Er zijn verschillende soorten zittingen in westernzadels, vaak met het eigen achtergrond qua wedstrijdonderdeel, maar ook kan de zitting wat meer vrouwvriendelijk gebouwd zijn (narrow twist).
Op lange ritten scheelt dit aanzienlijk in een prettig zitgevoel :D

Heeft je Haf een korte rug waar moeilijk een zadel met boom voor te vinden is, kijk dan ook eens naar boomloze zadels. Er is tegenwoordig meer keus dan de Barefoot :D

Verwacht iig niet dat je voor een paar honderd euro klaar bent voor een kwalitatief aanvaardbaar zadel.

Verder vind ik donkerbruin op een Haf ook het mooiste staan.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Welk soort zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:02

Eerst flink sparen, westernzadels zijn nml duur. Een aardig tweedehands zadel heb je wel rond de 1000 euro. Dan Evelien bellen, afspraak maken. Zij komt op locatie passen en is ook erg kundig. Ze zal je ook niet een zadel willen aansmeren als er niks past.

Wat je vooral niet moet doen, is naar zadels kijken op Marktplaats/Bokt. Daar bieden onkundige mensen namelijk vaak westernzadels aan rond de 200/300 euro. Deze zijn niet geschikt om mee te rijden, maar zijn gemaakt om ter decoratie te dienen. Als je daarmee gaat rijden, maak je de rug van je paard stuk.

Seliennn

Berichten: 100
Geregistreerd: 03-08-11

Re: Welk soort zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 13:08

Bedankt voor alle tips alvast .
Het zadel moet natuurlijk voor ons beide goed liggen/zitten.
Over Evelien hoor ik veel positieve berichten, had al contact met haar gehad en zei had veel keuze met 2de hands zadels.

Ik ga niet zelf wat kopen en passen, dat durf ik niet aan ben veel te bang dat ik iets koop dat niet goed ligt en der rug eraan gaat.

Boomloos gaat mijn voorkeur niet naar uit omdat ik niet de slangste ben , en je hoort vaak dat het dan teveel druk geeft .

Een korte rug valt wel mee heb nu een engels zadel maat 18 inch ook, en ligt super !

En dat het wat meer kost dat wist ik wel, maar dat is tog met alle zadels zo! Mijn dresuur zadel was ook rond de 1000€ , het zadel is tog wel 1 van de belangrijkste dingen dus daar moet je niet op bezuinigen.

Bedankt alvast allemaal !

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:34

Dat klinkt super :) ik zei het er ook vooral expliciet bij, omdat veel mensen het zich niet realiseren. Maar als je niet terugschrikt van het bedrag, vooral Evelien laten komen en samen met haar een zadel uitzoeken :j dan zit je goed! (letterlijk :D )

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Welk soort zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:39

Goh, een reiningzadel lijkt me best geschikt. Zit meestal fijn, veel keuze erin.
Dat is toch mijn voorkeur voor buiten etc.
Later kan je nog altijd een discipline gericht zadel kopen als je zeker bent wat te doen.

Maar is kwestie van uittesten ook wel denk ik. Combi tussen wat jij goed aanvoelt en wat past op je paardje.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:49

Ik heb positieve ervaring met Rene van westernspul en zal niet veel goedkoper zijn dan evelien van Eurohorse.

Boomloos merken: Barefoot (heb je testzadels van), freeform, startrek, equiflex (semi-boomloos), deuber (semi-boomloos), freemax (arthurs en westernspul verkopen deze ook), Hildalgo (kleine maat testzadel), enz.

Kleine opsomming van boomloze zadels. ;)

Anoniem

Re: Welk soort zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:13

[WN-AM] > [WN-TR]

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:01

Marcella schreef:
Ik heb positieve ervaring met Rene van westernspul en zal niet veel goedkoper zijn dan evelien van Eurohorse.

Boomloos merken: Barefoot (heb je testzadels van), freeform, startrek, equiflex (semi-boomloos), deuber (semi-boomloos), freemax (arthurs en westernspul verkopen deze ook), Hildalgo (kleine maat testzadel), enz.

Kleine opsomming van boomloze zadels. ;)



Ehhhhh de Equiflex en semi boomloos, nope van geen enkele kant. De Equiflex heeft gewoon een normale boom. En ja hij is bij de bars flexibel, maar dat maakt em echt geen semiboomloze. Dat flexibele is nl maar heel beperkt, als je zou proberen de bars met de hand iets te bewegen lukt je niet eens.

En daarnaast worden er een paar merken boomloos vergeten, en imo zijn dat zelfs de betere en staan ze in kwaliteit ver boven wat er genoemd wordt. De Bob Marshall, de Circle Y JBN en de Debra Sibley. Waarvan ik bij de laatste zelf vind dat die onder de semi boomlozen hoort. Die heeft nl dunne kunststof strips als bars. En die willen wel echt bewegen ;)

Deuber heeft daartegen wel een boomloze. A is de Startrekk van hun, maar ze hebben zelf ook een uitvoeringen die een lederen boom heeft. En die valt weer wel compleet onder de boomlozen.

TS ik ben ook niet de lichtste ;) en rijd ook gewoon met een boomloos zadel. Heb van een engels zadel ook maatje 18, boomloos western (BM) een 17 en boomwestern 16. Imo is het bij boomloos niet zozeer het gewicht maar veel meer je eigen balans en of je goed de bewegingen van je paard kan volgen. Een beginner op een boomloze is imo een no go. Maar iemand die kan rijden en zijn paard dus niet in de weg zit, zou rustig boomloos moeten kunnen als die dat zou willen.

Model zou ik me niet op vastpinnen, maar gewoon wat je zelf prettig vind zitten. Voor de ene is dat een reiningmodel voor de ander een barrelmodel, en nr 3 heeft mss liever een trailmodel. Er zitten wel verschillen tussen de modellen, maar dat is dan meer specifiek naar de discipline die uitgeoefend wordt. Barrelen met een reiningzadel kan bv wat lastig worden (met nadruk op kan he ;) ) Bij het barrelen wil je nl veel knop. je wilt nl iets wat je vast kan pakken als je om de tonnen vliegt. Maar bij de reining is die knop iets wat giga in de weg zit, die knop zal behoorlijk storen als je een sliding stop doet :D

Kwa kleur is western gezien alles nog steeds bij voorkeur bruin, in alle tinten. Zwart, wat ik persoonlijk heel mooi vind, is nog steeds een beetje een no go. Het begint nu een heel klein beetje populair te worden maar over het algemeen vind men het nog steeds not done. Vroeger was ook western zwart normaal, maar er is een periode geweest dat er gerotzooid werd met zwarte zadels (slechte kwaliteit leer ed) waardoor zwart een slecht imago kreeg. Als je naar foto's kijkt uit de 50 en 60-er jaren zal je zien dat zwart tuig best veel voorkwam. Zwart leer wordt geverfd en daardoor kan je ook mindere kwaliteit leer daarvoor nemen. Het viel nl niet zo snel op. Bij bruin leer valt het veel sneller op als de kwaliteit minder is.

Ervaringen heb ik alleen met Evelien van Eurohorse. En die zijn goed :D Ze heeft veel keuze, adviseert eerlijk (als ze geen passend zadel heeft zal ze je ook niks aansmeren) en de prijs is netjes.

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Welk soort zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:05

Als ik een western (boom)zadel aan wilde laten meten dan zou ik zeker Evelien inschakelen :j

Ik krijg altijd heel veel ellende te horen van mensen die heel wat zadeltroubles hebben meegemaakt, maar over Evelien heb ik volgens mij nog nooit gehoord dat mensen daar echte miskopen hebben gedaan dus dat zegt best wel iets :j

Over wat boomloos of semi-boomloos is valt trouwens te twisten... ik vind het maar een vage bedoening met onduidelijke grenzen wat nu waar onder valt :P