Wat gaat een jaar toch snel... Armani EJLITP

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Wat gaat een jaar toch snel... Armani EJLITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 01:44

Het is voorbij gevlogen, dit jaar... Jeetje mina! Het was een bewogen jaar, een raar jaar, een jaar dat heel anders is gelopen dan ik dacht dat het zou lopen. Heel wat downs overwonnen, en nu gaan we voor alleen maar ups!

Mijn topper:
Armani. Alweer 8 jaartjes jong. Een gelderse ruin van 1.76m van Bazuin x Gregor x Akteur x Pericles XX die ik voor mijn 14e verjaardag (inmiddels ook alweer 8 jaar geleden) heb gekregen. Het mooiste cadeau ooit <3

Januari
Ik was druk bezig met maan, maar de drang voor wedstrijden rijden had ik een beetje laten varen. De band tussen Maans en mij was goed, maar Maan was niet vrolijk, zat niet lekker in zijn vel. 2012 was ook al niet echt ons jaar, maar zo modderde het dus weer een beetje door. Buiten was hij overigens wel vrolijk, maar in de bak ging het allemaal niet zoals ik het wilde, en hij snapte mij niet, oftewel veel miscommunicatie.

Buiten was het een topper, zoals altijd, dus dat betekend: veel zonder zadel, veel rijden met touwhalster, veel vakantiedagen voor paardlief, en regelmatig naar het bos / strand. :)

Afbeelding

Afbeelding

Ons uitzicht:
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... .jpg?lvh=1



Maart:
Rond half maart wilde ik Maan weer oppakken na even vrij te hebben gehad. Dit ging allemaal maar matig, hij was nog steeds stijf en sterk, en ik zat ook nog steeds niet lekker in mijn vel. Dit kwam ook door mijn privésituatie op dat moment... Was allemaal niet ideaal...

En toen was het drama... Op 22 maart dacht een nogal sterke fries die bij maan op het land stond dat het wel grappig zou zijn om door zo'n zwaar ijzeren (ronde buizen) koeienhek ding heen te rennen. Dit ging allemaal erg goed, fries liep los op het terrein, hek lag op de grond, en Maan dacht; oh, dat is leuk! Daar gaan we achteraan!

Resultaat: Maan kwam vast te zitten in het hek met zijn rechter achterbeen. Hij heeft een heel aantal meters met een zwaar ijzeren hek om zijn been heen gerend over het terrein en lag van boven tot onder open...

De enige foto die ik hiervan heb Pas op, bloed:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 6005_n.jpg

Gelukkig was alles oppervlakkig, en buiten goed schoonhouden en veel bewegen heb ik er niets aan gedaan. Hij liep na de zwelling was weggetrokken gelijk weer helemaal rad, en jeetje wat een geluk dat alles alleen maar oppervlakkig was!!

Dat werd dus lekker door het bos wandelen en veel op de wei staan..

Afbeelding

Eind maart was het plan om ofwel terug bij mijn moeder te gaan wonen, of voor het eerst bij mijn vader. Dus het werd proberen bij vader, waardoor ik heel weinig tijd had voor Maan. Hij heeft dus nog even vakantie gekregen, ook vanwege dat ik dat been volledig wilde laten helen, wat hem ook goed deed. Mijn moeder heeft hem toen regelmatig gepakt. Helaas werkte het bij mijn vader ook niet zoals ik wilde en ben ik later toch terug gegaan naar moeders.

April / Mei / Juni

Heeft Maan nog meer weiland vrij gehad, behalve een beetje poetsen en zonder zadel hobbelen hebben we eigenlijk niks gedaan. Wel een paar keer proberen op te pakken maar elke keer had ik zelf niet de fut en het doorzettingsvermogen, en was Maan ook niet echt vrolijk... Dus we tutten maar weer wat aan..

Juli

Hier begint Maans eindelijk vrolijker te worden, en ook ik word steeds vrolijker.

Maan word een kinderpony, wat is het ook een braaf dier!

Afbeelding


Staat nog steeds lekker dik te worden

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2863_n.jpg


Speelt met zijn vriendinnetje

Afbeelding


En word een steeds bravere kinderpony

Afbeelding


Augustus

In augustus hebben we meegedaan aan een schriktraining van John Erb. Erg leerzaam, vooral omdat meneer Armani niet zo braaf was als dat hij normaal is op "speciale dingen" en we dus echt konden werken aan de punten die in het normale leven ook fout gaan.

Afbeelding

http://i39.tinypic.com/e8r34l.jpg

Knuffeltje <3

Afbeelding

Afbeelding

Hij begon er ook eindelijk weer een beetje vrolijk en als "mijn maanie" uit te zien!

Afbeelding

September / Oktober

September heeft hij nog een beetje een modder maandje gehad. Eind oktober heb ik hem weer een beetje opgepakt, rustig aan, en met die opbouw zijn we nog steeds druk bezig...

November

Wat een lastpak van een paard kan ik hebben. Mijn houding was op dit moment afschuwelijk, en ook het enige waar ik echt mee aan het werk was. Maar; de drang om goed dressuurmatig te rijden was terug. En goed terug. Ik wilde weer echt RIJDEN en niet wat aanmodderen. En dus gaan we er weer voor de volle honderd procent voor

Dat begon echt in stadium bagger, hier heb ik een filmpje van maar ga die ter bescherming van mijzelf niet volledig op bokt zetten. Onderaan staat een klein stukje daarvan achteraan het filmpje van nu... (is overigens gelijk het slechtste stukje film uit het hele filmpje) Ik zit echt afschuwelijk, stijf, voorover, sterk en ZEER onrustig in mijn hand, en weet duidelijk niet wat ik van mijn paard wil. Ik begin wel steeds meer het besef te krijgen van elke beweging van mijzelf en wat de reactie van Maan daarop is... Maar nog steeds moeite met bewust rijden en voelen. Dus dat word trainen, trainen, trainen, trainen. En dan voornamelijk op mijn houding en ruitergevoel.

Hetgeen dat het allerbelangrijkste is voor deze maand, maar ook oktober, het rijden ging misschien niet helemaal lekker... maar JEZUS wat was mijn paard heerlijk VROLIJK!!! <3 <3 <3

op 17 November hebben we een fotomeeting gehad, onze eerste fotomeeting, maar wat ben ik hier blij mee... We hebben helaas nog niet alle foto's, maar toch alvast een paar:

Afbeelding

Afbeelding

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2117_n.jpg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Godsamme wat ben ik blij met mijn paard. Ondanks dat het dressuurmatig nog niet echt goed ging, genoot ik van elk moment op zijn rug en was / ben ik zo ongelovelijk blij met hem!! <3 Er was overigens wel veel vooruitgang deze maand... Elke dag voelde beter, elke dag voelde het weer fijner. En vooral: elke dag ga ik zelf steeds bewuster en rustiger rijden.

December

De eerste priveles is weer gereden. Elke dag gaan we met sprongen vooruit. Wat een geweldig paard heb ik onder mijn kont! De wedstrijddrang is terug... Doel: In maart/april M1 starten. Daar zijn we overigens nog lang niet. We zijn alleen maar bezig met tempocontrole (beest geval wilt rennen en zich lekker uit elkaar laten vallen, mag niet, moet korter worden in zijn lijf), aanleuning en rechtrichten. En that's it. Heel simpel werk, maar zwaar genoeg om ons beiden flink te laten zweten.

Wel werken we nu echt samen, elke dag gaat weer beter. Ook ben ik natuurlijk ongelovelijk bezig aan mijzelf. Heb toch een kort filmpje, eerste deel is van vandaag (19-december) tweede deel is van zo'n 2 of 3 weken terug... Hij kantelt af en toe nog wat in de bochten, wat voornamelijk door mij komt, ik moet daarbij namelijk heel erg nadenken en vergeet af en toe om mijn buitenteugel er bij te houden... Allemaal heel lastig, maar stapje bij beetje gaat het beter! Ook overgangen zijn nog lastig en doen we heel veel schijnovergangen en oefeningen voor tempocontrole.


lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Re: Wat gaat een jaar toch snel... Armani EJLITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 01:57

Wow, wat een vooruitgang!! Leuke combi.

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Wat gaat een jaar toch snel... Armani EJLITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 09:33

Dank je! Heb ook echt het gevoel dat we met sprongen vooruit gaan, elke dag gaat het weer fijner :D

Malou9

Berichten: 494
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Landgraaf

Re: Wat gaat een jaar toch snel... Armani EJLITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:42

Leuk overzicht! Maar aan de hand van je filmpje denk ik: zet eens gas erop. Laat die krachtpatser toch sjouwen! Actiever is hierin het sleutelwoord. Succes!

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 09:52

Bedankt voor de tip, probleem is dat meneer uit zichzelf heel erg over zijn tempo loopt en daarbij gaat "krabbelen" en drammen in plaats van lekker sjouwen :) Daarom eerst terugrijden en hem hierin sterker krijgen, en dan van daaruit weer op een correcte manier naar voren :)

edit; je hebt overigens wel gelijk hoor!! Moeten zeker weer naar een hoger tempo, alleen is controle over zijn tempo wel handig :+

Nietactief1
Berichten: 819
Geregistreerd: 21-12-07

Re: Wat gaat een jaar toch snel... Armani EJLITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:33

Wat een vooruitgang en wat een gaaf beest zeg! Heel veel succes en plezier aankomend jaar!

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Wat gaat een jaar toch snel... Armani EJLITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 09:43

Dank je! :D