Wat te voeren aan 1,5 jarige hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Wat te voeren aan 1,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:28

Mijn hengst komt 28 december naar huis toe en ik vroeg mij af wat ik nu het beste aan brok kan gaan voeren. Hij krijgt 3 keer per dag een portie ruwvoer en 2 x per dag brokken/muesli. Nu wil ik niet dat hij dik en of druk word maar wel voldoende vitaminen binnen krijgt. Wat zouden jullie aanraden?

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat te voeren aan 1,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:29

Ligt aan het paard en zijn conditie. Mijn hengsten kregen op die leeftijd nog niets aan krachtvoer, ook geen extra vitamine. De jaren daarna zat de een op 3 scheppen muesli/biks en de andere nog steeds op 2x daags een handje.

Verder maakt het hengst zijn ook geen verschil, tenzij het paard heel veel moet dekken en dus energie verbrand. Een hengst is gewoon een paard.

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:50

hij gaat toch nog niet aan de "arbeid" dus zoveel krachtvoer is niet noodzakelijk, voldoende ruwvoer wel.

ligt natuurlijk ook een beetje aan wat voor ras hij is, shetlander / shire (maar je begrijpt vast waar ik heen wil ;) )

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Wat te voeren aan 1,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 22:46

Ik wil hem wat geven omdat alle andere paarden ook krachtvoer krijgen..als hij dus niks krijgt word ie gek denk ik. Daarnaast krijgt hij nu ook al brokken in de opfok. Misschien dat ik hem gewoon mee voer met de dieetmix van zijn moeder, daar zit iig niet al te veel suiker in en heeft hij toch ook zijn hapje.

Bedankt voor jullie reacties :)

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Wat te voeren aan 1,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:50

Mijn 1.5 jarige krijgt 1 schep pavo podo grow per dag.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:51

Mijn ruin van anderhalf krijgt vitaminekorrel, daar zitten alle mineralen en vitaminen in die hij nodig heeft zonder toegevoegde suikers een handje muesli speciaal voor jonge paarden (meer voor de smaak) en een scheutje lijnzaadolie voor zijn vacht, en omdat hij zandpaddock staat.