paard verder van huis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shamila
Berichten: 50
Geregistreerd: 26-02-12

paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 15:16

Ik typ dit namens mijn vriendin die geen bokt account heeft.

Ik heb mijn paard nu op 8 min rijden van huis staan. Ik moet de paarden 2 x in de week binnen zetten en verder zelf mesten. Ik heb een verzorgster dus kom zelf 4 x in de week.
Nu heb ik een zoontje en ben hoog zwanger van de 2e. Ik zie het niet meer zitten om elke keer op een verplichte tijd naar mijn paard te moeten en veel tijd te besteden aan binnen zetten en mesten. Daar heb ik straks al helemaal geen tijd meer voor.
Nu heb ik een perfecte stal gevonden voor mijn paard, alleen deze is op 25 min. autorijden.
Ik hoef hier niets zelf te doen en sta gelijk in het bos. Waar ik nu sta is het 35 min rijden naar het bos. (ik rij alleen maar in het bos)

Nu vraag ik me af zijn er meer bokkers die zo'n stuk rijden naar hun paard en hoe bevalt dat?
Ik zal straks zelf nog maar 2 keer in de week gaan.

Brilletje
Berichten: 609
Geregistreerd: 17-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:18

Dat is prima te doen. Zeker als je paard verder goed verzorgd wordt. Maar komt je paard wel elke dag ruim buiten daar? Of heb je een bijrijder? Want anders is het niet te doen.

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:20

Toen ik mijn pony nog had stond deze op 25 minuten fietsafstand.
Ik vond dat goed te doen, maar toen zat ik uiteraard nog op school en hoefde ik niet tot 5 uur te werken incl huishouden enzo.
Hoe ik het nu zou doen weet ik niet. Je bent wel bijna een uur onderweg in totaal, maar als de stal ideaal is, staat dat misschien wel in evenwicht :)

hortensia
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:25

je bent maar een half uur extra reistijd kwijt per keer dat je naar je paard gaat. dat valt nog al mee als je nagaat dat je nu geen 35 min naar het bos toe hoeft, en 35 min terug. eigenlijk houd je dan een half uur over. als je bijrijdster ook alleen in het bos rijd, is het voor jullie beide gunstig

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:54

Heb mijn paard al ruim 7 jaar staan op 20/30 minuten rijden. Alles wordt hier gedaan en paard staat voorop, geen moment spijt gehad.

Dit is ook de eerste stal waar ik met een gerust hart ook een paar dagen niet kom.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:57

Ik heb mijn paard ook niet om de hoek staan.
Moet een 40 minuten met openbaar vervoer.
Maar dan staat ze wel super en komt ze alle dagen buiten

Adin

Berichten: 2388
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Vlakbij Leeuwarden

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:00

het nadeel is dan wel dat als je gaat, je langer van huis bent omdat je al met al in totaal al 50 minuten reistijd hebt, daarnaast nog de activiteiten die je bij je paard doet.

ik vind dat zelf altijd een nadeel. Heb zelf een zoontje van 2,5 en zwanger van nr 2. Wil gewoon niet te lang weg zijn. :)

zuma1

Berichten: 735
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:02

haha wij hadden ons paard op drie minuten staan met fiets ..nu 30 min fietsen weer of geen weer prima te doen ..je moet er wat voor over hebben :roll:

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:42

Ik heb mijn paarden 30 minuten autorijden van huis staan. Ik ga iedere dag (combineer het met het wandelen met de honden daar). Ben wel de hele middag zo'n beetje kwijt dan, maar dan zijn alle beestjes ook verzorgt. Ik hoef daar ook niets te doen, worden binnen/buiten gezet en gemest etc. Ik heb geen kinderen en werk alleen de ochtenden dus ik heb 's middag geen verplichtingen en ben niet aan tijd gebonden dus dat scheelt dan wel weer.....

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:45

Ik vind dat kwa tijd wel meevallen, je moet alleen ook niet vergeten dat dit ook meer benzine kosten met zich meebrengt. Als dat geen probleem is dat denk ik dat een all-in stal je een hoop meer rust kan geven.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:52

Adin schreef:
het nadeel is dan wel dat als je gaat, je langer van huis bent omdat je al met al in totaal al 50 minuten reistijd hebt, daarnaast nog de activiteiten die je bij je paard doet.



Dit is wel een heel goed punt om over na te denken, want even gauw naar je paard toe gaan en weer gauw terug is er dan niet meer bij.
Ik zelf vond dit een nadeel (toen de mijne nog op haar vorige stal stond), toch zo dicht bij huis maar toch ook zo ver weg in principe.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:47

Je bent nu met het rijden heen en terug niet alleen voor de auto maar ook voor het bos 70 + 16 minuten 'kwijt.

Bij de nieuwe stal maar 50 minuten zo ongeveer, lijkt me toch dat je dan ook minder reistijd hebt of begrijp ik het nu verkeerd?

Shamila
Berichten: 50
Geregistreerd: 26-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 15:29

de paarden staan 24-7 buiten daar. dat is mijn paard ook gewend. hiervoor altijd 24-7 buiten gestaan. met schuil stal en verharding. ik ga dan alleen maar als ik ook echt ga rijden. kan niet even gauw langs om te knuffelen of te poetsen. voordeel is ook dat ik daar 180m van de club sta met binnenbak. dan kan ik in de winter met sneeeuw ook door rijden. dat kon nu haast niet.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:24

Ik heb die keuze ook gemaakt. Sta nu al verder weg. Maar ze staan maar uurtje of 6/7 echt buiten. Daarna in groepsverband op stal.
Ik kan door werk en kinderen.niet elke dag gaan.
Ga daarom nu ook weer voor 24/7 vrije beweging en beetje extra service van de stal die medicijnen geven ;-) wel half uurtje enkele reis van huis

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:53

Ik rij 45 minuten voor mijn paard... Een minuut voor elke km :)
Ze staan nog bij mijn ouders en ik ben verder weg gaan wonen. Krijg het nooit zo goed als daar, dus ik verplaats ze niet.

Het is lekker om eruit te zijn en je gaat bewust naar je paard toe, maar je kan niet ff snel dit of dat doen... Dat is wel iets om te realiseren. Liefst heb ik ze toch echt aan huis, maar helaas....

Togechick

Berichten: 213
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Tilburg

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:48

Voor mij is het ook goed te doen. Eerst 10 minuten fietsen, maar toen moesten we zelf uitmesten en binnen en buiten zetten. In combinatie met werk was dat niet goed vol te houden.
Nu staat ze op 20 minuten autorijden, maar alles is verzorgd (incl voeren, binnen en buiten zetten en uitmesten). Ga er nu met meer plezier naartoe, het kost wel wat meer tijd, maar de tijd dat ik er ben is wel meer "quality time"

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:02

Hier 't spul zo'n 45 minuten van huis. Volpension. Tijd die je anders aan het mesten en regelen bent zit je in de auto of kun je direct besteden aan de pony. Natuurlijk is het leuk ze elke dag te zien, maar zo worden de pony's goed verzorgd, hoef ik met niet elke dag in allerlei bochten te wringen en kan ik tenminste gewoon lekker rijden / mennen als ik dat wil.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:05

Volgens mij is dat prima te doen, zeker omdat je dan straks veel minder werk hebt.
Ik ben toevallig dit jaar van de paarden aan huis naar paarden 15km verder op gegaan.. En ik heb alleen een scooter of een fiets dus ik ben altijd 30 of 50 minuten kwijt als ik naar m toe wil om er te komen.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:08

Voor mams en mijn zusje is het nu 4 minuten fietsen, voor mij ruim een uur met de auto... (eerst 5 minuten fietsen, toen 10, toen 40, toen in de achtertuin :')) Maar toen die in de achtertuin stond en ik het zelf moest doen, had ik eigenlijk het minst tijd voor de leuke dingen (was vooral bezig met weide onderhoud, stallen, voeren etc.)

Volpension, terwijl ze 3x per dag gaan, maarja.. Een fijne/gezellige stal vinden is moeilijk ;) Dus mjah :)

Ik ben er sowieso maar 2 dagen per week, als ik bij mij ouders ben... Ik combineer het ook met afspreken met vriendinnen daar etc. Dus mjah...

Fijn is anders ;) even op en neer doe je niet... Maar toch.. (dan is het 2,5 uur) dus ik zou 25 minuten echt wel goed te doen vinden... Het is wel wat meer tijd dan die 8 minuten nu... maar een half uur per dag meer reistijd en een stuk minder zorgen lijkt mij het wel waard :)

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:28

Ik denk dat ook.
Ik zie mn paarden graag 365/24/7 vrije beweging krijgen.
Kan vlak bij huis.zoiets niet vinden. Tenzij ik het Allemaal zelf doe. Dat heb ik ook gedaan. Maar het is met fulltime job en 2 jonge kinderen plus vriend die geen drol om paarden geeft niet haalbaar.
Dus staan mijn paarden op een half uur van huis.
En binnenkort weer in een 365/24/7 vrije beweging lokatie.

Ik denk als je je dieren toevertrouwd aan de pensionhouder je in overleg afspraken hebt gemaakt over hoe en wat.
En je gaat dan 2/3 misschien 4 x per week. Het te doen is.
Het geeft rust als je Paard goed staat.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:38

Het is net wat je gewend bent en ik denk dat je hier ook wel aan gewend raakt.
Als de plek betrouwbaar is en er wordt goed omgekeken naar je paard staat je paard toch top!

Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:40

Ja, ik heb een verzorgpaard en ik rij 30/35 minuten met auto ongeveer er heen.. Dus 30 km heen, en 30 km weer terug.
Het is de moeite waard!

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:42

Mijn paard staat ook op een half uur rijden met de auto. Ik vind het prima te doen. De voordelen zijn ruimschoots hoger dan de nadelen. Hij staat er namelijk super (24/7 buiten met schuilstal) en wordt super verzorgd. Het nadeel is dat je idd niet even zomaar langs gaat voor een knuffel en dat je benzinekosten hoger uitvallen. Maar zoals ik al zei, dat valt voor mij in het niet naast de voordelen :)

Ik ga trouwens 5x per week, kan me voorstellen dat je met 2x per week het benzinekostenprobleem niet hebt.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:49

Mijn paarden staan ook op 25min rijden en ik ga er elke dag heen aangezien het mijn eigen weiland is. Dus elke dag voeren, water geven, verzorgen, ... Ik heb er vier staan. Met enkel voeren ben ik zo'n 1u en 10 min kwijt elke dag, als ik ga longeren ofzo ben ik al snel 2u kwijt.

2u is veel als je 2 jonge kinderen hebt, maar het is het ideale moment om even aan jezelf te denken en te genieten van je paard. 2x per week moet dat lukken, toch?

elenaMM
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-12-13

Re: paard verder van huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:17

25 minuten autorijden, waarom zou je dit lang vinden? Een groot deel van de Nederlanders woont in een stad, hoe lang duurt het dan om de stadsgrens te bereiken..

De vraag is wel.. Hoe graag wil je een paard.. als 8 minuten heen en weer dagelijks al eigenlijk te veel is?

als je een paard eigenlijk alleen maar wilt hebben om op te zadelen en het bos in te gaan, zou het dan niet verstandiger zijn om te kijken of je verzorgster m niet wil overnemen en dat je haar bijrijdster wordt?

ik vind het zelf een beetje raar om een paard te houden, om slechts een paar keer per week te kunnen rijden en verder niets (alles wat je eigenaar laat voelen wordt gedaan)..

nu is 8 minuten heen en weer voor klein dagelijks onderhoudt te ver.. over een jaartje is 25 minuten om te rijden ook te ver met twee jonge kinderen waarschijnlijk..

ik zeg dit niet om je te veroordelen.. maar meer om je even te laten nadenken of je nog wel echt een paard in eigendom wilt hebben.. tijd dat het een 'statussymbool' is om een eigen paard te hebben is immers wel een beetje voorbij.. Je wilt een paard hebben in eigendom, juist vanwege alles wat er buiten het rijden bij komt kijken toch?