paard blijft kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 16:08

goed dit zal een lang verhaal worden maargoed.

op 12 april dit jaar had ik les met mijn paard. ik voelde met losrijden al iets maar kon niet uitleggen wat het was. lesgever zag niks.
14 april wedstrijd. voelde nog steeds iets maar kon niet zeggen wat. hij was niet kreupel maar voelde wel wat. jury en vriendin zagen er allemaal niks aan.

hem even wat rust gegeven en training paar stappen terug gezet. maar helaas ik bleef het een en ander voelen. goed sportmassage derbij. zijn spieren waren enorm stijf dus is hij paar keer lekker losgemaakt maar toen zag ik hem licht kreupel aan de longeerlijn.
paard ingeladen en naar kliniek. daar aangekomen kreupelheidsonderzoek conclusie allebei zn voorbenen kreupel meteen foto's gemaakt en allebei zn voorbenen lichte verbeining van zn hoefkraakbeen(links iets erger dan rechts) daarbij was er links ook een los kalkfragmentje te zien en een kleine rafeling in zn kogel. verder niks.
door naar een echo aangezien zijn pees 2,5 jaar geleden op een onverklaarbare reden dik is geworden. toen is daar ook echo van geweest maar was niks te zien. op advies van dierenarts tijdje rustig aan en daarna training oppakken.

deze echo weer niks te zien. advies doos pijnstillers mee en kijk zelf maar naar de dosering. verder gewoon de wei op enz. na een maand nog geen verbetering. toen mijn eigen dierenarts gebeld. die is meteen die dag gekomen en heeft ons doorverwezen naar de bosdreef. daar stonden we dus ook de volgende ochtend.
kreupelheidsonderzoek paard is kreupel linksvoor op de weke delen.
opnieuw echo en jahoor een rafeling op zijn diepe buigpees.
gekozen om door middel van een operatie de pees weer netjes recht te gaan maken. (40% slagingskans)

dag later paard weer opgehaald alles was goed gegaan het was minder erg dan gedacht en zag er goed uit prognose 60-80% kans op terugkomst op oude niveau in de sport.
paard thuis op rust 3 maanden. met elke dag aan de hand stappen.
na 3 maanden terug op controle. paard mocht drafje inzetten en bingo paard nog kreupel. weer een echo pees zag er keurig uit was niks meer aan te zien. wel een verdikking aan de sesamschede. (ontsteking) deze ingespoten en paard weer mee naar huis. terug op rust voor paar dagen speciaal beslag en langzaamaan stapwerk weer gaan oppakken.

na een 3 weken maakt paardlief een gekke sprong en staat meteen mank. meteen gaan koelen en na week(kon niet eerder vanwege afgesproken datum enorme wind) terug naar kliniek. been was stuk dunner. paard op rechte lijn was hij helemaal goed. harde volte was hij alleen linksvoor licht onregelmatig. en rechts goed. op het zachte niks meer te zien.
buigproef was linksvoor ook nog licht positief. paard is opnieuw ingespoten met hyaleronzuur en een ontstekingsremmer. aantal dagen boxrust en dat zo weer langzaam uitgebouwt.

4 weken geleden overleg gehad met de arts. paard liep goed en mochten het werk langzaamaan uitbouwen. zat nou op een 10-15 min losstappen en een kleine 10 min draven. ging super goed hij liep echt goed.
tot afgelopen vrijdag had ik hem savonds aan de longe en dacht hem al wat te zien knikken met zn hoofd. gestopt en been gecontroleerd. die was gewoon dun. zaterdag gewoon naar buiten op zn kleine paddock en zaterdagavond even aan de hand gestapt. gister naast de fiets goed losgestapt en bij het aandraven was hij duidelijk meteen mank.
terug naar stal gestapt en gekoeld en zn stal in.
vandaag was zn been iets verdikt rondom zijn pees. hij heeft even buitengestaan op het harde met bandage om en daarna afgespoten.

helaas heeft de dierenarts waarschijnlijk nog weinig opties om hem weer terug goed te gaan krijgen.

wie o wie heeft er nog een goed advies hoe we nou nog verder kunnen met hem.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:17

Genezingsprocessen duren lang en bij het ene paard langer dan het andere. Je bent nu al een tijd aan het tobben, maar wel steeds met periodes af en aan aan het werk (opbouwen) geweest.
Persoonlijk zou ik je paard een jaar rust geven op het land/paddock als je de mogelijkheid er toe hebt. Niets er aan doen en niet ernaar kijken (tenzij hij op 3 benen staat). En over een jaar weer eens kijken hoe het is en gaat. Soms moet je het lichaam ook de tijd en rust geven om te herstellen.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:20

Ik ondersteun Jibbel haar advies, doe het dier een jaar onbelast op het land (bij voorkeur) en ga dan nog eens kijken.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 16:49

op het land gaat helaas niet lukken. dat zal alleen van de zomer lukken. normaal staan ze swinters in de paddock.

zal het er met de dierenarts eens over hebben. aangezien tot nu toe hij niet los mag omdat hij geen noodstops mag maken. zit te wachten tot de dierenarts terug belt.

hij gaf nog als optie nogmaals te opereren en te kijken wat er aan de hand was met die pees. alleen ditmaal wel zn been helemaal open i.p.v laprascopisch zoals de vorige keer. maar dat wou hij niet aanraden vanwege de complicaties na de operatie. (dit wil ik zo dus nog even doorvragen)
daarbij heb ik hem liever niet nog een keer onder narcose. hij heeft zn ras nou niet bepaald mee om zo vaak onder narcose te gaan.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:51

als overweging, je kan het paard ook in een stabiele kudde onder toezicht ergens anders onderbrengen. Ik ga zeker met je overweging mee om het paard niet meer te laten opereren.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 16:53

helaas is ergens anders onderbrengen geen optie. dit aangezien ik ze op mn eigen stal heb en als er 1 op andere lokatie komt te staan zal der een andere bij moeten komen om mijn 2de paard gezeldschap te komen houden.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:56

Snap ik. Ik hoop dat je een adequate oplossing vind voor het probleem en sterkte en beterschap.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:11

heb even overleg gehad.
operatie is niet aan te raden vanwege de wond die dan ontstaat en littekenweefsel enz.
we zijn er wel zeker van dat het vanuit/ rondom zn pees komt omdat hij elke keer weer opknapt.
konden hem wel weer inspuiten maarja dat is dan weer een paar weken en dan valt hij wrs toch weer terug.

beste optie toch de wei op met hem. net even overleg gehad en gaan ze gewoon op stal de wei opgooien en dan maar aankijken. denk wel dat ik dit even langzaam ga opbouwen. vrees anders dat hij weer koliek gaat krijgen van het gras.

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:16

Wat fijn dat je een stal hebt die zo goed mee denkt met jou en je paard zeg, top . Hoop dat met deze beslissing straks weer opbouwen mogelijk is. Mijn paard heeft ook gewoon een half jaar op de wei gestaan en is weer prima te rijden.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:23

heb een eigen stal dus dat is een heel groot voordeel.
hebben alleen enorm slechte weide grond maar in overleg besloten ze derop te doen en van het voorjaar maar te kijken hoe en wat.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:34

super! misschien kan je delen afzetten zodat ze niet het hele land vernaggelen.

Het is mooi vervelend dat dit juist nu moet gebeuren en niet in maart ofzo. Nogmaals sterkte en hoop op herstel

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:36

heb maar 2 stukjes land. en dacht gewoon alles open te zetten zodat de belasting nog een beetje verdeeld wordt over allebei de stukjes wei. en dit dan in combi met de zandpaddock en het stuk bestrating moet het wel goed gaan komen

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:38

Dat kan inderdaad ook. hoe dan ook het land zal er niet beter op worden, maar aan de andere kant als ze er altijd opstaan doen ze ook niet zo vaak zo heel gek.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:43

agh heel veel slechter kan de grond niet worden :P
dat hoop ik maar al heb ik wel 2 behoorlijk gekken beesten. vooral mijn 2de paard is behoorlijk adhder. misschien voor haar ook maar goed om mee de wei op te gaan.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:29

iemand nog tips hoe ik de vrijheid/gras kan opbouwen?

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:29

Dat is naar mijn idee nu niet nodig, omdat je aan het einde van het seizoen zit en er nauwelijks gras meer staat en het gras wat er staat bevat niet veel voedingsstoffen meer. De groei is er nu wel uit en ik ga ervan uit dat je gewoon ruwvoer bijvoert?

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:39

Wij hebben ook wel eens een paard door problemen op het land gegooid en na een hapf jaar ong maar weer eens gekeken.
Maar je kan het beste je paard in een klein stukje weiland doen en dan losgooien.
En elke keer weiland groter maken.
Of met een rustig paard erin zetten.
Want als je paard echt gek wil doen dan doet hij dit toch wel. Maar na 1 keer is dit wel afgelopen.
En dan wel laten lopen want ik ken veel mensen die laten ze bij sneeuw ofzo weer binnen. Maar als je ze dan na een paar dagen pas weer na buiten doet zijn ze zo gek als en deur englijden ze uit.
En als je ze gewoon laat lopen overdag dan doen ze vaak niks

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:41

Het is wel zonde als je alle paarden buiten gaat zetten nu. In het weiland of is je weiland groot?
Dan kan het geen kwaad maar als je al weinig land heb en je laat nu alles kapot trappen heb je van het zomer niks geen gras

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 13:56

hij staat nou al op groter stuk.bak. en dan van de week mee de wei op. ander paard is adhder. en heb maar kleime wei tja pech dan van de zomer maar weer opnieuw inzaaie

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:06

Jibbel schreef:
Genezingsprocessen duren lang en bij het ene paard langer dan het andere. Je bent nu al een tijd aan het tobben, maar wel steeds met periodes af en aan aan het werk (opbouwen) geweest.
Persoonlijk zou ik je paard een jaar rust geven op het land/paddock als je de mogelijkheid er toe hebt. Niets er aan doen en niet ernaar kijken (tenzij hij op 3 benen staat). En over een jaar weer eens kijken hoe het is en gaat. Soms moet je het lichaam ook de tijd en rust geven om te herstellen.


Heb dit zelf ondervonden. Mijn merrietje is na een jaartje rust weer helemaal in orde. Heb ze een jaar in een kudde ondergebracht. Ze is daar ook duidelijk sterker van geworden door de seizoenen en de verschillende ondergronden, eens bevroren, dan weer heel nat, dan weer droge periode.

Mij hadden ze ook aangeraden om terug op te bouwen, maar dat zat helemaal niet goed, heb dan zelf mijn gevoel gevolgd ipv al die dure en vooral nutteloze behandelingen te blijven sponseren.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 14:13

met sneeuw en echte vorst.blijven ze bij mij wel binnen/ op bestrating hij staat nog op ijzers dus moet hem wel sneeuwvrij gaan houde

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 15:54

helaas heb ik hem na een 2 weken van de wei af moeten halen. meneer kwam elke x op 3 benen aangehuppelt.
been is weer enorm dik en hij is weer enorm kreupel.

hij staat nou weer op een kleiner stukje. om alles weer tot rust te laten komen. advies van de DA. was klein stukje met pijnstiller maar ben bang dat hij dan helemaal explodeert. dus als er nog goede tips zijn?

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:49

wat verschrikkelijk meid! Jeetje... erg he als je niet weet wat er precies mankeert :(:)

Laat eens een scan/ foto van zijn hoefbeen maken! Een vriendinnetje van mij heeft ook een jaar lang met haar paard gedokterd en er bleek dus sprake te zijn van een gebroken hoefbeen. Liep ook korte momenten wel goed en andere momenten minder. De artsen kijken meestal naar pezen e.d. dus ik adviseer je om naar het hoefbeen te laten kijken...

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 14:46

dank je wel voor je reactie. het is idd heel vervelend.

zijn hoeven/benen zijn al op de foto gegaan in het begin van de kreupelheid. hier is toen niks gevonden waardoor hij zo enorm kreupel kan zijn.

we zijn nou inmiddels bij de 4de dierenarts die ook accupunctuur en osteo doet die heeft hem een aantal weken geleden voor de 1ste keer behandelt en hij lijkt iets vooruit te gaan

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: paard blijft kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:52

was bij mijn vriendin inderdaad ook.. scan hier, foto daar.. maar nergens van het hoefbeen.. Daar kwamen ze pas na een jaar achter. Paard liet ook niet zo onwijs pijn zien.. dus elke keer weer goed bevonden en weer opbouwen.. en dan weer vanaf begin..