Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:21

Uitleg over de bitten,
Ik rij dan wel geen western maar die bitten zijn echt niet zo gemeen als men beweert.
Heb bij enkele ruiters op stal gestaan, en gedacht arm paard. Tot ze uitleg gaven en dan klinken ze een stuk vriendelijker als sommige dressuur bitten.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:20

Wellicht een aantal workshops/ clinics met info over tuig. Het passen van een westernzadel. Het gebruik en werking van de verschillende bitten. Do's en don't clinic ten aanzien van op wedstrijd gaan.

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:23

Rianneuhh schreef:
Blijheid schreef:
Ik zou (als iemand die weinig/niks van western weet) het wel leuk vinden om een goede westernruiter op een dressuurpaard te zien, en een goede dressuurruiter op en westernpaard. (of eerst beiden op eigen paard en dan wisselen?) Zodat de verschillen én de overeenkomsten wat duidelijker worden :j



dit? http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI


Misschien kan de organisatie dan Anky van Grunsven benaderen.

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:24

lrtj_ schreef:
Uitleg over de bitten,
Ik rij dan wel geen western maar die bitten zijn echt niet zo gemeen als men beweert.
Heb bij enkele ruiters op stal gestaan, en gedacht arm paard. Tot ze uitleg gaven en dan klinken ze een stuk vriendelijker als sommige dressuur bitten.


Magda_90 @ Bokt heeft daar een website over! Misschien wel leuk :)

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:36

jahhh de future guys!!

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:57

wat mij betreft ook een te hoog yeehaa gehalte!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:03

Maar niet zo heel veel met western te maken... Trickriding is imo iets heel anders.
Ik zou idd ook de andere disciplines eens aan bod laten komen.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:14

leuk.
toevallig hadden we het er laatst nog over op de clinic van de DPHC jeugd. We hadden het idee om de jeugd een soort van demo te laten geven. Toevallig is zondag de selectie bekend gemaakt wie er naar Texas gaat in juni. Dat team zou misschien een demo kunnen geven?
Is het ook geen idee, om er een wedstrijdje van te maken, in de verschillende disciplines? En dan de jury uit laten leggen wáár op gelet wordt, wat de jury wil zien?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:13

Je moet juist wel de engelse, recreatie ruiters etc trekken en hun vooroordelen wegnemen.

Dat doe je niet door geen kwaliteit te laten zien. Met een rommelige show of mensen die geen niveau hebben, krijg je weer beelden die niet voordelig zijn voor de sport. Net als het commentaar erbij.

Dat een stand over specifieke western zaken en rassen geen publiek trekt, is volgens mij omdat dit soort evenementen geen western ruiters trekt die al even bezig zijn. En een beginnende ruiter heeft nog weinig interesse in de verdieping denk ik.

Persoonlijk kom ik niet op dit soort evenementen omdat het niveau van wat er ooit geweest is qua western erg triest was. Leuk geprobeerd en super dat mensen zich inzetten, maar het was niet wat een western ruiter trekt. Is ook niet erg, die zoeken hun dingen elders.

Daarom is het wel belangrijk dat je juist de goede zaken op een correcte manier laat zien. Zoals meerdere keren genoemd. Kundige ruiters die laten zien dat western ook echte training is. Laat zien wat er zo belangrijk is bij het zadelpassen en hoe je begint met welk bit. Vertel duidelijk dat een goede bodem en plates belangrijk zijn voor de reining. Evt aan de hand van een scherm.
Rondom wat stand van diverse stallen die info willen geven over lessen, omscholen van paardjes, zadelpassers, rassen info etc.

En waarom moet western samen met NH of endurance? Heeft niks met elkaar te maken, tenzij iemand het combineert. Je kan demo's kort e bondig houden. Meerder keren terug laten komen op een dag en mensen idd laten voelen hoe het is op een goed paard. Ik denk dat weinig mensen een paard in die paar minuten verknallen.

Western is gewoon breed, dus dat je meerdere demo's hebt en het wat meer tijd kost lijkt me wel logisch. Het is erg groeiend, maar er is ook nog veel onwetendheid.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:16

Tja, als je mensen in western-tenue laat opdraven zal het gros van de mensen hoe dan ook denken dat het en stukje 'cowboytje spelen' is. En laten we nou maar eens eerlijk zijn; dat is het ook. De ruiters zouden in NL makkelijk in spijkerbroek, zwart bloesje en cap kunnen showen... maar dat willen de meesten nu eenmaal niet. De 'cowboyoutfit': hoed, chaps en bling zijn dus schijnbaar toch een deel van de charme, al mag je het wat mij betreft natuurlijk anders noemen.

En waarom zou de connectie met koeienwerk taboe moeten zijn; westernrijden ís toch onder andere werken met koeien? Kijk maar eens hoeveel paarden en cutting getraind zijn, dan kun je net zo goed wel uitleggen wat dat is.

Ook voorbeelden van de verschillende soorten bouw bij westernpaarden (dus oa een typische reining-, pleasure-, halte horse) laten zien is wellicht interessant. Zo leren mensen dat het niet één soort paard betreft.

Ik zou trouwens een soort posterpresentatie oid met de AQHA hall of fame ook wel waarderen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:20

Als er geen reining bodem komt, zullen koeien ook wel een probleem worden. Als er een achterberg bodem komt bijv, zou ik a) zelf niet echt koeienwerk willen laten zien en ten tweede denk ik niet dat eventjes koetjes laten komen zo makkelijk is. Hoe hoog is de bakrand?

Kleding trends hou je overal. 20jr terug zag het er anders uit dan nu. En je moet toch iets kiezen? Ik vind het ook onzin dat voetbal in een kort broekje is als het koud is, maar is altijd al zo, dus tja.........Elke sport heeft zo zijn kleding, gewoontes etc etc

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:05

quarterH schreef:
als je paard stabiel is heeft hij geen schade van 10 minuten een leek op zijn rug. daar worden ze niet direct slechter van (moeilijke karakterpaarden uitgesloten uiteraard).
ik zou mijn paard er wel voor inzetten als het op de juiste manier wordt gedaan.
Jaaaaaa! *\o/* Ik wil een rondje op Scolor! :):) :D

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:41

haha

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:17

Alice Zijlstra heeft mijn dochter heel erg goed geholpen met de dressuur. Wellicht is dat een leuk idee voor een demo; een westerninstructeur die lesgeeft aan een dressuurcombinatie.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:21

Barrle racing is allllltijd leuk om te zien (en te doen :p)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:25

Horse and dog trail zou ik erg graag willen zien! Is ook voor zowel western als engelse ruiters interessant lijkt mij!

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:26

Ik ben het met superpony en sallandval eens.
Kennis laten maken met de verschillende disciplines binnen de westernsport, wat voor tuig je het beste kan gebruiken, de verschillen tussen de bitten etc, waar je op moet letten, waar de jury op wedstrijd op let, de bouw van het paard, verschillende rassen en hun vaardigheden, standjes met brochures en informatie, misschien ook een lijst met hengstenaanbod, bloedlijnen en waar je op moet letten met het dekken (denk aan het kleurfokken ed). En inderdaad de leken laten voelen hoe het is op een super pony! Ik ben wel van mening dat je alle takken moet laten zien, dus reining (desnoods delen op een scherm), maar ook cutting, barrel racing, trail etc. Het zijn allemaal westernsporten, en waarom die achterhouden terwijl ze er toch gewoon bij horen?! Om al die vooroordelen weg te halen bij de mensen die ze toch al hebben zal moeilijk zijn, dus waarom niet de geïnteresseerde juist extra interesseren? Cutting is geliefd bij veel mensen.

Bimmetje

Berichten: 4772
Geregistreerd: 28-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:43

Werken met koeien kan ook geregeld worden met een nepkoe, heb je geen echte koeien voor nodig als dit een probleem zou zijn. Lijkt me zeker wel iets om te laten zien aan publiek.
Wel met een goede cowhorseruiter! En dan denk ik toch weer aan wendy van osch.
Is een internationaal ruiter en NL kampioen cowhorsen.

Ook lijkt me idd Alice Zijlstra een goede optie Voor de NH, pleasure, trail.

En wat dacht je van Paulette Zorn?
Is tevens ook WRAN jurylid.

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:53

Sammyoo schreef:
Alice Zijlstra heeft mijn dochter heel erg goed geholpen met de dressuur. Wellicht is dat een leuk idee voor een demo; een westerninstructeur die lesgeeft aan een dressuurcombinatie.


Of een clinic voor max 4 ruiters 2 engels 2 western.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:26

Pleasureeeee :j
Een correct gereden pleasure paard met uitleg erbij! Kunnen dressuurruiters zien hoe dat werkt!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:09

sallandval schreef:
En laten we nou maar eens eerlijk zijn; dat is het ook.

Nee.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:10

Wil je de "gewone" ruiter een stuk western laten zien dan moet je de western riding proeven laten zien.

Laat goede ruiters de demo's geven met daarbij bijvoorbeeld een paar jeugdteams(hebben de quarters ook een jeugdteam?)

De gemiddelde ruiter denkt nog steeds dat western rijden is met een los teugeltje, of rond crossen tussen de koeien en anders parrelli achtig.
Mensen laten zien dat western rijden ook gewoon technisch rijden is, alleen op een andere manier, zou de boodschap moeten zijn.

Ben je uitgekeken op het eindeloos rondjes rijden in een bak en durf je niet te springen, dan is de westernsport misschien wel iets voor jou.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:22

niet verkeerd bedoeld maar de jeugdteams zijn niet per definitie goed om een demo te geven....

en ik denk dat je dus juist verder moet kijken dan naar WRAN ruiters, dat is niet het topniveau dat je op zo'n event wil laten zien.

ik denk dan eerder aan bv Babs Custers of Karin van Bekkum of Chritel Poels voor de pleasures ed. de mensen die internationaal (EK) goed meedraaien, niet alleen nationaal kleine shows.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:38

Het jeugdteam van de painthorse club, heeft onlangs een leuke demo gegeven op Indoor Twente.
Was hun eerste keer, maar ze gaan waarschijnlijk nog vaker demo's geven. Er zitten daar een paar hele goede ruiters bij!!! Dat zou toch kunnen in combinatie met iemand met een grotere bekendheid?

Anoniem

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:00

Het is meer de kant welke je op wilt gaan.
Wilt Horse-Event een willekeurige demo geven of gewoon spektakel voor het publiek, dan kan je natuurlijk veel meer mensen uitnodigen. Dan kan je denken aan een paint-jeugdteam, een arabierenafvaardiging, een ruiter die weleens eerder een demo heeft gegeven of best leuk kan sturen of whatever.

Wilt horse-Event graag (en dat hoop ik persoonlijk) een professionele opzet, waarbij het vooral gaat om het western-imago naar een hoger plan te trekken, dan heb je andere ruiters nodig. Ruiters die écht presteren op het hogere niveau, maar ook geschikt zijn om zoiets te kunnen demonstreren. QuarterH geeft mijns inziens enkele goede voorbeelden.

Ik zou er persoonlijk blij van worden als er eens een mooie opzet gegeven wordt van de western als sport in plaats van western als hobby. Dit doet geen afbreuk aan alle ruiters die op een leuk niveau meedraaien, het is gewoon iets anders dat je laat zien. Ter vergelijk, bij een dressuur-demonstratie zou je toch ook liever een Edward Gal een demo zien geven in plaats van een gemiddelde z-ruiter die ook wel een proefje kan?