Ervaring corrigeren beenstand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChelseaII
Berichten: 849
Geregistreerd: 24-07-09

Ervaring corrigeren beenstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 18:41

Hallo bokkers,

Ik ben er achter gekomen dat bij mijn 6-jarige merrie haar linker achterbeen naar buiten staat. Nu snap ik eindelijk ook het probleem waarom ze zoveel moeite heeft om haar linkerbeen onder de massa te zetten.

Ze is bij aankoop gekeurd, dus blijkbaar is dit er 'ingegroeid', tenminste als dit kan...

Ik ben hier best van geschrokken, want het is me nooit zo opgevallen. Ze is met rijden de laatste tijd erg vervelend, vooral als je haar vraagt meer te buigen e.d. Ik heb er als eerste een masseur bij gehad, daarna is ze behandeld door een tandarts en ook heb ik een nieuw passend zadel gekocht (rij nu met een passend leenzadel). En nog doet ze erg vervelend. Ze trekt letterlijk de teugels uit mijn handen en gaat wat met haar hoofd schudden. Dit gebeurt dus alleen als ik buigingsoefeningen doe en bij oefeningen zoals wijken en schouderbinnenwaarts.

Ik heb er een stalgenootje opgezet en we zijn er achter gekomen dat haar linker achterbeen behoorlijk naar buiten staat. Ik heb haar in de winter nooit op ijzers staan. In de zomer rondom. Sinds vorig jaar herfst heb ik een andere hoefsmid die haar nu twee x gewoon bekapt heeft en twee x rondom op ijzers heeft gezet, maar hij heeft dit blijkbaar ook niet gezien, want hij heeft er niks over gezegd.

Zou dit door een goede hoefsmid te corrigeren zijn? Heeft iemand hier ervaring mee? En als jullie zo mijn verhaal lezen, zou ze daarom ook zo lastig zijn met rijden?

Mocht iemand een goede hoefsmid weten in het noorden (Paard staat in Groningen), dan ook graag tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:44

Ja, dit kan zeker verklaren waarom ze het moeilijker vindt om in te buigen aan die kant. En voor zover ik weet is het helaas niet te corrigeren met ijzers. Daarnaast is dit iets wat je zelf had kunnen zien bij aankoop, dit is geen afwijking waar ze echt naar kijken bij de klinische keuring volgens mij.

ChelseaII
Berichten: 849
Geregistreerd: 24-07-09

Re: Ervaring corrigeren beenstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 20:42

Hmmm... Niet echt een antwoord waar ik op had gehoopt -O- . Het is ook niet zo duidelijk te zien, dus ja, bij de koop niet opgevallen...

Thanks voor je antwoord Bizzybijtje!

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Re: Ervaring corrigeren beenstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:48

Als het een lichte mate van scheefstand is, is het zeker enigszins te corrigeren. Wel beetje bij beetje (dus iedere bekap/beslagbeurt een kleine correctie) en zeer zeker door een goede smid.
Misschien een idee om het paard eens bij een kliniek voor te rijden, waar een goede hoefsmid aan verbonden is? Dan kan er zowel een dierenarts als een smid naar kijken.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:51

Je kan de stand van een been niet veranderen dmv een ijzer. Wel kan je smid het lopen makkelijker maken voor het paard door het ijzer net iets anders te smeden.
Als een paard het been buiten de massa plaatst, en niet onder wil treden, zou het natuurlijk goed mogelijk zijn dat het probleem hogerop zit. Het wil niet zeggen dat het been verkeerd/scheef staat, maar dat het paard het been niet onder wil brengen omdat het ergens pijn doet. Dat verklaart ook het 'vervelende' gedrag.
Je schreef dat je al bij een masseur bent geweest, een tandarts en een zadelpasser. Ik mis het kreupelheidsonderzoek door een DA in het rijtje.. Een masseur maakt de spieren los, een tandarts verzorgt het gebit en een zadelpasser zorgt ervoor dat het zadel goed ligt; die dingen heb je dus al mooi 'uitgesloten'. Maar er is nog niet goed genoeg gekeken naar de locatie. Ik raad je aan om dat eerst eens te doen, dan weet je meer.
Je smid kan dan, in samenwerking met de dierenarts, een beslag aanleggen wat het lopen vergemakkelijkt, terwijl het probleem aangepakt wordt door de dierenarts.
Ik hoop dat je er snel achter komt wat het probleem is, veel succes!

ChelseaII
Berichten: 849
Geregistreerd: 24-07-09

Re: Ervaring corrigeren beenstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 17:04

Bedankt voor jullie advies! Mijn masseur heeft zelf niks gemerkt tijdens haar behandeling. Zij bekijkt namelijk ook de buiging van de benen en ze heeft beide achterbenen zo'n beetje compleet dubbel geklapt en dat ging allemaal prima.

Ik heb voor nu besloten om er eerst een ervaren hoefsmid naar te laten kijken. Deze hoefsmid komt toevallig as dinsdag bij ons op stal voor een stalgenoot waarvan haar paard ook een beetje een scheef been heeft. Deze stalgenoot is zeer tevreden over deze man en heeft verbetering gemerkt tijdens het rijden nadat deze hoefsmid de ijzers heeft aangepast. Ik laat hem gewoon kijken en mij adviseren. Dan kan ik daarna altijd nog besluiten om er een DA bij te halen of eventueel naar een kliniek te gaan.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:07

Gezien de symptomen die je beschrijft lijkt het me dat je paard behoorlijk scheef is,en dat kan geheel los staan van dat beentje. Daar zou ik eerst de focus op richten en verder niet teveel laten prutsen aan het corrigeren van de stand want dat levert alleen maar meer slijtage en ellende op.

Tip: aan de dubbele longe kun je goed de lengtebuiging oefenen je paard rechter maken.

ChelseaII
Berichten: 849
Geregistreerd: 24-07-09

Re: Ervaring corrigeren beenstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 17:19

Klopt helemaal Elisa2! Ze is ook behoorlijk scheef! Ik heb ook les speciaal in rechtrichten, maar omdat ik een tijd niet heb kunnen rijden ivm niet passend zadel etc, heb ik al een tijdje geen les gehad, maar dit wil ik gauw weer oppakken, want wij hebben hier behoorlijk veel aan! Ik heb mijn instructeur nu ook een mailtje gestuurd met zijn mening hier over en wat hij vind wat ik zou moeten doen.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Ervaring corrigeren beenstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:24

Mijn paard heeft dit ook, ze loopt achter wijd. Waarschijnlijk is dit gekomen door uitglijden in de wei, met rijden verder niks gemerkt en plots zag ik dat ze achter wat wijd liep. Met veel trainen & hulp van osteopaat is dit redelijk onder controle nu. Wijken vind ze wel wat moeilijker, vooral de kant op van haar moeilijke been.

Ik raad je aan veel te longeren met dubbele lijnen of pessoa. Op deze manier kan je haar been corrigeren. Grondwerk oefeningen om haar te gymnastiseren willen ook helpen.

ChelseaII
Berichten: 849
Geregistreerd: 24-07-09

Re: Ervaring corrigeren beenstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 17:34

Thanks voor de tip! Pessoa gebruik ik al, maar zal me toch maar eens de kunst van de lange lijnen aanleren :D .

ChelseaII
Berichten: 849
Geregistreerd: 24-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 20:24

Hier een kleine update:

Ik heb er afgelopen dinsdag een hoefsmid bij gehad en er was wel wat meer mis dan een scheef achterbeen... Mijn vorige hoefsmid heeft ten eerste veel te kort bekapt. Ook staat ze voor in troontrede stand. Nu moeten eerst haar hoeven wat aangroeien en komt hij eind januari weer langs en gaan we eerst voor ijzers plaatsen, zodat ze beter op haar voetjes staat. Aan het scheve beentje kan hij niet veel doen, maar gaan we uiteindelijk ook ijzers plaatsen; niet om het te corrigeren, maar wel om haar te helpen beter te functioneren met dat been.

Corrigeren is volgens hem uit den boze omdat ze al zes jaar is en je daar meer kwaad mee doet, dan het verhelpen, maar je kan het wel zo bekappen/beslaan dat het voor het paard beter is.

Hij vertelde dat het wat tijd nodig heeft, maar uiteindelijk is zijn streven dat haar hoeven mooi 'vol' en gelijk worden, waardoor ze ook beter gaat lopen.

Daarnaast heb ik contact gehad met mijn instructeur en hem mijn verhaal verteld (heb een poosje geen les gehad ivm verkeerd zadel etc) en hij komt as zaterdag les geven en gaan we eerst longeren en haar aan de longe rechtrichten.

Ik vond dat hij wel een opbeurende mail stuurde en het mij ook wel weer de ogen heeft geopend dat het gewoon bij mij ligt. Dus ik ga eerst eens rijtechnisch aan de slag voordat ik besluit naar een kliniek oid te gaan.

Voor wie het interessant vind, heb ik een deel van zijn mail bijgevoegd:

Om een reƫel beeld te krijgen moeten we de geschiedenis in duiken en kijken hoe de ontwikkeling van jou en Chels is verlopen. Jij bent bij mij komen lessen naar aanleiding van ongeveer vergelijkbare klachten. In de lessen zagen we een goede progressie. Je had meer dan eens de " wauw momenten".In de week na de les reed je over het algemeen goed daarna werd dat minder. Voor je zadelperikelen reed je wat minder lessen door wedstrijden of andere oorzaken.

Waar we vooral de laatste periode in de lessen mee bezig geweest zijn is het stretchen. Het lengte maken was erg moeilijk voor Chels. Wat opviel was dat ze met een hoge spierspanning liep waarbij ze niet al te soepel was. Door haar knetterrecht te zetten zagen we de zachtheid en de beoogde lengte wel ontstaan. Met name in de hals werd ze veel beter. Minder stug en veel soepeler in de rug. Die ingeslagen weg leidde er weer toe dat de kwaliteit van het rijden weer toenam. Ik heb haar een paar keer in de les gereden en heb je laten zien hoe een en ander er uit kan zien. Ik kan en mag niet verwachten dat jij dat ook zo ff uit je mouw schud. Daarvoor rijd je gewoon nog te kort in het systeem.

Voor wat betreft een eventueel afwijkende beenstand moet je eerst kijken of dat te maken heeft met onderdelen van het skelet die nu eenmaal zo gegroeid zijn of dat het door de manier waarop ze vanaf rug via haar bekken tot aan de sprong gespierd is. Ik kan me herinneren dat we dat ook geconstateerd hebben in de les. Daartoe zijn we de oefening kontje buiten gaan doen. We zagen dat de buiging naar links beter werd.

Probleemgedrag kan zeker duiden op lichamelijk ongemak. Dat ongemak kan ontstaan zijn door talloze oorzaken. Maar de grootste boosdoener is ruiterfouten. Hoe k*t dat ook klinkt. Is dit onoplosbaar? Nee zeker niet. Maar het vraagt wel de discipline van de ruiter. Die discipline bestaat uit: met niets anders bezig zijn dat datgene wat nodig is voor het paard. Wat Chels toen in ieder geval nodig had was het maken van lengte. Als dat voor elkaar was zouden de buigingen geen probleem meer hoeven zijn.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaring corrigeren beenstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:26

Klinkt goed! lijkt me een goede smid en instructeur! inderdaad heb je eerst lengte nodig voordat je "lengtebuiging" kan vragen wat weer nodig is om een paard rechter te maken.

kayleegevers

Berichten: 91
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: st oedenrode.

Re: Ervaring corrigeren beenstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 03:36

staat je paard naar buiten met haar hoef?
klinkt als een franse stand?
je paard kan niet zomaar in een keer een andere stand aan nemen dat moet door kapbeurten beslagbeurten gebeuren als je smid in keer teveel weg haalt aan een kant zakt ie gelijk gaat de hoef zo groeien en heb je beetje slechte smid die dat niet ziet dan wordt ze niet gecorriceert.
als ik jou waszou ik een goeie smid vinden die om de 8,9 weken komt kappen en zorgen dat ze elke keer een stukje rechter komt te staan als ze nu al jaren zo staat dan is er niet veel meer aan te doen dan gewoon bij houden. ik weet niet hoe oud ze is maar bij oud en op leeftijd paard houd het ook op dan kan en wil je niks meer veranden in de been stand van zn oudje in tegen deel jonger dier hoe jonger hoe beter succes en gr van de vrouwelijke hoefsmid in de leer :D

ChelseaII
Berichten: 849
Geregistreerd: 24-07-09

Re: Ervaring corrigeren beenstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 12:19

Zoals je in mijn laatste post hebt kunnen lezen, heb ik er een hoefsmid bij gehaald die in meerdere behandelingen haar hoeven weer mooi en goed wil krijgen. Dit gaat volgens hem zeker een jaar duren. Aan dat scheve been kan en gaat hij niks corrigeren, maar er wel voor zorgen dat door juist beslag mijn paard beter kan functioneren met dat been.

Nog een kleine update wat betreft het trekken met haar hoofd tijdens het rijden. Afgelopen zaterdag heb ik les gehad (rechtrichten) en ze heeft de hele les niet 1 x raar gedaan! De afgelopen week heb ik op precies dezelfde manier gereden en dat ging hartstikke goed!