venus fly trap / venus vliegenvanger

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

venus fly trap / venus vliegenvanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 18:31

Ik heb er 1 gekocht! Hij is zo gaaf! Maar wat nu?

Ik weet dat hij regenwater drinkt, dus ik hoop dat er een buitje valt. Maar hij staat in een potje (zie foto) dus ik weet niet hoe ik hem drinken geef. Moet ik hem verpotten? Hij staat nu in het mos. Als ik hem moet verpotten, hoe en waarmee? Waar ik haal die spullen?

Alvast bedankt!

Afbeelding

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: venus fly trap / venus vliegenvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:37

Laten zitten. Altijd laagje water erin. Bij gebrek aan vliegen een eitje koken en wit eiwit geven. 2 stukjes maar. Niet met je vingens de plant lastig vallen, kost veel energie.

Voorkeur ee warme vochtige plek op de verwarming/vensterbank.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:37

Perfecte muggen vangers overigs ;)
Zwarte armen zijn dood en kan/mag je verwijderen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: venus fly trap / venus vliegenvanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 18:53

Hier geen gebrek aan vliegen helaas :( Ik kan alleen niet vinden waar die krengen vandaan komen maar plantje heeft vandaag al heerlijk gegeten!

Laten zitten dus en gewoon regenwater in het potje doen?

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:57

Oef verslavende plantjes :')

Omdat ik anders beschuldigd zou worden van plantmishandeling haal ik ze maar niet in huis, want ik vind het veel te leuk om te zien hoe ze dichtklappen.
Als klein kind in een tuincentrum vond ik dat (helaas voor de plantjes) al geweldig, zo'n heel groot schap vol gewillige slachtoffers

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:57

Bij gebrek aan regenwater werkt gedemineraliseerd water ook. Kost wat (ongeveer net zo veel als een fles frisdrank) maar je plantje is er heel blij mee als je eens geen regenwater te pakken kunt krijgen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: venus fly trap / venus vliegenvanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 19:18

Waar haal ik dat water Zoolgangster?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: venus fly trap / venus vliegenvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:21

Auto garage, tankstations etc. Ze gebruiken het nl. in accu´s.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: venus fly trap / venus vliegenvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:35

Kraanwater kan ook Gewoon hout'hebben ze hier niets mee geleden. Echter als er veel kalk in je water zit kan je het ook koken en aflaten koelen..

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: venus fly trap / venus vliegenvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:48

Bij de drogist kun je ook gedemineraliseerd water halen, en water koken kan ook, maar ik durfde het zelf niet aan, was bang dat er dan misschien toch teveel kalk overbleef, want ja, hoelang moet je dat het beste koken...

(Ik koesterde mijn plantje enòrm, het was geen venustrap maar een zonnedauw, in principe verzorg je die hetzelfde).

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:18

Mijn vader heeft ze tientallen jaren lang gekweekt, leuke plantjes :j
Inderdaad gewoon regenwater geven. Ander water is lang niet zo goed ivm de mineralen en kalk en de hardheid en andere stoffen die erin zitten.
Vleesetende planten komen voor in moerasgebieden met veen/turf en mos, heel arme grond dus. Hun voedsel halen ze uit insecten, maar ze kunnen ook prima een lange tijd zonder insecten hoor. Zeker niet in potgrond zetten dus. Mijn vader had altijd spagnum en vermiculiet en turf, hij maakte een speciaal mengsel waar de planten het veel beter in deden dan in de grond van het tuincentrum. Verder moeten de planten warm en vochtig staan, en veel licht krijgen. De badkamer is bijvoorbeeld een goede plek. Zet je ze op een vensterbank, zet ze dan wel alleen bij een goed geïsoleerd raam en boven een verwarming. Ze kunnen heel slecht tegen tocht en kou. En zorg dat je ze af en toe met een vernevelaar besproeit.
Een happertje kan 7x dicht klappen, dan sterft het af. Hoe beter het klimaat is voor de plant, hoe sneller er weer nieuwe bekjes groeien.

De zonnedauw is trouwens weer wat anders dan de dionea. Een aantal soorten zonnedauw komen ook in nederland voor, en kunnen dus gewoon tegen vorst :)

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: venus fly trap / venus vliegenvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:48

@8nnemiek: De venusvliegenval heeft jarenlang op mijn verlanglijstje gestaan, maar ik durfde het nooit aan, dan hadden we weer te weinig licht op de vensterbank, dan weer heel veel maar was ik steeds weg en kwam het er niet van... toen zag ik ipv Venus een zonnedauwtje en zo is het gekomen.
Op het moment staat onze vensterbank hardstikke vol met allerlei planten dus is er nog steeds geen venus hier. Maar wie weet... :P

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: venus fly trap / venus vliegenvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:13

Werkt onbemeste potgrond ook voor ze?
Ik heb ivm mijn slakkenhobby nl een hele voorraad ervan en ben al een tijdje aan het overwegen zo'n venus flytrap te halen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: venus fly trap / venus vliegenvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:41

Nee, in potgrond zit echt veel te veel voeding, zelfs onbemest. Ik zou echt gewoon een klein zakje turf en wat spagnum kopen. Is niet zo gek duur :)

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: venus fly trap / venus vliegenvanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:50

Bedankt voor de info, dan zal ik dat halen wanneer ik een venus fly trap aanschaf. :)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 18:34

Ben vandaag terug naar de winkel gefietst en heb de resterende venussen ook meegenomen :') Dus nu heb ik er 3 *\o/* Nu maar wachten op de regen...