Regendeken zelf repareren? (Bisonkit, ijzergaren, tape)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Regendeken zelf repareren? (Bisonkit, ijzergaren, tape)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 11:17

Hoi bokkers,

Voor mijn lease-paardje had ik aan het einde van de zomer een mooie regendeken gekocht, van Horseware.
(deze om precies te zijn: Amigo Turnout + fleece)

Helaas vond het ponypaard het lollig om de deken op zijn schouder flink te slopen:
Afbeelding
Ja, inderdaad, met voering en al?! Toch ergens achter blijven haken ofzo... :(

Na even rond gespeurd te hebben op internet kwam ik tot de conclusie dat de lapjes stof in de standaard reparatiekitjes net even te klein waren voor deze scheur. Bovendien vond ik ze best wel prijzig... Ik las hier en daar dat er PVC lijm of Bison kit gebruikt werd, en dat mensen tape gebruikten om erop te plakken. Uiteindelijk heb ik bij de Hema en de Praxis het volgende buit gemaakt:
Afbeelding
Bisonkit, ijzergaren, zwarte smalle tape, en een naald uiteraard.

Om het dicht te stikken heb ik een soort visgraat steek gebruikt, waarbij je zigzagt maar wel steeds de naald in de scheur steekt en dan van onder naar boven door de stof haalt. Geen idee hoe hij heet, maar het trekt de randjes mooi tegen elkaar zonder ze over elkaar heen te trekken:
Afbeelding

Daarnaa heb ik de tape dubbel gevouwen, aangezien de plakkant niet zo waterdicht is, en aan de binnenkant op de naden geplakt met bisonkit. Dat heeft vannacht lekker kunnen drogen met een stapel boeken erop:
Afbeelding

Als laatste heb ik zojuist aan de buitenkant ook wat bisonkit over de stiksels heen gesmeerd in de hoop dat het beter blijft zitten, en natuurlijk beter waterdicht is:
Afbeelding


Nu zal ik het als het gedroogd is nog even wat impregneerspray erop spuiten, en dan maar eens testen of het waterdicht is. Duimen jullie met me mee?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Regendeken zelf repareren? (Bisonkit, ijzergaren, tape)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:20

Creatief! :D Ik heb weleens kleine scheurtjes gerepareerd met naald en draad, maar nog nooit zo'n grote. Ben benieuwd hoe waterdicht het blijkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:25

Zeker creatief opgelost :j

Ik gebruik zelf meestal spinnaker reparatie tape om dekens mee te repareren, goed waterdicht, sterk en blijft prima plakken op een (schone) deken :j Als je dit op een zeil of vlieger gebruikt moet je het vaststikken, maar op een deken werkt het zonder stikken ook prima :)
http://www.texelvliegerhuis.nl/index.ph ... &Itemid=54

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Re: Regendeken zelf repareren? (Bisonkit, ijzergaren, tape)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 11:33

@Imre: ik ben erg ongeduldig, maar ik zal het eerst eens goed laten drogen anders gaat het natuurlijk mis...

@Blijheid: Handig die tape! Misschien iets voor volgende keer... Ik had al eens eerder en klein gaatje afgeplakt met tape, maar dat bleef voor geen meter zitten. Zal aan de tape gelegen hebben, maar die Amigo stof plakt ook niet zo goed aan de buitenkant omdat ie zo ruw is heb ik het idee. Aan de binnenkant is het dan wel weer mooi glad, maar dan zit de tape verkeerd om.

MaluH

Berichten: 227
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Schiedam

Re: Regendeken zelf repareren? (Bisonkit, ijzergaren, tape)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:39

Dat is zeker erg creatief en ziet er super netjes uit.
Deze ga ik zeker onthouden voor het gaval mijn draak zijn denken gaat slopen.

Ducktape is bij ons op stal onze beste vriend in deze dagen maar dat van jou ziet er 100x beter uit :)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Regendeken zelf repareren? (Bisonkit, ijzergaren, tape)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:09

Zoek eens op Tear aid type A.
Je knipt het in de goede maat en plakt het er zo over.
Zo heb ik bij mijn deken een vrij grote winkelhaak gerepareerd. Zolang het naast de scheur maar twee cm van dat spul zit kun je het gewoon in de vorm knippen die je nodig hebt.

Het is waterdicht en rekt mee en is oerstevig ook na een half jaar zit het nog perfect op zn plek!.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Regendeken zelf repareren? (Bisonkit, ijzergaren, tape)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:11

Wij gebruikten altijd botenlijm. Die blijft na het drogen soepel, plakt als een gek en is mooi waterdicht. Ik had een keer een scheur over de hele lengte van de deken, en een singelstoot eraf. Nu drie jaar na dat ongelukje gebruik ik de deken nog steeds, en hij is nog steeds 100% waterdicht :) .

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:13

Creatief, wat een mega scheur zeg! Hier gebruik ik ook nog wel tentzeil-reparatieplakzeil om over gestikte scheuren te plakken. Verkrijgbaar bij de stoffenzaak (in allerhande kleurtjes :P ). Een deken wordt daarmee inmiddels alweer 3 jaar waterdicht gehouden, bij ongeveer 4 maanden gebruik per jaar :D

Farouk

Berichten: 67
Geregistreerd: 14-08-08

Re: Regendeken zelf repareren? (Bisonkit, ijzergaren, tape)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:51

Creatief gedaan! Ik gebruik zelf voor dit soort klusjes het liefst Bison Textiellijm, dat is een soort vloeibaar latex. Die blijft heel goed waterdicht, soepel en wasbaar. Verder werk ik dan op ongeveer dezelfde manier als jij.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Re: Regendeken zelf repareren? (Bisonkit, ijzergaren, tape)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 12:59

Nou, het is gelukt hoor, Ik heb net de deken over een emmer gelegd, er een halve liter water in gegoten en het zo een uurtje laten staan: kurkdroog aan de binnenkant. Dat zou toch het Nederlandse weer wel moeten kunnen doorstaan...

@Vientje: ik plak er liever niets op omdat hij in een grote kudde staat, dingetjes aan dekens zijn voor sommige paardjes te onweerstaanbaar :P Maar als het goed vast zit zou dat natuurlijk moeten kunnen.

@Farouk: ik twijfelde idd tussen de textiellijm en deze, ik heb uiteindelijk de universele gekocht zodat ik het ook voor andere dingen kan gebruiken. Deze blijft ook flexibel en is waterbestendig, geen idee hoe het blijft na wassen... dat gaan we vanzelf ontdekken ;)

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Regendeken zelf repareren? (Bisonkit, ijzergaren, tape)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:36

Ziet er goed uit! En nog waterdicht ook! Vraagje, wat voor touw heb je gebruikt?

MathildeMoes

Berichten: 49
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Regendeken zelf repareren? (Bisonkit, ijzergaren, tape)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:52

Goed bedacht zeg!

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:59

Ziet er netjes uit. Ik had laatst ook een reepje er uit. Dit heb ik gerepareerd met Tear aid. Dat is een soort sticker, speciaal voor tenten en dekens.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 11:27

Ik heb ijzergaren gebruikt, is gewoon een extra dik garen. Staat ook op een van de foto's, zit op dat klosje met al die puntjes. Kun je halen bij de Hema en ik zag het gisteren zelfs in een Albert Heijn.

Je zou het inderdaad zo dicht kunnen naaien voor de stevigheid en dan die Tair Aid eroverheen voor de waterdichtheid.