Probleempaard, iemand ideeën

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:40

Je schrijft dat hij medicatie heeft gekregen, waarvoor en wat voor medicatie?

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 11:03

Hij loopt met zijn hoofd in de lucht omdat hij aan de longe zonder bijzet word gelongeerd. Heb nog nooit een paard gezien die netjes aan de teugel loopt zonder bijzet of persoon.

Medicatie was homeopathies, ik zal even op het flesje kijken hoe het heet. De een was voor z'n maag omdat hij niet tegen brok kon en de ander voor z'n spieren die hij anders moest gaan gebruiken.

Wat is er mis met het bijzetten van een paard aan de longe?

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:03

Ik val in herhaling misschien, maar heeft hij geen verstopte wolfstandjes?
Dat geeft vaak staak of stijger acties die je niet aan ziet komen.
Of staakt hij ook zonder bit?

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 16:35

Ik ga eens even navragen of de tandarts weer kan komen. Misschien dat het inderdaad aan gebit ligt... wil alle opties uitsluiten. Heb hem niet zonder bit gereden eigenlijk...

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 02:41

Wolfskiesjes zitten voor de kiezen, als je een beetje handig bent kun je zelf ook zien of ze er zitten.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 07:50

Maar verborgen wolfskiesjes zie je niet, die zitten net onder het tandvlees en kunnen heel veel problemen geven.
Vergelijk het met een splinter in je vinger waar opeens op gedrukt wordt.
Je kunt ze vaak wel voelen als je met je vingers over de lagen gaat.
Mochten ze er zitten laat ze dan aub onder verdoving weghalen, sommige doen het zonder maar dat kan erg veel problemen geven omdat de wortel kan afbreken met alle ellende van dien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 08:36

Ik dacht ook aan de tanden. Vind het alleen vreemd dat het na 15 minuten pas komt. Longeer je met hoofdstel? Wat doet hij met kaptoom?

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:24

Dat is niet zo vreemd, want, in de perioden tussen het rijden verdwijnt de irritatie. De pijn van het tikken tegen de verborgen wolfskiesjes wordt heviger naarmate er meer tegenaan gekomen wordt met de trens. Ga je door dan sla je met paard en al achterover.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:27

Wolfstanden is ook het eerste wat in me op kwam. Dat kan een hoop (gedrags) problemen veroozaken als ze er pijn van hebben bij het rijden. Even goed laten nakijken.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:35

moonshine88 schreef:
Hij loopt met zijn hoofd in de lucht omdat hij aan de longe zonder bijzet word gelongeerd. Heb nog nooit een paard gezien die netjes aan de teugel loopt zonder bijzet of persoon.

Medicatie was homeopathies, ik zal even op het flesje kijken hoe het heet. De een was voor z'n maag omdat hij niet tegen brok kon en de ander voor z'n spieren die hij anders moest gaan gebruiken.

Wat is er mis met het bijzetten van een paard aan de longe?


Je kan heel goed een paard longeren zonder bijzet en netjes laten lopen, ook longeren moet je met gevoel doen en zo ie zo nooit aan het bit .
Zelf vin dik hulpteugels een gebrek aan kunde van de ruiter , het paard word gedwongen een houding aan te nemen wat vaak ook nog eens de verkeerde is, b.v vaak de verkeerde stelling , longeren kan zo leuk zijn ook voor het paard, dus hij doet het echt voor de ruiter hulpen en niet omdat hij gedwongen word door dingen die aan hem hangen, neem eens een paar longeer lessen van iemand die jou kan leren aan de enkelen lijn zonder bit te longeren,

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:37

Heb je al eens bloed laten prikken om te kijken naar de spierwaardes (en evt tekorten)? Na 10/15 minuten is meestal het moment dat de spieren wat gaan doen en er verzuring op kan treden.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:39

midgie schreef:
moonshine88 schreef:
Hij loopt met zijn hoofd in de lucht omdat hij aan de longe zonder bijzet word gelongeerd. Heb nog nooit een paard gezien die netjes aan de teugel loopt zonder bijzet of persoon.

Medicatie was homeopathies, ik zal even op het flesje kijken hoe het heet. De een was voor z'n maag omdat hij niet tegen brok kon en de ander voor z'n spieren die hij anders moest gaan gebruiken.

Wat is er mis met het bijzetten van een paard aan de longe?


Je kan heel goed een paard longeren zonder bijzet en netjes laten lopen, ook longeren moet je met gevoel doen en zo ie zo nooit aan het bit .
Zelf vin dik hulpteugels een gebrek aan kunde van de ruiter , het paard word gedwongen een houding aan te nemen wat vaak ook nog eens de verkeerde is, b.v vaak de verkeerde stelling , longeren kan zo leuk zijn ook voor het paard, dus hij doet het echt voor de ruiter hulpen en niet omdat hij gedwongen word door dingen die aan hem hangen, neem eens een paar longeer lessen van iemand die jou kan leren aan de enkelen lijn zonder bit te longeren,


^ Dit.
Maar waarom longeer je hem dan met bijzet? Om hem onderin te doen komen? Om zijn achterhand te trainen? Ik denk dat jij misschien iets te veel met de voorkant van je paard bezig bent.
Verder zou ik niet weten wat het probleem zou kunnen zijn, het enige waar ik op kom is ofwel het zadel, of wel zijn tanden.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:06

Ik zou stoppen met vipa graan te voeren, daar worden ze heet en scherp van. Gewoon op de basisbrok. Vipa voeren wij alleen aan hengsten en merries die naar de keuring gaan, of paarden die al hoger in de sport lopen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:04

Albert schreef:
Maar verborgen wolfskiesjes zie je niet, die zitten net onder het tandvlees en kunnen heel veel problemen geven.
Vergelijk het met een splinter in je vinger waar opeens op gedrukt wordt.
Je kunt ze vaak wel voelen als je met je vingers over de lagen gaat.

Ja dat bedoel ik, dank voor de aanvulling. :)

Jschuur
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:12

Hallo,

Ik rij momenteel een paard wat precies hetzefde doet/deed. Ik heb het er nu aardig uit.

In begin heb ik er alleen maar als een jan boerenfluitjes opgezeten. Dus met de hand er af niet de teugels er aan ik ben alleen maar bezig geweest met voorwaarts rijden tempo wisselingen .

Daarna ben ik ook veel figuren gaan rijden continu bezig zijn niet als maar de hoeslag volgen houd het paard bezig tempo wisselinge voltes gebroken lijnen slangevoltes etc.
De eerste tekenen zij nmeestal hoofd omhoog doen trager worden op je been of hikbokken dus net wel net niet willen aandraven of galloperen.

Zodra je dit merkt teugels er af en naar voren rijden en bochten maken.

Wat ik ook doe is aan de longeerlijn warm laten lopen niet bij zetten maar gewoon longeren zodat hij los word als hij los is opstappen en gelijk aan het werk hij mag niet de kans krijgen om na te denken om wat te kunnen uithalen.

mocht je vragen hebben stuur me maar een pb

groetjes