tips voor rainrot gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gita1501
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-10-12

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:25

ik heb ook een keer gehoord dat je t moet insmeren met levertraan. Iemand ervaring?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:27

Een wildgroei aan bacterieën, wat regenschurft eigenlijk is, moet je niet behandelen met huis-tuin-en-keukenmiddeltjes. Maar gewoon met een middel dat effectief bacterieën doodt.

Betadinezalf kost een paar euro dus dat is het probleem ook niet lijkt me.

gita1501
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:28

Koper schreef:
Een wildgroei aan bacterieën, wat regenschurft eigenlijk is, moet je niet behandelen met huis-tuin-en-keukenmiddeltjes. Maar gewoon met een middel dat effectief bacterieën doodt.

Betadinezalf kost een paar euro dus dat is het probleem ook niet lijkt me.


nee dat is het probleem ook niet, heb t nog ergens liggen. Vroeg me alleen af of t zou helpen

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:29

Ik zou zeggen: ga lekker experimenteren op je eigen dier :Y)

En trek je er vooral ook niks van aan waar levertraan vandaan komt :Y)

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:32

Cassidy schreef:
Betadine is antibacterieel. Rainrot is een bacteriele infectie. Die dien je van buitenaf met betadine, en bij heel ernstige vorm eventueel van binnenuit te bestrijden met behulp van antibiotica. Als een pony goede weerstand heeft zal hij niet zo snel rainrot krijgen, maar een garantie is dat niet. En als je lokaal behandelt, dan hoef je je hele pony niet te wassen. En ik snap je vraag niet betreffende de wachterdichtheid van de vacht? Pony's met rainrot moeten droog staan, iig tot de rainrot is genezen. Dus gebrek aan waterdichtheid is geen probleem. En tegen de tijd dat de rainrot is genezen is de vacht weer vet genoeg dat hij naar buiten kan. Al dan niet zonder deken.

Ik bedoelde; als je de vacht wast met (Betadine) shampoo verwijder je ook de natuurlijke vetlaag en dus de waterdichtheid.
In het geval van mijn shetlander weet ik niet 100% zeker dat het om rainrot gaat. Ze heeft alleen op de bovenkant van haar rug her en der gele korstjes. Ik heb haar nu 1 keer alleen op de plekken waar het zat gewassen en lijkt minder.

gita1501
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:32

de "ik heb het nog ergens liggen" sloeg op betadinezalf he :Y)
ik heb t ergens een keer gehoord en vroeg me alleen even af of iemand t kende

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 21:54

Even wat info. Het gaat om een 17 jarige drachtige paint merrie. Laatste maanden buiten gestaan zonder schuilstal.
Ik kan haar niet opsluiten op stal maar zodra hetbegint te regenen gaat ze zelf binnen staan. Ze is verder wel gezond. Na het wassen leg ik er een wollen deken op tot ze droog is. Maar dat is dus niet goed? De korstjes kan ik er niet afkrabben. Doet haar teveel pijn.
Ze krijgt onbeperkt hooi en cavalor probreed

Leentje75
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-10-08

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:49

Mijn paard heeft ook voor het eerst rainrot. Hij staat altijd buiten (met schuilstal) zonder deken. Het liefst ga ik hem niet wassen vanwege het weer. In het begin kon ik de korstjes er ook niet afhalen. Nu (ongeveer 3 weken later) laat het los met poetsen.

AnimalTouch

Berichten: 23
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: EMST

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:54

Rainrot ontstaat door dip in de weerstand, dus belangrijk is om de weerstand op peil te brengen. Je kunt de plekken ook insmeren met MTG shapleys heb ik goede ervaringen mee.

Inky_devil

Berichten: 3643
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:33

Mijn fjord had ook regenschurft door de stress van het wisselen in kudde.
Ik kon mijn paard ook niet wassen. Heb de plekken ingesmeerd met Hydrocortiderm, Vitaminespuit gegeven die gene die je gewoon in de mond kan geven. Inmiddels groeit er haar op de plekken en zijn er geen nieuwe meer bij gekomen. Ze had echt grote plekken van enkele cm die er met huid en haar af kwamen.
Shapleys MTG werkte bij mij ook met een beginnende plek die ik op tijd door had die heeft buiten wat haaruitval niet doorgezet.

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 00:33

Dat is toch een hormoon zalf? Mijn merrie is drachtig dus ik weet niet of dat kwaad kan? Ik wil niet zomaar iets gaan smeren

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:22

Wij hebben een keer een jonge schimmel gehad. In mei laten ruinen. Toen de wond genezen was de wei op. Waar hij door omstandigheden langer heeft gelopen als ik wenste. Hij kwam terug op stal met rainrot.
Heb hem geschoren zodat hij goed gewassen kon worden. En uiteraard voorzien van een deken.
Wel telkens de deken wisselen als je het paard wast. Ander blijf je herbesmetten.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:39

Niet wassen nu! Krabben en smeren met Betadine zalf.

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:03

Je kunt van alles gaan smeren, maar de oorzaak ligt bij het immuunsysteem. En dat los je met smeren niet op. Antibiotica zal ik niet aanbevelen, omdat ik van de alternatieve kant ben. En je paard is drachtig.
Dus ook zeker geen hormoonzalven gebruiken. Heeft een nadelig effect op de ongeboren vrucht.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:06

zivazoef schreef:
Dat is toch een hormoon zalf? Mijn merrie is drachtig dus ik weet niet of dat kwaad kan? Ik wil niet zomaar iets gaan smeren

Nee hoor, hier meer info:
http://shapleys.com/products-2/original-mtg/
Ik heb er ook goede ervaringen mee.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:11

zivazoef schreef:
Even wat info. Het gaat om een 17 jarige drachtige paint merrie. Laatste maanden buiten gestaan zonder schuilstal.
Ik kan haar niet opsluiten op stal maar zodra hetbegint te regenen gaat ze zelf binnen staan. Ze is verder wel gezond. Na het wassen leg ik er een wollen deken op tot ze droog is. Maar dat is dus niet goed? De korstjes kan ik er niet afkrabben. Doet haar teveel pijn.
Ze krijgt onbeperkt hooi en cavalor probreed

Korstjes kan je zacht maken met babyolie. Al kan het zijn dat je die een tijdje moet laten inwerken.

Bwor

Berichten: 252
Geregistreerd: 01-01-14
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:13

Oze beide haflingers hebben het ook gehad nadat ze geënt waren, we hebben 4 dagen (ongeveer) gewassen met betadine shampoo de scrub werd ons afgeraden, steeds de korstjes eraf gekrabd en zeker de gele stukjes daar schijnt de bacterie in te zitten, vette zalf erop en na anderhalve maand twee maanden kwamen er geen korsten meer bij. Hij heeft er nog een tijdje niet uitgezien omdat het wat langer duurde voordat er haar op de plekken kwam, maar gelukkig is ie er inmiddels vanaf.

Martjee666

Berichten: 9
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 03:01

Wij hadden op stal ook geen warm water, ik nam altijd een thermofles mee met kokend water, dat mengde ik dan met koud water tot een aangenamen tempratuur.
Of als je nog een oude waterkoker hebt ;) Kun je die ook altijd mee naar stal nemen.

Heb verder zelf geen ervaring met rainrot dus kan je daar helaas geen tips over geven.

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: tips voor rainrot gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:36

Kreeg van mijn dierenarts een oplossing van chloorhexedine in een plantenspuit. Heb het alleen op de te behandelende plekken gespoten. Hielp goed.