Verstoppingskoliek en wat straks voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Verstoppingskoliek en wat straks voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 16:14

Op dit moment staat m'n paard met een verstoppingskoliek.
Gisteren opgegoten met paraffine en er is pijnstiller en darmontspanner gespoten, mocht verder geen eten.
Geen maag en darm geluiden te horen.
Vannacht wel een klein beetje gemest, maar nog geen zichtbare paraffine.
Vanmorgen ging het weer slechter dus weer de da erbij geweest. Ditmaal alleen een darmontspanner en pijnstiller gespoten.
Met opvoelen kon hij een flinke verstopping voelen. Nu nog geen paraffine gegeven omdat dit te snel was qua tijd.
Op z'n vroegst vandaag aan het einde van de dag weer paraffine indien nodig.

Ze mag in principe niet meer dan 3x daags een klein handje hooi, echt een heel iniminie plukkie.
Ze heeft nu wel hele erge honger maar heeft vandaag nog maar een heel klein hoopje gemest, dus mag echt niet meer hebben.

Nu staat ze er redelijk bij, is alert loop rond (staat nu in de binnenbak). Doordat ze nu alleen staan ijsbeert ze wat meer, maar ik denk nu maar even zo is alleen maar extra beweging.

Maar straks als ze weer meer eten mag.
Wat is dan raadzaam om te gaan geven?

Normaal gesproken krijgt ze
2x daags Marstall Force vitamine korrel met een heel klein handje musli (subli zonder)
Buiten onbeperkt graszaadhooi, en 'snachts op stal graszaadhooi en een heel klein plukje voordroog wat mooi droog is.
Standaard 1x per maand/6 weken een kuurtje tegen zand.
Ze staat op vlas maar heb haar nog nooit betrapt op het eten ervan.

Straks opbouwen met slobber, gewoon haar eigen voer (is natuurlijk best weinig) en dan extra olie als bv lijnzaadolie erbij te gaan geven?

Het moet allemaal weer niet te laxerend wezen want normaal is ze best gevoelig en heeft snel water bij de mest. Vorige week en eerder deze week was haar mest slapper dan normaal maar als ze een wind liet was het meer een straal mestwater.
De da had hiervan het vermoede dat dit voortkwam door een iets geïrriteerde darm en kreeg sinds maandag op advies van de da 2x daags gekooktlijnzaad. Zodat het slijm van de lijnzaad een beschermlaagje in de darm zou leggen.

In haar mest is geen zand terug te vinden, pas na de tandarts geweest en ontwormd met pramox (3 á 4 weken terug)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Verstoppingskoliek en wat straks voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:46

Het is lastig te achterhalen wat de oorzaak is de slappe mest van jouw merrie. Wat mij direct opviel is dat je veel graszaadhooi voert. Graszaadhooi heeft voor en nadelen. Het voordeel is dat het calorie arm is, een nadeel is dat het besmet kan zijn met mycotoxinen. zie http://www.levendehave.nl/nieuws/gd-gra ... s-diervoer

Je ziet ook een hoog mycotoxine gehalte in beschimmeld ruwvoer, schimmels scheiden deze schadelijke stof uit. Sommige paarden zijn hier heel gevoelig voor en vertonen vaak dezelfde dingen als wat jij hier boven beschrijft van jouw merrie.

Ik denk dat het verstandig is om uit te sluiten dat het komt door het hooi wat je voert.

Verder is het belangrijk dat je de darmen van jouw merrie zo veel mogelijk stimuleert en prikkelt zodat ze hun werk goed gaan doen. Als er veel beweging zit in de darmen is de kans op een verstopping veel kleiner. Juist geen slobber maar een structuurrijk product wat de darmen prikkelt zoals Fibra. Dat bevort dus de peristaltische beweging van de darmen.

Verder weet ik niet hoeveel hooi jouw merrie 's nachts krijgt maar het is zeker voor haar heel belangrijk dat ze niet te lang zonder ruwvoer staat. Je kan haar hooi 's avonds bijvoorbeeld in een slowfeeder geven zodat ze de hele nacht wat te doen heeft.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Verstoppingskoliek en wat straks voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:52

Graszaadhooi kan ook verstoppen, net als stro, omdat het nogal grof is.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Verstoppingskoliek en wat straks voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:04

Grof hoeft zeker niet te betekenen dat het makkelijk zorgt voor verstoppingen. Juist paarden die gewend zijn aan grof ruwvoer hebben een kleinere kans. Dat komt omdat het zoals ik al zei de darmen extra prikkelt en activeert, dat verkleind de kans op een verstopping.

Wanneer paarden het niet gewend zijn is het pas gevaarlijk. Als het verteringsstelsel altijd slap hooi te verwerken krijgt en dus niet geactiveerd wordt, weinig beweging, en er komt plotseling stro binnen dan kan er een verstopping ontstaan!

Stro (of andere echt structuurrijke producten zoals luzernestokjes of berkentakken) is dus juist heel gezond voor het verteringsstelsel en verkleind de kans op koliek wanneer je het juist voert. Dus nooit op een lege maag en je moet je paard er altijd aan laten wennen!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 18:50

Het graszaadhooi eet ze al 2 jaar.
Vorig jaar heeft ze het dus ook gehad, toen stond ze al de hele zomer op de weide en met de nacht in de paddock met onbeperkt hooi.
Vorig jaar en nu, de da houd het op domme pech.....

Maar voor mijn gevoel moet er iets mee spelen maar kan niet ontdekken wat.......

Ik weet wel dat ze gevoelig is op haar darmen want als er een keer een baal voordroog of met het voorjaar de wei opgaan ze heel snel water bij de mest heeft.
Moeten dat bij haar altijd heel rustig opbouwen.


Vanmorgen nog wel contact gehad met de da, en we mogen heel langzaam aan het hooi weer op gaan bouwen.
Maar hun vinden het ook lastig of ik er bv wel of geen lijnzaadolie bij moet gaan geven, gezien het dan weer te laxerend gaat werken

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Verstoppingskoliek en wat straks voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:35

Je kan ook lijnzaad pitjes geven. Een hand ervan hoef je niet te koken en werkt prikkelend

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:55

misschien een optie om haar nu meer te laten stappen en zelfs wat te longeren. mijn oude DA zei bij Adami ook altijd: ga maar longeren, goed voor de darmen en gaat alles sneller weer werken en inderdaad dat helpt elke keer weer.

daarnaast voer ik nu ook 3 volle voerscheppen luzerne per dag bij en dat scheelt ook een hoop.

misschien een optie om met je eigen DA even te overleggen, want vraag het aan 10 mensen - dan zul je ook 10 verschillende antwoorden krijgen.

heel veel sterkte met je paard en hopelijk is ze snel weer de oude.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Verstoppingskoliek en wat straks voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 08:50

Ze loopt ook dagelijks aan de longeerlijn en wandelen over het erf. Want bewegen is idd alleen maar goed.
Nu ze (tijdelijk) alleen staat loopt ze ook gelijk veel meer heen en weer.
De da zei gewoon rustig aan opbouwen.....

Lijnzaad kook ik altijd wel (behalve de gele), en heeft ze voordat ze koliek kreeg al ruim 2 weken gekregen.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:41

Karrimh schreef:
misschien een optie om haar nu meer te laten stappen en zelfs wat te longeren. mijn oude DA zei bij Adami ook altijd: ga maar longeren, goed voor de darmen en gaat alles sneller weer werken en inderdaad dat helpt elke keer weer.

daarnaast voer ik nu ook 3 volle voerscheppen luzerne per dag bij en dat scheelt ook een hoop.

misschien een optie om met je eigen DA even te overleggen, want vraag het aan 10 mensen - dan zul je ook 10 verschillende antwoorden krijgen.

heel veel sterkte met je paard en hopelijk is ze snel weer de oude.



Voer je wel iets bij de luzerne om de calcium fosfor verhouding weer recht te trekken?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:16

Dat is bij 3 scheppen lucerne niet eens altijd nodig. Hangt af van de rest van het rantsoen..

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Verstoppingskoliek en wat straks voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:21

Zeker, ligt er ook aan hoe groot de scheppen zijn natuurlijk! Maar het zou vervelend zijn wanneer je paard daardoor een fosfor of magnesium tekort zou krijgen. Maar gelukkig ben je daarvan op de hoogte dus helemaal goed!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Verstoppingskoliek en wat straks voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:28

De oude hengst bij ons op stal is ook al een paar dagen koliekerig. Hij kreeg lucerne en seniorenvoer. Hij moet nu van de DA juist van de lucerne af, zijn darmen krijgen het niet goed verwerkt (je ziet ook de lucerne onverteerd in zijn mest) en dat verstopt hem. Hij blijft seniorenvoer krijgen en moet van de DA olie door zijn voer krijgen, zodat alles wat soepeler wordt.

Zo zie je maar weer dat iedereen het anders doet.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:21

Twee maanden geleden hebben stond er bij mijn paarden op stal ook een paard met verstoppingskoliek.
Na twee paraffine behandelingen en een infuus, mocht hij eerst 24 uur niks eten en daarna mocht hij weer hele kleine beetjes ruwvoer en dat hebben we zo opgebouwd. Daarbij moest hij veel bewegen, stappen en longeren. Na een paar dagen at hij weer normaal en kon hij ook de wei weer in.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Verstoppingskoliek en wat straks voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:56

2jaar terug heeft het paard van mijn vriendin dit ook gehad. Was toen bij strenge vorst en paard had uit verveling al het stro opgegeten en te weinig gedronken door de koude. Die is 2 dagen op rij opgegoten geweest met paraffine en moest 8u na de 1ste keer goed "geschud" worden. Dus aan de longe draven en galopperen. Ondertussen niks eten zelfs geen plukje hooi of stro.
Op dag 3 gaf ik wel enkele suikerklontjes al vorens te longeren, want ik zou ook geen puf meer hebben om te lopen als ik al 3 dagen aan't vasten ben. Pas op dag 4 heeft dat paard goed kunnen mesten, vanaf dan mochten we het voer weer opbouwen. Slobber (natte zemelen, geen droge), wortelen, hooi in kleine porties.
Om echt de mest plat te houden moest je inerte olie zoals paraffine geven, andere olie wordt verteerd of zal om verkeerde reden dunnere mest veroorzaken.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Verstoppingskoliek en wat straks voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 01:01

Vriendin heeft ook dit gehad bij d'r paard. Al een aantal keer verstoppingskoliek met levensreddende operatie tot gevolg. Neem 's contact op met haar als je wilt. Joyce de Vos is d'r naam. Via email het beste te bereiken: info@joycedevos.nl
Ik weet dat haar paard alleen nog maar weidehooi mag hebben. Verder ook geen gras meer. Tot nu toe gaat het alweer 2 jaar goed, terwijl de artsen haar aanvankelijk maar 1% overlevingskans gaven.