Schrapen afleren / stijgeren met eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charissaijff

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Purmerend

Schrapen afleren / stijgeren met eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 23:44

Beste Blokkers,

Ik heb nu een jong paard van 2,5 jaar oud. Af en toe wilt ze gaan schrapen. Dit is vooral als ik even weg ben en zij staat op de poetsplaats. Het gebeurt niet vaak, maar ik vroeg me af of iemand een goede tip had. Ik geef haar nu gewoon een tikje op haar been of roep der naam. Vaak stop ze dan wel of eventjes...

Daarnaast heeft zij erg de neiging om te gaan stijgeren. Als ze iets niet wilt, zin wilt doorrammen en met het eten. De eerste 2 is eigenlijk zelden, maar de laatste is altijd met het voeren. Het zit denk ik in het paard, maar ik ben bang dat het erger wordt. Vooral als ze gaan 'puberen'. Eten hebt ze altijd alleen gehad (behalve gras op het weiland) en ze heeft geen dominanten buren. Dominant is ze ook niet heel erg naar andere paarden (het is wel een merrie). Ze doet ongeveer 2 keer stijgeren tot dat haar voer in haar bak ligt. Ze kijk ook boos tot dat je haar aait, stal in gaan enz. Waar aan kan het liggen??

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Schrapen afleren / stijgeren met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:50

Ik zou alles gewoon negeren, schrapen is voelen of ongeduld jou reactie hier op is een beloning op negatief gedrag.
Steigeren tijdens het voeren zal ook wel ongeduld zijn is dat dan ook echt hoog of gewoon een hupsje?
Als het je erg stoort gewoon niet meer voeren in die bak verras haar maar eens met een andere bak en anders negeren.

kiara_xxx

Berichten: 250
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Schrapen afleren / stijgeren met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:21

ik zou niet roepen als je paard schraapt want dan geef je hem inderdaad aandacht, zou eerder het schrapen negeren en belonen als hij geduldig wacht. Meestal hebben ze het wel snel door :)
en bij paarden die opdringerig zijn naar eten laat ik wachten, mijn paard moet op een deftige afstand wachten tot ik het voer in haar bak heb gedaan en rustig weg stap. wekt niet bij alle paarden maar je kan het proberen :)

Anoniem

Re: Schrapen afleren / stijgeren met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:25

paard verveeld zich, paard gaat schrapen. Jij reageert, paard heeft aandacht. doel van het paard is gelukt, hij verveelde zich, vroeg aandacht en kreeg het van jou! niet meer doen, gewoon negeren en het stopt vanzelf! :D

als je paard zich niet kan bezeren, net zo lang wachten met voeren totdat hij zich normaal zonder gesteiger kan gedragen, dan geef je het voer :) (dat kun je ook uitbouwen, hoeft niet in een keer 100% goed te gaan)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:29

Maak je nog niet te veel zorgen over hoe het later zou kunnen zijn. Je begint pas met de opvoeding. Net wat Kiara zegt. Ze zal toch echt moeten leren dat er geen eten komt als zij zich zo gedraagt. Eerst ontspannen dan pas eten. Een mep kan ook echt werken als eerste stap om het huidige gedrag te doorbreken. Bevestig je paard positief

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:30

Mijn paard heeft dit ook heel erg gehad. Het schrapen doet hij af en toe nog(winter meer dan zomer) als hij vast staat en ik wegloop. Ik negeer het altijd maar en zodra ik uit het oog ben gaat hij als een dooie staan wachten tot ik terug kom.
Het steigeren tijdens voeren werd steeds erger. Tot hij opgegeven moment een blessure kreeg en bij een rusthuis kwam te staan. Hier kreeg hij alleen's avonds een handje brok. Dan kwamen ze allemaal tegelijk binnen en hadden ze eten liggen in hun bak en hoefde hij niet de andere al horen eten voor hij wat had. Is echt puur ongeduld bij mijn paard.
Nu hij weer terug thuis staat heeft hij er vrijwel geen last meer van. Hij hinnikt alleen hard en loopt een paar rondjes in zijn box. Gelukkig! Maar merk wel dat als er in het weekend hooi gevoerd word, dat hij dan wel die neiging weer heeft omdat het lang duurt.
Degene die dan voert die doet steeds 4 stallen en dan veegt hij dat stuk dan weer 4 stallen. Als je dan midden in de gang staat en de gang bestaat uit 28 paarden, dan duurt het een tijdje en wilt hij nog wel eens zich misdragen.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Schrapen afleren / stijgeren met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:35

@frederiek: wachten met voeren tot hij zij gedraagt zou ik zeer zeker niet doen. Zo werk je voernijd in de hand. Been there, done that. Zo hebben ze bij die van mij de voernijd erin gekregen. Die werd steeds erger en ging aanvallen. Nu was dat met liefde en geduld een stuk minder en eigenlijk door de manier van voeren bij het rusthuis pas echt over gegaan. Nu wordt hij weer "gewoon" gevoerd en wacht netjes op zij beurt met alleen hard hinniken en een rondje door zijn box. Maar niks gevaarlijks of herrie maken.

Anoniem

Re: Schrapen afleren / stijgeren met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:36

Die van mij is ook opdringerig soms, ze wacht net zo lang (rustig) tot ik zeg dat ze mag eten, werkt prima! :)

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Schrapen afleren / stijgeren met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:40

Ja dat kan ik nu ook bij mijn paard. Maar toen hij op het punt van steigeren was, werd het gevaarlijk voor mij. Hij moet dan eerst leren dat hij sowieso eten krijgt ongeacht zijn gedrag. Want het heeft iets weg van een kind wat bang is overgeslagen te worden. Als hij weet dat het eten toch wel komt, dan kun je hem leren dat er wel regeltjes aangesteld worden en hij zich dus moet gedragen.