Kind te ruw dus honden moeten weg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Kind te ruw dus honden moeten weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:51

Oke ik hoop dat het hier goed staat en dat het een beetje duidelijk is..
Ik zag net wat op FB waar mijn maag flink van omdraaide.

Er werd een nieuw huis gezocht voor twee honden omdat er eentje van naar hun zoontje had gebeten. Hier werd in de reacties al flink op los gegaan en als tegenargument werd gegeven dat hun kindje te ruw was met de honden en ze het hem niet afgeleerd kregen. Ook bleef de hond maar happen/bijten 'om niks'.

Ik snap dat de veiligheid van je kind je aan het hart gaat, maar ik vind het zó belachelijk als dieren afgemaakt/herplaatst worden omdat kinderen ze zó gek maken dat de emmer overloopt en ze uithalen?
Ben ik de enige die me hier kwaad om kan maken? Voed je kind dan fatsoenlijk op zodat het samen gaat met je beesten, zeker als die er al eerder waren dan je kind.

Als ik hier iemand mee voor de schenen stoot, dan spijt het me maar ik wil toch wel graag weten of ik nou echt de enige ben die dit belachelijk vind?

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Kind te ruw dus honden moeten weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:52

Lijkt me voor de honden alleen maar fijn om naar een rustig huis te kunnen waar er niet tegen ze geklierd wordt.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Kind te ruw dus honden moeten weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:54

Daar ben ik het op zich wel met je over eens, alleen vind ik dat je als ouder er dan voor moet zorgen dat dat gebeurt in je eigen huis. Ik ben opgegroeid in een huis met twee enorme honden, en hier zijn nooit problemen mee geweest omdat er vanuit mijn ouders' kant heel vroeg duidelijk was wat wel en niet mocht(wel aaien bijv, maar niet aan oren/poten etc gaan trekken).
Ik snap ook volledig dat dat ene hondje bijt, kan 'm geen ongelijk geven als zo'n kind je de hele dag loopt te klieren, maar dan vind ik dat alsnog een fout van eigenaar/ouder..

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:55

Tsja ik vind niet dat een hond zomaar mag uithalen als ze een keer aan hun staart getrokken worden door een kindje van een jaar. Die kinderen moeten het natuurlijk nog wel leren, maar die snappen het gewoon nog niet. Als de kinderen veel ouder zijn en wel in staat zijn om te snappen ja dat mogen die kinderen ook wel eens op een flikker krijgen.

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:55

Ik ben het met je eens.
Dit geld ook voor andere dieren vind ik.
Er zijn ook genoeg mensen die een konijn kopen voor hun kind. Dat vind ik ook zo iets belachelijks!
Wij hebben honden paarden een konijn en een papegaai.

Ons konijn woont buiten maar in het weekend laat ik hem altijd even binnen racen (hij woont dan niet ineens weer binnen hoor haha)
We hebben speciaal voor hem een stuk vloerbedekking gekocht die in de hal past (laminaat is te glad voor hem)
Hij gaat dan compleet uit zijn dak met een telefoon boek, voer balletje wc rollen etc.
Kinderen (die niet beter weten) zouden aan hem trekken etc. moet er niet aan denken.

Ik heb ook vaak kinderen uit de buurt voor het hok zitten. Snuffie bijt niet dus ze mogen hem altijd aaien. Maar dan altijd door het gaas heen. Het hok mag NOOIT open.
Ze weten dit allemaal en komen regelmatig aan met blaadjes gras etc. Maar wel bellen ze eerst aan om te vragen of ze het mogen geven.
Dus kinderen kunnen best luisteren op dat gebied.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:57

Kind in kwestie is al een jaar of 3, misschien al 4, dus zeker wel in staat om te begrijpen dat dat niet mag.
En nee, meteen bijten na 1 keer trekken vind ik ook niet goed inderdaad, maar als je je kind dermate zijn gang laat gaan tot het de hond op een gegeven moment niet meer zint, dan vind ik niet dat je de hond daar de schuld van mag geven..

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:58

Tja, ik heb al eens meegemaakt dat een kleuter zonder toezicht van ouders nest net Perzische kittens door het huis heeft gegooid. Allemaal uiteindelijk overleden.

Ik vind wel terecht dat ouders huisdieren wegdoen omdat het kind te ruw is met huisdieren.
Laatst bijgewerkt door samoth op 11-12-13 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:59

SuperAssie schreef:
... als tegenargument werd gegeven dat hun kindje te ruw was met de honden en ze het hem niet afgeleerd kregen. Ook bleef de hond maar happen/bijten 'om niks'.


Als je kind te ruw is met honden en je het niet afgeleerd krijgt, dan lijkt mij dit inderdaad de beste oplossing. Het is vooral bij jonge kinderen soms moeilijk om ze iets te leren/af te leren. Ik zou dan ook niet gaan wachten tot mijn kind gebeten wordt door een gefrustreerde hond, maar kiezen voor de beste oplossing, in dit geval herplaatsen.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:01

Honden de deur uit is én beter voor de honden én beter voor het kind. So what's the issue?

Prima oplossing voor een probleem dat misschíen wel had kunnen worden voorkomen, en misschien ook wel niet. Het is kennelijk nu dusdanig een probleem dat het niet zonder gevaar voor kind én levenslang wantrouwen jegens de hond kan worden opgelost. Dan is dit toch een win-win oplossing?

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:01

SuperAssie schreef:
Kind in kwestie is al een jaar of 3, misschien al 4, dus zeker wel in staat om te begrijpen dat dat niet mag.
En nee, meteen bijten na 1 keer trekken vind ik ook niet goed inderdaad, maar als je je kind dermate zijn gang laat gaan tot het de hond op een gegeven moment niet meer zint, dan vind ik niet dat je de hond daar de schuld van mag geven..

Een kind in die leeftijd kan zeker nog peuterpuberen en vreselijk eigenwijs zijn. Het is de vraag of de ouders het kind zijn gang laten gaan of dat ze er constant wat van zeggen maar dat het kind niet luistert. Dat kun je zo 1-2-3 niet zeggen op basis van bovenstaande.

mies_dummy

Berichten: 712
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kind te ruw dus honden moeten weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:05

Ik viuiteindelijk niet terecht...
je weet de consequenties als je een dier b.v een hond neemt dus behalve alleen je honden goed opvoeden zul je ook je kinderen op moeten voeden.
je doet je kind toch ook niet zomaar weg?
Maar uiteindelijk is het in sommige situaties beter om de hond weg te doen maar ik vind dat die mensen geen hond meer zouden mogen nemen.

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:07

Maar zouden ze dit niet juist uit veiligheid/liefde voor de hond doen? Want stel dat ze pogen om hun kind meer in de gaten te houden, dat die gewoon respectvol met beesten omgaan. En dit gaat goed zolang je het ziet... Maar wanneer je net in een onbewaakt moment niet kijkt, grijpt die hond het kind? Omdat het de hond teveel werd dat kindlief te luidruchtig was? Of stiekem toch aan een poot zat? Of wat de reden ook was?

Wat dan? Is er geen kans dat er dán wordt gezegd dat die hond niet betrouwbaar met kids was? En dat die misschien een ander huisje had moeten hebben. Want wees eerlijk: degene die zijn kind wegdoet omdat die niet met de hond samen kan, moet ik nog tekenkomen..

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:08

Is het niet gewoon een geval van consequent zijn? En kan je je kind niet alleen laten met je dier omdat ie dan gaat klieren..zorg dan ook dat ie niet alleen ís met het dier. Een kind leren met dieren om gaan kan alleen maar als je er bij bent. Als je dat direct doet en volhoudt lijkt het mij dat je die ellende voorkomt.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:08

Wat dan wel? Moet de hond op de gang of in een bench leven? Is dat eerlijk naar het dier toe? Dan kun je ze toch veel beter herplaatsen?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:10

Marocje schreef:
Maar zouden ze dit niet juist uit veiligheid/liefde voor de hond doen? Want stel dat ze pogen om hun kind meer in de gaten te houden, dat die gewoon respectvol met beesten omgaan. En dit gaat goed zolang je het ziet... Maar wanneer je net in een onbewaakt moment niet kijkt, grijpt die hond het kind? Omdat het de hond teveel werd dat kindlief te luidruchtig was? Of stiekem toch aan een poot zat? Of wat de reden ook was?

Wat dan? Is er geen kans dat er dán wordt gezegd dat die hond niet betrouwbaar met kids was? En dat die misschien een ander huisje had moeten hebben. Want wees eerlijk: degene die zijn kind wegdoet omdat die niet met de hond samen kan, moet ik nog tekenkomen..

Nee, ze hebben het geprobeerd schijnbaar, maar zoals ik hen ken, is dat echt niet 'goed' gegaan. Meer van: 'Nee nee *naam kind* dat mag niet', kind trekt weer aan poot '*naam kind*, dat mag je niet doen hoor!'
Spijt me zeer, maar als ik vroeger wat deed wat niet mocht kwam er een waarschuwing, bij een tweede 'overtreding' had ik toch een slag om m'n oren te pakken hoor.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:10

Als je met je rug er even na toe staat om iets te pakken, kan het al gebeuren. Ook al ben je in dezelfde kamer, in twee seconden kan het gebeurd wezen.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:11

@Iris82: Nee, wanneer je niet in dezelfde kamer bent als kind en dier dan kind de kamer ook uit of de hond. Lijkt mij in de meeste gevallen best haalbaar. Overal is wel een mouw aan te passen.
Laatst bijgewerkt door friendly op 11-12-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:11

SuperAssie schreef:
Marocje schreef:
Maar zouden ze dit niet juist uit veiligheid/liefde voor de hond doen? Want stel dat ze pogen om hun kind meer in de gaten te houden, dat die gewoon respectvol met beesten omgaan. En dit gaat goed zolang je het ziet... Maar wanneer je net in een onbewaakt moment niet kijkt, grijpt die hond het kind? Omdat het de hond teveel werd dat kindlief te luidruchtig was? Of stiekem toch aan een poot zat? Of wat de reden ook was?

Wat dan? Is er geen kans dat er dán wordt gezegd dat die hond niet betrouwbaar met kids was? En dat die misschien een ander huisje had moeten hebben. Want wees eerlijk: degene die zijn kind wegdoet omdat die niet met de hond samen kan, moet ik nog tekenkomen..

Nee, ze hebben het geprobeerd schijnbaar, maar zoals ik hen ken, is dat echt niet 'goed' gegaan. Meer van: 'Nee nee *naam kind* dat mag niet', kind trekt weer aan poot '*naam kind*, dat mag je niet doen hoor!'
Spijt me zeer, maar als ik vroeger wat deed wat niet mocht kwam er een waarschuwing, bij een tweede 'overtreding' had ik toch een slag om m'n oren te pakken hoor.


Dus jij bestraft het kind met iets wat hij bij de hond doet? Jij zegt met een klap om de oren dat hij dat niet bij de hond mag doen.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:12

Vroeger was het: wie niet horen wil moet maar voelen.

Edit: daarmee bedoel ik niet dat je moet slaan maar iets goed duidelijk maken.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:14

friendly schreef:
@Iris82: Nee, wanneer je niet in dezelfde kamer bent als kind en dier dan kind de kamer ook uit of de hond. Lijkt mij in de meeste gevallen best haalbaar. Overal is wel een mouw aan te passen.


Kind dat kan lopen, meestal rond 1 a 2 jaar, kan ook al vrij snel een deur open krijgen. Snap nog niet altijd dat het pijn doet bij een hond.
Dus jij zit ff op de wc bij wijze van spreken, kind dan ook maar mee de wc op?

Ik vind het veiliger om de hond gewoon weg te doen als hij bijt.
Mijn kind zou belangerijker voor mij zijn en zou het risico niet wille nemen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:14

He ja, laat ik mijn 1 jarig zoontje afslaan omdat hij in de hond zn ogen wil prikken. Wel consequent zijn natuurlijk. :j

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:14

Ik vind het een verstandige keuze. Je kunt kindjes wel 20 keer vertellen dat iets niet mag, maar sommige honden snauwen bij de eerste keer al. Mijn dochter en onze hond zijn 2 handen op 1 buik en gaan prima samen. Maar zij trekt ook wel eens aan zijn staart of wijst zijn oog wat lomp aan. En natuurlijk grijp je gelijk in en leg je uit dat ze daarmee de hond zeer doet, maar wij hebben gelukkig wel zo'n goedzak die het allemaal toelaat en het goed laat merken als hij het zat is. Een hond steeds maar weghouden van je kind en dus ook van je gezin lijkt mij ook geen prettige oplossing. De ene hond kan nu eenmaal wat meer hebben van zo'n kleintje dan de andere en in het leerproces van zo'n kleintje gebeurt er nu eenmaal wel eens iets wat minder aardig is voor de hond. Uiteraard vind ik wel dat je je kind moet leren dat hij/zij de dieren geen pijn mag doen en het niet toe moet staan.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:14

friendly schreef:
Vroeger was het: wie niet horen wil moet maar voelen.

Edit: daarmee bedoel ik niet dat je moet slaan maar iets goed duidelijk maken.


ja dat was vroeger zo. Nu kan je opgepakt worden voor mishandeling.

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:15

SuperAssie schreef:
Marocje schreef:
Maar zouden ze dit niet juist uit veiligheid/liefde voor de hond doen? Want stel dat ze pogen om hun kind meer in de gaten te houden, dat die gewoon respectvol met beesten omgaan. En dit gaat goed zolang je het ziet... Maar wanneer je net in een onbewaakt moment niet kijkt, grijpt die hond het kind? Omdat het de hond teveel werd dat kindlief te luidruchtig was? Of stiekem toch aan een poot zat? Of wat de reden ook was?

Wat dan? Is er geen kans dat er dán wordt gezegd dat die hond niet betrouwbaar met kids was? En dat die misschien een ander huisje had moeten hebben. Want wees eerlijk: degene die zijn kind wegdoet omdat die niet met de hond samen kan, moet ik nog tekenkomen..

Nee, ze hebben het geprobeerd schijnbaar, maar zoals ik hen ken, is dat echt niet 'goed' gegaan. Meer van: 'Nee nee *naam kind* dat mag niet', kind trekt weer aan poot '*naam kind*, dat mag je niet doen hoor!'
Spijt me zeer, maar als ik vroeger wat deed wat niet mocht kwam er een waarschuwing, bij een tweede 'overtreding' had ik toch een slag om m'n oren te pakken hoor.



Dat geloof ik, maar dan heb je het over de opvoeding: daar gaat het al niet goed. Maar dan heb je toch een nog grotere kans dat het misgaat? De honden geven nu aan dat ze het zat zijn, dat ze dit niet willen. Die grijpen echt nog wel een keer als het kind niet stopt. Beter de hond zelf dat verdedigen en naar een fijn huisje sturen, is voor de hond zelf toch ook prettiger leven?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:17

wemkelover schreef:
Tsja ik vind niet dat een hond zomaar mag uithalen als ze een keer aan hun staart getrokken worden door een kindje van een jaar. Die kinderen moeten het natuurlijk nog wel leren, maar die snappen het gewoon nog niet. Als de kinderen veel ouder zijn en wel in staat zijn om te snappen ja dat mogen die kinderen ook wel eens op een flikker krijgen.


Zo dacht ik ook. Een hond mag niet zomaar uithalen, ook niet wanneer hij geïrriteerd is. Maar man, wat zijn mijn ogen geopend na het "oppassen" op een kind van pakweg 8 jaar die een chihuahua voor haar verjaardag had gekregen. Wat kunnen kinderen honden echt "koeioneren". En daar kunnen ze echt ver in gaan. Dat kind had geen slecht in zich, maar deed gewoon met haar hondje zoals ze met haar barbiepop deed. En dan deed het hondje zogezegd iets verkeerd en dan hadden haar ouders geleerd dat ze het hondje moest straffen. Maar zo een kind kent geen maat. Dan liep ze de hele tijd aan de lijn te rukken en te zeggen "dat mag niet he, dat mag niet". De hele hele tijd.
En dan zou ze het diertje laten springen. Hindernis was natuurlijk veel te hoog voor zo een klein ding, dus hup daar werd die de lucht ingetrokken aan de leiband. Ze tilde hem echt 60 cm van de grond af.

Zelfs ik werd er kregelig van. De hond was van het type verstand op 0 en ondergaan. Ik kan me voorstellen dat een hond met meer karakter dat niet zo gemakkelijk kan. Kinderen kunnen erg ver gaan in het (bewust dan wel onbewust) honden pesten.