Grondwerkt met haflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 16:28

Hee!,
Zoals het onderwerp het al wel een beetje laat zien: Ik wil graag grondwerken met mijn Haf!
Ik wil graag grondwerken, om het vertrouwen tussen mij en Iris te verbeteren :)
Iris heb ik nu een klein jaar :), ik heb er eerst direct wel op gereden, dit ging ook best goed! Toen kreeg ik een ongeluk zodat ik 3/4 weken op krukken heb gelopen en dus niet bij dr kon/mocht komen... Daarna kon ik 3/4 weken nog niet goed lopen.. En dus alleen een beetje globaal borstelen en aaien.
Sinddien heb ik nog steeds niet gereden, wel geloungeerd, gewandeld :).
Maar nu zijn we beide denk ik het vertrouwen een beetje kwijt om weer te rijden.. Ik vind het nml best weer spannend om te gaan rijden, ook ivm met mn voet.. (niet gekomen door paardrijden hoor!)
Hebben jullie tips om ons te helpen bij het grondwerk? Of een andere manier? :)
Alvast bedankt! :) Alle tips zijn welkom!

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:47

Heb je iemand die er voor de 1e keer op kan? Dat geeft je misschien meer vertrouwen als je ziet dat het goed gaat ;)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 16:48

melvinrandy schreef:
Heb je iemand die er voor de 1e keer op kan? Dat geeft je misschien meer vertrouwen als je ziet dat het goed gaat ;)


Dat is wel een goed idee ja ;) Kan mn vader of een vriendin wel vragen, het liefst mn vader maar die is natuurlijk zwaarder, en hij reid ook heel anders.. (1 hand, niet in de beugels enz. ;)) En ik kan wel een vriendin van me vragen, alleen die is heel erg van spring er zelf maar op, alleen ik reid nog helemaal niet lang enz. En ben dan een beetje onzeker, miss wel een beetje stom, alleen ik ben er wel van: Als je iets echt eng vind eerst kan je het beter niet doen. Niet dat ik bang ben ofzo, maar ik heb liever iid dat ik er eerst weer wat meer vertrouwen in krijg :)

Ik vind het echt jammer, nadat ik haar een maand of 2 had, een ongelukje kreeg.. We kregen net een beetje vertrouwen zegma.. en dat is voor een deel verdwenen.. Maar ik vertrouw er nog wel als pony zo, maar niet heel erg met rijden... Maar dat komt vast wel weer terug :)
Laatst bijgewerkt door Animal op 12-12-13 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:56

Je zou je kunnen verdiepen in Parelli,
mooie duidelijke opbouw en het vertrouwen komt dan vanzelf wel.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:58

Grondwerken is altijd goed. Je kan beginnen met bv rechtrichten aan de hand, parelli of andere methodes. Dat is net waar je jezelf en je paard het meeste plezier mee doet.

Ik zou ook iemand vragen even de eerste keer er voor je op te gaan. Dan is voor jou de eerste spanning er af. Daarnaast is het misschien slim om de eerste keer dat je er op gaat te zorgen dat er iemand bij is die je kan begeleiden en die je vertrouwd (bv een instructeur of je vader?)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 17:04

MarliesV schreef:
Grondwerken is altijd goed. Je kan beginnen met bv rechtrichten aan de hand, parelli of andere methodes. Dat is net waar je jezelf en je paard het meeste plezier mee doet.

Ik zou ook iemand vragen even de eerste keer er voor je op te gaan. Dan is voor jou de eerste spanning er af. Daarnaast is het misschien slim om de eerste keer dat je er op gaat te zorgen dat er iemand bij is die je kan begeleiden en die je vertrouwd (bv een instructeur of je vader?)


Ja goed idee! Ik wil denkik eerst wat grondwerk doen zodat we iets dichter bij elkaar komen zegma :). En dan iemand vragen, en dan kan ik zien dat het best goed gaat (ookal heeft ze een hele tijd stilgestaan weet ik wel dat zij het wel kan), en dat ik dan met begeleiding op dr kan stappen :)

Hoe kan ik het grondwerken het beste aanpakken? Hebben jullie hier ervaring mee/ideeën over? En waren er bij jullie verschillen te zien? :)

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:04

Ik zag hele grote verschillen bij mijn paarden.
Zelf ben ik nu bezig met parelli (eerder een kamp gehad dat via Voest werkte maar dat werkte averechts in mijn geval) en ben echt verbaasd over de veranderingen die beide paarden hebben doorgemaakt en hoe sterk onze band nu is.

Wel heb ik regelmatig les, zo ben ik ook begonnen. En nu ben ik lid van parelliconnect waar veel informatie op staat, onder andere heel level 1. Je zou een maand gratis lidmaatschap kunnen proberen om zo veel informatie te verzamelen en als je er mee door wil kan je lid worden..

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:18

DPTomboy schreef:
Ik zag hele grote verschillen bij mijn paarden.
Zelf ben ik nu bezig met parelli (eerder een kamp gehad dat via Voest werkte maar dat werkte averechts in mijn geval) en ben echt verbaasd over de veranderingen die beide paarden hebben doorgemaakt en hoe sterk onze band nu is.

Wel heb ik regelmatig les, zo ben ik ook begonnen. En nu ben ik lid van parelliconnect waar veel informatie op staat, onder andere heel level 1. Je zou een maand gratis lidmaatschap kunnen proberen om zo veel informatie te verzamelen en als je er mee door wil kan je lid worden..


Oké goed idee!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:27

Klinkt miss raar, maar ik heb er ook geen/weinig verstand van..
Maar zijn er ook enkele 'oefeningen' die ik zo kan uitvoeren, met effect natuurlijk?
Ik weet niet hoe duur dat nml is...? Maar ik denk niet dat mn ouders dat zo'n goed idee vinden..
Maar ik wil wel graag oefeningen doen, om de bant tussen ons te versterken :) Kan dit?

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:34

Ik volg even! Heb net sinds 3 weken een hafje!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:45

Tanja_14 schreef:
Ik volg even! Heb net sinds 3 weken een hafje!

Oehh super leuk! Gefeliciteerd ;)

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:46

Mirjam1202 schreef:
Tanja_14 schreef:
Ik volg even! Heb net sinds 3 weken een hafje!

Oehh super leuk! Gefeliciteerd ;)


Dankje!

straalina

Berichten: 107
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: een klein boerendorpje in de Kempen

Re: Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:52

Begin eerst weer met simpele oefeningen die werken en geen geld kosten :)

Ik ben met mijn hafje begonnen met leidoefeningen: in stap met los touw, ik stop zij stopt en daarna in draf... Is moeilijk uitteleggen, kijk anders eens op een grondwerksite ofzo..
Verder kun je schriktraining doen, aan de hand gaan wandelen, longeren met / zonder tuig, spelen in de wei, lichaamstaal, gewoon na het borstelen eens aan iemand vragen of ie je een beentje geeft zodat je als eventjes op haar rug zit (aaien, iemand met jullie aan de hand laten rondstappen...)

Vooral niet overhaasten en op jullie eigen tempo werken!!
Groetjes *\o/*

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:00

straalina schreef:
Begin eerst weer met simpele oefeningen die werken en geen geld kosten :)

Ik ben met mijn hafje begonnen met leidoefeningen: in stap met los touw, ik stop zij stopt en daarna in draf... Is moeilijk uitteleggen, kijk anders eens op een grondwerksite ofzo..
Verder kun je schriktraining doen, aan de hand gaan wandelen, longeren met / zonder tuig, spelen in de wei, lichaamstaal, gewoon na het borstelen eens aan iemand vragen of ie je een beentje geeft zodat je als eventjes op haar rug zit (aaien, iemand met jullie aan de hand laten rondstappen...)

Vooral niet overhaasten en op jullie eigen tempo werken!!
Groetjes *\o/*


Oké dankje!, morgen/vrijdag denkik maar eens haar gwn vast laten staan aan het touw, dan erop gaan terwijl er iemand bij is :) Lekker aaien en borstelen terwijl ik op haar zit :) Ik denk dat, dat een goed idee is iid :) Krijgt zij weer een beetje het idee van dat ik weer wil gaan rijden en kan ik er weer aan wennen en haar weer op een andere manier gaan vertrouwen :)

Aan het touw lopen doet ze erg goed vind ik zelf! Wanneer ik stop en 'ho maar' zeg stopt ze onmiddelijk :)
Wanneer ik 'ja, kom maar' zeg en zacht begin te lopen loopt ze ook direct mee :) Zelfs wanneer ik bij hooi sta met haar, probeert ze soms wel, maar ze bedenkt zich dan meestal en stopt. (terwijl ze dol is op eten!)
Het enige is: Wanneer ik met haar loop, en zeg 'kom maar draf' begint ze niet te draven.. Ook niet wanneer ik al iets begin te 'rennen'.. Alleen wanneer er iemand bij staat en met harde stem iets zegt.. en ietsjes in de handen klapt... Ook wanneer ik met haar reed had zie niet altijd evenveel zin om te gaan draven.. (galoperen doe ik niet veel, ze is ook veel meer van het lekker stappen en draven zeiden de mensen waarvan we haar hebben gekocht, een vriendin heeft wel met haar gegaloppeerd).

Iemand een idee hoe ik dit miss kan trainen? :) Zou hier graag mee aan werk willen nml ;)
Laatst bijgewerkt door Animal op 12-12-13 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 20:45

Niemand? :)

straalina

Berichten: 107
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: een klein boerendorpje in de Kempen

Re: Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:08

sorry voor het late antwoord: 8)7

Ik heb dit probleem ook gehad en ik deed het zo:

als ik wou gaan draven aan de hand pakte ik een lange dressuurzweep en als ze op stem ni in draf ging dan gaf ik haar een tikje tegen haar flank. Na een paar keer oefenen ging ze op mijn stem in draf. Zo heb ik het ook onder het zadel gedaan.

Veel succes!! *\o/*

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 20:33

straalina schreef:
sorry voor het late antwoord: 8)7

Ik heb dit probleem ook gehad en ik deed het zo:

als ik wou gaan draven aan de hand pakte ik een lange dressuurzweep en als ze op stem ni in draf ging dan gaf ik haar een tikje tegen haar flank. Na een paar keer oefenen ging ze op mijn stem in draf. Zo heb ik het ook onder het zadel gedaan.

Veel succes!! *\o/*


Hihi maakt niet uit!
Oké dit ga ik dan ook maar proberen :) heb aankomende week vakantie dus tijd genoeg! Zal echt fijn zijn als dit bij mij ook gaat lukken! Ik zal het laten weten wanneer ik het heb geprobeerd! (hoop dat ik eraan denk!)

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:42

leuk dat je zo meer vertrouwen wil krijgen! zoals al genoemt zou je parelli kunnen gaan doen, maar gewoon grondwerk zoals voetje, achteruit, volgen etcetc. longeren, wandelen en lekker spelen kan ook allemaal werken!
Ook erg slim dat als je het spannend vind er iemand anders op te laten, mischien handig om haar sowieso voor het rijden goed te longeren zodat alle energie eruit is? en natuurlijk kun je ook vragen aan iemand of die je paardje aan de longe wilt houden als je er weer eens op gaat? heel erg veel succes ermee :)

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 20:54

canela schreef:
leuk dat je zo meer vertrouwen wil krijgen! zoals al genoemt zou je parelli kunnen gaan doen, maar gewoon grondwerk zoals voetje, achteruit, volgen etcetc. longeren, wandelen en lekker spelen kan ook allemaal werken!
Ook erg slim dat als je het spannend vind er iemand anders op te laten, mischien handig om haar sowieso voor het rijden goed te longeren zodat alle energie eruit is? en natuurlijk kun je ook vragen aan iemand of die je paardje aan de longe wilt houden als je er weer eens op gaat? heel erg veel succes ermee :)


Dankje :) Ben al elke keer met haar aan het wandelen :) Ga sommige dingen juist met haar uitproberen zoals vlak naast allemaal hooi gaan staan terwijl ze er niet aan mag zitten enzo :) Dit gaat al best goed, iig al een stuk beter! Ik krijg ook het idee dat ze mij ook wat leuker begint te vinden, wanneer ik aan het borstelen ben dan kijkt ze om en als ik haar aan het touw heb staan en even niks doe gaat ze helemaal met haar hoofd onder mn armen om geaaid te worden! Wil dus nu vooral met het draven bezig gaan en dus ook met het behulp van een dressuurzweep :) Welke maat zou ik doen? ;)

straalina

Berichten: 107
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: een klein boerendorpje in de Kempen

Re: Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:06

SUPER dat het zo goed gaat!!! Eummm, ik weet eigenlijk niks van maten ofzo, maar ik denk dat ik een middelmatige maat heb (meer als een meter)

Zet je ook eens foto's / een filmpje? :)

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:21

Mirjam1202 schreef:
canela schreef:
leuk dat je zo meer vertrouwen wil krijgen! zoals al genoemt zou je parelli kunnen gaan doen, maar gewoon grondwerk zoals voetje, achteruit, volgen etcetc. longeren, wandelen en lekker spelen kan ook allemaal werken!
Ook erg slim dat als je het spannend vind er iemand anders op te laten, mischien handig om haar sowieso voor het rijden goed te longeren zodat alle energie eruit is? en natuurlijk kun je ook vragen aan iemand of die je paardje aan de longe wilt houden als je er weer eens op gaat? heel erg veel succes ermee :)


Dankje :) Ben al elke keer met haar aan het wandelen :) Ga sommige dingen juist met haar uitproberen zoals vlak naast allemaal hooi gaan staan terwijl ze er niet aan mag zitten enzo :) Dit gaat al best goed, iig al een stuk beter! Ik krijg ook het idee dat ze mij ook wat leuker begint te vinden, wanneer ik aan het borstelen ben dan kijkt ze om en als ik haar aan het touw heb staan en even niks doe gaat ze helemaal met haar hoofd onder mn armen om geaaid te worden! Wil dus nu vooral met het draven bezig gaan en dus ook met het behulp van een dressuurzweep :) Welke maat zou ik doen? ;)


Met het rijden gebruik ik zelf een kleine omdat paardlief doods bang is voor een zweep ( is vroeger veel geslagen op het hoofd tijdens het rijden ) maar voor grondwerk zou ik een lange nemen, ik gok rond de 120? Verder heel erg goed dat je zo met haar bezig bent en wat fijn dat er al verschil te zien is! ga zo door en dan kom je er zeker :D

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 22:16

Dankje :) Ben al elke keer met haar aan het wandelen :) Ga sommige dingen juist met haar uitproberen zoals vlak naast allemaal hooi gaan staan terwijl ze er niet aan mag zitten enzo :) Dit gaat al best goed, iig al een stuk beter! Ik krijg ook het idee dat ze mij ook wat leuker begint te vinden, wanneer ik aan het borstelen ben dan kijkt ze om en als ik haar aan het touw heb staan en even niks doe gaat ze helemaal met haar hoofd onder mn armen om geaaid te worden! Wil dus nu vooral met het draven bezig gaan en dus ook met het behulp van een dressuurzweep :) Welke maat zou ik doen? ;)[/quote]

Met het rijden gebruik ik zelf een kleine omdat paardlief doods bang is voor een zweep ( is vroeger veel geslagen op het hoofd tijdens het rijden ) maar voor grondwerk zou ik een lange nemen, ik gok rond de 120? Verder heel erg goed dat je zo met haar bezig bent en wat fijn dat er al verschil te zien is! ga zo door en dan kom je er zeker :D[/quote]

Hihi ja komt vast weer goed! Vandaag was ze onder het poetsen heel erg bewegerig enzo.. Maar toen ik haar een paar keer goed 'aansprak' zegma, ging het al iets beter :) Toen met haar gaan lopen, ze wilde draven (doet ze normaal niet altijd). Maar ik was niet van plan om te gaan draven, en ging dat dus ook niet doen, en moest ze inhouden.. :)

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:48

@Mirjam1202 Mooi, heb je goed gedaan! mooi consequent zoals dat hoort :D

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 11:30

canela schreef:
@Mirjam1202 Mooi, heb je goed gedaan! mooi consequent zoals dat hoort :D


Hihi ja :) Soms nog wel een beetje moeilijk, maar ik doe me best!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Grondwerkt met haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 21:42

Hee!
Afgelopen tijd best veel met Iris gedaan :) Ging best goed, wandelen (met draven!), longeren enz. :)
Wandelen:
Het draven ging best goed! 8 vd 10 keer deed ze het bijna in 1 keer! (de andere keren had ze nog ff de stem van mn moeder nodig om te gaan draven ;), maar gaat nu nog beter!)
Achteruit lopen doet ze de laatste tijd steeds vaker alleen op stem, zonder dat ik met mn hand op haar ietsjes druk zegma :)
longeren:
Het longeren gaat al een stuk beter! Door het oefenen met het draven tijdens het wandelen, begint ze tijdens het longeren al best vaak makkelijk te draven op stem :) Als ze dit niet deed kreeg ze een tikje met de andere kant van de longeerlijn :)

Een 'probleempje':
Tijdens het longeren (heb ik nu mét het draven 1x gedaan sinds jullie adviezen, ivm feestdagen weinig van gekomen helaas..) hebben we elke keer van stap naar draf geoefend, en weer terug naar stap, en weer naar draf. Maar na een paar keer dit elke keer te wisselen zegma, had ze er geen zin meer in --> tikje met longeerlijn en werd ik een beetje boos (dus met zwaardere stem) en toen kwam ze een beetje naar me toe en begon heel ietsjes te stijgeren... (om te laten zien dat ze het niet wilde...). Toen ben ik gestopt, en alleen nog ff gestapt. (ik vond dat we al met gigantische stappen vooruit waren gegaan).

Mijn vraag:
Komt het stijgeren (het stelde eigenlijk niet zoveel voor hoor!) doordat we nu opeens weer veel meer aan het werk zijn, en nu ook veel meer draven (dat ze er gwn ff niet zoveel zin in heeft?).
Gwn doordat ze nu meer moet werken? Haar conditie is ook niet heel erg goed, en dat wil ik weer een beetje opbouwen, (ook door het meer draven enz.).