pessoa teugel aanschaffen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:19

hannah2312 schreef:
Morganlefay schreef:
De longeerhulp is een onding. Een van de meiden op stal heeft zo'n ding in gebruik bij dr haf. Ziet er heel onschuldig uit maar t arme beest viel bijna om. Was niet vooruit te branden. Ze doet t nu weer gewoon zonder en zie een blije Haf, die nu ook weer een bokrondje laat zien aan de longeerlijn.
Pessoa bij een jong paard, heel voorzichtig mee zijn. Sowieso al met longeren, niet te lang achter elkaar, niet te kort aan de lijn en bijzetten 5 minuutjes meer niet. Paard moet het kunnen bolwerken want er wordt veel van de pezen en gewrichten gevraagd. Beter met touwtjes.



Had ze hem niet te strak dan? Hij is bedoeld voor de rug, niet om hem helemaal naar beneden te trekken. Zo'n longeerhulp kan je verstellen.

Nee helemaal niet strak, dat was ook het rare maar om de een of andere rare manier blokkeerde ie al zijn bewegingen

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 18:21

Citaat:
Nee helemaal niet strak, dat was ook het rare maar om de een of andere rare manier blokkeerde ie al zijn bewegingen


hmm raar.. kan me niet voorstellen dat hij omgetrokken word als hij helemaal niet straks zit. Kan misschien ook weer per paard verschillen. Ik heb iig veel goede ervaringen gehoord dus ik heb hem besteld :) als het niks is kan ik hem altijd nog weg doen, zo duur is ie niet.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:23

Morganlefay schreef:
De longeerhulp is een onding. Een van de meiden op stal heeft zo'n ding in gebruik bij dr haf. Ziet er heel onschuldig uit maar t arme beest viel bijna om. Was niet vooruit te branden. Ze doet t nu weer gewoon zonder en zie een blije Haf, die nu ook weer een bokrondje laat zien aan de longeerlijn.
Pessoa bij een jong paard, heel voorzichtig mee zijn. Sowieso al met longeren, niet te lang achter elkaar, niet te kort aan de lijn en bijzetten 5 minuutjes meer niet. Paard moet het kunnen bolwerken want er wordt veel van de pezen en gewrichten gevraagd. Beter met touwtjes.




Hmm, komt dan waarschijnlijk doordat je m uit zn natuurlijke houding haalt.. Mijn haf die heeft van zichzelf al een mooie houding qua hals, dus met de longeerhulp stimuleer ik t alleen maar..

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:29

Mijn paard loopt er ook niet mee hoor.
Ik vindt het ook een onding.
Ook mijn paard stokt in de bewegingen.
Loopt niet meer moet echt aangezet worden om te lopen.
En of dat nou komt door dat zij uit de natuurlijke houding moet?

elainelouise

Berichten: 837
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Schijndel

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:32

Hmm de mijne loopt er hartstikke goed op.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:53

hannah2312 schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Precies, ik longeer met de methode van Lammert Haanstra, met touwtjes dus.

Als je geinteresseerd bent is het boek 'longeren met lammert haanstra' of een demonstratie van hem bekijken, wel echt aan te raden!


Is dat ook geschikt voor een jong paard?



Toevallig was 2 weken terug Lammert Haanstra bij de KNHS voor een 'rondje instructie'. Hij had daar zijn eigen 3 jarige friese merrie mee, welke hij al vanaf 1 jaar heel langzaam aan (spelenderwijs, zoals hij noemde) haar longeerde op zijn manier.
Daarna een andere 3 jarigen (welke ook al regelmatig bijgezet werd aan de longeerlijn), werd voor het eerst getraind met dubbele lijnen daar.

Kijk het is maar net hoe veel je van je paard vraagt! Die touwtjes kan je zo los en strak doen als je zelf wilt. Zo liet hij bijvoorbeeld z'n eigen merrie een iets verkleinde volte galopperen, maar ook echt 1 rondje daarna was het genoeg.

Als je begint dan zorg je dat die touwtjes zo lang zijn, dat ze eigenlijk niet inwerken en dat verkort je als je ziet dat je paard er aan toe is. Dus ja, het is absoluut geschikt voor jonge paarden

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:04

ponyparadijs schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat de longeer koordjes zIjn?
En welke standen je daarmee kan instellen?


longeerkoordjes zijn hetzelfde als 'longeren met touwtjes'.
Dit is de manier van lammert Haanstra, met gewone simpele gladde nylon (?) touwtjes die ze bij bouwmarkten verkopen (of je koopt 'echte' touwtjes van lammert haanstra voor een bijbehorend prijskaartje).

Je kan je paard op alle manier bijzetten:
Laag of meer opgericht en alle tussenliggende varianten.
(Google zelf is op 'longeren met touwtjes' :)* )

Anoniem

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:08

Je hebt ook van harrys horse een longeerkoord, met twee musketon haken eraan. Vergt even een andere knoopmethode maar ik vind ze super handig! :)

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:09

chelle_dora schreef:
Je hebt ook van harrys horse een longeerkoord, met twee musketon haken eraan. Vergt even een andere knoopmethode maar ik vind ze super handig! :)


In knopen ben ik niet zo goed :=

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:54

Dispar_Vulgo schreef:
longeerkoordjes zijn hetzelfde als 'longeren met touwtjes'.
Dit is de manier van lammert Haanstra, met gewone simpele gladde nylon (?) touwtjes die ze bij bouwmarkten verkopen (of je koopt 'echte' touwtjes van lammert haanstra voor een bijbehorend prijskaartje).

Je kan je paard op alle manier bijzetten:
Laag of meer opgericht en alle tussenliggende varianten.
(Google zelf is op 'longeren met touwtjes' :)* )

O dat is mijn 3 punts touwtje.
Hahaha daar had ik het hier al eerder over.
Weet nu precies wat jullie bedoelen.
Dat vindt ik ook een top manier om te longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:02

hannah2312 schreef:
chelle_dora schreef:
Je hebt ook van harrys horse een longeerkoord, met twee musketon haken eraan. Vergt even een andere knoopmethode maar ik vind ze super handig! :)


In knopen ben ik niet zo goed :=


Tis niet echt knopen, beetje rotte verwoording haha. Ik zal even een foto zoeken van hoe ik ze bevestigd heb :) enige wat ik moet knopen zijn de te lange uiteindes haha.

Edit: Gevonden :)
Afbeelding
Zal volgende keer bij daglicht foto's maken :+
T longeerkoord is een heel lang touw, met aan allebei de uiteindes een musketon haak en een soort.. ringetje/paperclip waardooor je de touwtjes langer en korter kunt maken.
Ik gebruik hem op de foto als longeerhulp, dus doe ik hem eerst door alle ringen heen van de longeersingel, dan naar het bit, dan tussen de benen door en daar vast aan de ringen aan de onderkant van de longeersingel :) Als dit eenmaal goed gaat, dan gaan de touwtjes pas weer van en naar het bovenste gedeelte van de singel. Maar zoals je ziet dus niet extreem veel geknoop, alleen even zoeken waar je de uiteindes laat maar die knoop ik nu weer vast aan de singel, zoveel touw hou ik op het moment over en dan is ze nog niet eens zo gek strak bijgezet :+

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:59

Juist, die bedoel ik met de touwtjes. Paard loopt lekker naar beneden heeft alle ruimte en heeft heel snel door dat er niets in de weg zet. Goed over de rug. En inderdaad een kwestie van de knoop iets verder vastmaken. Haal m ook nog wel eens door het tweede oog bovenop, scheelt 2 of 3 cm maar vaak net genoeg.

Anoniem

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:02

Precies :)
Ik wil wanneer dit goed gaat (ze staat nu nog ietsje strakker maar ook niet noemenswaardig veel) het gaan verplaatsen door het van het bit weer terug naar de alleronderste ring van de bovenkant van singel te doen (wat kan ik weer mooi omschrijven). Zodat ze iets meer opgericht gaat lopen, maar voorlopig is dit beeld even genoeg :D

Dacht zelf dat ze echt ging flippen met die touwtjes, maar ze heeft er eigenlijk weinig last van en gebruikt d'r lichaam heel goed en fijn :)

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 13:55

Citaat:
Tis niet echt knopen, beetje rotte verwoording haha. Ik zal even een foto zoeken van hoe ik ze bevestigd heb :) enige wat ik moet knopen zijn de te lange uiteindes haha.

Edit: Gevonden :)
[ Afbeelding ]
Zal volgende keer bij daglicht foto's maken :+
T longeerkoord is een heel lang touw, met aan allebei de uiteindes een musketon haak en een soort.. ringetje/paperclip waardooor je de touwtjes langer en korter kunt maken.
Ik gebruik hem op de foto als longeerhulp, dus doe ik hem eerst door alle ringen heen van de longeersingel, dan naar het bit, dan tussen de benen door en daar vast aan de ringen aan de onderkant van de longeersingel :) Als dit eenmaal goed gaat, dan gaan de touwtjes pas weer van en naar het bovenste gedeelte van de singel. Maar zoals je ziet dus niet extreem veel geknoop, alleen even zoeken waar je de uiteindes laat maar die knoop ik nu weer vast aan de singel, zoveel touw hou ik op het moment over en dan is ze nog niet eens zo gek strak bijgezet :+


Ziet er goed uit! dat knopen valt wel mee idd, had hele ingewikkelde touwen verwacht haha

blondy_m83

Berichten: 93
Geregistreerd: 30-09-13
Woonplaats: HENGELO OV

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:58

met de touwen heb ik vanaf het begin gedaan met die van mij.. is echt een aanrader! maar ze heeft nu echt wat meer hulp nodig om dr achterhand actiever te gaan gebruiken.. vandaar dat ik nu zoek naar iets anders.. heb t erover gehad met mn instructrice, en zij is ook erg te spreken over de pessoa en heeft me dit bij mijn paard ook aangeraden nu..