Veulen met gezondheidsproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beagle77
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-04-13

Veulen met gezondheidsproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 12:28

Ik heb een vraagje over de ontworming van een veulen:

Mijn zus heeft een veulen, waarbij vergeten is het veulen te ontwormen rond de 10 dagen. De eerste ontworming is gegeven op 6 weken leeftijd. Vlak na deze ontworming is het veulen ziek geworden en had diarree en koorts. Dierenarts is er uiteraard bij geweest en heeft ook bloedonderzoek gedaan. Ze bleek ook een lage weerstand te hebben. Ze zijn nu 2 maanden verder en bloedonderzoek geeft aan dat de weerstand nog steeds laag is, terwijl het veulen heel goed drinkt en eet, moeder en kind er kerngezond uitzien, ze zich beiden heel normaal gedragen, veulen rent en speelt en heeft zichtbaar geen moeite zichzelf warm te houden met dit weer.

De moeder is 2 weken voor het veulenen gevaccineerd, dus heeft dit door kunnen geven aan haar veulen.

Ik begrijp van mijn zus, dat de dierenarts gezegd heeft dat met name de lage weerstand kan komen doordat het veulen rond de eerste 10 levensdagen niet ontwormd is.

Ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar vind't wel een beetje vreemd allemaal
Is er misschien iemand, die ervaring heeft met een soortgelijke situatie? Of die hier meer over weet?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: 1e ontworming veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:58

KS --> MD

Beagle77
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Veulen met gezondheidsproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 20:21

Niemand?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:29

Hmm vreemd..Als het veulen zich goed voelt en er goed uit ziet is er toch niets aan de hand?Veulens worden denk ik met weinig weerstand geboren en moeten dit opbouwen en ook weerstand tegen wormen moeten ze opbouwen..Zegt niet dat je niet moet ontwormen natuurlijk maar ze krijgen op jonge leeftijd vaak een wormbesmetting doordat de afweer nog niet is opgebouwd..

loveremerald
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:30

mijn veulen had de eerste dagen ook flink diaree maar met een spuit was het opgelost kwam mogelijk wat van de bist melk. een lage weerstand wat bedoeld jouw DA daar dan juist mee ?

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:30

Volgens mij heeft een veulen altijd een lage weerstand. Net als een baby dat moet je opbouwen dan kun je er wel heel goed uit zien maar dat maakt volgens mij niet uit.
Niet ontwormen helpt daar waarschijnlijk niet aan mee.

loveremerald
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-12-13

Re: Veulen met gezondheidsproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:33

ontwormen is altijd belangrijk zowel voor jonge al oude dieren.

Beagle77
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:27

loveremerald schreef:
mijn veulen had de eerste dagen ook flink diaree maar met een spuit was het opgelost kwam mogelijk wat van de bist melk. een lage weerstand wat bedoeld jouw DA daar dan juist mee ?


Een te lage hoeveelheid witte bloedcellen heeft ze volgens de dierenarts.

Ze is verder goed ontwormd, het gaat enkel om de ontworming rond de 10e dag, die ze niet gehad heeft. De eerste heeft ze in de 6e levensweek pas gehad.

Het gaat mij er om dat ik het raar vind dat een te lage weerstand in het bloed veroorzaakt wordt doordat ze die eerste ontworming te laat heeft gehad. Maar nogmaals, ik ben natuurlijk geen dierenarts