hanetred

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rita92
Berichten: 1
Geregistreerd: 08-12-13

hanetred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 16:12

Hallo,

ik had een vraagje, ik ben al gaan google maar ben benieuwd wat hanetred precies inhoud.
Iets aan het achterbeen een soort verkramping dat weet ik wel.
Nu heb ik een paardje op het oog die dat heeft, zijn hier hele hoge koste voor bij dokters behandelingen.
Nu snap ik wel dat dit paardje niet voor de sport geschikt is maar zou je wel eventueel gewoon mee kunnen werken buitenrittjes ect.

gr rita

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: hanetred

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:17

Problemen hoef je er niet bij te kopen, die krijg je gratis en voor niets. Een paard wat een afwijking aan het bewegingsapparaat heeft zou ik nooit kopen.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: hanetred

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:33

Dit is wel een serieuse afwijking. Niet meer dan de slachtprijs voor betalen als je deze echt heel leuk vindt!

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:23

Nou ja als het alleen een hanetred is dan is dat een onschuldige aandoening. Inderdaad voor de sport niet gewenst maar voor buitenritjes en recreatief kan dat geen kwaad. Ik schaar het niet onder de echte aandoeningen van het bewegingsapparaat.
Is een voor het oog vervelende maar onschuldige aandoening. Paard heeft er ook geen last van. Bij de hoefsmid kan het wel vervelend zijn, het paard heeft vaak geen controle over die kramperige bewegingen bij het optillen van het achterbeen.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:33

Houdt er rekening mee dat voetjes geven achter een probleem kan zijn. Afhankelijk van de heftigheid van de hanetred natuurlijk. Maar ik moest het bij een verzorgpaardje met een halstertouwtje doen, anders stond er een hoefje in mn voorhoofd.
Verder heb ik ook wel gehoord dat het problemen in de rug kan geven.
Buitenritjes en recreatie lijkt mij ook niet zo'n probleem. Maar weet wel goed waar je aan begint.
Misschien wel slim om er een dierenarts naar te laten kijken.
Overigens, toen ik mijn merrie kocht, werd er ook hanetred geroepen, maar een jaar tijd, spieren en balans later was er niks meer van te zien.

loveremerald
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-12-13

Re: hanetred

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:23

hanentred is onschuldig kan wel erfelijk zijn om verder te fokken.

listiglistje

Berichten: 14405
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:31

Suzanne F. schreef:
Nou ja als het alleen een hanetred is dan is dat een onschuldige aandoening. Inderdaad voor de sport niet gewenst maar voor buitenritjes en recreatief kan dat geen kwaad. Ik schaar het niet onder de echte aandoeningen van het bewegingsapparaat.
Is een voor het oog vervelende maar onschuldige aandoening. Paard heeft er ook geen last van. Bij de hoefsmid kan het wel vervelend zijn, het paard heeft vaak geen controle over die kramperige bewegingen bij het optillen van het achterbeen.

Die van Aat van Essen, Premier, loopt er anders GP mee :D

Even voor de duidelijkheid:
Hanetred is voornamelijk alleen zichtbaar in stap, één sneller optrekkend achterbeen (naar de buik).

Krampbenen ook wel krampenstrekker genoemd is alleen lastig bij de eerste passen uit stal, voetjes geven, wasplaats, smid ed.

Ik heb er een met krampbenen, maar daar ga ik nu Z2 mee starten en waarschijnlijk haalt hij de subtop, enige is dat hij geen ijzers achter kan :)

En ik ken heel veel paarden op hoger nivo met krampbenen! (vaak grote paarden) Ik zie dus het probleem niet....