Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:16

Hoi Bokkers,

Er is een dingetje waar ik tegenaan loop, waar jullie hopelijk tips/ervaringen voor hebben:

Ik heb van mezelf een alles of niets instelling. Alleen is het natuurlijk lastig om continu alles te doen. Dus krijg je alles - niets - alles -niets in een golfbeweging. Dit heb ik ondertussen al bij kunnen sturen naar een alles - iets - alles - niets - iets beweging (waarna het me veel moeite kost om weer alles te doen). Mijn probleem zit hem dus echt in energiemanagement, maar ook in overzicht houden, plannen en organiseren.

Maar het liefste zou ik gewoon graag een stabiele lijn willen hebben. Deze instelling stroomt door naar mijn levensstijl, studie, werk en ik merk dus dat ik met enige regelmaat tegen mezelf aan loop, me weer bij de kraag moet grijpen om weer een tijdje aan de slag te kunnen, waarna het toch weer inzakt. (Het is overigens niet dat ik dan echt niet meer werk en alles laat vallen in een 'nietsperiode', maar wel dat ik de kantjes er een beetje vanaf loop of echt het minimale doe, iets waar ik dus niet blij mee ben)

Ik vroeg me af: hoe doen jullie -stabiele lijn- bokkers dat? En hebben jullie misschien tips voor mij om wat betrouwbaarder te zijn in mijn leven, studie en werk? Of is dit heel normaal en niet iets waar ik aan moet willen sleutelen?

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:19

Citaat:
Maar het liefste zou ik gewoon graag een stabiele lijn willen hebben. Deze instelling stroomt door naar mijn levensstijl, studie, werk en ik merk dus dat ik met enige regelmaat tegen mezelf aan loop, me weer bij de kraag moet grijpen om weer een tijdje aan de slag te kunnen, waarna het toch weer inzakt.


Het klinkt alsof je baat hebt bij een heel duidelijke structuur. En dan gaat het niet alleen om studeren, maar om 'je hele dagelijkse leven'.
Dus vaste tijden gaan slapen en opstaan, vaste tijden studeren, clean desk policy, lijstjes maken.
Stel reele doelen en plan eerlijk, zodat je je ook aan je planning kunt houden. Doe ook niet meer, en geef niet toe aan je 'alles-buien'.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:51

Vaste tijden opstaan en slapen gaat me helaas niet alle dagen lukken. Soms ben ik pas half 12 's avonds thuis van stage en soms moet ik al om 6u de deur uit. Ook de dagen verschillen, dus ook in het weekend. Maar ik zou eens kunnen kijken of ik een zo'n goed mogelijk slaap-opstaan ritme per week kan maken. Of als jij daar misschien nog tips voor hebt?

Zo ook met studeren kan ik in ieder geval een tijd vaststellen dat ik studeer op de dagen dat ik geen stage heb. (Ik loop nu 32u/week stage, maar ga naar de 26 ongeveer zodat ik meer tijd over houd voor huiswerk)

Eerlijk plannen vind ik ook heel lastig inderdaad, gelukkig al wel een stuk beter dan het ging. Merk ook wel dat ik daar veel moeite bij heb om vol te houden. Plan ik een maand lang netjes alles, en dan weer een maand niet. Maar dat is natuurlijk een kwestie van gewoon doen en ook daar weer een goede dag voor inplannen om even voor te gaan zitten.

Nu je het hebt over lijstjes maken ga ik denk ik maar wat snelhechters kopen, waar ik alles even snel en makkelijk in kan doen. Ook lijstjes raken gauw kwijt omdat ze vaak op losse blaadjes staan.

Bedankt!

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:57

Doe alles wat je binnen twee minuten kunt doen direct, de rest schrijf je op een lijstje en probeer je bij voorkeur nog dezelfde dag te doen of in te plannen.

Heb je geen decaan die je kan helpen plannen?

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:05

Goeie tip, uitstellen kan ik ook nog wel eens een handje van hebben :o

Heb wel een lerares, maar ik weet in principe wel hoe ik moet plannen, alleen niet hoe ik dat vol moet houden. Er zijn uiteraard nog wel wat verbeterpuntjes, maar het plannen (als ik dus overzicht heb en de energie om hem uit te voeren) an sich ben ik tevreden over.
Niet toegeven aan de "allesbuien" wordt denk ik nog mijn grootste opgave. (Want wat doe je dan met al die go-getters energie?)

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:08

Ik herken veel van mezelf in jouw stuk. Ik lees dus mee en stel gelijk een vraag erbij. Hoe hou je jezelf gemotiveerd in een, zoals jij het noemt, "nietsbui"?

Je bent iig niet alleen ;)

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:31

Sunneva schreef:
Ik herken veel van mezelf in jouw stuk. Ik lees dus mee en stel gelijk een vraag erbij. Hoe hou je jezelf gemotiveerd in een, zoals jij het noemt, "nietsbui"?


Ik denk dat ook hier de uitspraak 'voorkomen is beter dan genezen' van toepassing is. De 'nietsbui' is een gevolg van de 'allesbui'. Houd je 'allesbui' in toom (iets wat ik dus heeeel lastig vind, ook doordat in mijn hoofd alleen alles goed is. waarschijnlijk als ik op het juiste tempo zit, voelt dat als te weinig) en als het goed is blijft de 'nietsbui' dan uit.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:35

Ja maar... Het is zo moeilijk :')

School dwingt me er jammer genoeg als het ware toe dat ik allesbuien heb. In (en vlak voor) de examenweken moet ik verschrikkelijk veel, waarna ik ook dermate uitgeteld ben dat ik wel een week kan slapen. Maar daarna kan ik dus ook niet meer gemotiveerd worden en moet de druk van examens me weer wakker schudden.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:44

Herkenbaar hoor TS :')

Ik stroom nu van Alles-alles-niets-alles-alles, naar Iets-iets-niets-iets-iets denk ik. Ik heb erg veel baat bij een planning en regelmaat. Ik kijk altijd goed naar welke tijdstippen ik het leukste vind om iets te doen.

Een voorbeeld is sport. Ik heb dikke 9 maand 7-6 dagen per week gesport, en nu sport ik gerust 5 dagen per week. Hiervoor kon ik het niet opbrengen om 'maar' 5 dagen per week te sporten, want nam ik twee rustdagen, dan hield ik er gewoon mee op. Maar omdat ik nu al zo lang bijna elke dag sport, kan ik mezelf chanteren met 'Je gaat toch niet al je vooruitgang weggooien en weer lui in je zetel gaan hangen?', en dat werkt prima, mits op tijd en stond wat zelfmotivatie :)

Ik probeer punt per punt aan te pakken. Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met braafjes naar alle colleges gaan op de unief. Toen dat lukte, was het flink met regelmaat studeren. Toen kwam poetsen: ik schrob elke maandag als een gekke mijn hele studentenstudio grondig schoon. De andere dagen mag ik enkel wat opruimen, maar ik MOET minstens 1 x dag de afwas doen. Vervolgens kwamen sport en voeding grondig aan de beurt (ofwel vrat ik alleen koekjes, ofwel at ik zowat niets).

Probeer je neiging om alles alles alles te doen, zoveel mogelijk tactisch aan te grijpen. Zoek 1 bepaald punt op welk vlak jij het meeste verbetering wil. Denk goed na over de mogelijkheden mbt tijdstip etc, zodat het echt goed doordacht is en je voor jezelf een sluitende redenering klaar hebt als stok achter de deur, wanneer je toch een keer geen zin hebt. Vanzodra het netjes in je ritme zit, probeer het dan een pietsiebeetje af te bouwen, zoals 'normale mensen' het zouden doen :')

Jaja, Dionysische persoonlijkheden, het is me wat :P

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:55

Wauw, dat is een post waar ik iets mee kan Bhriseis! Maar ik moet eerst een paper afmaken. :+

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:57

Ik ook _O-

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 21:58

Sunneva schreef:
Ja maar... Het is zo moeilijk :')

School dwingt me er jammer genoeg als het ware toe dat ik allesbuien heb. In (en vlak voor) de examenweken moet ik verschrikkelijk veel, waarna ik ook dermate uitgeteld ben dat ik wel een week kan slapen. Maar daarna kan ik dus ook niet meer gemotiveerd worden en moet de druk van examens me weer wakker schudden.


Tja als school de schuldige is... kun je er vrij weinig aan doen! Nee hoor, das flauw. Je zegt dat je in en vlak voor de examenweken veel moet doen. Maar komt dat doordat voor iedereen die weken mega druk zijn of omdat je alles tot het laatste moment uitstelt?

Briseis: 1 ding aanpakken, dat is lastig! Ik ben zo'n persoon wat dan stopt met roken, elke dag vroeg op wilt staan, gezonder eten, meer bewegen, meer studeren en meer in het huishouden doen. Moet ik iets gaan kiezen... dat wordt een prioriteitenlijstje maken!
Als ik dan een nummer 1 gekozen heb, hoe weet ik dan wanneer ik aan het volgende punt mag beginnen? (Want naar mijn idee als ik het 2 weken volhoud, kan de nieuwe wel weer gestart worden :D )
Wat je benoemt van 2 rustdagen pakken en het er dan bij laten zitten herken ik ook wel. Ik merk dat ik (na toch wel veel uren stage gelopen te hebben) van een paar dagen vrij chaggerijniger en vermoeider eruit kom dan dat ik erin ga. Want dan denk ik: aaah, lekker helemaal niets doen. Wat dan ook wel lukt, maar waar ik me helemaal niet beter van ga voelen. (Moet toch bezig blijven)

Morgen ga ik:
-Snelhechters kopen
-Prioriteitenlijstje maken
-To-do lijstje maken
-Planning maken voor stage, huishouden, werk, studie, slapen-opstaan en proberen hier zo eerlijk mogelijk in te zijn van wat ik echt kan.

Bedankt weer voor de nuttige tips!

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:32

Ik pak pas iets nieuws aan als ik voel dat al de rest écht een gewoonte is geworden. Voeding en sporten heb ik dan wel tegelijkertijd aangepakt (maar dat was hoognodig). Door voeding en sport zo netjes te houden, stond ik uit mezelf al regelmatiger op, en ging ik 's avonds heerlijk slapen op een normaal uur. Dat scheelt ook al veel! Nu is mijn dag en nachtritme er vanzelf, scheelt zoveel ellende. Pas toen ik na 6 maand zoveel vertrouwen had in mijn eetpatroon, heb ik suiker geschrapt. Dus niet van dag 1 al alle lekkers geband.

Ik had mezelf opgelegd dat ik 2 x per week iets van suiker mocht. En tja, nu ga ik er weer even volledig mee stoppen (de feestdagen uitgezonderd), want vorige week nam ik nog elke dag een klein dingetje, en dit weekend vrat ik mezelf al weer ziek aan chocolade. Dan houd ik het even radicaal, en van zodra ik echt genoeg zelfvertrouwen heb, probeer ik er een Normale Mensen Ritme in te houden.
Pas als ik dit weer voor elkaar heb, mag ik pas weer een nieuwe 'levensstijl' uitdaging voor mezelf.

Ik doe nu sinds drie maand ballet. Ballet én school én krachttraining én paarden werd me een beetje teveel, en ik voelde de neiging om gewoon lekker te gaan bankhangen. Dus heb ik eventjes de krachttraining stopgezet, en me gefocust op ballet (de nieuwe hobby). Tijdens de examens heb ik dan weer voldoende tijd om te sporten (omdat ik anders hele dagen stil zit en me ellendig voel), dus dan probeer ik weer krachttraining met ballet te combineren. Das zo'n beetje het set up for succes idee: probeer je slaagkansen in je dagritme zoveel mogelijk te optimaliseren.

Ik ben ook erg graag creatief bezig, maar een gezonde levensstijl vind ik belangrijker. Dus vind ik het van mezelf oke dat ik maar eens om de twee weken ofzo iets creatiefs doe (en dat die nieuw gekochte naaimachine hier staat te verstoffen). Van zodra ik het gevoel heb dat ik echt geen moeite meer moet doen om 5 x per week te sporten (zonder het te verslonzen), probeer ik een vast tijdstip uit te trekken voor te knutselen. Het is dus zeker een geval van prioriteiten stellen.

Hier geldt ook gewoon het probleem dat ik alles leuk vind en alles wil doen :o Waarom duren mijn dagen niet dubbel zo lang en heb ik niet meer energie?

Grappig trouwens dat je zo uitgebreid gaat plannen! Ik plan wel alles, en dat is eigenlijk ook weer te veel van het goede. Overal op mijn kamer slingeren er lijstjes: wat te koken, wat te doen, welke boodschappen, trainingsplannen voor de paarden... :=

Ik hoop dat je wat aan mijn warrige uitleg hebt? Als iemand nog tips heeft, ze zijn meer dan welkom!

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:49

Bhriseis, je bent een genie, werkelijk. Ik ga je aanpak ook toepassen!

Melisjee

Berichten: 8755
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:59

Hier ook een niet-stabielelijn bokker ;) .
Wat mij nu heel erg helpt is het gebruiken van Google Calendar, agenda die synchroniseert met m'n telefoon. Super fijn en handig, 1 overzichtelijke agenda die je nooit kwijt kan zijn.
Misschien is t iets voor je.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:21

Neenee Konstantine, ik ben gewoon zo hopeloos dat ik wel een oplossing moest zoeken :o Maar bedankt zeg!

Ik schop mezelf wel erg veel voor m'n kont. Ik kan rustig een sessie denkbeeldige peptalk hebben met mezelf, military style, zodat ik toch maar iets gedaan krijg als ik een beetje te veel rust lijk te nemen. En op andere dagen verplicht ik mezelf dan weer helemaal niets te plannen, want anders ga ik er veel te veel in overdrijven.

Zo'n agenda is wel een goed idee, nu kriebel ik alles her en der op blaadjes!

Melisjee

Berichten: 8755
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:25

Werkt echt superfijn! Afspraken in m'n telefoon zetten, en dan op groot scherm overzichtelijk een weekplanning zien. Heb werk, school en 'vrije tijd' ook andere kleuren gegeven.
Papieren agenda houdt het hier euhm, 4 hooguit 5 dagen uit :') .

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:26

Ik heb een agenda! :D Ik weet alleen eventjes niet waar die zich momenteel bevindt. :+

Van een vriend kreeg ik de tip om een goed voornemen altijd te formuleren volgens het SMART-principe, dan is de kans op succes ook groter. :j

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:33

Ik ben zo blij dat ik lotgenootjes gevonden heb door dit topic :o

Handig Melisje, die kleuren! Slim hoor!

Oeh wat houdt dat in, het SMART principe? Ik heb het wel gelezen, maar kan het me niet zo goed voorstellen hoe dat praktisch in zijn werk gaat.

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:39

Nouja, je kunt zeggen "vaker gaan sporten".
Maar dat is dus heel vaag. Wat versta je onder sporten? Wanneer ga je beginnen met werken aan dit doel? Hoe vaak doe je het nu, wat is 'vaker'? Hoe lang duurt een sessie 'sporten'? Hoe lang wil je dit volhouden?

Zelf wil ik gaan werken aan een gezond slaap-waakritme. Dat zou ik dus als doel kunnen stellen, maar dat is ook nogal vaag.
Als ik het zo neerzet: "Vanaf het nieuwe semester iedere dag opstaan om 7.00 uur en naar bed gaan om 22.30 uur" (bijvoorbeeld), is dat al veel beter. Het is duidelijk wat er moet gebeuren en wanneer. Als je het voor jezelf zo duidelijk op papier hebt staan, voel je ook minder de neiging te smokkelen, naar het schijnt.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:00

Oh ja zo is het wel duidelijk, bedankt! Dat herken ik wel heel erg. Toen ik nog gewoon wou 'sporten', ging het van twee maal een kwartiertje naar nooit meer. Toen ik besloot een duidelijk trainingsschema van een maand te volgen, met elke dag een half uurtje sport, voelde ik mij ook gewoon verplicht het af te werken en daarin lekker fanatiek te zijn.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 00:06

Ohja de SMART methode, die kan ik ook wel eens op mezelf loslaten.

Begon vandaag aan m'n planning en kwam er toen al wel achter dat dat inderdaad teveel van het goede is, met dank aan Bhriseis ;)

Ook ga ik weer iets beter naar mezelf luisteren: de hele dag door bezig blijven, zo voel ik me namelijk beter dan wanneer ik 2 uur ga bankhangen op een vrije dag. (Zo heb ik bijv. de afwas gedaan tijdens de reclames vandaag) Ik merk ook dat ik vooral niet te lang moet stilzitten om m'n 'nietsbuien' weg te houden, maar uiteraard ook weer niet teveel moet gaan doen.

Morgen weer een lange stage dag (van 12.00 - 22.30 + reistijd) dus dan zal ik verder niet veel doen aan dingen die 'moeten'. Ik heb van m'n studie nu m'n prioriteit gemaakt. Dat betekent dus met een duidelijker plan naar stage te gaan: wat wil ik leren, waar wil ik vandaag aan werken, op wie wil ik letten? En ook een planning maken voor m'n stage opdrachten.
Ook m'n huiswerk en het plannen en organiseren daaromheen horen daarbij.

Wat voor mij het ideale uren aan slaap is ga ik voorlopig niet uitkomen ben ik bang. Want zo heb ik bijv. meer slaap nodig na zo'n lange stagedag dan na een vrije dag. En nu ben ik wat grieperig dus zal ik ook weer meer slaap nodig hebben. Die laat ik dus even liggen, net als het huishouden.

Viel eigenlijk nog best wel mee om prioriteiten te stellen, al heb ik het niet tot 1 ding kunnen beperken, het is al een stuk beter dan 7 dingen tegelijk willen starten :o

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:30

Klinkt als een erg goed plan TS! *\o/*

Doordat ik heel weinig college heb en op onregelmatige uren kan ik het me permitteren om zonder wekker op te staan. Dat helpt mij ook heel erg. Ik word wakker door het zonlicht, en na een periode 'voel' je echt dat het gewoon tijd is om op te staan. Aangezien ik dan telkens uit bed moet hupsen om even te kijken hoe laat het is (en ik liefst niet te lang blijf liggen wegens nog een miljoen dingen te doen :o ), ben ik niet meer zo snel geneigd om me nog even om te draaien (en vervolgens gerust tot de middag te slapen, om dan weer een hele dag hoofdpijn te hebben).

Ik word nu telkens netjes wakker na zo'n 8 uur slaap; na een drukkere dag kan dat best 9 uur zijn, na een rustige dag 7.30

Bij vriendlief werkt deze methode dan weer absoluut niet. Slapen zonder wekker = slapen tot 12.00 u :P Maar misschien heb je er wat aan, in het weekend ofzo?

Succes!

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 00:02

Helaas slaap ik op een zolder, geen zonlicht dus. En dan word ik ook nog eens wakker met een kat naast m'n hoofd... ik doezel bijna standaard een half uurtje door na m'n wekker :o

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Alles-iets-alles-niets-iets.. hoe kom je tot veel-veel-veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:28

Op zolder zijn ook wel ramen toch? Ik woon op een zolder maar heb hier gewoon daglicht :P