Overdag deken op, 's nachts af ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Overdag deken op, 's nachts af ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 18:32

Ik open hier eigenlijk nooit wat omdat iedereen een andere mening heeft van wat goed is en niet, maar ik vraag me dit even af...
Mijn witte IJslander heeft overdag een 0 grams regendekentje op omdat hij anders zwart is.. niet omdat hij het echt nodig heeft kwa vacht, want ijslanders kunnen prima zonder deken staan!
Nu gaat hij snachts lekker op stal (geen commentaar hierop) en dan haal ik zijn deken eraf, ik zat dus te denken is het eigenlijk wel goed overdag (buiten)een deken op en snachts (binnen) af , want snachts is het natuurlijk kouder ! Wat denken jullie ?? Kan ik beter snachts ook zijn deken oplaten of is het goed zo ?

(De deken is dus alleen op omdat ik mijn paard niet schoon kan houden zonder hem te wassen )

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Overdag deken op, 's nachts af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:22

Het lijkt mij dat het in de stal warmer is dan buiten? Dan is het toch geen probleem?
Sommige mensen zeggen dat paarden het kouder hebben met een 0 grams deken omdat ze de haren niet rechtop kunnen zetten als ze het koud hebben. Nu heb ik zelf die ervaring niet, maar misschien wel handig om te checken of je ijsco dat kan :)

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Overdag deken op, 's nachts af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:27

Lijkt me goed toch, binnen is het warmer dan buiten en geen wind/regen enzo.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Overdag deken op, 's nachts af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:33

Ik zoude deken of oplaten, of aflaten. Niet overdag op en s nachts af. S nachts is het een stuk kouder dan overdag, ik denk dat het s nachts op stal ongeveer net zo koud zal zijn als overdag in de wei.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:13

Je gebruikt maar een ongevoerde regendeken buiten. Dat compenseert de stal. Op stal is het droog en zonder wind. Dat resultaat geeft die regendeken buiten. Lijkt me dus geen probleem om de deken binnen af te doen. Binnen kan hij zijn vacht ook nog gebruiken. Als hij binnen ook het dek op houd heb je kans dat hij er binnen klam onder wordt. Ga je buiten dikker in de dekens wordt de overgang binnen/buiten te groot. In dat geval is het dus of met deken, of zonder deken, zowel binnen als buiten.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Overdag deken op, 's nachts af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:15

Geen probleem, een 0 grams deken kun je 's nachts op stal prima afdoen is mijn ervaring.

rituals
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-12-13

Re: Overdag deken op, 's nachts af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:55

Naar mijn idee kan je je deken snachts inderdaad afdoen, ook wel fijn voor je paard, kan het luchten.