Export naar de UK

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 10:37

Ik weet dat hier al een aantal topics over zijn geweest, maar ten eerste zijn deze oud en ten tweede kan ik er niet echt de info in vinden die ik nodig heb.

Ik weet dat mijn paard een paspoort met chip nodig heeft, nou die heeft ze. Maar nu het volgende:
- Ze moet gekeurd worden door de NVWA en het certificaat dat ze dan krijgt is maar een paar dagen geldig. Wat moet ik doen als dit certificaat afloopt gezien ze niet meer terug komt naar Nederland?
- Welke Entingen moet ze precies hebben? Is dat alleen de standaard influenza of zijn er andere entingen?

Daarnaast wil ik graag weten of er ervaring experts zitten op bokt en wat jullie voorkeur heeft? De ferry of de trein? Wat constant in mijn achterhoofd speelt is de auto alarmen die constant afgaan en dat de zee lang niet altijd mooi vlak is: hoe reageren ze hier op? Ze is nog geen 3 en niet zoveel gewend. Ook zou ik graag willen weten op wat voor kosten jullie ongeveer uitkwamen, natuurlijk weet ik dat dit per vervoerder verschilt, maar voor een idee.
Zijn er ook mensen die hun paard zelf vervoerd hebben per trailer? Is dat aan te raden?

EDIT: en quarantaine natuurlijk! Doet Engeland daar nog aan en zo ja, wat komt daarbij kijken?

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:58

Het certificaat is 10 dagen geldig na afgifte. Dat betekent dat ze binnen die 10 dagen in the UK moet zijn aangekomen. Als dat afloopt, is ze in de UK en mocht ze de UK weer verlaten, moet je dan een nieuw gezondheidscertificaat aanvragen.
Ze moet door de NVWA gekeurd worden binnen 48 uur voor vertrek. Dan wordt de chip uitgelezen, gekeken of het paard klinisch gezond is (geen snottebellen, geen huidaandoening, geschikt voor de voorgenomen reis) en het paspoort wordt gecontroleerd op geldigheid en volledigheid. En als dat allemaal in orde wordt bevonden, wordt het gezondheidscertificaat afgegeven.
http://www3.vwa.nl/werkwijzer/Dier/PRDIU-001%20V3.pdf
Hier staat meer informatie.


Er zijn voor export binnen de EU geen eisen aan vaccinaties. Of je paard gevaccineerd moet zijn, hangt dus hooguit af van de eisen van de plek waar naartoe het verhuisd.
Ook quarantaine is niet noodzakelijk binnen de EU.

renep
Berichten: 194
Geregistreerd: 11-02-13
Woonplaats: Yeovil UK

Re: Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:42

Trein alleen mogelijk indien de ruimte van het paard voorzien is van airconditioning.
Dat tripje duurt 45 minuten en het ligt eraan waar in de UK je moet zijn

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:50

Wij hebben het wel andersom laten doen (2 keer) door een professionele vervoerder (dus van de UK naar Nld).

Voordeel van een professionele vervoerder is dat zij alles regelen vwb papierwerk enzo. Geloof dat die van ons met de boot zijn gegaan.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:53

Is uitbesteden geen optie? Er zijn vast wel vervoerders van paarden die regelmatig naar de UK reizen.

Dat scheelt een bult stress en regelwerk.

Qua zee die ruig is, daar heb je geen last van op een grote Ferry, alleen is de reis per boot vaak wel langer dan per auto/trein. Daar zou ik goed naar kijken. Mijn voorkeur zou de snelste manier zijn (op vliegen na).

(voor bovenstaande heb ik trouwens al getemd)

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 15:06

Ik wil het ook uit handen geven als dat goedkoper en makkelijker is, maar de optie het zelf te doen houd ik voorlopig even bij de hand.

Ik zat tijdens die storm op de ferry calais-dover en dat was geen pretje hoor!!

Bedankt voor de input trouwens!

Evito_06

Berichten: 1028
Geregistreerd: 11-12-08
Woonplaats: Groningen.

Re: Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:45

Dieren mogen bij windkracht 4 of hoger al niet meer vervoerd worden op de boot.
We zijn in juli van Europoort naar Hull gegaan met de vrachtwagen, paarden hebben weinig last gehad van stress, ook al zaten er 2 3-jarige bij die helemaal niets gewend waren. Hoe het toen geregeld was met de papieren, weet ik niet.
Succes!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:15

Stomme vraag misschien, maar je hebt je paard toch niet verkocht via een mp advertentie aan een matig engels schrijvend persoon? Onze Nigeriaanse vrienden (en andere oplichters) houden zich bezig met alles wat los en vast zit, of dat nu auto's, motoren, boten of paarden zijn.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 12:24

haha nee hoor, ze verhuist met mij mee naar Engeland :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:36

Hele mooie uitdaging! Ik had niet in je topics lopen spitten dus als je dat een keer genoemd hebt dan had ik dat gemist. En je wilt niet weten hoeveel mensen die oplichters mailtjes ook nu nog serieus nemen :x

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:22

Ik heb het zelf gedaan, 2009 heen, augustus dit jaar terug.
Twee shetlanders in een vrachtwagentje van Anemone, via Rotterdam-Hull.
De bootreis zelf was voor mijn paardjes prima te doen (zelfs met windkracht 6 op de heenreis!), als er wind staat is het stuk over land vervelender. Er is veel herrie op het vrachtdek waar de wagen stond maar die van mij waren tevreden met hun hooi en hadden er geen last van. Ze laten je ook 's nachts gaan kijken, je gaat als laatst op de boot en als eerst eraf, heel netjes geregeld allemaal.
Wel duur :) ik moest de vrachtwagen ook terugbrengen natuurlijk, dus dan betaal je dubbelop. Totaal iets van 1000 euro (vrachtwagen vrachttarief, twee personen hut x2).

Als je zelf rijdt hoef je ook geen reisplan te hebben, alleen paspoorten, VWA verklaring. Geen quarantaine.
Let er ook even op dat als je terug komt, er eventueel een export license bij moet, en als je een pony hebt moet daar ook een verklaring van waarde bij zitten.

Het door een transportbedrijf laten doen is stukken goedkoper!
Voor zover ik begrepen heb kan je niet door de tunnel met paarden.

Als je in Engeland zit kan ik je een gold membership aanraden bij de BHS. Kost 60 pond per jaar en dan heb je meteen een aansprakelijkheidsverzekering voor je paard. Dat is wel handig, want dat bestaat daar dus niet voor mensen. Ook verzekeren voor veeartskosten is daar heel gebruikelijk (bovenop eventueel wat je hier zou hebben).

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 11:57

Dan denk ik dat ik het inderdaad laat doen. Ik heb een mail met de vraag om informatie naar Gelissen gestuurd.

Ze is jong en erg onzeker op de trailer dus in d'r eentje op de boot doen we maar niet. De tunnel mag toch door professionele vervoerders wel gedaan worden? Nou jaa maakt ook niet zoveel uit. Ze moet uiteindelijk naar Bristol dus ik denk dat de boot vanaf Calais/Duinkerken het makkelijkst is dan.

renep
Berichten: 194
Geregistreerd: 11-02-13
Woonplaats: Yeovil UK

Re: Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:07

@gemske
Sinds de olympische spelen van London zijn de regels van veevervoer aangepast voor de tunnel.
Zoals ik hierboven al vermelde is het tegenwoordig toegestaan om paarden met de trein door de tunnel te vervoeren echter dient het compartiment dat de paarden huist te zijn voorzien van airconditioning.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Export naar de UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:20

Wij zijn in 2006 met onze paarden op de trailer naar Engeland geweest, ik heb toem uitgezocht wat de voordeligste bootreis was en dat was met Seafrance, van calais naar dover v.v. . We betaalden daar toen iets van 240 euro voor een retourtje, dit was caravan tarief dus er mochten ook nog maximaal 5 of 6 inzittenden in de auto mee. Kennissen waren met DFDseaways over zij waren bijna 100 euro kwijt, bij DFD seaways betaal je vrachtwagen tarief dat is per meter, en behalve de chauffeur moest je ook voor alle extra inzittenden betalen. Shoppen loont dus!

Service was ook super, wij mochten als eerste de bootop zodat we op het buitendek stonden en de paarden geen last hadden van alle vrachtwagens en auto's in het laadruim. Op de terugweg wilden kennissen van ons een dag eerder terug, was ook geen probleem.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:29

renep schreef:
@gemske
Sinds de olympische spelen van London zijn de regels van veevervoer aangepast voor de tunnel.
Zoals ik hierboven al vermelde is het tegenwoordig toegestaan om paarden met de trein door de tunnel te vervoeren echter dient het compartiment dat de paarden huist te zijn voorzien van airconditioning.


Aha dat wist ik niet. Meen iets tegen gekomen te zijn dat het niet kon. Maar dat kan inderdaad verouderd zijn of misschien weer teruggedraaid :)