Mijn black beauty Calypso even back to basic :)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Mijn black beauty Calypso even back to basic :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 12:56

Calypso is ondertussen 6 en het laatste jaar is er weer heel veel gebeurd. We zijn opnieuw van stal veranderd waar veel meer mogelijkheden zijn voor ons. Er zijn 2 binnen pistes en 2 buitenpistes, dus eindelijk kunnen we trainen wanneer en zo veel we willen en zijn we niet meer afhankelijk van het weer. Calypso staat nu ook veel rustiger op stal, hij staat dikker in het stro en krijgt 2 keer per dag zijn grote hoeveelheid hooi.
Ook zijn we zijn na heel lang twijfelen van trainer veranderd. Dat heeft er voor gezorgd dat het met Calypso en mij beter gaat dan ooit. Ik heb nu echt het gevoel dat we eindelijk op goeie weg zijn.
We zijn wat de training betreft even terug naar de basis. Mijn vorige trainer heeft een aantal stappen overgeslagen. We waren bezig met galopwissels, zijgangen, tot zelfs de passage, maar mijn paard was niet recht en drukte zijn rug weg. Nu zijn we dus eerst terug aan het werken aan mooi over de rug lopen en recht richten. Af en toe nemen we er een zijgangetje en een contragalop bij nadat hij eerst helemaal los in zijn lijf is.
Er zijn heel veel dingen die ik plots helemaal anders moet doen en daar heb ik het wel moeilijk mee, maar het gaat beter en beter. Ik moet zelf eerst leren ontspannen voor ik van mijn paard kan verwachten dat hij hetzelfde doet. Ik vind dat alleen zo ongelooflijk moeilijk, want blijkbaar zet ik alles onbewust vast en bovendien zit ik ook nog helemaal scheef. Mijn vorige trainer heeft daar nooit iets van gezegd, maar daar wordt nu constant op gehamerd en daar ben ik blij om :) .
Voor wie Calypso niet kent: dit is het vorige topic dat ik plaatste, alweer bijna een jaar geleden ondertussen :o [RIJ-ITP] 3 jaar Calypso; onhandelbare jaarling tot mijn beste vriend

1. De eerste rondjes doen we de laatste week eventjes met slof, omdat hij heeft gevonden hoe hij er volledig onderuit kan, door zijn bit vast te nemen en uit te breken. Met slof kan hij dat niet. Als de 'heetste' rondjes erop zitten, gaat de slof er gewoon af :)
Ik sluit hem hier wat door, maar zijn achterhand mag daar bij actiever blijven.
Afbeelding

2. Hier loopt hij net niet helemaal over zijn rug en zijn neus moet er meer uit
Afbeelding

3. Hier wordt hij heet, maar ik moet hem vooraan gewoon loslaten. Grote fout van mezelf waar ik het heel moeilijk mee heb soms..
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Deze vind ik beter, actiever en dus neus er meer uit.
Afbeelding

6. Contragalop: vind hij nog erg moeilijk. Hij wil steeds binnenstelling aannemen en wisselen. Dus ik moet mijn hulpen een beetje overdrijven zodat hij ontspannen in de juiste galop blijft. (vind ik zelf heel moeilijk :) )
Afbeelding

7. De wissel: We zijn hier een tijd niet meer mee bezig geweest, omdat we even terug naar de basis zijn gegaan. Dit was een van de eerste keren dat ik er terug een wisseltje heb bij genomen. Gaat normaal gepaard met heel veel spanning, maar ik vind het hier meevallen. In het begin toont hij duidelijk verzet en is mijn houding verschrikkelijk (ik weet in dit geval niet precies of dat eerste nu oorzaak is van het tweede of andersom :o ), maar na de wissel ontspant hij wel weer en ik ben tevreden met mijn meegevend hand.

Afbeelding

Foto's apart:
http://imageshack.us/a/img823/8331/hyib.jpg
http://imageshack.us/a/img197/3141/sh26.JPG
http://imageshack.us/a/img703/3414/wkfe.jpg

8. Met dit beeld ben ik erg tevreden. Ookal is het een sta-moment, mijn houding is ok en Calypso loopt er netjes doorheen.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Vlak voor het verruimen: ik moet hem sneller loslaten vooraan.
http://imageshack.us/a/img547/5199/7p1k.jpg

11.
Afbeelding

12. Stukje verzamelen: zien dat hij niet uit elkaar valt..
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Uitdraven denk ik: zijn neusje moet er meer uit..
Afbeelding

15.
Afbeelding

16. En nog eentje van deze zomer. Toen heb ik nog een tijd gereden met het bitje dat mijn vorige trainer aanraadde. Ik ben blij dat we weer gewoon op trensje kunnen rijden.
Afbeelding

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:54

Vind het een leuk en mooi paard met veel kwaliteiten! Jullie zijn ook een mooie combinatie!

Ik ben blij voor je dat je een andere weg in bent geslagen, en dat je daar de vruchten van plukt! Ik heb dat ook gedaan een jaar geleden en het doet zo'n deugd om het daarna goed te doen! Dan kan je alles eindelijk een plaats geven eens je met de basis aan de slag bent gegaan!

Zoals je zelf aangeeft mag zijn neusje er meer uit en je houding mag op sommige foto's iets verzorgder, maar dat komt zeker goed wanneer je jezelf zal ontspannen (dan ga je ook mooier zitten)

Nog veel succes met je knappe paard!!

RyantJ
Berichten: 466
Geregistreerd: 03-04-05

Re: Mijn black beauty Calypso even back to basic :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:03

Leuke combi zijn jullie en top dat de overstap van stal en instructeur jullie goed heeft gedaan.
Die spanning waar je t bij jezelf over hebt zie je inderdaad terug op de foto's, ik t idee dat t veel in je schouders zit? Maar daar kan ik t mis hebben natuurlijk.
Succes met trainen!

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Mijn black beauty Calypso even back to basic :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:59

Ik heb het idee dat je teveel naar beneden kijkt en hierdoor teveel voorover zit.

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Re: Mijn black beauty Calypso even back to basic :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 16:34

Qleke: Klopt mijn houding is echt niet wat het zou moeten zijn en zal hopelijk beteren als ik meer leer ontspannen :) Bedankt voor je reactie!

RyantJ: Spanning zit inderdaad in mijn schouders. Ik steek mijn rechter schouder naar voren waardoor ik ook scheef ga zitten. In het dagelijks leven trek ik mijn schouders ook wat op, wat het extra moeilijk maakt ze op mijn paard wel te ontspannen. Maar de spanning zit ook in mijn bekken en zit, ik kantel naar de verkeerde kant. Ik trek ook mijn benen op en klem met mijn knieƫn ipv ze los te laten. Maar das dus allemaal heel onbewust en komt het paard niet ten goede. Er wordt wel hard aan gewerkt en hopelijk wordt dat probleem dan opgelost!

Supervixen: Ik kijk idd naar beneden. Ik moet meer voelen en voor me kijken en recht zitten, maar ik wil (zoals velen denk ik) toch altijd nog meekijken om meer controle te bewaren. Zit allemaal tussen je twee oren natuurlijk. Denk dat dat een probleem is dat pas op het einde zal worden opgelost. Ik moet nu aan zo veel tegelijk denken dat dat meestal nog uit de boot valt..

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Re: Mijn black beauty Calypso even back to basic :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:41

Wat ook wil werken voor de spanning in je bekken is zo een grote yoga bal. Er zijn zat oefeningen om die spierenpartij te ontspannen en te versoepelen. Zo heb ik vaak dat mn bekken scheef gaan staan door teveel spanning en dan zit ik ook op die bal.

Verder vind ik je paard heel aansprekend.

Succes met hem!

Anoniem

Re: Mijn black beauty Calypso even back to basic :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:27

Ik zou eerst een goed met jezelf aan de slag gaan. Ik vind je behoorlijk gespannen op het paard zitten, en dat lijkt nogal zijn werking te hebben op het paard. Ik vind het er op geen enkele foto namelijk fijn en ontspannen uit zien.
Wordt bewust van je spanning, doe elke minuut even een spanningscheck door je lichaam, let op je ademhaling, je schouders, je buikspieren. Durf te gaan zitten, kijk om je heen en durf te voelen wat er onder je gebeurd, durf hem te vertrouwen. Pas dan zal jij durven loslaten en hij ook . Nu werk je hem tegen en dat is zonde!
Succes ermee, en ga weer lekker genieten van het rijden :D

fiija
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Schoten

Re: Mijn black beauty Calypso even back to basic :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:57

Ziet er goed uit Marjo! De spanning is al veel beter op korte tijd!
Jullie komen er wel!

fiija
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Schoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:58

Ziet er goed uit Marjo! De spanning is al veel beter op korte tijd!
Jullie komen er wel!

marjoke

Berichten: 3559
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: OUD-TURNHOUT

Re: Mijn black beauty Calypso even back to basic :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 14:08

bedankt voor de reacties! :)
Margot, ik wist ni da jij op bokt zat! :)
Joolien: Ik weet dat het probleem bij mij ligt. Nu heb ik afgelopen week zonder beugels gereden, en merk dat dit echt goed helpt. Zo moet ik mijn benen wel lang laten en moet ik ontspannen in mijn onderlichaam, anders val ik eraf. Ik ga dit vaker doen, en hopelijk geraak ik nog helemaal van het probleem af :)