Paard enorme bloedneuzen + bobbel op de hals?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:41

Ik zie zo 123 ook geen verband tussen een nekband en de bloedneuzen.
Maar het kunnen natuurlijk wel 2 verschillende problemen zijn.
Wat betreft die nekband, klopt het wel dat je paard liefst laag wilt lopen met dr hoofd :j

Zal het topic ff blijven volgen, ben wel benieuwd wat er nu eigenlijk aan de hand is met je paard.
Hopelijk valt het probleem met de nekband mee :o

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:43

Vit. K is zoals men het in de volksmond noemt het "bloedstollingsvitamine", m.a.w. het zou de bloedstolling moeten bevorderen.
Dat dit, samen met de bult 5 dagen uitwendig wat masseren met een of andere gel "in de hoop dat het dan weggaat", plus een vaag vermoeden dat het wel in de nekband (?) zal zitten, wordt aangeraden als remedie tegen bloedneuzerij van al een jaar doet mij van verbijstering:

steil achterover vallen!

Dit is toch geen serieuze diagnose te noemen? In feite is er helemaal geen diagnose gesteld.....
Dit is er een slag naar slaan en wat zinloos geklungel van zo'n DA.

Hier zou ik in geen geval genoegen mee nemen, ten eerste ga je als DA geen vitamine K voorschrijven als er niet uit een bloedproef gebleken is dat daar een daadwerkelijk tekort aan bestaat, en ten tweede ga je als DA niet een gelletje voorschrijven voor een dag of vijf op constatering van een bult, zonder enig idee te hebben waardoor die bult is ontstaan, of waaruit die bult bestaat.

Het spijt me zeer, maar ik had dit paard toch echt subiet opgeladen en wederom naar een kliniek gereden, om daar nu eens het hele hoofd , de luchtwegen en de longen binnenstebuiten te laten keren. Bovendien bloedcheck enz. enz.
Want nu weet je nog niets!

Betreurenswaardig dat zo'n DA je zo afscheept met een huis-tuin- en-keuken "diagnose".

xxsalinaxx

Berichten: 1537
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Goudswaard

Re: Paard enorme bloedneuzen + bobbel op de hals?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 15:50

Ik snap je reactie helemaal, maar helaas kan ik niet zelf me paard laden en wegrijden ben pas 17, de mensen om me heen hebben zoiets van ze heb het al langer (die bloedneus dan) alleen is het nu erger dus ze overleeft het nog wel. Verder is ze wel attent en ze eet gewoon gelukkig. En die hals tjaa, als ik geen verbetering zie dan bel ik en zeker als ik een verslechtering zie dan gaat er een belletje naar de kliniek

Selena

Berichten: 5001
Geregistreerd: 02-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard enorme bloedneuzen + bobbel op de hals?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:01

Heb het hele topic even doorgelezen, Heeel veel sterkte, ik zal dit topic blyven volgen. Ben benieuwd of het helpt.

xxsalinaxx

Berichten: 1537
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Goudswaard

Re: Paard enorme bloedneuzen + bobbel op de hals?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 16:11

Dankje wel voor de reactie! Owja de bult naja hoe je het wilt noemen is groter dan een handpalm dus een kies of ect is het niet

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Paard enorme bloedneuzen + bobbel op de hals?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:51

TS, ik begrijp dat je 17 bent (al schaar ik 17-jarigen tegenwoordig niet onder "kinderen" meer), en dat je ouders hier uiteraard iets in te zeggen en te beslissen hebben. Het verbaast me echter dat je er in je post zo luchtigjes over doet... zoals : ach ze heeft het al zo lang... juist DAT zou een reden behoren te zijn om eens SERIEUZE actie te ondernemen. Ik kan me niet goed voorstellen dat je ouders, maar ook de mensen om je heen (mensen van de manege?) die met jou en je paard begaan zijn, dit een niet zorgwekkend verschijnsel vinden, maar dat dit maar iets is van "ach ze heeft het al zo lang.."
Jij hebt die nonchalante houding blijkbaar overgenomen, gezien je uitspraak... "Nu ja ze overleeft het wel".
Dat weet je dus niet, aangezien je simpelweg niet weet wat de onderliggende oorzaak is.
Daar schrik ik dan ook wel van, want iedere paartdenkenner/houder zou moeten weten dat dit NIET normaal is, en dat het ook de ademhaling van je paard enorm belemmert, en ook kan leiden tot bloed in de longen (als het daar al niet vandaan komt) en verstikking.
Hou in je hoofd dat een paard niet door z'n mond kan ademen (zoals wij mensen of een hond) maar uitsluitend door de neusgaten!
Nogmaals schrik ik als ik lees dat de bult groter dan een handpalm is.... er is uiteraard geen idee of bloedneus iets met bult te maken heeft, maar het lijkt me duidelijk dat je paard al langere rijd echt niet in orde is.
Het is toch jouw paard?
Onderneem actie en schud je ouders wakker, ook al hebben zij zelf geen verstand van paarden, of is er geen trailer aanwezig, vraag het dan op stal/aan buren/paardenmensen die je kent.

Heb zelf geen auto en geen trailer, en zelfs geen rijbewijs, maar toen mijn paard een vreemd object (achteraf een stuk ijzerdraad) tussen zijn kiezen had, waardoor hij niet meer kon eten, de DA het er niet uit kreeg, en zijn tong aan de zijkant helemaal openlag daardoor, heb ik meteen een paar mensen gebeld uit het dorp met paarden. In no-time kwamen zij met auto en trailer om mij tegen benzine kosten vergoeding naar Kliniek Klijndijk te rijden.

Laat je niet afschepen, door schouderophalende buitenstaanders, het is jouw paard: dus help het paard!

xxsalinaxx

Berichten: 1537
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Goudswaard

Re: Paard enorme bloedneuzen + bobbel op de hals?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 17:04

ik sta niet op een manege (gelukkig) ze heeft geen last van ademen, maar ik ga niet paniek lopen rondzaaien, want dan wordt het alleen maar erger ook voor het paard. ze heb het idd al lang en tuurlijk zit het mij ook niet lekker en word ze constant in de gaten gehouden. we hebben een trailer ter beschikking. paard is verder okee. ze gaat nu dan vitamine k krijgen en die bobbel + tempratuur wordt in de gaten gehouden. en ik ben er niet luchtig over, dat lijkt misschien zo maar thuis zit ik hem best te stressen hoor ;) ik ken mijn paard heel goed, ik volg mijn gevoel en dat heeft al meerdere keren gelijk gehad dus als ik straks echt vind dat ze helemaal binnenste buiten gekeerd moet worden dan gebeurd dat ook. de omstandigers vinden dit niet normaal die enorme bloedneuzen of een kleine paar keer per dag + die bobbel. zien we eind van de week geen verschil (vrijdag/zaterdag) of zien we andere verslechteringen dan gaat ze gelijk naar de kliniek. ik snap je reactie maar ook ik weet niet meer wat ik moet, iedereen gooit het op een adertje, we kijken of de vitamine k aanslaat zo niet dan gaan we naar de kliniek. ze heeft het namelijk zomers minder tot bijna niet. dan staat ze op het gras en in gras zit vitamine k. vandaar de gedachte dat dat het zou kunnen zijn. en ja die bult ik weet het echt niet. als de DA er luchtig over doet , ja ik weet het niet ik heb er niet voor geleerd, maar als het niet weg is eind van de week ook dan gaan we richting een kliniek. ikzelf weet het gewoon niet meer, bedankt voor je reactie ik heb er alle begrip voor!!

xxsalinaxx

Berichten: 1537
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 18:58

Vandaag voor het eerst der vitamine k supplement gekregen. Ik ben benieuwd of het werkt..
Ook vandaag weer voor de 2e keer die gel op de hals (manentop) gesmeerd. Zaterdag moet het allebei over zijn. Tis nog spannend dus! Ben zeeeer benieuwd of het werkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard enorme bloedneuzen + bobbel op de hals?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:36

als de vitamine K werkt dan kun je er bijna vanuit gaan dat er inderdaad een stollings probleem is.

xxsalinaxx

Berichten: 1537
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 19:40

geerke schreef:
als de vitamine K werkt dan kun je er bijna vanuit gaan dat er inderdaad een stollings probleem is.


Ja daarom! Maar hopen dat dat het is. Dat is het minst erge denk ik. En die bult merken we vanzelf!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:45

Het zou Von Willebrands kunnen zijn.Epistaxis komt dan ook veel voor.
Ik heb een linkje maar ik weet niet hoe je engels is...het is vrij ingewikkeld :7
Anders moet je even je da vragen naar de Von Willebrands ziekte.Als hij ook honden doet moet hij het zeker kennen ;) (herdershonden vooral)

http://www.vetstream.com/equis/Content/Disease/dis01001

xxsalinaxx

Berichten: 1537
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 19:51

geerke schreef:
Het zou Von Willebrands kunnen zijn.Epistaxis komt dan ook veel voor.
Ik heb een linkje maar ik weet niet hoe je engels is...het is vrij ingewikkeld :7
Anders moet je even je da vragen naar de Von Willebrands ziekte.Als hij ook honden doet moet hij het zeker kennen ;) (herdershonden vooral)

http://www.vetstream.com/equis/Content/Disease/dis01001


Okee dankjewel! Ik ga het zo even proberen te lezen haha!

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:56

Mijn paard heeft naren geleden last gehad van bloedneuzen en een knobbel op zijn voorhoofd ipv zijn hals. Bij hem was er sprake van botsplintering in het voorhoofd, en bij beweging ging dit schuiven en zorgde het voor bloedneuzen.
Ik zou niet weten of dat vanuit de hals ook mogelijk is, maar wel iets om mee te nemen. Op de fotos was bij hem niks te zien, endoscopie gaf ook geen duidelijkheid, uiteindelijk hebben we de bult geëchood om er achter te komen.

bibstertje
Berichten: 417
Geregistreerd: 31-12-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard enorme bloedneuzen + bobbel op de hals?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:04

Veel sterkte ik lees eventjes mee want ik ben wel benieuwd hoe het afloopt

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:11

Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat.
Het eerste waar ik aan denk is een paard dat ik gekend heb. Bobbel op de hals (later zelfs meerdere), bloedneuzen. Dit paard had inderdaad een tumor in haar hals. Wat ik wel vreemd vind is dat het bloed maar uit 1 neusgat komt. Mij is altijd geleerd dat als het uit het hoofd komt, het ook aan 2 kanten komt. Komt het aan 1 kant, dan zit het waarschijnlijk in de neus. Sterkte in ieder geval, en ik volg :)

Anoniem

Re: Paard enorme bloedneuzen + bobbel op de hals?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:19

Zou het niet kunnen dat het vel bij zijn slijmvliezen ofzo gewoon erg dun is, en dat dat elke keer als hij briest ofzo stuk gaat?

xxsalinaxx

Berichten: 1537
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 20:35

Cerera schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat.
Het eerste waar ik aan denk is een paard dat ik gekend heb. Bobbel op de hals (later zelfs meerdere), bloedneuzen. Dit paard had inderdaad een tumor in haar hals. Wat ik wel vreemd vind is dat het bloed maar uit 1 neusgat komt. Mij is altijd geleerd dat als het uit het hoofd komt, het ook aan 2 kanten komt. Komt het aan 1 kant, dan zit het waarschijnlijk in de neus. Sterkte in ieder geval, en ik volg :)


Bedankt voor je reactie.
En bij bloed uit 1 neus gat is het vaak een tumor, schimmel in luchtzak of iets anders.
Uit twee neusgaten weet ik niet meer precies wat het kon zijn. (Heb zoveeel er ondertussen over gelezen..) en wat rot voor dat paard die al die bulten had!

Ik hou jullie op de hoogte! :)

xxsalinaxx

Berichten: 1537
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 20:37

Resistance schreef:
Zou het niet kunnen dat het vel bij zijn slijmvliezen ofzo gewoon erg dun is, en dat dat elke keer als hij briest ofzo stuk gaat?


Het is niet te zien dan het dun is(op scopie vorig jaar), en ze hoeft niet eens te briesen. Als ze stil staat (bijv tijdens het poetsen) krijgt ze het ook, dus ze briest niet eens...

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Paard enorme bloedneuzen + bobbel op de hals?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:01

hoe is zijn tempratuur momenteel?

xxsalinaxx

Berichten: 1537
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:25

AdnerB schreef:
hoe is zijn tempratuur momenteel?


Ik hou idd haar tempratuur 2 keer per dag bij

Di ochtend vroeg 37,9 dus aan de hoge kant voor de ochtend
Di avond ook 37,9 savonds
Vanochtend 37,7 en daarnet 37,4

xxsalinaxx

Berichten: 1537
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:28

Hier trouwens een foto van de hals tussen die 2 gele pijlen is het dik, warm hard en beetje zacht. ze heb er ook duidelijk last van :
klik voor foto

Al kloppen de pijtljes niet helemaal precies hoor hihi,

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Paard enorme bloedneuzen + bobbel op de hals?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:36

Laatst stond hier ook een artikel over in "Paard en Sport".
Het toen buurpaard van mijn pony had dit ook.
Met regelmaat kwam er bloed uit 1 neusgat.
In paard en sport stond mooi beschreven hoe en wat en wellicht kon het bij deze merrie geen kwaad.
Merrie was verder topfit en overigens 19jr jong...
Maar het is niet onverstandig om te weten hoe en wat.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:36

Ik ben eens een oud paard verloren aan een geinfecteerde slijmbeurs op die plek.
Maar kan me niet voorstellen dat de DA dat gemist zou hebben.

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:39

Pfff. Wat een vervelend verhaal zeg.. Als je paard nou kon zeggen: Hé, hier heb ik last van.. Maar helaas.. Ik hoop dat er wat voor je uitkomt! Sterkte ermee, ook voor je paardje ofcourse. :)

Mondy

Berichten: 11834
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:45

Ts even een pluim voor jou hoe je blijft reageren in het topic en hoe je alle tips ed tot je opneemt !!!
Ben benieuwd hoe het zal gaan met je paard. Misschien sowieso je eigen DA bij terugkomst eens bellen en uitleggen wat er gebeurd is en wat je behandeling ervoor moest zijn. Kijken of hij , wetende wat de achtergrond van je paard is, er hetzelfde over denkt.